Bukan Rekaan Tapi Kajian Membuktikan Bahawa Baby Suka Melihat Individu Yang Cantik


Perasan atau tidak, adakalanya ada baby yang suka melihat individu tertentu? Tetapi dalam situasi lain pulak, baby anda mungkin akan menunjukkan reaksi tidak suka kepada sesetengah individu.
Dalam satu kajian yang dilakukan bayi dilihat lebih banyak menghabiskan masa untuk melihatkan wajah dengan ciri wajah menarik. Nak tahu tak sebab apa? Ikuti kupasan menarik oleh Hello Doktor seperti di bawah.
Secara semula jadi Pernah tak apabila anda berdepan dengan bayi dan dia kelihatan seperti suka melihat anda? Itu tandanya pada pandangan mereka anda adalah cantik / kacak. Mesti rasa bangga, bukan? Kembanglah hidung sekejap.
Ini bukan rekaan tetapi ia adalah satu kajian yang dilakukan di United Kingdom. Dijalankan pada tahun 2004, kajian ini adalah berkisarkan mengenai aspek tingkah laku atau psikologi seseorang bayi.
Dalam kajian ini mendapati bayi tidak perlu diajar atau belajar mengenai cara dan kaedah mengenal wajah, tetapi mereka secara semula jadi sudah dilahirkan dengan kemahiran ini. Menarik, bukan?
Individu cantik Dalam penyelidikan melibatkan bayi-bayi yang berusia seawal sehari, mereka diperlihatkan atau ditayangkan gambar-gambar muka dan hasilnya mendapati bayi-bayi tersebut lebih banyak menghabiskan masa untuk melihatkan wajah dengan ciri wajah menarik.
Menurut salah seorang penyelidik daripada University of Exeter, Alan Slater, “Daya tarikan bukan terletak pada kaca mata mereka yang melihat. Ia adalah satu perkara yang semula jadi wujud dalam bayi yang baru lahir.”
Melalui penyelidikan yang dijalankan oleh Slater yang melibatkan bayi seawal usia sehari ini, membuktikan bahawa bayi tidak lahir ke dunia dengan sekadar ‘lembaran kosong’. Tetapi mereka memasuki dunia dengan sistem perkembangan persepsi yang cukup seimbang.
Simetri sempurna Slater menjelaskan bayi suka melihat individu yang mempunyai raut wajah menarik mungkin kerana beranggapan bahawa individu cantik dan kacak  ini mempunyai simetri wajah yang sempurna sebagai seorang manusia.
“Seorang bayi dilahirkan dengan persepsi wajah individu manusia yang sempurna. Disebabkan itu, mereka seperti sudah biasa melihat wajah individu cantik dan kacak. Situasi ini sekali gus membantu mereka untuk lebih mengenali wajah-wajah individu lain. Malahan, secara tidak langsung, individu dengan raut wajah menarik ini dapat membantu mereka mengenali dunia sosial,” jelas Slater.
Lebih kepercayaan Satu kajian lain yang diterbitkan dalam British Journal of Developmental Psychology menunjukkan bayi serta kanak-kanak lebih mudah mempercayai kata-kata yang dilafazkan oleh individu dengan raut wajah yang menarik. Ini khususnya melibatkan wanita cantik. Beruntunglah wanita yang mempunyai raut wajah cantik!
Kajian ini menyatakan sama ada bayi lelaki mahupun perempuan, kedua-duanya mempunyai tahap minat dan kepercayaan yang sama. Ini bermakna mereka lebih mempercayai wanita cantik atau lelaki yang kacak berbanding individu dengan raut wajah kurang menarik.
Pengiktirafan ikhlas Jadi apa yang boleh disimpulkan daripada artikel ini? Mudah je. Kalau kata selepas ini bayi anda atau mana-mana bayi merenung anda, percayalah itu merupakan satu pengiktirafan paling ikhlas yang menyatakan bahawa anda adalah individu cantik dan kacak. Senyum dan berbanggalah!
Sumber : Asyikin Md Isa via Hello Doktor
The post Bukan Rekaan Tapi Kajian Membuktikan Bahawa ‘Baby’ Suka Melihat Individu Yang Cantik appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/12/31/bukan-rekaan-tapi-kajian-membuktikan-bahawa-baby-suka-melihat-individu-yang-cantik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Reda Tapi Rindu Itu Tetap Selamanya Berbahagialah Baby D Tunggu Kami Di Sana

Reda Tapi Rindu Itu Tetap Selamanya Berbahagialah Baby D Tunggu Kami Di Sana

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 188 hits
Masih sayu rasa hati walaupun sudah reda dengan pemergianmu sayang Mama abah rindu sangat dan masih terbayang bayang lagi wajah Muhammad Danial Firman Faizal Perasaan ini dikongsi oleh Abby Abadi sebelum masuknya tahun 2020 baru baru ini da...
Kajian Dapati Individu Rendah Hidup Lebih Lama Berbanding Individu Yang Tinggi

Kajian Dapati Individu Rendah Hidup Lebih Lama Berbanding Individu Yang Tinggi

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 319 hits
Jika anda seorang yang bertubuh rendah ada di antara anda yang mungkin merasa cemburu dengan mereka yang bertubuh tinggi Namun tahukah anda terdapat satu kajian menemukan bahawa kelanjutan usia mempunyai kaitan dengan ketinggian individu Me...
Walaupun Pil Perancang Banyak Kelebihan Tapi Jangan Suka Suka Telan Minta Nasihat Doktor

Walaupun Pil Perancang Banyak Kelebihan Tapi Jangan Suka Suka Telan Minta Nasihat Doktor

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 386 hits
Dengar sahaja pil perancang pasti kita terfikir tentang mencegah kehamilan semata mata Sebenarnya pil perancang tak mencegah kehamilan je banyak lagi kelebihan yang lain yang mungkin kita tak tahu Kelebihan pil perancang selain mencegah keh...
Anak Suka Maki Orang Cakap Kasar Tak Pandai Sendiri Tapi Ikut Apa Dia Dengar

Anak Suka Maki Orang Cakap Kasar Tak Pandai Sendiri Tapi Ikut Apa Dia Dengar

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 527 hits
Bercakap dengan anak adalah salah satu momen yang paling menyeronokkan buat ibu bapa Malah percakapan yang didengarnya setiap hari akan menjadi bahan rujukan buat si kecil Ketika ini juga anak suka melakukan meniru percakapan Namun ia perka...
Maaf Ya Fazley Saya Tak Minat Artis Artis Ni Fazley Yaakob Kecewa Makcik Tak Suka Artis Tapi Ambil Gambar Curi

Maaf Ya Fazley Saya Tak Minat Artis Artis Ni Fazley Yaakob Kecewa Makcik Tak Suka Artis Tapi Ambil Gambar Curi

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 558 hits
Penyanyi Dato Fazley Yaakob meluahkan rasa kecewa dengan seorang makcik yang tidak menghormati privasi artis sebagai manusia biasa apabila mengambil gambar curi dirinya dan keluarganya semasa di tepi pantai BACA Sebelum itu makcik tu dan ah...
Nak Hidup Jadi Berkat Dan Rezeki Sentiasa Mencurah Curah Jangan Suka Suka Sakitkan Hati Isteri

Nak Hidup Jadi Berkat Dan Rezeki Sentiasa Mencurah Curah Jangan Suka Suka Sakitkan Hati Isteri

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 353 hits
Gambar HiasanInsan bernama isteri ini adalah makhluk yang perlu dimuliakan Bukan dengan sengaja untuk menyakitkan hatinya Hidup boleh jadi tak berkat dan tidak dimurahkan rezekinya jika ada niat begitu Ini dikongsi oleh Ustaz Ebit Lew yang ...
Best Aku Suka The Shore Ocenarium Melaka

Best Aku Suka The Shore Ocenarium Melaka

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 331 hits
Seronok Melawat The Shore Ocenarium Melaka Yup Sini sesuai untuk bawak anak anak bercuti bersama family dan anak kecil Kalau boleh aku nak repeat lagi dan bawak orang lain ke sini nanti Sebab apa Sebab aku nak tunjuk keindahan hidupan laut ...
Ismail Bin Mail Buka Suara Soal Kedekatannya Dengan Susanti Ternyata Dia Lebih Suka Mei Mei Guys

Ismail Bin Mail Buka Suara Soal Kedekatannya Dengan Susanti Ternyata Dia Lebih Suka Mei Mei Guys

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 894 hits
Kemarin Susanti yang buka suara kali ini giliran Ismail bin Mail yang beri klarifikasi Hmmm
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong