Buka Lebih Banyak Sektor Ekonomi Kurang Kerugian Negara Kepada Rm300 Juta Sehari Kata Tengku Zafrul



KUALA LUMPUR: Pembukaan lebih banyak sektor ekonomi semasa pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan fasa kedua (PKP 2.0) berjaya mengurangkan kerugian negara kepada RM300 juta sehari berbanding RM2.4 bilion sehari semasa PKP 1.0.
Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata, PKP fasa kedua membenarkan lebih banyak sektor ekonomi beroperasi berbanding PKP terdahulu bagi mengimbangi aspek kesihatan rakyat dan juga tekanan ekonomi semasa.
“Semasa PKP pertama dahulu, negara kita mengalami kerugian sebanyak RM2.4 bilion sehari dan jika ia dilaksanakan secara berterusan, pasti sistem ekonomi negara, termasuklah sistem kesihatan awam akan lumpuh,” katanya ketika ucapan perasmian Hari Hasil ke-25 Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) secara maya hari ini.
Katanya, negara juga berjaya mengehadkan kes kematian akibat Covid-19 dengan nisbah 0.3% atau dalam kategori 5.0% terbawah di peringkat dunia.
Beliau berkata, keberkesanan langkah kerajaan membendung penularan Covid-19 juga diiktiraf oleh agensi penarafan kredit antarabangsa, Moody’s melalui pengekalan penarafan Malaysia pada tahap A3 dengan unjuran stabil pada Januari tahun ini.

“Moody’s juga menjangka bahawa penularan Covid-19 tidak akan menyebabkan kesan yang berpanjangan terhadap struktur ekonomi negara.
“Gelombang penularan semasa dan seterusnya hanya akan menangguhkan, tanpa menghalang pemulihan ekonomi negara ke arah landasan pertumbuhan lebih tinggi dan mampan,” katanya.
Zafrul berkata, kejayaan penarafan ini dipacu oleh asas ekonomi yang kukuh, disiplin fiskal yang baik, termasuklah sokongan kepelbagaian sektor ekonomi.
Bagaimanapun katanya, ia amat bergantung kepada keupayaan negara mengekang pandemik dan juga melaksanakan pemulihan berterusan dalam permintaan luaran.
Walapun Malaysia mengalami penguncupan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) sebanyak 5.6% pada 2020, Zafrul berkata, angka ini lebih baik berbanding unjuran awal organisasi antarabangsa seperti Tabung Kewangan Antarabangsa (-5.8%), Bank Dunia (-5.8%) dan Bank Pembangunan Asia (-6.0%).
Prestasi Malaysia juga katanya lebih baik jika dibandingkan dengan negara serantau seperti Thailand (-6.1%) dan Filipina (-9.5%) dan negara lain seperti United Kingdom (-9.9%).
The post Buka lebih banyak sektor ekonomi kurang kerugian negara kepada RM300 juta sehari, kata Tengku Zafrul appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/03/01/buka-lebih-banyak-sektor-ekonomi-kurang-kerugian-negara-kepada-rm300-juta-sehari-kata-tengku-zafrul/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=buka-lebih-banyak-s

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Akan Manfaat Lebih Banyak Data Untuk Salur Bantuan Kata Tengku Zafrul

Kerajaan Akan Manfaat Lebih Banyak Data Untuk Salur Bantuan Kata Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 294 hits
BMenteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata syarikat dalam sektor pelancongan merupakan antara sasaran bantuan kerana mereka masih belum dapat meneruskan operasi KUALA LUMPUR Kerajaan akan memanfaatkan lebih banyak data yang dikumpul...
Fasa Pertama Bayaran Prihatin Bermula Esok Kata Tengku Zafrul

Fasa Pertama Bayaran Prihatin Bermula Esok Kata Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 228 hits
Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata ini melibatkan 4 4 juta penerima kategori isi rumah dan 4 05 juta individu bujang KUALA LUMPUR Seramai 8 45 juta penerima akan menerima pembayaran fasa pertama Bantuan Prihatin Rakyat secara...
Selepas Ini Lebih Banyak Umno Negeri Bahagian Akan Berkerjasama Dengan Bersatu Kata Annuar

Selepas Ini Lebih Banyak Umno Negeri Bahagian Akan Berkerjasama Dengan Bersatu Kata Annuar

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 172 hits
Bekas ahli Majlis Tertinggi Umno Annuar Musa membayangkan lebih banyak lagi bahagian parti itu atau kepimpinan peringkat negeri bakal mengambil pendirian untuk meneruskan kerjasama dengan Bersatu Kenyataannya itu hadir selepas Umno Perlis d...
Pas Boleh Menang Lebih Banyak Kerusi Jika Bersama Umno Berbanding Ppbm Kata Penganalisis

Pas Boleh Menang Lebih Banyak Kerusi Jika Bersama Umno Berbanding Ppbm Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 309 hits
freemalaysiatoday com March 5 2021 7 00 AMPenganalisis berkata peluang PAS memenangni lebih banyak kerusi dalam pilihan raya umum akan datang lebih cerah jika parti itu bekerjasama dengan Umno berbanding PPBM PETALING JAYA Penganalisis poli...
Cadbury Zip Lebih Banyak Coklat Dan Wafer Yang Lebih Dengan Cadbury

Cadbury Zip Lebih Banyak Coklat Dan Wafer Yang Lebih Dengan Cadbury

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 631 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Cadbury Malaysia di bawah syarikat makanan global Mondel z International telah melancarkan Cadbury Zip serba baru Makanan ringan yang menggembirakan ini disertakan dengan resipi baru yang enak dan lazat s...
Lebih 1 7 Juta Telah Mendaftar Mendapatkan Vaksin Dan 50 000 Pula Telah Menerimanya Di Malaysia

Lebih 1 7 Juta Telah Mendaftar Mendapatkan Vaksin Dan 50 000 Pula Telah Menerimanya Di Malaysia

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 167 hits
Pendaftaran menerima vaskin Covid 19 dibuka menerusi aplikasi MySejahtera minggu lalu Menurut ciapan yang yang dihantar oleh Khairy Jamaluddin setakat jam 8 pagi ini seramai 1 741 136 individu telah mendaftarkan minat Ini adalah peningkatan...
Sabar Kami Akan Buat Keputusan Kes Adib Nanti Kata Peguam Negara

Sabar Kami Akan Buat Keputusan Kes Adib Nanti Kata Peguam Negara

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 160 hits
February 16 2021 Tunggu dan sabar kami akan buat keputusan nanti kata Peguam Negara Idrus Harun Itu adalah reaksi Idrus ketika diminta mengulas perkembangan terkini kes kematian anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Muhammad Adib Mo...
Bina Semula Reformasikan Ekonomi Negara Perlu Pakej Ransangan Tambahan Rm45 B

Bina Semula Reformasikan Ekonomi Negara Perlu Pakej Ransangan Tambahan Rm45 B

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 189 hits
POSTED BY AMIR WRLRMalaysia memerlukan Pakej Rangsangan Tambahan bagi memperbaiki kehidupan rakyat dan sektor perniagaan Menurut kenyataan Majlis Presiden Pakatan Harapan negara ini perlukan pakej tambahan sebanyak RM45 bilion bagi menyelam...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami