Bisnes Apa Yang Sesuai Dijalankan Menggunakan Sistem E Commerce


Apakah bisnes yang sesuai dijalankan menggunakan sistem e-commerce? Boleh berikan contoh bisnes atau produk yang sangat sesuai dijual menggunakan sistem ecommerce ini?

Posting yang lepas, saya telah pun menulis tentang apa itu bisnes e-commerce. Perbincangan pada kali ini, saya nak lanjutkan pula kepada beberapa contoh perniagaan yang sesuai dijalankan menggunakan sistem e-commerce.
 
Umumnya, ada banyak bisnes (sama ada yang menjual produk atau yang menawarkan servis) sesuai dijual menggunakan sistem e-commerce. Sistem ini memudahkan urusan jual beli dan melicinkan perjalanan transaksi.
 
Apa yang membuatkan sistem e-commerce ini begitu efisien adalah sebab ciri-cirinya yang menyokong sistem inventori. Dengan adanya sistem inventori ini, penjual dan juga pembeli boleh tahu dalam satu-satu masa berapa stok produk yang masih lagi ada.
 
Pembeli tak perlu nak selalu bertanya untuk dapatkan kepastian sama ada stok produk masih ada lagi atau tidak, dan dipihak penjual pula, dia boleh lekas-lekas tambah stok apabila melihat kuantiti pada sistem inventori menunjukkan pengurangan.
 
Sistem e-commerce juga ada sistem invoice. Pembeli yang telah membuat tempahan dan telah isi borang pembayaran, dia akan dapat salinan invois untuk rujukan. Jika ada masalah, mudah untuk kita semak, apa sebenarnya masalah yang berlaku.
 
Berbeza kalau pembelian itu berlaku hanya melalui applikasi whatsapp, atau mesengger, bimbang dalam banyak-banyak tempahan yang masuk, akan ada yang terlepas pandang, tersalah hantar ataupun ada tempahan yang sebenarnya dibuat oleh seorang scammer yang berniat untuk menipu anda.
 
Berbalik kepada persoalan asal, apakah bisnes yang sesuai dijalankan menggunakan sistem e-commerce?
 
Jawapan saya, hampir semua bisnes sesuai dijalankan menggunakan sistem e-commerce. Tak kira sama ada bisnes tersebut, berskala besar, kecil mahupun sederhana, ataupun konsep bisnes tersebut dari peniaga kepada pengguna (B2C), atau bisnes yang hanya berurusan dengan perniagaan lain (B2B).
 
Sistem e-commerce ini hanyalah sebuah sistem yang memudahkan transaksi dijalankan.
 
Bagi mereka yang sebelum ini belum pernah menggunakan sistem e-commerce, penulisan ini adalah untuk kalian. Pada asasnya, jika produk yang anda jual ada lebih dari satu, dan setiap produk itu pula ada pelbagai varian, seperti ada corak, warna dan juga saiz yang berbeza, dan setiap itu pula mempunyai bilangan stok yang terhad, maka sangatlah wajar untuk guna sistem e-commerce.
 
Mari saya tunjukkan beberapa contoh untuk memudahkan penerangan.
 
(1) Bisnes dalam bidang fesyen Apakah bisnes yang kita boleh kategorikan dalam bidang fesyen? Ada banyak, kan. Zalora adalah salah satu laman web yang banyak menawarkan produk terkini dalam bidang fesyen.
 
Oleh kerana fesyen kerap berubah dan setiap individu mempunyai citarasa yang berbeza, maka perlunya ada satu sistem yang boleh digunakan bagi memaparkan produk-produk yang dijual dengan cara yang lebih tersusun dan kemas.

Sistem laman web ecommerce wajar digunakan dan ianya dapat memainkan peranan yang baik.

 
(2) Perniagaan perfume Minyak wangi, ada yang untuk lelaki dan ada yang untuk wanita.

Untuk satu-satu jenama, ada macam-macam bau. Amatlah sesuai kalau jual minyak wangi menggunakan sistem laman web ecommerce.
 
(3) Perniagaan produk kecantikan dan kesihatan Produk kecantikkan dan juga kesihatan adalah satu lagi perniagaan yang mana produknya ada pelbagai jenis. Bisnes ini juga sebenarnya sangat sesuai jika dijual menggunakan sistem e-commerce.
 
(4) Bisnes buku Seorang penulis buku, mungkin pernah menulis berpuluh-puluh tajuk buku semasa hayatnya.

Jualan melalui sistem e-commerce memudahkan proses carian, terutama sekali jika anda menjual beribu-atau beratus-ratus buah buku.
 
Baiklah, saya rasa setakat penerangan ini, anda dah boleh nampak, sama ada bisnes yang anda sedang jalankan ini sesuai ataupun tidak untuk dijalankan menerusi sistem e-commerce.
 
Boleh jadi, apa yang akan buatkan seseorang itu berbelah bahagi sama ada nak guna sistem ini atau tidak adalah tiadanya kepakaran untuk bina sistem ini. Sebenarnya ini bukanlah masalah besar sebabnya anda boleh dapatkan khidmat programmer untuk bantu anda setup sistem ini.

 
 
The post Bisnes apa yang sesuai dijalankan menggunakan sistem e-commerce? appeared first on Soal Jawab .MY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://soaljawab.my/bisnes-yang-sesuai-menggunakan-sistem-e-commerce/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Iphone Kini Boleh Menggunakan Sistem Operasi Android Menerusi Project Sandcastle

Iphone Kini Boleh Menggunakan Sistem Operasi Android Menerusi Project Sandcastle

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 241 hits
Di pasaran gelap anda boleh membeli sebuah iPhone palsu yang sebenarnya menggunakan sistem operasi Android yang telah diubahsuai Antara peranti klon yang pernah kami laporkan ialah yang lalu Tetapi kini anda boleh mengubah sebuah iPhone asl...
Apa Itu Bisnes E Commerce

Apa Itu Bisnes E Commerce

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 234 hits
Saya bercadang untuk mulakan bisnes online saya sendiri dan saya sedang mempertimbangkan untuk buat bisnes menggunakan konsep bisnes ecommerce Boleh tak terangkan pada saya apa itu bisnes e commerce supaya saya benar benar faham kaedah bisn...
Pas Gabung Bank Tangani Masalah Kecairan Sistem Kewangan

Pas Gabung Bank Tangani Masalah Kecairan Sistem Kewangan

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 141 hits
PETALING JAYA PAS hari ini menggesa supaya bank digabungkan berikutan kekurangan kecairan yang berlaku dalam sistem kewangan kini Dalam satu kenyataan timbalan pengerusi Jawatankuasa Ekonomi Hartanah dan Pembangunan Usahawan parti itu Mazli...
Lenovo Mengacahkan Sistem Penyejukan Legion Phone Lain Dari Yang Lain

Lenovo Mengacahkan Sistem Penyejukan Legion Phone Lain Dari Yang Lain

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 206 hits
Pada minggu yang lalu kami telah menyenaraikan peranti peranti mercu yang akan dikuasakan oleh cip pemprosesan Qualcomm Snapdragon 865 pada tahun ini Diantara peranti yang menarik perhatian ialah Legion Phone iaitu peranti mercu oleh jenama...
Otonomi Daerah Sistem Pemerintahan Daerah

Otonomi Daerah Sistem Pemerintahan Daerah

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 195 hits
Otonomi Daerah Sistem Pemerintahan Daerah Indonesia merupakan sebuah negara kesatuan yang menerapkan otonomi kepada tempat atau desentralisasi yang sedikit seakan akan dengan negara serikat federal Namun terdapat perbedaan perbedaan yang me...
Sistem Operasi Jaringan Pengertian Jenis Fungsi Cara Kerja Dan Pola Sistem Operasi Jaringan

Sistem Operasi Jaringan Pengertian Jenis Fungsi Cara Kerja Dan Pola Sistem Operasi Jaringan

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 274 hits
Materi mengenai sistem operasi jaringan komputer bantu membantu sudah mulai dipelajari di jenjang smk di jenjang smk sendiri bahan ihwal sistem operasi jaringan ini banyak dipelajari di jurusan teknik komputer jaringan mata pelajaran manaje...
Sistem Pendidikan Nasional

Sistem Pendidikan Nasional

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 132 hits
Telah menjadi amanat pembukaan Undang Undang Dasar 1945 bahwa pemerintah wajib menyediakan pendidikan untuk mencerdaskan kehidupan bangsa Dalam rangka mewujudkan tujuan tersebut maka diharapkan sebuah sistem pendidikan yang mampu meningkatk...
Covid 19 Mampu Lumpuhkan Sistem Imun Tubuh Virus Bermutasi Menjadi Lebih Berbahaya

Covid 19 Mampu Lumpuhkan Sistem Imun Tubuh Virus Bermutasi Menjadi Lebih Berbahaya

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 1425 hits
Sejak wabak Coronavirus atau COVID 19 melanda seluruh dunia penduduk global mula mengambil pelbagai langkah untuk mencegahnya namun begitu tahukah anda bagaimana virus berbahaya ini menyerang manusia sehingga menyebabkan nyawa melayang Menu...
Hapuskan Lemak Degil Rawatan Onda Dengan Sistem Gelombang Mikro Ada Cara

Hapuskan Lemak Degil Rawatan Onda Dengan Sistem Gelombang Mikro Ada Cara

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 345 hits
Stress betullah tengok bentuk badan macam ni macam mana nak hancurkan lemak lemak degil ni Penulis yakin pasti ramai meluahkan rasa yang sama seperti dialog di atas bukan Penulis sendiri juga merasai hal yang sama ya lah siapa suka melihat ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke