Buat Kita Lebih Menghargai Isteri Frontliner Covid 19 Cerita Hikmah Sebalik Perpisahan


Dalam usaha kita semua memerangi wabak COVID-19 ini, banyak pengorbanan yang perlu dilakukan. Ada yang terpaksa berpisah dengan pasangan dan anak-anak. Begitu juga yang harus bekerja tanpa henti semata-mata demi menjayakan misi untuk memutuskan rantaian virus jahat ini. Ia tidak mudah, tetapi tak mustahil dilakukan jika setiap orang memainkan peranan masing-masing.
Ikuti luahan seorang isteri kepada salah seorang frontliners negara kita yang terpaksa berjauhan. Suaminya kini bertugas di Shah Alam manakala dia dan anak-anak berada di kampung mereka di Pahang.
Min tolong siarkan luahan hati saya ni ya. Saya nak berkongsi dengan harapan, mungkin boleh dapat sikit kekuatan semangat dari pembaca-pembaca yang lain. Terima kasih andainya disiarkan.
Saya perkenalkan diri. Nama saya Ida. Saya nak berkongsi pengalaman bagaimana sekarang saya terpaksa berpisah dengan suami kerana dia terpaksa bertugas sepanjang tempoh PKP ini. Sedih memang sedih, tapi saya faham situasi ini. Inilah pengorbanan yang terpaksa kami sekeluarga lalui.
Pengakuan Lain: [“Syukur Dipinjamkan Kebahagiaan Di Dunia.” Isteri Hargai Kebaikan Suami & Keluarga Mertua]
Anak-anak sudah letih bertanya di mana ayah mereka. Puas saya pujuk, beritahu kenapa ayah mereka tak ada di rumah. Sekarang saya dan anak-anak terkandas di kampung. Asalnya saya mahu jemput anak-anak dari kampung selepas cuti sekolah.
Bila saya nak balik semula ke rumah saya di Shah Alam, PKP telah dilaksanakan. Jadi, saya tak dapat balik. Masih di kampung bersama anak-anak sedangkan suami berseorangan di sana. Hidupnya pula hanya kerja, bila balik ke rumah hanya untuk berehat.
Kalau nak kata rindu, memang rindu. Anak-anak lagilah rindu Sejak cuti sekolah yang lepas, memang tak ada langsung berjumpa. Hanya panggilan video yang menghubungkan kami. Kadang-kadang anak menangis juga bila dapat bercakap dengan ayahnya, saya pun jadi sebak.
Of course sebagai isteri, saya juga terkesan dengan situasi ni. Sedih juga, stres pun ada sebab berjauhan. Tapi saya kuatkan hati sebab saya fikir, dugaan ini bukan hanya kami sahaja yang melaluinya. Banyak lagi isteri lain yang terpaksa berpisah dengan suami mereka. Anak-anak yang berjauhan dengan ibu ayah di kampung. Semua ini pengorbanan.
Setiap hari, saya tidak melepaskan peluang untuk menonton berita dan sentiasa ambil tahu update terbaru tentang wabak COVID-19 ni. Manalah tahu ada harapan, dapatlah kami pulang ke rumah sendiri. Alhamdulillah, walaupun masih dalam tempoh PKP dapat dilihat usaha keras kerajaan dan KKM untuk memeranginya. Tahniah semua!
Suami saya bukanlah doktor yang bertugas di hospital, dia seorang anggota polis yang terpaksa turun operasi road block untuk memantau pergerakan masyarakat. Menurut suami, masih ada yang keluar tetapi kebanyakan mempunyai sebab untuk melakukannya.
Tidak dinafikan masih ada segelintir orang yang berdegil, menganggap tempoh PKP ini sebagai gurauan. Tidak diambil serius. Suka-suka hati keluar rumah, melepak. Tak fahamkah mereka virus ini sangat bahaya, tak nampak dek mata kasar? Tahu-tahu sudah berjangkit. Janganlah selfish sangat!

Anda semua mungkin bergembira, berseronok dapat cuti duduk di rumah. Lepas tu keluar rumah tak kira masa walaupun sudah diberitahu banyak kali untuk Stay At Home. Tapi fikirkanlah frontliners kita. Para doktor, jururawat, polis, tentera dan semua yang terpaksa bertugas ketika ini. Posmen dan penghantar makanan juga, terima kasih!
Dalam dugaan ada hikmahnya. Bila dah tempoh PKP ni, memang dapat duduk dengan ana-anak dan habiskan masa bersama mereka. Duduk dengan ibu ayah di kampung pun puas hati. Boleh tengok mereka depan mata. Happy orang tua dapat duduk dengan cucu-cucu. Boleh dibuat kawan bermain, seronok masak macam-macam untuk cucunya. Punyalah manja.
Untuk kami suami isteri yang terpaksa berjauhan, buat kita rasa lebih menghargai. Kalau depan mata kadang-kadang bergaduh mulut juga, bila dah jauh ni barulah sedar betapa pentingnya pasangan kita. Time inilah kita saling berhubung, bertanya khabar dan saling merindui.
Bersyukurlah. Esok dah masuk hari pertama berpuasa. Ambil peluang untuk fokus ibadat. Waktu inilah sesuai nak mengaji, buat solat sunat. Punya banyak masa untuk kita kumpul pahala. Inilah kebaikannya. Bila kita dalam tempoh PKP ni, tak boleh keluar. Satu lagi hikmahnya, kita dapat berjimat. Tak adalah nak membazir berbelanja terutamanya bila nak beraya kan. Kita menyambutnya secara bersederhana, yang penting kita hayati bulan ibadah ini sebaiknya.
Pengakuan Lain: [“Jangan Malu Beritahu Dia.” Anak Luah RAsa Menyesal, Tak Mengaku Sayangkan Ayah]
Saya mengambil peluang ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada KKM dan semua frontliners yang bertungkus-lumus untuk melawan serangan virus COVID-19. Kepada yang senasib dengan saya, semoga kita terus kuat dan tabah melalui saat getir ini bersama-sama. Untuk seluruh rakyat Malaysia, terus #staysafe #stayhome #kitajagakita ya! Terima kasih kerana sudi membaca coretan seorang isteri ini.
Sekiranya anda mahu berkongsi sebarang cerita atau pengakuan, boleh klik KONGSI CERITA.
Kami di NU Ideaktiv menyokong kempen duduk rumah sepanjang tempoh PKP ini. Teruskan menghargai setiap perkara terbaik dalam hidup anda! 
#syukur bersama
The post “Buat Kita Lebih Menghargai.” Isteri Frontliner COVID-19 Cerita Hikmah Sebalik ‘Perpisahan’ appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/buat-kita-lebih-menghargai-isteri-frontliner-covid-19-cerita-hikmah-sebalik-perpisahan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saintis Dapati Virus Penyebab Covid 19 Mungkin Sudah Bermutasi Menjadi Lebih 30 Strain Berbeza Kajian

Saintis Dapati Virus Penyebab Covid 19 Mungkin Sudah Bermutasi Menjadi Lebih 30 Strain Berbeza Kajian

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 207 hits
Satu kajian yang dibuat mencadangkan bahawa virus SARS Cov 2 virus yang menjadi punca COVID 19 telah bermutasi kepada lebih 30 jenis strain yang terpisah Hal ini telah dikongsikan Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam...
Selalu Tanya Bila Ayah Pulang Tengok Anak Terus Sebak Isteri Mangsa Covid 19 Perlu Bantuan

Selalu Tanya Bila Ayah Pulang Tengok Anak Terus Sebak Isteri Mangsa Covid 19 Perlu Bantuan

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 666 hits
Masih ingat mangsa Covid 19 yang meninggal 17 Mac lalu di Johor Bahru yang menjadi mangsa ke 2 korban wabak bahaya ini dan meninggalkan enam anak yang masih kecil Kini setelah sebulan pemergian arwah Mohammad Yusof Haron 34 isterinya Noradi...
Lebih 5 000 Kes Covid 19 Direkod Di Singapura 623 Jangkitan Baru

Lebih 5 000 Kes Covid 19 Direkod Di Singapura 623 Jangkitan Baru

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 283 hits
SINGAPURA Kementerian Kesihatan Singapura dalam laporan awal mengesahkan bahawa terdapat penambahan 623 kes jangkitan Covid 19 di negara itu majoritinya melibatkan pekerja asing yang tinggal di asrama Penambahan itu menjadikan keseluruhan k...
Lebih 35 000 Kematian Covid 19 Di As Lebih 700 000 Kes

Lebih 35 000 Kematian Covid 19 Di As Lebih 700 000 Kes

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 199 hits
April 18 2020 10 42 AMPasukan perubatan membawa pesakit Covid 19 ke hospital di Brooklyn New York WASHINGTON Kematian akibat Covid 19 di AS meningkat 35 400 pada Jumaat naik lebih 2 000 untuk hari ke 4 berturut turut menurut Reuters ketika ...
Hikmah Covid 19 Indonesia Nikmati Kualiti Udara Paling Baik Selepas 28 Tahun

Hikmah Covid 19 Indonesia Nikmati Kualiti Udara Paling Baik Selepas 28 Tahun

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 186 hits
Kualiti udara di Jakarta Indonesia dikhabarkan semakin baik baru baru ini Menurut The Jakarta Environment Agency melaporkan bahawa kualiti udara bertambah baik sejak kota tersebut mengarahkan physical distancing Ianya dengan menggalakkan pe...
Terkini 54 Kes Baru Positif Covid 19 Dilaporkan Hari Ini Lebih Rendah Berbanding Semalam

Terkini 54 Kes Baru Positif Covid 19 Dilaporkan Hari Ini Lebih Rendah Berbanding Semalam

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 284 hits
Putrajaya 18 April Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia sebanyak 54 kes baru dicatatkan pada hari ini menjadikan jumlah keseluruhan kes COVID 19 di Malaysia sebanyak 5 305 kes Angka ini adalah lebih rendah berbanding semalam yang mencatat...
Covid 19 Langgar Pkp Sebab Merajuk Dengan Isteri

Covid 19 Langgar Pkp Sebab Merajuk Dengan Isteri

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 248 hits
KUALA TERENGGANU Gara gara keluar rumah pada waktu malam kerana merajuk dengan isteri seorang lelaki didenda RM1 000 di Mahkamah Majistret Kuala Terengganu hari ini Tertuduh Wardi Zaidi 36 merupakan antara 10 tertuduh yang berusia 20 hingga...
Singapura Kini Menjangkau Lebih 5 000 Jumlah Kes Covid 19

Singapura Kini Menjangkau Lebih 5 000 Jumlah Kes Covid 19

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 274 hits
SINGAPURA 17 April Kementerian Kesihatan Singapura dalam laporan awal mengesahkan bahawa terdapat penambahan 623 kes jangkitan COVID 19 di negara itu majoritinya melibatkan pekerja asing yang tinggal di asrama Penambahan itu menjadikan kese...
Covid 19 99 Kes Pulih Hari Ini Kumulatif Lebih 65 Peratus

Covid 19 99 Kes Pulih Hari Ini Kumulatif Lebih 65 Peratus

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 311 hits
Jumlah kumulatif kes pulih dan discaj di Malaysia ialah 3 762 kes iaitu 65 5 peratus daripada jumlah keseluruhan kes setakat 25 April 2020 Foto oleh Hari AnggaraPUTRAJAYA 25 April Sejumlah 99 kes Covid 19 telah pulih dan dibenarkan discaj h...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang