Brunei Berlakukan Hukum Potong Tangan Untuk Pencuri Dan Hukum Mati Untuk Penghina Nabi


Pemerintah Brunei Darussalam tidak hanya memberlakukan hukuman rajam sampai mati bagi pelaku LGBT dan perzinaan.
Dalam undang-undang hukum syariah yang telah mulai diberlakukan secara penuh pada Rabu (3/4/2019), para pelaku tindak pindana pencurian juga terancam sanksi tegas.
Dilansir Deutsche Welle Indonesia, para pelaku pencurian di Brunei kini menghadapi ancaman hukuman potong tangan berdasarkan hukum syariah yang ketat.
Pemberlakuan hukum syariah di Brunei sebenarnya telah mulai diperkenalkan sejak 2014 lalu.

Namun saat itu baru diterapkan hukuman ringan berupa denda maupun penjara bagi pelanggaran seperti berbuat hal tak senonoh atau melalaikan kewajiban shalat Jumat bagi pria Muslim.
Dalam pidato publiknya, Sultan Hassanal Bolkiah menyerukan ajaran Islam yang lebih kuat tetapi tidak menyebut tentang hukum pidana yang baru.
“Saya ingin melihat ajaran Islam di negara ini tumbuh lebih kuat,” katanya dalam pidato yang disiarkan secara nasional di sebuah pusat konvensi di dekat ibukota Bandar Seri Begawan.
“Saya ingin menekankan bahwa negara Brunei adalah… negara yang selalu mengabdikan ibadahnya kepada Allah,” tambahnya seperti dikutip dari kantor berita AFP.
Sultan menambahkan bahwa dia ingin azan dikumandangkan di semua tempat umum, tidak hanya di masjid, untuk mengingatkan warga Muslim tentang kewajiban mereka.
Penegakan aturan hukum syariah yang ketat juga dikenakan kepada warga Brunei yang non-Muslim. Salah satunya dalam ancaman hukuman mati bagi pihak-pihak yang dinyatakan menghina Nabi Muhammad.
Ancaman hukuman tersebut tidak hanya terbatas bagi warga Muslim Brunei, melainkan juga warga penganut agama lain.
Kendati telah memberlakukan aturan hukum syariah yang menuai kritik dan kecaman, Sultan bersikeras bahwa Brunei adalah negara yang adil dan bahagia.

“Siapa pun yang datang untuk mengunjungi negara ini akan memiliki pengalaman menyenangkan dan menikmati lingkungan yang aman dan harmonis,” ujar Sultan.
Keputusan pemerintah Brunei untuk mengimplementasikan hukum syariah yang ketat ini telah memicu kekhawatiran di seluruh dunia, termasuk PBB yang menyebut Brunei “kejam dan tidak manusiawi”.
Sejumlah negara, di antara AS dan Kanada, juga telah mendesak kepada Brunei untuk membatalkan hukuman ketat bagi pelaku LGBT.
Kantor Urusan Global Kanada menyatakan menentang hukuman berat di bawah hukum syariah yang diberlakukan Brunei, yang mencakup hukuman fisik bahkan hukuman mati.
“Kami telah menyampaikan keprihatinan kami secara langsung terhadap Brunei dan mendesak pemerintah negara itu untuk menunda penerapan hukum pidana baru dan untuk membuat perubahan guna memastikan bahwa itu konsisten dengan kewajiban hak asasi manusia internasional,” demikian pernyataan Kanada.
Sementara, Kementerian Luar Negeri AS mengatakan hukuman itu bertentangan dengan “kewajiban hak asasi manusia internasional” yang harus dipenuhi Brunei.
“Keputusan Brunei untuk mengimplementasikan fase dua dan tiga hukum pidana syariah dan hukum terkait bertentangan dengan kewajiban hak asasi manusia internasional terkait tindakan penyiksaan, perlakuan kejam, tidak manusiawi dan merendahkan lainnya,” kata wakil juru bicara Kementerian Luar Negeri AS Robert Palladino.
Hingga saat ini, hanya Arab Saudi, Iran, Mauritania, Sudan dan Yaman yang menerapkan hukuman mati bagi pelaku homoseksualitas, meskipun dalam beberapa tahun terakhir, hukuman semacam itu tidak diimplementasikan.
Sumber: kompas.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/brunai-berlakukan-hukum-potong-tangan-untuk-pencuri-dan-hukum-mati-untuk-penghina-nabi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerjaaaan Brunei Akan Laksanakan Hukuman Rejam Sampai Mati Dan Potong Tangan

Kerjaaaan Brunei Akan Laksanakan Hukuman Rejam Sampai Mati Dan Potong Tangan

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 452 hits
Brunei hari ini telah memutuskan hukuman rejam sampai mati kepada pelaku zina dan seks sejenis yang akan bermula rabu depan Sebelum ini pelaksanaan undang undang Syariah rejam ditangguhkan selama lebih empat tahun selepas mendapat kritikan ...
Hukum Membuka Al Qur An Dengan Kaki Bagi Disabilitas Yang Tak Punya Tangan

Hukum Membuka Al Qur An Dengan Kaki Bagi Disabilitas Yang Tak Punya Tangan

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 185 hits
Al Qur an merupakan kitab Allah yang wajib dilmuliakan oleh setiap orang Disebutkan bahwa salah satu cara memuliakan al Qur an adalah meletakkannya di tempat yang lebih tinggi dari posisi kaki Al Qur an tidak boleh diletakkan di tempat yang...
Mulai Hari Ini Brunei Menerapkan Hukuman Mati Dengan Cara Di Rajam Untuk Homoseksualitas

Mulai Hari Ini Brunei Menerapkan Hukuman Mati Dengan Cara Di Rajam Untuk Homoseksualitas

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 293 hits
Mulai hari ini komunitas gay di negara Brunei dapat menghadapi hukuman mati meskipun ada permintaan dari komunitas internasional untuk membatalkan hukuman tersebut Di bawah rancangan undang undang yang baru mereka yang kedapatan melakukan h...
Hukuman Rejam Sampai Mati Lgbt Di Brunei

Hukuman Rejam Sampai Mati Lgbt Di Brunei

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 1052 hits
Hukuman Rejam Sampai Mati LGBT Di Brunei Kerajaan Brunei Darussalam hari ini secara rasmi meluluskan hukuman rejam sampai mati terhadap pesalah homoseksual dilaksanakan di negara itu selepas tertangguh sejak 2013 Hukuman Rejam Sampai Mati L...
Hebatlah Hukum Hudud Dilaksanakan 3 April Ni Di Brunei

Hebatlah Hukum Hudud Dilaksanakan 3 April Ni Di Brunei

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 539 hits
Brunei akan laksanakan Hudud 3 april 2019 gambar dari Bermula 3 April 2019 minggu depan Brunei akan mula menguatkuasakan hukuman sebat atau direjam hingga mati bagi beberapa kesalahan seksual termasuk homoseks zina dan rogol Sebelum ini Sul...
Brunei Laksanakan Hudud 3 April Ini Pesalah Melakukan Seks Sejenis Akan Direjam Sampai Mati

Brunei Laksanakan Hudud 3 April Ini Pesalah Melakukan Seks Sejenis Akan Direjam Sampai Mati

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 684 hits
Bermula 3 April ini Kerajaan Brunei akan mula menguatkuasakan hukuman sebat atau direjam sehingga mati bagi beberapa kesalahan seksual termasuk homoseks zina dan rogol nbsp Difahamkan sebelum ini Sultan Brunei yang juga Perdana Menteri meng...
Brunei Kenakan Hukuman Rejam Sampai Mati Pada Gay

Brunei Kenakan Hukuman Rejam Sampai Mati Pada Gay

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 456 hits
Brunei kenakan hukuman rejam sampai mati pada gay Dikemas kini 35 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 28 Mar 2019 8 27AM
Laksana Hukum Hudud Pbb Bidas Kerajaan Brunei

Laksana Hukum Hudud Pbb Bidas Kerajaan Brunei

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 399 hits
Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu membidas pemerintahan Brunei kerana berhasrat melaksanakan undang undang hudud yang antara lain merejam pelaku homoksesual dan penzina serta memotong tangan orang yang mencuri Saya merayu pada kerajaan untuk...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir

Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu