Bolehkah Wanita Yang Sedang Haidh Memasuki Masjid Mengurus Jenazah Pergi Ke Kubur
Salam Jumaat penuh keberkatan kepada semua. Harini mama nak share info yang mama dapatkan dari website mufti wp. Mama suka rujuk situ kalau ada sebarang kemusykilan. Info tentulah sahih mengikut fatwa. Bolehkah Wanita yang sedang Haidh Memasuki Masjid, Mengurus Jenazah & Pergi Ke Kubur?
Bolehkah Wanita yang sedang Haidh Memasuki Masjid, Mengurus Jenazah & Pergi Ke Kubur?
Tempat bersemadi dua kesayangan mama sebagai gambar hiasan. #rindunya
Jawapannya:Ada 2 pendapat ulamak iaitu haram dan harus tapi kenyataan mufti adalah lebih kepada haram. Berikut penjelasan mufti.
Secara tuntasnya, kami berpandangan, pandangan yang mengharamkan wanita duduk di dalam masjid atau surau adalah lebih selamat, tepat dan rajih. Hal ini kerana jika dibenarkan mereka memasuki masjid secara bebas, dibimbangi akan mengotorkan ruangan solat. Begitu juga kerana nas yang mengharamkan duduk di dalam masjid adalah lebih kuat dan lebih banyak, selain keperluan untuk melihat isu ini dari sudu hukum ta’abbudi.
Kami cadangkan dengan perkembangan moden zaman sekarang ini dan berdasarkan kemampuan kewangan agar dikhaskan satu dewan berhampiran masjid atau surau sebagai markaz ilmu kepada wanita dalam keadaan haid untuk sama-sama menuntut ilmu walaupun tidak berada dalam masjid. ini akan memberi banyak kebaikan kepada wanita yang dalam keadaan haid ini.
Ulama yang Mengharamkan
Jumhur fuqaha’ mengharamkan wanita haidh masuk ke masjid. (Rujuk Al-Mabsuth 3/153, Hasyiyah al-Dasuqi 1/173, Al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab 2/358 dan Al-Mughni 1/195).
Selain itu, terdapat juga dua fatwa daripada institusi fatwa yang menegaskan hal ini:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke-49, yang bersidang pada 19 September 2000 telah memutuskan bahawa perempuan yang dalam keadaan haid haram berada atau duduk di dalam masjid walaupun untuk tujuan pembelajaran dan program-program keagamaan.Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor yang diwartakan pada 30 Ogos 2001 telah membuat keputusan bahawa wanita yang sedang haid dan nifas adalah tidak dibenarkan duduk diam di dalam masjid walaupun dengan tujuan pembelajaran semata-mata. Hukum wanita haid dan nifas yang masuk ke dalam masjid adalah dibenarkan untuk sekadar melintasi atau melalui sekali lalu tanpa berulang-alik untuk keluar melalui pintu yang dimasukinya.
Antara dalil yang menjadi sandaran bagi kelompok pertama ini ialah ayat al-Qur’an al-karim:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنتُمْ سُكَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا ۚ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub (berhadas besar) - kecuali kamu hendak melintas sahaja - hingga kamu mandi bersuci.
Surah al-Nisaa’ (43).
Berdasarkan ayat ini, Imam al-Syafi’e menyatakan bahawa seorang yang dalam keadaan junub tidak boleh duduk dalam masjid, dan hanya boleh melaluinya sahaja. (Rujuk Ahkam al-Qur’an oleh Al-Jassas, 3/168)
Berdasarkan keterangan di atas, kami menyatakan bahawa:
Harus bagi wanita yang berhaid untuk memandikan dan mengkafankan mayat.Haram bagi wanita yang berhaid untuk menyolatkan jenazah.Makruh bagi wanita, sama ada sedang haid atau tidak, untuk mengiringi jenazah ke perkuburan.Adapun bagi wanita yang kematian suami, haram mengikuti jenazah suaminya ke kubur, sama ada berhaid atau tidak, kerana waktu iddahnya sudah bermula melainkan jika mempunyai hajat atau darurat dalam pengurusan jenazah. Sebetulnya, waris dan tetangga yang lelaki perlu membantu pengurusan jenazah agar isterinya tidak terbeban dan boleh melaksanakan iddahnya dengan tenang.Makruh bagi wanita untuk menziarahi kubur, sama ada berhaid atau tidak, kecuali kubur Rasulullah SAW, maka hukumnya adalah sunat. Juga kubur orang-orang soleh, dan kaum kerabat dengan syarat menjaga adab-adab ziarah. Pendapat lain pula mengatakan haram. Pendapat lain menyatakan harus sekiranya aman daripada fitnah bagi wanita yang sudah tua berdasarkan hadis-hadis dan ini yang lebih sesuai diamalkan pada masa sekarang dengan syarat dijaga adab-adab ziarah. Begitu juga bagi wanita yang sudah tua. Pendapat lain pula mengatakan haram.
Mama letakkan di sini sebagai rujukan diri mama. Jika korang nak baca hujah lebih detail boleh pergi ke website muftiwp ye.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
https://www.mamapipie.com/2024/05/bolehkah-wanita-yang-sedang-haidh.html