Buat Sampai Bunyi Burp Sendawakan Bayi Lepas Menyusu Elak Kembung Perut


Sendawakan bayi ialah satu kewajipan setiap kali selepas penyusuan walau pun ia mengambil masa dan bayi susah disendawakan.
Ada segelintir tidak mempedulikan kepentingan sendawa pada bayi. Jangan culas untuk sendawakan bayi walaupun bayi sudah tertidur selepas menyusu. Biasanya bayi baru lahir akan mudah tertidur selepas penyusuan. Walaupun bayi tidur, anda  perlu sendawa bayi setiap kali penyusuan iaitu secara terus daripada payudara, menggunakan botol atau minum dengan cawan kecil.

TUJUAN BAYI DISENDAWAKAN a)ELAK KEMBUNG PERUT
Sendawa penting untuk mengelak bayi kembung atau kolik. Ia bertujuan untuk mengeluarkan  udara yang masuk ke dalam perut bayi semasa bayi menyusu atau menangis. Sekiranya bayi tidak disendawakan, udara akan terkumpul di dalam perut dan bayi akan berasa tidak selesa.
Tindakan sendawakan bayi boleh mengurangkan risiko berlakunya kolik. Walau pun kembung perut boleh dirawat, tapi langkah mengelakkannya dari awal adalah lebih baik. Tambahan pula, bahaya jika bayi dibiarkan  menangis terlalu lama kerana ia mungkin akan mengundang risiko sawan tangis. Bayi juga akan keletihan dan tidak cukup tidur. Malah, mama papa juga akan keletihan setelah berjaga malam untuk meredakan tangisan anak.

b)BANTU BAYI TIDUR NYENYAK
Apabila angin dapat dikeluarkan, bayi lebih selesa dan tenang. Ini secara tidak langsung akan membantu mereka tidur lebih nyenyak.
c)BAYI LEBIH CERIA DAN AKTIF
Bayangkan jika diri anda mengalami kembung perut dan sebu, tentu ia tidak menyeronokkan. Begitu juga keadaan si kecil jika tidak disendawakan. Mereka akan menangis, meragam dan tidak selesa. Dengan menyendawakan, bayi lebih ceria, selesa dan aktif. Maka dia boleh bermain dan melalui perkembangan yang baik seiring usianya.

4 CARA SENDAWAKAN BAYI Untuk sendawakan bayi, adakalanya mama dan papa perlukan kesabaran. Ini kerana ada sesetengah bayi mengambil masa agak lama untuk mengeluarkan ‘udara’ yang terperangkap. Jadi anda perlu menggunakan beberapa teknik untuk sendawa bayi anda. Lakukan dengan kesabaran untuk semua teknik ini sehingga bayi anda sendawa.
#1: SANDAR PADA BAHU

Cuba dukung bayi menggunakan sebelah tangan dan meletakkan  kepala bayi bersandar pada bahu anda. Tepuk belakangnya perlahan-lahan dengan sebelah tangan lagi sehingga bayi sendawa. Posisi ini dilakukan secara  berdiri atau duduk di kerusi.
Bagi mungkin akan jeluak atau termuntah susu, jadi jangan lupa alas bahu anda dengan sapu tangan kecil.
#2: DUDUK

Bayi duduk secara posisi tepi  atas riba dan tepuk lembut bahagian belakangnya. Dudukan bayi  pada salah satu belah paha anda (kiri atau kanan)dengan membongkokkan sedikit badan bayi. Tahan dadanya dengan tangan anda.
Hati-hati  kerana mungkin ia akan membuatkan  bayi muntah jika tersalah pegang. Kemudian sebelah tangan lagi untuk usap belakang bayi perlahan-lahan. Cara ini dikatakan bayi mudah sendawa.
#3: MENIARAP  

Pegang  dan baringkan bayi secara meniarap atas perutnya dengan posisi melintang dengan kedudukannya atas paha anda. Pegang bahagian dada bayi dengan sebelah tangan.
Pastikan kedudukan kepala bayi sedikit tinggi daripada badannya. Sebelah tangan lagi, perlahan-lahan menepuk belakang bayi atau urut pun boleh dalam cara usap naik dan turun.

#4: DUKUNG
Pelbagai posisi sudah dicuba tapi belum berjaya untuk buat bayi sendawa. Mungkin anda boleh  dukung bayi dan rapatkan pada dada.
Hanya perlu dukung bayi dan goyang-goyangkan badan kita kanan ke kiri akan membuatkan bayi sendawa sendiri. Sambil itu, anda boleh usap bahagian belakang bayi dengan berjalan-jalan di sekitar rumah anda.
Artikel berkaitan: [Bayi Menangis Bila Lapar, Tak Selesa, Kembung Perut Atau Mengantuk. Ibu Ayah Mesti Tahu Bezakan!] [Nak Elak Bayi Keliru Puting, Kembung Perut & Terlebih Minum Susu Ibu Dari Botol? Mama Boleh Cuba Cara Ini!]
The post Buat Sampai Bunyi ‘Burp,’ Sendawakan Bayi Lepas Menyusu Elak Kembung Perut appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/buat-sampai-bunyi-burp-sendawakan-bayi-lepas-menyusu-elak-kembung-perut/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perut Kembung Bahayanya Kepada Bayi Kenali Simptom Simptom Ini

Perut Kembung Bahayanya Kepada Bayi Kenali Simptom Simptom Ini

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 262 hits
Masalah kolik atau kembung perut adalah normal dan kerap berlaku pada bayi yang berumur kurang daripada enam bulan Bayi yang mengalami kolik selalunya akan menangis berpanjangan tanpa henti dan meragam Keadaan ini selalunya berlaku beberapa...
Pergerakan Bayi Jangan Main Agak Agak Elak Meninggal Dalam Kandungan Masa Lahir

Pergerakan Bayi Jangan Main Agak Agak Elak Meninggal Dalam Kandungan Masa Lahir

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 329 hits
Pemantauan anda terhadap pergerakan bayi dalam kandungan sangat penting agar dapat mengelakkan risiko kematian bayi sewaktu dilahirkan Menurut Dr Dharmini Veerakumaran Pakar Perbidanan Sakit Puan Kelana Jaya Medical Centre Pertubuhan Kesiha...
Tak Tahan Asyik Kena Leter Dengan Mak Lelaki Lepas Geram Campak Bayi Sendiri Dari Tingkat Enam

Tak Tahan Asyik Kena Leter Dengan Mak Lelaki Lepas Geram Campak Bayi Sendiri Dari Tingkat Enam

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 305 hits
Anak merupakan pemberian Tuhan yang paling bernilai bagi seseorang yang bergelar ibu bapa Akan tetapi kadangkala ada di antara kita yang hilang pertimbangkan sehingga sanggup menyakiti malah membunuh darah daging kita sendiri Bercakap menge...
Tips Penyusuan Bayi Di Tempat Awam Dengan Adrinis Baju Menyusu

Tips Penyusuan Bayi Di Tempat Awam Dengan Adrinis Baju Menyusu

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 450 hits
Tips Penyusuan Bayi di Tempat Awam dengan Adrinis Baju Menyusu Sebut je pasal menyusu di tempat awam umi teringat The post appeared first on
Cara Kempiskan Perut Lepas Bersalin

Cara Kempiskan Perut Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 373 hits
Sesuai untuk ibu yang risau perut geleber selepas bersalin Tips untuk kempiskan perut bagi ibu yang bersalin caesar mahupun normal Untuk yang perut buncit pun boleh Credit FB Nana FarhannaBaca penerangan melalui turutan gambar di bawah Klik...
Ibu Kejam Robek Perut Bayi Hayun Ke Perabot Sampai Mati

Ibu Kejam Robek Perut Bayi Hayun Ke Perabot Sampai Mati

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 330 hits
Sangat kejam dan tidak berhati perut seorang wanita membunuh bayinya yang baru dilahirkan dengan cara paling kejam hanya disebabkan bayi itu punyai wajah sama dengan kekasih gelapnya Elena Smocot 27 dijatuhi hukuman penjara 18 tahun kerana ...
Malu Perut Menggeleber Buncit Lepas Bersalin Lakukan Cara Ni Tanpa Mudaratkan Diri

Malu Perut Menggeleber Buncit Lepas Bersalin Lakukan Cara Ni Tanpa Mudaratkan Diri

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 254 hits
Masalah perut menggeleber selepas bersalin tidak mungkin dapat dielakkan selepas bersalin sungguhpun sesetengah wanita tidak menambah banyak berat badan ketika mengandung Menurut perubahan hormon akan berlaku sebaik saja bayi dilahirkan di ...
Elak Guna Wet Wipes Ramai Yang Terlepas Pandang Adab Mandikan Bayi Baru Lahir

Elak Guna Wet Wipes Ramai Yang Terlepas Pandang Adab Mandikan Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 353 hits
Ramai orang terlepas pandang Zaman ini ramai yang suka gunakan kapas lembab untuk lap najis bayi tanpa mencuci dengan air Apabila memandikan bayi jangan terus masukkaan badan bayi ke dalam tab Cuci dahulu kemaluan bayi depan dan belakang me...
Video Bayi Dipukul Dijerut Perut Ditekan Memang Sengaja Dera Polis Minta Kerjasama Orang Awam

Video Bayi Dipukul Dijerut Perut Ditekan Memang Sengaja Dera Polis Minta Kerjasama Orang Awam

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 533 hits
Semalam tular di FB klip video berdurasi satu minit 33 saat seorang wanita mendera bayi perempuan ketika mahu menukar pakaian bayi malang berkenaan Lebih menyedihkan bayi itu turut dipukul pada bahagian kaki belakang badan dan ditekan pada ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na