Rm10 000 Pun Jalan


KUCING BATU yang mendapat permintaan tinggi oleh peminat kucing tempatan.
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)

Kuala Lumpur: Tempah kucing batu (Prionailurus bengalensis ) melalui pasar online sebelum haiwan dilindungi itu dihantar kepada pelanggan dalam tempoh kurang sebulan.

Walaupun dijual pada harga tinggi mencecah RM10,000 seekor namun sambutan terhadap haiwan hampir pupus ini begitu menggalakkan di pasaran gelap.

Ternyata kegiatan haram itu terus berleluasa walaupun individu yang membeli atau menjualnya menyedari pemilikan hidupan liar tanpa lesen dan permit khas adalah jenayah berat.


Ketua Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Semenanjung Malaysia Datuk Abdul Kadir Abu Hashim berkata, kegiatan jual beli dalam talian ini dibuktikan apabila pihak Perhilitan berjaya menyelamatkan dua ekor kucing batu susulan serbuan di sebuah kediaman di Petaling Jaya, baru-baru ini.

Menurutnya, dalam serbuan jam 1.30 tengah hari itu, sepasukan anggotanya melakukan pemeriksaan terhadap kediaman seorang lelaki tempatan berusia 40-an.

PENJENAYAH menggunakan laman Facebook, Instagram, Caoursel, Tik Tok, WhatsApp, Shopee dan Mudah untuk menjual haiwan secara haram.
"Hasilnya mereka menemui dua ekor kucing batu, seekor kura-kura Sulcata Tortoise, tiga ekor Sulcata Tortoise juvenile dan empat unit tanduk Rusa.

"Pemilik hidupan liar dilindungi itu didapati gagal mengemukakan permit dan lesen memiliki hidupan liar berkenaan. Dia dipercayai membeli hidupan liar itu melalui tempahan dalam laman sosial.

"Susulan itu, semua hidupan liar itu dirampas dan siasatan dilakukan mengikut Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010," katanya.

ANTARA haiwan yang berjaya diselamatkan Perhilitan.
Sebelum ini, dua lelaki turut diberkas di ibu negara selepas menggunakan medium media sosial untuk menjual sembilan kilogram (kg) bahagian hidupan liar disyaki daging dan tulang rusa sambar, empat ekor burung murai batu, seekor burung merbah luris leher dan seekor burung daun.


Kadir berkata, pasar online yang menjual haiwan liar dilindungi semakin popular kini bagi golongan yang meminati spesies haiwan sukar diperoleh.


"Biasanya aktiviti pemerdagangan ini membabitkan kerjasama antara pemburu haram, peniaga dan pembiak baka binatang.

LAPORAN Harian Metro, 9 Oktober 2021. FOTO Arkib NSTP
Beliau berkata, platform media sosial turut digunakan secara aktif untuk menjual daging haiwan, pelbagai organ haiwan eksotik liar dan jerat.

"Ini antara penyebab kepupusan pelbagai spesies hutan. Malah, sebelum ini kami mengesan kegiatan pemburu haram yang mampu mengaut untung besar sehingga RM200,000 dengan menjual seekor harimau hidup kepada mana-mana restoran eksotik di negeri ini.

"Malah, sebelum ini pihak Perhilitan turut menahan empat lelaki dan menyelamatkan dua ekor orang utan selepas menerima maklumat haiwan berkenaan dijual melalui laman media sosial.


"Difahamkan orang utan itu diseludup dari Sumatera, Indonesia sebelum diiklan untuk dijual di negara ini melalui media sosial," katanya.

Sebelum ini, Jaringan Pemantau Perdagangan Hidupan Liar (Traffic) Asia Tenggara mengesan kewujudan akaun sesawang sosial khususnya Facebook yang mendalangi penjualan hidupan liar secara haram di negara ini.

Kegiatan itu dikesan membabitkan hampir 70,000 ahli aktif yang secara konsisten memberi maklum balas menyokong kegiatan itu.

SOURCE: Harian Metro

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/10/rm10000-pun-jalan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pekerja Gagal Daftar Mysejahtera Restoran Hameediyah P Pinang Dikompaun Rm10 000

Pekerja Gagal Daftar Mysejahtera Restoran Hameediyah P Pinang Dikompaun Rm10 000

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 276 hits
AGENDA DAILY Polis merakam percakapan seorang peniaga wanita yang didakwa menyebar berita palsu melalui pesanan suara berhubung penularan wabak Covid 19 di Sungai Bakap Pulau Pinang Restoran nasi kandar tertua di Pulau Pinang Hameediyah did...
Boleh Keluarkan I Citra Sehingga Rm10 000

Boleh Keluarkan I Citra Sehingga Rm10 000

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 245 hits
Boleh keluarkan i Citra sehingga RM10 000 Kerajaan akan memperhalusi dan mengkaji secara menyeluruh mengenai cadangan untuk menaikkan had pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja menerusi kemudahan i Citra Timbalan Menteri Kewangan II Yam...
Berapa Kerat Yang Peroleh Pendapatan Rm10 000 Pada 2025

Berapa Kerat Yang Peroleh Pendapatan Rm10 000 Pada 2025

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 263 hits
Unjuran pendapatan isi rumah RM10 000 pada 2025 dalam dokumen Rancangan Malaysia ke 12 semalam digambarkan oleh Ketua Pembangkang sebagai tidak begitu realistik Ahli Parlimen Datuk Seri Anwar Ibrahim sebaliknya menekankan soal pembasmian ke...
32 000 Foreign Workers For Plantations From This Month

32 000 Foreign Workers For Plantations From This Month

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 250 hits
Zuraida Kamaruddin tests a mattress made from kenaf fibre during her visit to the Kenaf Gallery at the National Kenaf and Tobacco Board headquarters in Kota Bharu KOTA BHARU Government approval has been granted for 32 000 foreign plantation...
Zuraida Sahkan Kabinet Lulus 32 000 Pekerja Asing Masuk Malaysia

Zuraida Sahkan Kabinet Lulus 32 000 Pekerja Asing Masuk Malaysia

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 138 hits
MALAYSIA DATELINEMenteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Zuraida Kamaruddin mengesahkan seramai 32 000 buruh asing yang sudah lengkap divaksin akan dibawa masuk ke Malaysia sebagai pekerja dan penuai di ladang ladang kelapa sawit ...
One Off Recruitment Of 18 000 Teachers Ongoing Says Deputy Minister

One Off Recruitment Of 18 000 Teachers Ongoing Says Deputy Minister

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 195 hits
The education ministry says there are 21 564 vacancies for teachers nationwide as of Sept 19 KUCHING The one off recruitment exercise to overcome the shortage of teachers in Johor Sabah and Sarawak is still at the interview stage said deput...
Ditipu Bakal Menantu Imam Tanggung Kerugian Lebih Rm50 000

Ditipu Bakal Menantu Imam Tanggung Kerugian Lebih Rm50 000

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 239 hits
Mangsa hanya menyedari dirinya ditipu bakal menantu berikutan wang yang dipinjamkan tidak dipulangkan pada 14 September lalu PETALING JAYA Seorang imam kerugian lebih RM50 000 selepas ditipu lelaki itu sejak Jun hingga pertengahan September...
Imam Masjid Rugi Lebih Rm55 000 Dipukau Bakal Menantu

Imam Masjid Rugi Lebih Rm55 000 Dipukau Bakal Menantu

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 274 hits
N Faizal GhazaliImam masjid membuat laporan polis selepas mendakwa ditipu seorang lelaki hingga mengalami kerugian sehingga RM55 800 dalam kejadian bermula Jun hingga pertengahan September tahun ini Imam berusia 50 an itu membuat laporan di...
Penyeludup Lari Tinggalkan Baju Selimut Bundle Bernilai Lebih Rm50 000

Penyeludup Lari Tinggalkan Baju Selimut Bundle Bernilai Lebih Rm50 000

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 228 hits
Penyeludup lari tinggalkan baju selimut bundle bernilai lebih RM50 000 Seorang lelaki yang disyaki penyeludup meninggalkan baju dan selimut bundle bernilai lebih RM50 000 selepas kegiatannya dikesan di Pangkalan Haram Kebun Pengkalan Kubor ...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni