Kuasa Ketiga Mesti Diberi Peluang Gantikan Parti Politik


 Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Mungkinkah PRU15 terakhir untuk semua parti Melayu? ORANG politik dah lupa diri,
Tenggelam dalam puncak kuasa,
Harapkan pagar, pagar makan padi,
Berilah peluang kuasa ketiga.
UMNO menegaskan parti itu tidak akan berkompromi dengan kerusi yang dimenanginya semasa PRU14 yang lalu. UMNO akan mempertahankan semua kerusi Parlimen dan DUN yang dimenangi. Dalam PRU14, UMNO memenangi 54 kerusi Parlimen dan 241 kerusi DUN, termasuk beberapa wakil rakyatnya lompat parti
PPBM (Bersatu) menyahutkan cabaran itu dan akan lawan. Tidak mustahil mereka kembali kepada PH semula jika UMNO tidak mahu berkompromi.
PAS tersepit antara dua pula berkata, UMNO perlu menilai siapa kawan, siapa lawan. Jangan tolak penyatuan, kerana yang untung pasti musuh iaitu ultra kiasu. PAS mahukan kukuhkan perpaduan ummah, merapatkan hubungan UMNO-PPBM. Melihat kepada gelora politik semasa,memang agak mustahil untuk menyatukan parti-parti politik Melayu (Islam).
Dalam kata lain, PRU15 adalah kemuncak kepada perpecahan Melayu. Apa yang boleh diharapkan lagi kepada mereka. Masing-masing ego.
Semua parti politik Melayu beranggapan mereka adalah ‘king maker’. Mereka boleh bersama dalam kerajaan dan menumbangkan kerajaan dengan bertindak keluar.
Masing-masing menganggap mereka suci, pejuang agama, pejuang bangsa. Walhal hakikat yang sebenar tidak begitu. Paling untung sekali adalah ultra kiasu, menunggu masa untuk menyerbu, tanpa perlu bekerja keras lagi. Sekadar melihat dan merancang.
Sudah sampai masanya rakyat membuat keputusan setelah muak dengan kemelut politik Melayu. Tidak pernah sedar dan insaf meskipun telah ditimpa musibah demi musibah. Tidak mahu belajar daripada sejarah. Apa yang nak diharapkan lagi.
Mungkinkah PRU15 ini adalah PRU terakhir untuk semua parti Melayu ini. Bila berkuasa terlalu apologetik. Berada di luar kerajaan begitu lantang.
Lebih 64 tahun merdeka, kita sebagai rakyat letih dipermainkan bangsa sendiri, sama ada yang berserbankan Islam atau bersongkokkan Melayu.
Keduanya tanpa sedar adalah wajah sekular, satunya cair agama, dan satunya lagi cairkan bangsa. Agama dan bangsa diperjudikan, hanya kerana kuasa.
Nasihat mereka yang ikhlas, ibarat mencurah air ke daun keladi. Mereka terus kenyang, rakyat terus kelaparan.
Bangunlah wahai umatku. Buktikan dalam PRU15, kuasa ketiga mesti bangkit dengan sebulat perjuangan untuk membela agama, bangsa dan negara, tanpa menafikan hak orang lain.
Jika kita sayangkan anak cucu kita dan masa depan kita, kita mesti bangkit. Biarkan kerajaan dan parti politik dengan ketaasuban mereka.
Memikirkan secara mendalam, apa yang kita sebagai rakyat dapat ketika mereka berkuasa? Kita terus tunduk kepada ultra kiasu demi secebis undi, untuk kekal berkuasa.
Sanggup menggadaikan maruah agama dan bangsa, demi kuasa. Sewenang-wenang sahaja sekolah persendirian mendapat RM15 juta, atas alasan ultra kiasu juga membayar cukai.
Jika ada kewajarannya dibantu, tidak ada siapa yang mempertikai. Malangnya, sekolah persendirian ini tidak berperlembagaan, menolak menyertai sistem pendidikan negara. Mereka yang mengambil keputusan berpisah.
Sistem pendidikan mereka seolah-olah tidak boleh diusik. Sekolah ini juga yang dibantu. Sekolah agama seolah-olah hidup segan mati tak mahu. Oh! tanahairku.
Justeru, sudah sampai masanya, kuasa ketiga bangkit iaitu NGO/NGI (tokoh individu), apabila parti politik tidak lagi boleh diharapkan untuk memperjuangkan nasib rakyat.
Kemunculan kuasa ketiga tidak mustahil melihat kepada kegagalan dan kelemahan politik dalam negara. Kepentingan peribadi dan politik kumpulan tertentu dan konflik dalaman mereka.
Dalam kata lain, kerajaan dan parti politik tidak lagi boleh diharapkan. Kegagalan kerajaan menjalankan fungsinya dengan sebaik mungkin. Kegagalan pihak pembangkang untuk muncul sebagai alternatif.
Apabila kerajaan dan parti politik tidak lagi boleh diharap, sudah sampai masanya kuasa ketiga iaitu NGO/NGI tampil membela nasib rakyat
Kuasa ketiga ini tidak mustahil mampu membuatkan kejutan kepada kuasa pertama dan kedua dengan idea dan pembaharuan yang dibawa.
Rakyat sudah bosan dan muak dengan permainan politik tidak berkesudahan. Mereka semua sudah kaya-raya, sedangkan rakyat terus menderita.
Ayuh! Kuasa ketiga, mari kita mengatur langkah, bermula daripada sekarang menghadapi PRU15. Tidak mustahil kuasa ketiga ini turut boleh menjadi ‘king maker’ jika memberikan peluang. Melihat kepada scenario politik hari ini, 3-5 kerusi sudah cukup menjadi ‘king maker’.
Paling penting, kuasa ketiga mesti melakukan beberapa perkara berikut:
1. Buktikan keikhlasan dalam perjuangan dalam mempertahankan agama, bangsa dan negara.
2. Menumpahkan kesetiaan kepada Raja-raja Melayu selagi mana mereka berada dalam landasan kebenaran.
3. Bertindak berpandukan perlembagaan
4. Perjuangkan nasib rakyat yang tertindas dan teraniaya tanpa mengira kaum seperti menuntut keadilan almarhum Adib yang dibunuh dalam rusuhan kuil
5. Berani menentang rasuah, korupsi dan segala kemungkaran, tanpa kompromi
6. Perjuangan berpaksikan keadilan, memberikan hak kepada yang berhak, bukan samarata samarasa
7. Menentang “Malaysian Malaysia” yang menjadi asas perjuangan ultra kiasu
8. Menentang ultra kiasu yang mahukan hak mereka yang tidak berperlembagaan diiktiraf, seperti peruntukan kewangan terhadap institusi pendidikan mereka, sijil UEC dan sebagainya
Cukuplah sekadar lapan asas ini sebagai permulaan untuk bergerak. Mudah-mudahan perjuangan kuasa ketiga ini direstui Yang Maha Esa. ISMA WEB


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/kuasa-ketiga-mesti-diberi-peluang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Star Bersedia Bekerjasama Dengan Mana Mana Parti Politik Jeffrey

Star Bersedia Bekerjasama Dengan Mana Mana Parti Politik Jeffrey

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 261 hits
Jeffrey memberi jari bagus sambil duduk di tempat pemandu salah satu trak Ketepi perbezaan politik tuntut hak Sabah STAR KOTA KINABALU Parti Solidariti Tanah Airku bersedia bekerjasama dengan mana mana parti politik demi kestabilan politik ...
Sebagai Proksi Pecah Undi Itulah Tujuan Kewujudan Parti Politik Baharu

Sebagai Proksi Pecah Undi Itulah Tujuan Kewujudan Parti Politik Baharu

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 126 hits
PETALING JAYA Parti politik baharu yang dikaitkan dengan seorang pemimpin utama politik berkemungkinan akan menjadi proksi bertujuan meletakkan kedudukan tidak berpihak kepada pembangkang dengan memecah undi pilihan raya kata penganalisis p...
Dana Politik Mekanisme Ketelusan Perlu Diberi Perhatian

Dana Politik Mekanisme Ketelusan Perlu Diberi Perhatian

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 158 hits
Ahli Parlimen Bangi Dr Ong Kian Ming mencadangkan beberapa perkara untuk diperhalusi terutamanya berkaitan dana politik dan pilihan raya Menurutnya tumpuan utama yang perlu diberi perhatian berkaitan pemberian dana politik kepada parti adal...
How Powerful Will Parti Kuasa Rakyat Be

How Powerful Will Parti Kuasa Rakyat Be

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 388 hits
There s a new party that will be launched tomorrow by Kamaruzaman Yaakob the older brother of Prime Minister Ismail Sabri Yaakob It s called Parti Kuasa Rakyat Although I m not invited I am still looking forward to being there as I am excit...
Politik Melaka Semua Bekas Adun Diberi Seminggu Kosongkan Pejabat

Politik Melaka Semua Bekas Adun Diberi Seminggu Kosongkan Pejabat

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 310 hits
Semua 28 bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Melaka diberi tempoh seminggu untuk mengosongkan bangunan jawatankuasa pembangunan dan penyelarasan Dewan Undangan Negeri di kawasan masing masing Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Sulaiman Md Ali
Parti Kuasa Rakyat Will Be Bn Friendly To Better Achieve Its Goals

Parti Kuasa Rakyat Will Be Bn Friendly To Better Achieve Its Goals

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 248 hits
Parti Kuasa Rakyat pro tem president Kamarazaman Yaakob said his new party will be BN friendly The older brother to Prime Minister Ismail Sabri Yaakob said this during the launch of his new party in Kuala Lumpur today Parti Kuasa Rakyat has...
Hasad Rosakkan Politik Melayu

Hasad Rosakkan Politik Melayu

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 169 hits
POLITIK Melayu sudah lama merana Di Melaka pun bukan baru sekarang ini Apa yang dibuat oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Udang daripada UMNO Datuk Seri Idris Haron hanyalah orkestra akhir Lintang pukang politik negeri itu sudah jadi ra...
Pkr Pahang Cadang Pakatan Harapan Guna Logo Parti Itu Pada Pilihan Raya Umum Ke 15

Pkr Pahang Cadang Pakatan Harapan Guna Logo Parti Itu Pada Pilihan Raya Umum Ke 15

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 254 hits
KUANTAN Seramai 13 pemimpin sayap dan cabang Parti Keadilan Rakyat di Pahang mencadangkan Pakatan Harapan membuat keputusan untuk menggunakan logo PKR pada Pilihan Raya Umum ke 15 Cadangan itu dikeluarkan dibuat melalui kenyataan bersama pa...
Ada Dalill Sahaja Buat Parti Pas

Ada Dalill Sahaja Buat Parti Pas

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 181 hits
MOHD MUKHLISSatu benda yang saya respect pada PAS ialah mereka sentiasa ada dalil Nak kafirkan orang masa nak bentang ruu355 ada dalil dia Time depa tangguh ruu355 pun ada dalil yang lain Banjir negeri DAP depa kata bala kena tang mereka se...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live