Covid 19 Mampu Lumpuhkan Sistem Imun Tubuh Virus Bermutasi Menjadi Lebih Berbahaya


Sejak wabak Coronavirus atau COVID-19 melanda seluruh dunia, penduduk global mula mengambil pelbagai langkah untuk mencegahnya namun begitu, tahukah anda bagaimana virus berbahaya ini menyerang manusia sehingga menyebabkan nyawa melayang?


Menurut laporan, COVID-19 boleh merosakkan buah pinggang dan menyerang sistem imunisasi dalam badan manusia selain kemampuannya merosakkan paru-paru, kerana kematian yang berlaku setakat ini akibat adalah disebabkan radang paru-paru.

COVID-19 ini juga melumpuhkan sistem imunisasi badan yang cuba menghalang jangkitan dan menimbulkan bengkak seterusnya menyebabkan seseorang itu sukar bernafas.

Sekiranya jangkitan berterusan, ia boleh menyebabkan kerosakan sistem perut, usus, jantung, hati dan buah pinggang, sehingga organ gagal berfungsi.

Pada masa yang sama, saintis memberi amaran bahawa Covid-19 boleh menjadi satu penyakit jangkitan yang tidak akan hilang dan menyebabkan ia seperti penyakit bermusim, seperti selsema dan sekumpulan saintis kini sedang mengkaji jenis-jenis sel yang diserang virus Covid-19.

Sistem imunisasi badan boleh menjadi teruk disebabkan Covid-19 sehingga mengganggu dan merosakkan kesihatan ketika cuba menghentikan virus ini.


COVID-19 boleh menyerang secara terlampau sehingga menjadi hyperimmune dan bersedia untuk melakukan serangan besar yang sekali gus merosakkan tisu-tisu dalaman badan.

Malah, ia juga boleh merosakkan organ-organ dalaman sebaik sahaja virus ini tersebar dalam badan.

Kumpulan pengkaji juga menemui tanda-tanda pesakit Covid-19 mengalami kerosakan buah pinggang, namun ia masih di peringkat kajian.

Coronavirus Telah Bermutasi!

Coronavirus telah bermutasi kepada dua jenis, jenis pertama jauh lebih agresif, kata saintis pada penemuan terbaharu yang boleh menghalang kerja-kerja untuk membuat vaksin.

Penyelidik di Pusat Sains Kehidupan Universiti Peking dan Institut Pasteur dari Shanghai, mendapati virus itu telah berkembang menjadi dua keturunan – yang digelar jenis ‘L’ dan ‘S’.

Yang lebih tua jenis ‘S’ kelihatan lebih ringan dan kurang merebak, manakala jenis ‘L’ tersebar dengan cepat dan kini menyumbang sekitar 70 peratus kes, lapor Fortune.

Wabak jenis L diuji dengan kebanyakkannya ditemui di sekitar Wuhan – tempat di mana wabak ini bermula – tetapi para saintis mencatatkan bahawa kekerapan jangkitan bagi jenis L telah menurun sejak langkah-langkah pencegahan bermula awal tahun ini.

Mereka juga memberi amaran bahawa data yang mereka ada adalah ‘sangat terhad’ dan kajian lanjut yang lebih mendalam diperlukan bagi memahami evolusi COVID-19.

"Jenis L lebih lazim di peringkat awal wabak di Wuhan, kekerapan jenis L menurun selepas awal Januari 2020.

"Campur tangan manusia mungkin akan meletakkan lebih banyak tekanan kepada jenis L, yang mungkin akan jadi lebih agresif dan tersebar dengan lebih cepat."

Penyelidik menyatakan bahawa dua jenis yang berbeza ini akan menyerang dengan lebih banyak pada masa akan datang. Mereka menggesa komuniti saintis untuk bersatu bagi memerangi wabak tersebut.

"Penemuan ini amat menyokong keperluan untuk kajian segera, yang menggabungkan data genomik, data epidemiologi dan rekod simptom pesakit dengan penyakit coronavirus."

Dr Stephen Griffin, Profesor Madya di Universiti Leeds, berkata, "sukar untuk mengesahkan kajian seperti ini tanpa perbandingan secara langsung."

Beliau menambah, "apa yang dikatakan adalah bahawa selepas SARS-CoV2 menyerang manusia, wabak tersebut kemudian berkembang menjadi wabak yang lain."

Profesor Virologi Jonathan Ball juga memberi amaran bahawa evolusi wabak ini boleh menjejaskan pengeluaran vaksin, namun meminta kajian yang lebih terperinci dilakukan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Misteri 'Wuhan 400' Dalam Buku Tahun 1981 Yang Meramal Virus COVID-19!Gambar Imej Sebenar COVID-19, Cantik Tapi Membunuh!
sumber: 1 | 2



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/03/covid-19-melumpuhkan-sistem-imun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Meningkatkan Sistem Imun Tubuh Dan Elak Jangkitan Virus

Tips Meningkatkan Sistem Imun Tubuh Dan Elak Jangkitan Virus

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 350 hits
Tips Meningkatkan Sistem Imun Tubuh Dan Elak Jangkitan Virus Isu novel coronavirus merupakan topik hangat yang melanda hampir semua negara terutamanya negara China Perkataan novel coronavirus itu sendiri membawa maksud baru dalam bahasa Per...
Deslim Pre Probiotik Dan Fiber Mampu Bantu Penghadaman Pelihara Usus Dan Menguatkan Sistem Imun Badan

Deslim Pre Probiotik Dan Fiber Mampu Bantu Penghadaman Pelihara Usus Dan Menguatkan Sistem Imun Badan

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 440 hits
Kesihatan yang baik bermula dari sistem penghadaman yang baik MUNGKIN ramai yang tidak tahu sistem penghadaman yang sihat adalah asas kepada tubuh yang sihat Amalan pemakanan tidak seimbang boleh menjadi antara faktor yang membawa kepada ma...
Virus Covid 19 Mampu Hidup Seminggu Di Luar Rumah Pengguna Smartphone Disaran Kerap Bersihkan Skrin

Virus Covid 19 Mampu Hidup Seminggu Di Luar Rumah Pengguna Smartphone Disaran Kerap Bersihkan Skrin

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 232 hits
Pengguna telefon pintar dinasihatkan untuk sentiasa membersihkan skrin telefon bagi mengelakkan penyebaran wabak koronavirus atau Covid 19 kerana menurut penyelidik virus yang boleh menyebabkan kematian ini mampu bertahan di permukaan rata ...
Uk Catat Satu Lagi Kematian Virus Covid 19

Uk Catat Satu Lagi Kematian Virus Covid 19

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 214 hits
UK catat satu lagi kematian virus Covid 19 Dikemas kini 7 minit yang lalu Diterbitkan pada 7 Mar 2020 2 58PM
Saintis Dakwa Covid 19 Sudah Bermutasi Kepada 2 Jenis

Saintis Dakwa Covid 19 Sudah Bermutasi Kepada 2 Jenis

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 211 hits
Selepas bertungkus lumus mencari vaksin bagi merawat penyebaran wabak coronavirus pihak sainstis masih tidak menjumpai jalan keluar dan kini mereka mendakwa yang virus itu telah bermutasi kepada dua jenis Dua jenis coronavirus ini digelar s...
Siri Samsung Galaxy S20 Penggambaran Malam Anda Menjadi Lebih Cantik Melalui Fungsi Bright Night

Siri Samsung Galaxy S20 Penggambaran Malam Anda Menjadi Lebih Cantik Melalui Fungsi Bright Night

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 268 hits
Siri Galaxy S20 merupakan satu siri telefon pintar yang baru dikeluarkan oleh pihak Samsung dengan rekaan yang memfokuskan kepada kegunaan kameranya Terdapat tiga model kesemuanya dibawah siri Galaxy S20 ini yang dikenali sebagai Galaxy S20...
Indonesia Catat Kes Pertama Covid 19 Selepas Lebih 2 Bulan Bertahan

Indonesia Catat Kes Pertama Covid 19 Selepas Lebih 2 Bulan Bertahan

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 235 hits
Selepas lebih 2 bulan dunia dilanda wabak COVID 19 yang bermula dari Wilayah Wuhan China Indonesia akhirnya turut mencatatkan kes pertama mereka Ini disahkan sendiri oleh Presiden Joko Widodo di mana dua rakyat Indonesia telah didapati posi...
Ikan Singgang Mampu Jadi Penawar Covid 19

Ikan Singgang Mampu Jadi Penawar Covid 19

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 1085 hits
Ikan singgang mempunyai khasiatnya yag tersendiri Ia dikatakan mampu melawan penyakit bawaan virus dan mungkin penawar kepada wabak Covid 19 Unsur semulajadi semasa penyediaan ikan singgang boleh mempercepatkan proses pemulihan organ dalama...
Penelitian Sebut Virus Corona Baru Lebih Menular Dibanding Sars Atau Mers

Penelitian Sebut Virus Corona Baru Lebih Menular Dibanding Sars Atau Mers

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 134 hits
Hasil temuan para pakar yaitu virus corona baru lebih menular dibandingkan virus sejenisnya yang menyebabkan SARS dan MERS
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah