Boleh Ke Tanda Lahir Pada Bayi Hilang Apabila Dia Besar Ini Penjelasannya


Secara fisiologi tanda lahir adalah normal dan tidak perlu dibimbangkan. Namun ada juga tanda lahir yang tidak boleh hilang dengan sendirinya.
Menurut kajian, 80% bayi yang baru lahir mempunyai tanda lahir. Biasanya tanda lahir akan hilang apabila mereka semakin membesar. Tetapi, terdapat juga tanda lahir yang kekal sehingga dewasa. Kebanyakan tanda lahir tidak merbahaya dan tidak mengganggu kesihatan mahupun fizikal bayi.
Apa Itu Tanda Lahir?
Tanda lahir adalah tompokan tertentu pada kulit bayi yang mempunyai warna yang berbeza. Biasa kita temui adalah tompokan yang berwarna seperti kebiruan, kehijauan dan kecoklatan. Kadangkala ia juga timbul dan mempunyai tekstur yang berbeza daripada kulit bayi.
Tanda lahir boleh terjadi akibat pigmentasi atau saluran darah yang tidak normal. Sungguhpun orang tua-tua dahulu sering mengaitkannya dengan pelbagai mitos, namun punca terjadinya tanda lahir masih belum diketahui dengan tepat. Oleh itu, ia tidak dapat dicegah dan ia juga bukanlah sesuatu yang diwarisi ataupun berjangkit.

Antara Jenis-Jenis Tanda Lahir:
Tanda lahir Vaskular
Tanda lahir ini terjadi apabila salur darah tidak terbentuk dengan sempurna. Terdapat 3 jenis tanda lahir vascular.
i)Macular Stains
Tanda lahir yang paling kerap kelihatan. Biasanya terdapat pada bahagian dahi, kelopak mata, belakang leher, hidung, atas bibir atau pada bahagian belakang kepala. Biasanya tanda lahir jenis ini akan hilang apabila bayi itu mencapai umur 1 atau 2 tahun.

ii)Hemangioma
Tanda lahir jenis ini selalunya timbul dan boleh jadi kemerah-merahan atau bebiru-biruan bergantung kepada jenis salur darah yang terlibat. Hemangioma selalunya akan makin membesar untuk 6 bulan pertama dan biasanya akan mengecut apabila kanak-kanak tersebut mencapai umur 5- 9 tahun. Jika hemangioma ini besar dan melibatkan bahagian seperti mulut atau hidung maka rawatan perlu dilakukan bagi mengecutkannya supaya tidak mengganggu fungsi organ tesebut.
iii)Port Wine Stains
Tanda lahir jenis ini selalunya berlaku pada bahagian muka dan berbeza dari segi saiznya. Ia seperti berbentuk air air merah yang tertumpah. Jika ia berlaku dekat pada bahagian mata ujian lanjutan perlu dilakukan untuk memastikan tiada komplikasi pada organ tersebut.

Tanda Lahir Berpigment
Tanda lahir ini terjadi apabila sel-sel yang menyebaban pigment pada kulit berkembang lebih daripada normal. Ia boleh dibahagikan kepada 3 jenis.
i)Cafe-au-liat spots
Kerap berlaku dan warnanya adalah seperti kopi bersusu. Boleh terdapat di mana-mana sahaja bahagian tubuh. Walaubagaimanapun jika terdapat banyak tanda ini dan saiznya yang besar maka perlu mendapat pemeriksaan lanjut bagi memastikan tiada kaitan dengan penyakit tertentu seperti penyakit saraf Neurofibromatosis.

ii)Mongolian spots
Bewarna kebiru-biruan atau kelabu. Kerap terdapat pada bahagian belakang atau punggung bayi. Selalunya akan hilang sepenuhnya tanpa memerlukan rawatan khusus.
iii)Moles (Tahi lalat)
Ia boleh bewarna perang atau hitam. Boleh rata atau timbul dan terdapat juga yang mempunya rambut atau bulu. Jika ia besar, ia memerlukan pemeriksaan susulan bagi memastikan ia tidah bertambah besar atau berubah warna kerana terdapat risiko untuk menjadi kanser kulit jika ia berkeadaan demikian.
Sumber: wom.my

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
The post Boleh Ke Tanda Lahir Pada Bayi Hilang Apabila Dia Besar? Ini Penjelasannya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/boleh-ke-tanda-lahir-pada-bayi-hilang-apabila-dia-besar-ini-penjelasannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi Lelaki Yang Baharu Lahir Maut Di Tikam Ibu Sendiri Di Felcra Sri Bandi Chukai Pagi Tadi

Bayi Lelaki Yang Baharu Lahir Maut Di Tikam Ibu Sendiri Di Felcra Sri Bandi Chukai Pagi Tadi

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 162 hits
KUALA TERENGGANU Seorang bayi lelaki yang baharu sahaja dilahirkan ditemukan meninggal dunia dengan kesan kecederaan di dada dipercayai akibat ditikam dengan objek tajam di sebuah rumah di Felcra Seri Bandi Chukai di Kemaman pagi tadi Ketua...
Geram Tengok Anak Dara Dayana Roza Lahir Pramatang Makin Besar Makin Comel

Geram Tengok Anak Dara Dayana Roza Lahir Pramatang Makin Besar Makin Comel

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 215 hits
Lahir tak cukup bulan dengan berat 2 4 kilogram nampaknya anak sulung kepada pelakon Dayana Roza kini membesar dengan sihat Rata rata yang melihat Astrid Raheeya pasti akan rasa geram apatah lagi dengan lengannya yang berlapis lapis dan pah...
6 Kesilapan Apabila Menggunakan Tisu Basah Boleh Merosakkan Muka Anda

6 Kesilapan Apabila Menggunakan Tisu Basah Boleh Merosakkan Muka Anda

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 169 hits
Adakah anda suka menggunakan tisu basah untuk mengelap lebihan minyak di muka anda Atau adakah anda suka menggunakan lap muka sebagai penyelesaian segera untuk menyegarkan wajah anda semasa cuaca panas Tisu basah dan tisu muka adalah prakti...
Bayi Meragam Terus Hilang Tangisan Lepas Diletak Sisi Ibu Yang Masih Koma Undang Rasa Sebak Warganet

Bayi Meragam Terus Hilang Tangisan Lepas Diletak Sisi Ibu Yang Masih Koma Undang Rasa Sebak Warganet

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 130 hits
January 26 2022Bagi mereka yang mengikuti kisah mangsa keganasan rumah tangga Jahidah Nordin pasti mengetahui bahawa wanita itu sudah melahirkan bayi sulungnya secara pembedahan bulan lalu Terbaharu adik mangsa Fauziah Nordin yang aktif men...
Bila Tali Pusat Dah Tertanggal Baru Boleh Mandikan Bayi Dalam Tab Mandi

Bila Tali Pusat Dah Tertanggal Baru Boleh Mandikan Bayi Dalam Tab Mandi

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 135 hits
Waktu mandi adalah antara bab yang paling merisaukan kebanyakan ibu bapa baharu Pelbagai perkara bermain di fikiran Tenang ini cara memandikan bayi langkah demi langkah barulah confident nak mandikan si kecil nanti Berapa kerap perlu memand...
Terlalu Ikutkan Petua Bayi Boleh Mati

Terlalu Ikutkan Petua Bayi Boleh Mati

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 146 hits
Terlalu ikutkan petua bayi boleh mati Ramai ibu bapa yang baru menyambut kelahiran zuriat pertama mengalami kesukaran membezakan antara petua lama bagi membantu proses menjaga bayi dan mengimbangkan pemahaman dari sudut sains Pakar Kesihata...
Step By Step Buat Beras Frozen Dalam 15 Minit Boleh Siap Masak Bubur Bayi

Step By Step Buat Beras Frozen Dalam 15 Minit Boleh Siap Masak Bubur Bayi

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 209 hits
Ibu ibu mesti faham nak buat bubur bayi biasanya akan mengambil masa yang agak lama Nak masak periuk kecil je tapi nak tunggu beras betul betul kembang yang ambil masa lama Nak nak kalau waktu pagi ibu bekerja terlewat bangun lagilah kelam ...
Risiko Bayi Tanpa Tempurung Kepala Ibu Hamil Ada Gdm Jangan Buat Main Ini Pesanan Doktor

Risiko Bayi Tanpa Tempurung Kepala Ibu Hamil Ada Gdm Jangan Buat Main Ini Pesanan Doktor

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 198 hits
Benar kita tidak cukup ilmu mengenai kehamilan yang kita lalui Namun bila mana setiap pemeriksaan bulanan atau apa jua rutin kehamilan yang diminta doktor jangan sekali kita abaikan Setiap temujanji amatlah penting lebih lebih lagi bagi ibu...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia