Bismillah Maksud Huraian Kepentingan


Bismillah (بِسْمِ اللَّهِ): Maksud, Huraian & Kepentingan
Bismillah adalah merupakan satu perkataan Bahasa Arab yang digunakan dalam kehidupan seharian kita. Ia mempunyai makna yang mendalam berkaitan dengan tauhid dan pegangan tauhid kita sebagai Umat Islam. 
Berikut dikongsikan info lebih lanjut mengenainya. 
BACA JUGA: Innalillahiwainnailaihirojiun (إِنَّا ِلِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ): Maksud & Bila Perlu Ucapkan
Maksud Bismillahirrahmanirrahim Bismillah bermaksud, “Dengan nama Allah”.
Manakala, Bismillahirrahmanirrahim pula bermaksud, “Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.”
Bism bermaksud ‘dengan’, ‘oleh’, atau ‘nama’. Ilah ialah  perkataan Arab yang bermaksud “Allah”. Ar Rahman dan Ar Rahim adalah nama-nama Allah yang merujuk kepada sifat Allah yang penyayang, lembut, dan pemurah. Kalimah ini dibaca setiap hari apabila hendak melakukan sesuatu, atau paling biasa anda akan mendengar kalimah ini diucapkan sebelum membaca ayat Al-Quran. Satu-satunya surah dalam Al-Quran yang tidak bermula dengan kalimah ini adalah Surah At-Taubah.
Huraian Ketika seorang Muslim mengucapkan “Bismillah”, ia menyatakan keimanan dan kebergantungan kepada Allah SWT. 
Memulakan sesuatu dengan menyebut nama-Nya adalah bentuk penghormatan dan pengakuan atas kekuasaan dan kebesaran Allah sebagai pencipta alam semesta.
Ungkapan “Bismillah” juga merupakan permohonan keberkatan daripada Allah SWT dengan sifatNya yang maha pemurah dan penyayang. 
Rasulullah Muhammad SAW mengajarkan umatnya untuk menyebut nama Allah sebelum memulakan segala sesuatu agar mendapatkan  perlindungan daripada segala kejahatan dan bencana. Selain itu, mengucapkan “Bismillah” sebelum melakukan sesuatu  juga mengundang keberkatan Allah.
Sabda Nabi SAW:
كلُّ أمرٍ ذي بالٍ لا يُبدَأُ فيهِ ببسمِ اللهِ الرحمنِ الرحيم فهو أقْطَعُ
Maksudnya: Setiap perkara yang tidak dimulai dengan memuji Allah, maka amalan tersebut akan terputus.
Riwayat Ibnu Majah (1894)
Hukum Membaca Bismillah Dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah menyatakan para fuqaha’ bersepakat bahawa disyariatkan menyebut lafaz basmalah bagi setiap amalan yang dilakukannya walaupun dengan menutup pintu rumah. (Lihat al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 8/92).
Ini seperti hadis yang diriwayatkan oleh Jabir RA. Sabda Nabi SAW:
وَأَغْلِقْ بَابَكَ، وَاذْكُرِ اسْمَ اللَّه
Maksudnya: Tutuplah pintu rumah kamu (pada waktu malam) dan sebutlah nama Allah
Riwayat al-Bukhari (3280)
Walaubagaimanapun, makruh hukum menyebut nama Allah SWT atau lafaz basmalah ketika melakukan sesuatu perkara yang lagha atau perkara yang sia-sia seperti bermain alat muzik dan lain-lain.
Ini kerana lafaz basmalah itu sendiri merupakan lafaz yang memberi keberkatan dalam melakukan sesuatu perkara yang disyariatkan. Justeru, kami berpendapat meninggalkannya adalah lebih baik.
Contoh Penggunaan “Bismillah” dalam Kehidupan Seharian Mengucapkan Bismillah atau Bismillahirrahmanirrahim adalah cara untuk mengingatkan diri sendiri bahwa segala sesuatu yang kita lakukan harus dimulai dengan nama Allah, dan kita berharap agar Allah memberi keberkatan dalam perkara tersebut. 
Sebelum Makan
Diriwayatkan daripada Umm Kulthum: Dari ‘Aisyah bahawa Rasulullah (ﷺ) bersabda:
“Apabila seseorang di antara kamu makan makanan, maka hendaklah dia mengucapkan: ‘Bismillah.’ Jika dia terlupa di awal, maka hendaklah dia mengucapkan: ‘Bismillah Fi Awwalihi Wa Akhirih (Dengan nama Allah di awal dan di akhirnya).”
Sebelum Masuk Ke Rumah
Jabir (Semoga Allah meredhai dia) melaporkan:
Aku mendengar Rasulullah (ﷺ) bersabda, “Jika seseorang menyebut Nama Allah ketika masuk ke rumahnya atau makan, syaitan berkata kepada pengikutnya: ‘Kamu tidak akan mendapat tempat untuk bermalam dan makan malam.’ Tetapi jika dia masuk tanpa menyebut Nama Allah, syaitan berkata (kepada pengikutnya); ‘Kamu telah mendapat tempat untuk bermalam, dan jika dia tidak menyebut Nama Allah pada waktu makan, syaitan berkata: ‘Kamu telah mendapat tempat untuk bermalam serta makanan juga.’ – [Muslim] – Riyad As Salihin
Manfaat mengucapkan Bismillah 1. Menguatkan Hubungan Dengan Pencipta.
Memulakan tindakan anda dengan nama Allah memupuk rasa ‘kehambaan’ sekaligus menguatkan hubungan rohani anda dengan Allah. 
2. Perlindungan dari Keburukan.
Ungkapan in juga dipercayai akan memberikan perlindungan dari pengaruh negatif, termasuk bisikan-bisikan syaitan. Ia bertindak sebagai perisai terhadap kekuatan jahat.
3. Dikabulkan Permintaan/Doa.
Menurut hadis, sebarang permohonan yang bermula dengan Bismillah tidak akan ditolak oleh Allah. Ini menggambarkan kepentingan frasa ini dalam mencari berkat dan pertolongan.
4. Menyembuhkan
Apabila merasa kesakitan fizikal atau emosi, ucapkanlah Bismillah dengan ikhlas. Letakkan tangan di kawasan yang sakit semasa mengucapkan kalimah ini. Semoga dengan itu, Allah berikan kesembuhan. 
5. Amalan Seharian
Mengamalkan ucapan Bismillah ke dalam rutin harian sangat dianjurkan. Bermula daripada bangun tidur hingga pelbagai aktiviti harian seperti masuk tandas,  makan, sebelum pergi bekerja atau sekolah, dan sebagainya. Ia dapat menjauhkan daripada pengaruh negatif.
6. Melawan Ketidakadilan
Menulis ‘Bismillahirrahmanirrahim’ sebanyak 500 kali dan mengucapkan Bismillah sebanyak 150 kali dapat memberikan perlindungan apabila berurusan dengan individu yang tidak adil. Ini dipercayai dapat melindungi anda dari bahaya.
RUJUKAN: https://www.muftiwp.gov.my/ms/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/4178-al-kafi-1603 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/bismillah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=bismillah

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ayatul Kursi Bacaan Rumi Jawi Maksud Kelebihan Manfaat Mengamalkannya

Ayatul Kursi Bacaan Rumi Jawi Maksud Kelebihan Manfaat Mengamalkannya

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 141 hits
Ayat Kursi atau Ayatul Kursi merupakan ayat yang ke 255 dalam Surah Al Baqarah dan ayat ini digelar sebagai Penghulu Segala Ayat Al Quran Sebagai orang Islam kita disarankan dan sewajarnya menghafal ayat kursi bila keluar dari rumah dan jug...
Anies Bansos Diberikan Untuk Kepentingan Penerima Bukan Mengantarkan

Anies Bansos Diberikan Untuk Kepentingan Penerima Bukan Mengantarkan

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 87 hits
Anies menegaskan bansos disiapkan negara didasarkan ketulusan untuk memberikan keadilan dan kesetaraan rakyat
Boleh Ke Doa Spesifik Dan Maksud Doa Berlebihan

Boleh Ke Doa Spesifik Dan Maksud Doa Berlebihan

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 138 hits
Doa secara spesifik adakah dibolehkan atau tidak Apakah pula maksud doa berlebihan Jom kita baca perkongsian Ustaz MuzuzaAllah menyatakan Berdoalah kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lembut Sesungguhnya Allah tidak menyukai ...
Bacaan Dan Maksud Doa Akhir Tahun Doa Awal Muharram Hijrah Dalam Rumi

Bacaan Dan Maksud Doa Akhir Tahun Doa Awal Muharram Hijrah Dalam Rumi

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 205 hits
Salam semua di dalam kalendar takwim Islam awal muharram menandakan bermulanya tahun baru Setiap kali kedatangan Tahun Baru Islam pada awal bulan Muharram orang Islam digalakkan untuk berdoa dan melakukan amalan sunat Walaupun ia bukan perk...
Apa Maksud Creative Financial Solution

Apa Maksud Creative Financial Solution

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 180 hits
Apa maksud Creative Financial Solution yang kami anjurkan Ia membawa maaksud satu ilmu pengurusan kewangan yang kami terapkan kepada setiap peserta samada individu personal syarikat perniagaan untuk menngkatkan pendapatan mereka yang sedia ...
Kerajaan Didesak Tolak Cadangan Menteri Dap Itu Demi Kepentingan Orang Melayu Tv Pertiwi 08 02 2024

Kerajaan Didesak Tolak Cadangan Menteri Dap Itu Demi Kepentingan Orang Melayu Tv Pertiwi 08 02 2024

papar berkaitan - pada 9/2/2024 - jumlah : 161 hits
Media sebelum ini melaporkan Kor Ming mencadangkan supaya mencalonkan Kampung Baru Cina di Selangor sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO bagi mengiktiraf kepentingan budaya dan sejarah perkampungan itu yang diasaskan sejak 76 tahun lalu Sumbe...
Jangan Persatuan Dinodai Karena Mendahulukan Kepentingan Politik

Jangan Persatuan Dinodai Karena Mendahulukan Kepentingan Politik

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 103 hits
Para elite politik diingatkan tidak menggunakan politik identitas dan ujaran kebencian demi meraih kekuasaan
Karangan Kepentingan Pengangkutan Awam

Karangan Kepentingan Pengangkutan Awam

papar berkaitan - pada 31/1/2024 - jumlah : 180 hits
Isi penting dan contoh karangan bertajuk Kepentingan boleh dirujuk seperti di bawah Para murid boleh mengambil isi penting dan contoh karangan ini sebagai panduan Isi Penting Karangan Kepentingan Pengangkutan Awam 1 Memudahkan Urusan Sehari...
Kepentingan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Isi Contoh

Kepentingan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Isi Contoh

papar berkaitan - pada 31/1/2024 - jumlah : 134 hits
Isi penting dan contoh karangan bertajuk Kepentingan Maklumat dan Komunikasi Para murid boleh mengambil isi penting dan contoh karangan ini sebagai rujukan Isi Penting Karangan Kepentingan Teknologi Maklumat dan Komunikasi 1 Meningkatkan Pe...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Bersatu To File Notice To Vacate Seats Of 6 Turncoat Mps

Employer To Face Court For Failing To Settle Wages For Bangladeshi Workers

8 New Accessibility Updates Across Lookout Google Maps And More

Pasukan Perlukan Masa Untuk Dapatkan Kecergasan Maksimum Datuk Ong Kim Swee

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk