Boleh Keluarkan I Citra Sehingga Rm10 000


Boleh keluarkan i-Citra sehingga RM10,000?| Kerajaan akan memperhalusi dan mengkaji secara menyeluruh mengenai cadangan untuk menaikkan had pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menerusi kemudahan i-Citra.
Timbalan Menteri Kewangan II, Yamani Hafez Musa berkata pertimbangan tersebut akan mengambil kira semua bentuk bantuan yang telah dan yang akan disalurkan oleh kerajaan, bagi meringankan beban ahli KWSP yang terjejas
“Pertimbangan terhadap kenaikan had pengeluaran i-Citra perlu mengambil kira keperluan untuk mengimbangi antara keperluan semasa dan kepentingan simpanan persaraan untuk masa hadapan dengan kadar negara dijangka mengalami penuaan penduduk pada 10 hingga 15 tahun akan datang,” katanya pada sesi penggulungan perbahasan Usul Menjunjung Kasih Titah Diraja di Dewan Rakyat, pada Rabu.
Hafez Yamani Musa Keluarkan i-Citra Pengeluaran i-Citra telah diperkenalkan selaras dengan pengumuman Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (Pemulih) oleh bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Pada 28 Jun 2021 sebagai inisiatif jangka masa pendek bagi membantu ahli yang terkesan akibat pandemik COVID-19 serta mengimbangi keperluan hari ini dan masa depan ahli.
Menerusi kemudahan i-Citra, seramai 12.6 juta ahli KWSP boleh membuat pengeluaran sehingga RM5,000 dengan kadar bayaran tetap RM1,000 sebulan untuk tempoh lima bulan.
Terdahulu, Datuk Seri Najib Razak (BN-Pekan) pada sesi perbahasan Titah Diraja telah mencadangkan agar had pengeluaran i-Citra dinaikkan daripada RM5,000 ke RM10,000. Dengan syarat kerajaan mestilah bersungguh memulakan usaha untuk menaikkan semula aset KWSP dengan memberi lebih banyak peluang perniagaan bagi syarikat dimilikinya.

Selain itu, bekas Perdana Menteri itu turut mencadangkan supaya kerajaan memperkenalkan skim i-Survive dengan pemberian pinjaman automatik sehingga RM5,000 kepada orang ramai.
Mengulas mengenai cadangan tersebut, Yamani berkata kementerian telah mengambil maklum cadangan yang telah dikemukakan oleh Najib, sebagai usaha untuk menambah aliran tunai kepada setiap isu rumah yang memerlukan.
Dalam masa yang sama, beliau berkata kerajaan telah pun melaksanakan pelbagai inisiatif termasuk pemberian pelbagai bentuk bantuan tunai langsung kepada kumpulan sasar.
“Ia termasuk Bantuan Prihatin Nasional (BPN), Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) dan Bantuan Khas COVID-19 (BKC), serta bantuan kehilangan pekerjaan dengan jumlah keseluruhan peruntukan bagi tahun 2021 adalah sebanyak RM17.1 bilion.
“Daripada jumlah tersebut, sebanyak RM15.2 bilion telah disalurkan kepada akaun penerima,” katanya.
Dalam perkembangan sama, beliau menyatakan kerajaan dijangka membentangkan cadangan di Dewan Rakyat bagi meningkatkan siling perbelanjaan Kumpulan Wang COVID-19 sehingga RM110 bilion pada Disember ini.
Pemuda UMNO iaitu Asyraf telah mengakui bahawa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) merupakan simpanan pada hari tua bagi rakyat yang terkesan walaubagaimanapun tuntutan pengeluaran i-Citra sehingga RM10,000 adalah merupakan salah satu keperluan yang tedesak kepada rakyat yang terjeas sumber pendapatan.

BACA: Cara Tebus Kredit Shopee Sebanyak RM200 Bagi Oktober 2021, Tebus Sekarang!
“Suasana kecemasan musim penyakit berjangkit Covid-19 sangat memerlukan pelbagai pendekatan yang mendesak terutamanya bagi menjaminkan jaringan keselamatan sosial rakyat ” dalam satu kenyataan rasmi menurut Datuk Asyraf Wajdi.
Sepanjang pandemik Covid-19 di negara kita , ramai rakyat yang hilang sumber pendapatan akibat banyak sektor pekerjaan ditutup untuk membendung covid-19 terus menular di negara kita. Dalam masa yang sama khususnya perniagaan kecil sebagai sumber mata pencarian rezeki juga terkesan.
Rakyat yang terkesan menyebabkan banyak menanggung beban seperti bayar rumah sewa , bil air , bil eletrik serta lain-lain lagi. Selain itu , rakyat juga tertekan untuk penuhi tuntuan perut seperti keperluan dapur untuk keluarga , keperluan anak yang masih bersekolah menjalani sesi (PDPR).
Sehubungan dengan itu , semasa pertemuan dengan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) , Datuk Seri Amir Hamzah Azizan pada hari selasa yang lepas. ada beberapa perkara cadangan yang telah dibincangkan oleh Pemuda Umno bagi menangani isu menampung kembali kelompangan simpanan KWSP.
Dato Amir Hamzah Azizan Antaranya yang dimaksudkan adalah meningkatkan kadar caruman wajib majikan bagi tempoh tertentu serta meperluaskan caruman ‘Mandatory Coverage ‘ termasuk kepada sektor informal seperti gig ekonomi.
Sumber : Awani
The post Boleh keluarkan i-Citra sehingga RM10,000? appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/boleh-keluarkan-i-citra-sehingga-rm10000/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rm10 000 Pun Jalan

Rm10 000 Pun Jalan

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 345 hits
KUCING BATU yang mendapat permintaan tinggi oleh peminat kucing tempatan Kuala Lumpur Tempah kucing batu melalui pasar online sebelum haiwan dilindungi itu dihantar kepada pelanggan dalam tempoh kurang sebulan Walaupun dijual pada harga tin...
Iqbal Tawar Rm500 000 Cari Individu Boleh Buat Lagu

Iqbal Tawar Rm500 000 Cari Individu Boleh Buat Lagu

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 361 hits
PETALING JAYA Nama Ahmad Iqbal Zulkefli sekali lagi menjadi bualan orang ramai apabila dia menawarkan sebanyak RM500 000 kepada sesiapa yang boleh menulis lirik dan merakamkan klip muzik video untuk lagunya Menerusi perkongsian Iqbal di dal...
Berapa Kerat Yang Peroleh Pendapatan Rm10 000 Pada 2025

Berapa Kerat Yang Peroleh Pendapatan Rm10 000 Pada 2025

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 261 hits
Unjuran pendapatan isi rumah RM10 000 pada 2025 dalam dokumen Rancangan Malaysia ke 12 semalam digambarkan oleh Ketua Pembangkang sebagai tidak begitu realistik Ahli Parlimen Datuk Seri Anwar Ibrahim sebaliknya menekankan soal pembasmian ke...
Alamanda Hulurkan Barangan Makanan Bernilai Rm10 000 Kepada Petugas Barisan Hadapan Hospital Putrajaya

Alamanda Hulurkan Barangan Makanan Bernilai Rm10 000 Kepada Petugas Barisan Hadapan Hospital Putrajaya

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 428 hits
Hi Korang Pusat Beli Belah Alamanda yang terkenal dengan pendekatan mesra komuniti menyambut ketibaan Hari Malaysia pada tahun ini dengan memperingati keringat dan pengorbanan warga kerja barisan hadapan Hospital Putrajaya yang sehingga kin...
Pekerja Gagal Daftar Mysejahtera Restoran Hameediyah P Pinang Dikompaun Rm10 000

Pekerja Gagal Daftar Mysejahtera Restoran Hameediyah P Pinang Dikompaun Rm10 000

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 270 hits
AGENDA DAILY Polis merakam percakapan seorang peniaga wanita yang didakwa menyebar berita palsu melalui pesanan suara berhubung penularan wabak Covid 19 di Sungai Bakap Pulau Pinang Restoran nasi kandar tertua di Pulau Pinang Hameediyah did...
Purata Pendapatan Isi Rumah Rm10 065 Pada 2025 Boleh Dicapai Najib

Purata Pendapatan Isi Rumah Rm10 065 Pada 2025 Boleh Dicapai Najib

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 176 hits
Purata pendapatan isi rumah RM10 065 pada 2025 boleh dicapai Najib Sasaran purata pendapatan RM10 065 sebulan pada 2025 boleh dicapai sekiranya kerajaan hari ini bertindak dengan lebih cekap berani dan inovatif Datuk Seri Najib Tazak berkat...
Helikopter Bomba Keluarkan Pesakit Covid 19

Helikopter Bomba Keluarkan Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 226 hits
Oleh Bomba melakukan penerbangan ihsan mengeluarkan pesakit COVID 19 dari perkampungan Orang Asli Pos Dakoh Foto NSTP Ihsan bomba GUA MUSANG Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia mengadakan penerbangan ihsan menyelamat seorang le...
Melaka River Cruise Terima 10 000 Pengunjung Selepas Dibuka Semula

Melaka River Cruise Terima 10 000 Pengunjung Selepas Dibuka Semula

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 169 hits
MELAKA Melaka River Cruise menerima kira kira 10 000 pengunjung dalam tempoh 14 hari selepas sektor pelancongan negeri itu dibuka kepada pelancong tempatan susulan peralihan Melaka ke Fasa Tiga Pelan Pemulihan Negara mulai 1 Oktober lalu Ke...
Back To The Lecture Hall For Over 6 000 Iium Students

Back To The Lecture Hall For Over 6 000 Iium Students

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 277 hits
IIUM students returned to their Gombak campus today with everyone given a Covid 19 self test kit PETALING JAYA A total of 6 872 International Islamic University Malaysia students returned to campus today amid tight registration procedures a...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Malaysia Lokasi Pertama Moira World Tour 2024

Unboxing Series Amgras Tripod S01 Pro

Manusia Tidak Mengetahui Akhir Sesuatu Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Dap Lagi Ambil Tindakan Begini Meggajarnya

Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar