Bukan Tugas Bank Negara Jaga Tabung Th Anwar



Tindakan Kementerian Kewangan meletakkan Tabung Haji (TH) di bawah kawal selia Bank Negara Malaysia (BNM) amat menggusarkan kerana akan berlaku ‘salah bidang tugas’ di dalam praktik sedemikian.
Mantan Menteri Kewangan Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, bukan dalam bidang tugas BNM untuk menjaga institusi tabungan dan pelaburan seperti TH, sebaliknya BNM bertugas mengawal selia polisi kewangan bank-bank simpanan atau perdagangan di Malaysia.
“Tanggungjawab BNM ialah mengurus sistem kewangan dan ambilalih institusi bank kalau ada pelanggaran dan risiko kepada pendeposit.
“Dalam kes TH, kerajaan umum Suruhanjaya Siasatan Diraja kaji punca masalah penyelewengan dan sebagainya, itu boleh diteruskan. Tetapi kalau ada masalah pengurusan, mustahil tidak ada orang yang layak mengurus TH? Dalam jutaan orang, tidak adakah yang boleh mengurus dengan baik tanpa campurtangan politik?
“Yang menjadi jahanam institusi ini ialah campurtangan orang politik. Keluarkan orang politik dari pengurusan TH, selamatkan wang rakyat,” katanya dalam siaran media, pagi tadi.
Menurut Pengerusi Pakatan Harapan itu lagi, ahli politik Perikatan Nasional yang sebelum ini bercakap berdegar-degar mempersoalkan salah guna wang TH tidak pula menentang cadangan tersebut, sebaliknya diam membisu.
Anwar menyarankan agar kerajaan PN melantik pengurus yang berwibawa mengendalikan TH dengan baik dan diawasi BNM.
“TH punya rekod yang baik selama puluhan tahun. Pengalaman saya, ada wakil Kementerian Kewangan dalam lembaga pengarah. Walaupun seorang tetapi kenyataan pandangan dan sanggahan beliau mampu memberi kesan,” katanya.
Anwar menegaskan, berdasarkan pengalaman beliau sewaktu menjadi Menteri Kewangan (1991 – 1998), walau pun wakil BNM hanya seorang tetapi bantahan pegawai itu pernah membatalkan campurtangan menteri untuk menganugerahkan tender kepada beberapa kroni yang telah diluluskan oleh TH.
“Bila saya dapat laporan saya bersetuju dengan pegawai wakil kementerian, kebetulan waktu itu ketua auditor juga mengatakan ada pelanggaran kepentingan kalau diluluskan.
“Maknanya boleh dibetulkan dengan wakil Kementerian Kewangan yang kuat dalam lembaga pengarah dan pengurusan yang cukup cekap
“Sekali lagi saya tegaskan, 9 juta pendeposit TH dalam bahaya kalau kita serahkan, dan kepentingan BNM itu hanya bidang pengurusan kewangan tetapi kepentingan soal urustadbir dan disiplin aset itu ruang lingkup TH.
“Bagi saya yang penting (bukan penglibatan BNM), pengurusan harus tetap dan jangan izinkan orang politik berkepentingan campurtangan uruskan dana umat Islam yang untuk mengerjakan amal ibadat mereka,” katanya lagi.
Sehubungan itu, Anwar menegaskan tidak perlu TH diletakkan di bawah BNM kerana terlalu banyak urusan Bank Negara yang tidak terkendali. Misalnya, isu moratorium kepada rakyat masih belum selesai dan tidak perlu bebankan BNM dengan hal-hal TH.
Pemerhati politik berpendapat isu TH sengaja dihidupkan semula oleh kerajaan PN untuk kepentingan politik Pas dan Umno menjelang Pilihan Raya Umum ke 15.
Menurut mereka kedua-dua parti itu telah terlanjur memanipulasi isu TH diperkuda DAP – PH. Oleh itu, perubahan kosmetik terpaksa dilakukan walaupun bersifat sementara dan tidak membawa apa-apa faedah kepada TH.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32619

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tabung Haji Wajar Biarkan Bank Negara Urus Dan Yakin Bank Global Tak Kacau Hak Islam

Tabung Haji Wajar Biarkan Bank Negara Urus Dan Yakin Bank Global Tak Kacau Hak Islam

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 264 hits
Jika suatu masa dahulu Raja raja di Tanah Melayu tidak membuka peluang langsung untuk menerima penasihat British sudah pasti amalan serta budaya Melayu dan Islam dapat diperhebatkan Namun sejarah membuktikan penerimaan penasihat British den...
Pas Pandang Serius Letak Tabung Haji Di Bawah Seliaan Bank Negara Malaysia

Pas Pandang Serius Letak Tabung Haji Di Bawah Seliaan Bank Negara Malaysia

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 341 hits
KUALA LUMPUR PAS memandang serius keputusan Jemaah Menteri Malaysia untuk meletakkan Lembaga Tabung Haji di bawah kawal selia Bank Negara Malaysia Naib Presiden PAS Senator Ustaz Idris Ahmad menegaskan TH merupakan institusi umat Islam yang...
Tabung Haji Not A Bank Should Not Come Under Bnm Says Umno Youth

Tabung Haji Not A Bank Should Not Come Under Bnm Says Umno Youth

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 406 hits
The Cabinet has agreed for Tabung Haji to come under the purview of Bank Negara Malaysia PETALING JAYA Lembaga Tabung Haji is neither a bank nor an insurance or takaful company to come under the purview of Bank Negara Malaysia says Umno You...
Tabung Haji Bukannya Bank Asyraf

Tabung Haji Bukannya Bank Asyraf

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 190 hits
KUALA LUMPUR Lembaga Tabung Haji tidak wajar diletakkan di bawah seliaan Bank Negara Malaysia kerana ia bukannya bank yang menjalankan aktiviti menawarkan pinjaman mahupun insurans atau takaful kepada orang ramai Malah ia juga tidak terdeda...
Tabung Haji Akan Jadi Seperti Bank Yang Fikirkan Untung Jika Kerajaan Pinda Status

Tabung Haji Akan Jadi Seperti Bank Yang Fikirkan Untung Jika Kerajaan Pinda Status

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 228 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONBekas penasihat media kepada Tun Dr Mahathir Mohamad A Kadir Jasin menyifatkan cadangan meminda status Lembaga Tabung Haji dan meletakkannya di bawah pengawasan Bank Negara Malaysia sebagai langkah radikal yang perlu d...
Three More Lines For Bakul Prihatin Negara Applications Rina

Three More Lines For Bakul Prihatin Negara Applications Rina

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 636 hits
The Women Family and Community Development Ministry has provided three additional telephone numbers to facilitate applications for the Bakul Prihatin Negara aid launched by Prime Minister Muhyiddin Yassin on July 15 Its minister Rina Mohd H...
Negara Berhutang Banyak Tetapi Rakyat Menggemis Anwar

Negara Berhutang Banyak Tetapi Rakyat Menggemis Anwar

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 258 hits
Perbelanjaan untuk menangani Covid 19 memaksa negara berhutang dalam jumlah yang menggunung tinggi namun kesannya kepada rakyat hampir tidak kelihatan Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan ke manakah wan...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family