Bolehkah Parti Kuasa Rakyat Bersuara


 

Kalau John Lennon masih ada, mendiang akan berusia 81 tahun pada Sabtu lalu 9 Okt. Kita tahu banyak lagu ciptaan Lennon yang mengukir kejayaan. Antaranya “Power to the People”.
Lagu itu dikeluarkan pada 1971, dan menurut Lennon, ia dicipta sama seperti lagu “Give Peace a Chance “ dicipta iaitu memberi “sesuatu yang boleh dinyanyikan oleh orang ramai”.
Ramai yang mengambil lagu itu sebagai inspirasi semasa menentang pihak berkuasa. Malah bertahun-tahun selepas ia dicipta, “Power to the People” digunakan Bernie Sanders pada 2016 dan 2021 sebagai lagu kempen dalam usaha menjadi calon Democrat pada pemilihan presiden AS.
Sebenarnya, cogan kata “Power to the People” ekspresi kebudayaan dan slogan politikal yang dilaungkan seawal 1960-an, jelas sebelum lagu Lennon dicipta.
Dengan lambang genggaman tangan, “Power to the People” diangkat sebagai laungan aktivis di AS yang anti-perang Vietnam. Juga oleh kumpulan Black Panthers yang melawan kelas pemerintah kaya yang menguasai masyarakat.
Di Afrika Selatan ia digunakan sebagai pembakar semangat menentang dasar apartheid. Malah di Pakistan slogan itu digunakan oleh People’s Party. Tentunya kita ingat di Filipina pada 1986, the People Power Revolution menumbangkan rejim Ferdinand Marcos.
Bagaimanapun, bekas Perdana Menteri Britain Margaret Thatcher menyifatkan slogan itu laungan sosialis.
Apa pun, “Power to the People” dikaitkan dengan kebangkitan rakyat menentang pemerintah. Sesungguhnya kuasa rakyat besar kuasanya. Rakyat boleh mengguling kerajaan. Sama ada dengan cara ‘keras’ seperti demonstrasi atau pemberontakan seperti di Filipina, Mesir, dan Tunisia.
Juga menerusi cara aman seperti peralihan kuasa tanpa pertumpahan darah. Contoh terdekat buat kita ialah PRU14.
Tidak menghairankan banyak parti politik gemar mengambil istilah atau perkataan “rakyat” untuk dilekatkan kepada nama rasmi parti. Ini bagai memberitahu bahawa parti berkenaan berjuang untuk rakyat. Membela rakyat.
Logiknya, rakyat akan menyokong parti yang memperjuangkan nasib mereka. Lantas menyusuli sokongan ialah kejayaan di peti undi.
Pada Ahad 10 Okt, timbul Parti Kuasa Rakyat di negara ini. Ia menyifatkan dirinya sebagai parti berbilang kaum. Bagus tetapi kita sudah ada banyak parti berbilang kaum. Gerakan dan DAP umpamanya parti berbilang kaum walaupun kedua-duanya dianggotai majoriti orang Cina. Begitu juga PKR. Walaupun berbilang kaum ia didominasi orang Melayu.
Semua parti di Malaysia mendakwa berjuang untuk rakyat, termasuk parti yang bukan berbilang bangsa. Contohnya Umno, PAS, dan Bersatu yang mendakwa berjuang untuk Melayu dan Islam tetapi mengaku pembela semua rakyat. Oleh itu, apa bezanya Parti Kuasa Rakyat dengan parti sedia ada?
Yang jelas ia kelihatan sosialis. Kata Parti Kuasa Rakyat, mereka parti untuk marhaen. Maknanya khusus untuk golongan orang bawahan. Takrif lazim ialah rakyat jelata seperti petani dan nelayan. Istilah “marhaen” diperkenalkan presiden pertama Indonesia, Soekarno.
Di Malaysia mungkin takrif kerap ialah “rakyat biasa’”. Oleh itu Parti Kuasa Rakyat memperjuangkan hanya nasib rakyat biasa. Rakyat “luar biasa” bagaimana? Maksudnya rakyat kelas pertengahan dan golongan berada yang juga rakyat dan perlu pembelaan walaupun tuntutan berbeza.
Yang menarik perhatian, Parti Kuasa Rakyat ini pengasasnya ialah Kamarazaman Yaakob – abang kepada Ismail Sabri Yaakob, Perdana Menteri baharu yang dilantik Ogos lalu.
Sekaligus, persepsi umum ialah parti ini akan mendapat layanan istimewa. Sama ada benar atau tidak, itu persepsinya.
MUDA yang diasaskan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman masih belum diluluskan pendaftarannya. Ahli Parlimen bebas bagi kawasan Muar itu dan rakan-rakan terpaksa turun naik mahkamah dalam usaha mendapat pendaftaran.
Pejuang oleh Dr Mahathir Mohamad juga berhempas pulas ke mahkamah sebelum dapat didaftarkan.
Oleh itu, jika pendaftaran Parti Kuasa Rakyat diluluskan Pendaftar Pertubuhan pada kadar cepat, tidak dapat elak tuduhan akan dilemparkan ia dilayan baik kerana adik pengasasnya Perdana Menteri, meskipun jika kelulusan diberi berdasarkan semua kriteria dan tuntutan “dipenuhi”.
Suka atau tidak, beban “tuduhan” itu terpaksa dipikul Kamarazaman untuk jangka masa panjang.
Beliau juga tentu merasakan diri menjadi mangsa tuduhan kononnya menubuhkan parti sebahagian konspirasi politik untuk membantu adiknya. Pengumuman beliau bahawa partinya menyokong kerajaan merancakkan dakwaan. Kononnya, partinya wujud untuk pecah undi pada pilihan raya umum demi keuntungan parti pemerintah, khususnya Umno.
Namun bagi Zaid Ibrahim, bekas menteri undang-undang , Kamarazaman tidak perlu gusar “tentang apa orang lain cakap”. Jika beliau benar mahu membuat penjajaran politik nasional supaya dasar kerajaan lebih mesra terhadap kelas pekerja, sokongan patut diberi.
Menurut Zaid, tidak ada salahnya Kamarazaman mempunyai adik yang merupakan Perdana Menteri.
Apa pun yang jelas ialah, berbeza dengan objektif “power to the people” yang lazim, tidak ada siapa yang ingin ditumbangkan oleh Parti Kuasa Rakyat kerana awal-awal lagi ia sudah menyatakan sokongan untuk parti memerintah.
Oleh itu, persoalannya adakah Parti Kuasa Rakyat, khususnya Kamarazaman sendiri, akan menegur dan mengkritik jika ada dasar kerajaan yang tidak membawa manfaat kepada golongan marhaen?
Zaid mengutarakan beberapa persoalan penting. Antaranya bagaimana Kamarazaman akan menangani isu-isu “toksik”, terutama bersabit soal hak dan keistimewaan supaya golongan marhaen mendapat keadilan tanpa mengira bangsa dan agama.
Kamarazaman turut ditanya sama ada beliau akan memperjuangkan masalah pendaftaran MUDA jika partinya didaftar mudah dan cepat.
Cukup setakat itu, meskipun banyak lagi persoalan yang boleh diajukan jika parti beliau mahu “membetulkan” keadaan negara.
Bercakap mengenai Kamarazaman, perlu dinyatakan beliau mempunyai rekod warna warni dalam arena politik. Beliau pernah menyertai Parti Sosialis Rakyat Malaysia dan Parti Melayu Semangat 46.
Beliau juga aktivis mahasiswa semasa belajar di Universiti Malaya dan mengambil bahagian dalam demonstrasi pelajar 1974 yang memperjuangkan isu kemiskinan di Baling. Tunjuk perasaan itu kita tahu diketuai Anwar Ibrahim, yang menurut Zaid, penggerak utama “parti untuk orang miskin”.
Kamarazaman, seperti Anwar, pernah ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri kerana pembabitan dalam demonstrasi pelajar dahulu.
Ertinya, beliau pernah berdiri atas platform sama dengan Anwar. Tidak dapat dipastikan sama ada ketika itu beliau “menyanjungi”Anwar, dan jika ya, sama ada masih “menyanjungi” Anwar sekarang.
Diakui Parti Kuasa Rakyat nama yang hebat. Teringat saya zaman Hindraf dahulu dengan laungannya – Makkal Sakti yang juga bermaksud kuasa rakyat. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/10/bolehkah-parti-kuasa-rakyat-bersuara.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Mus

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
How Powerful Will Parti Kuasa Rakyat Be

How Powerful Will Parti Kuasa Rakyat Be

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 388 hits
There s a new party that will be launched tomorrow by Kamaruzaman Yaakob the older brother of Prime Minister Ismail Sabri Yaakob It s called Parti Kuasa Rakyat Although I m not invited I am still looking forward to being there as I am excit...
Parti Kuasa Rakyat Will Be Bn Friendly To Better Achieve Its Goals

Parti Kuasa Rakyat Will Be Bn Friendly To Better Achieve Its Goals

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 248 hits
Parti Kuasa Rakyat pro tem president Kamarazaman Yaakob said his new party will be BN friendly The older brother to Prime Minister Ismail Sabri Yaakob said this during the launch of his new party in Kuala Lumpur today Parti Kuasa Rakyat has...
Kuasa Ketiga Mesti Diberi Peluang Gantikan Parti Politik

Kuasa Ketiga Mesti Diberi Peluang Gantikan Parti Politik

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 169 hits
Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah Mungkinkah PRU15 terakhir untuk semua parti Melayu ORANG politik dah lupa diri Tenggelam dalam puncak kuasa Harapkan pagar pagar makan padi Berilah peluang kuasa ketiga UMNO menegaskan parti itu tidak akan ...
Wakil Rakyat Muda Warisan Tak Mungkin Lompat Parti Kata Penganalisis

Wakil Rakyat Muda Warisan Tak Mungkin Lompat Parti Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 198 hits
Presiden Warisan Shafie Apdal bersama pimpinan parti KOTA KINABALU Warisan tidak perlu bimbang mengenai khabar angin mengatakan wakil rakyat mereka mungkin lompat parti kerana mereka yang masih kekal akan terus setia kata penganalisis Merek...
Sembang Parti Lebai Gunung Pun Boleh Runtuh Tapi Biasa La Semoga Rakyat Tahu Segalanya Ada Dalam Kerajaan Pun Tak Guna

Sembang Parti Lebai Gunung Pun Boleh Runtuh Tapi Biasa La Semoga Rakyat Tahu Segalanya Ada Dalam Kerajaan Pun Tak Guna

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 260 hits
Bengang ada Pas dalam kerajaan pun tak guna CAP kecam arak TIMAH hina agama IslamOctober 18 2021 Persatuan Pengguna Pulau Pinang mengecam pengeluaran arak jenama Timah yang didakwa menghina agama Islam Pegawai Pendidikan CAP N V Subbarow be...
Gelombang Kemarahan Rakyat 600 Ahli Pas Kelantan Keluar Parti

Gelombang Kemarahan Rakyat 600 Ahli Pas Kelantan Keluar Parti

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 254 hits
Oleh MALAYSIA DATELINE October 15 2021600 penyokong dan ahli Pas dalam Dun Gual Ipoh Parlimen Tanah Merah dilaporkan telah menyertai Parti Keadilan Rakyat Penulis politik Mohd Sayuti Omar mendedahkan penyertaaan ahli dan penyokong Pas itu m...
Patut Azmin Nak Tubuh Parti Baru Ramai Kona Ke Umno Semula Rakyat Malaysia Kenal Siapa Azmin Kah Kah

Patut Azmin Nak Tubuh Parti Baru Ramai Kona Ke Umno Semula Rakyat Malaysia Kenal Siapa Azmin Kah Kah

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 336 hits
Ramai lagi pimpinan Bersatu merisik peluang kembali ke pangkuan Umno Oleh FAZLI RADZI October 3 2021Lebih ramai pemimpin dan ahli Bersatu menyatakan hasrat untuk kembali menyertai semula Umno kata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Presiden U...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat