Birthday Celebration Sekolah Rendah Anak


Selepas sekolah kembali dibuka awal tahun hari tu dapat mesej dari cikgu tentang birthday celebration yang bakal cikgu buat.


Sambutan majlis hari jadi khas untuk anak-anak kelas Pra Sekolah (kelas orkid). Nak raikan murid yang lahir dari bulan Januari hingga bulan Disember.

Macam biasa cikgu akan ingatkan supaya semua murid dapat hadir dan amat mengalu-alukan sumbangan makanan seperti kek, snek, goodies bag, buah. 


Birthday Celebration Sekolah Rendah Anak

Tak lain tak bukan adalah untuk memeriahkan lagi majlis. Tapi cikgu tak paksa untuk sumbang makanan berat, sebab selalunya menu utama cikgu kelas akan uruskan.

Terpulang ikut kemurahan hati ibu bapa. Tahun ni istimewa sikit sebab Diah secara tak sengaja terlibat siapkan kelas untuk jamuan. 
Waktu hantar goodies ke kelas Raudah sempat Diah tolong cikgu hiaskan stage. Cikgu nak buat tapi tak sempat sibuk uruskan nak susun kelas. 
Skill menghias pun dah berkarat jadi guna saja barang yang ada. Okay lah dari tiada apa-apa. 




Entah kali ke berapa (lost count) majlis sambutan di buat sebab rasa macam banyak kali sangat majlis yang sekolah buat.

Sebenarnya majlis sambutan hari lahir di sekolah memang kerap sekolah anjurkan. Itu situasi di sekolah tempat anak-anak Diah belajar. Sekolah lain tidak pasti ya.

Cikgu sendiri akan selit aktiviti sambutan bersama aktiviti lain. Contohnya waktu sambutan Hari Kanak-Kanak yang lepas ada sesi potong kek dan pemberian hadiah sempena hari jadi.

Berbalik kepada cerita birthday celebration, seperti biasa Raudah akan teruja bercerita tentang ‘plan’ yang cikgu kelas dia akan buat.

Apa yang berlaku biasanya cikgu akan berikan sedikit sebanyak gambaran apa bakal berlaku dalam majlis dan ada sesi soal siasat apa Ibu bapa nak sumbang pada majlis berkenaan.





Sumbangan Makanan Untuk Birthday Anak Di Sekolah

Dalam group whatsapp cikgu bersama ibu bapa pun akan bincang dan masing-masing akan beritahu makanan apa yang bakal di sumbangkan.

Murah rezeki anak-anak dengan makanan. Paling banyak yang disumbangkan ialah dessert (manisan) seperti kek, donut, creampuff, brownies dan puding.

Ada juga yang sediakan sandwhich, buah-buahan, air kotak, dan goodies bag. Setiap kali ada sambutan setiap kali itulah kami akan berhempas pulas perah idea.

Paling senang tanya je Raudah nak bawa apa ke sekolah dan jadi susah bila dia request perkara luar kemampuan kami contohnya sediakan makanan yang Diah tak pandai buat.

Anak-anak kan dia bukan fikir apa pun, apa yang terlintas di fikiran itulah yang dia sebut. Raudah minta Diah buatkan kek coklat kukus yang dia suka.

Tapi, memandangkan ramai sangat ibu bapa sumbangkan kek jadi kami putuskan nak beri goodies bag supaya anak-anak boleh bawa balik buah tangan dan makan di rumah.

Dapatlah anak-anak fokus makan apa yang ada dalam majlis. Tindakan yang bijak sebab ada juga ibu bapa lain yang buat perkara sama seperti kami.
Untuk cikgu dia pula saja aku gubah tudung bawal jadi bouquet bawal. Entah apa yang merasuk aku jadi rajin nak buat. 
Jadilah sebagai tanda penghargaan kepada cikgu. 


Idea Goodies Bag Untuk Birthday Party

Idea nak sumbang goodies bag ni agak last minute sebenarnya kami sediakan. Jadi pilih makanan, barang-barang simple saja.

Kami letak aneka snek coklat dan juga lollipop yang Diah hias sendiri dalam Mini Cosmetic Travel Pouch / MiniPouch Make Up Bag.

Atleast pouch bag tu boleh guna lepas tu. Idea asal nak bagi lollipop yang dihias bersama cupcake. Jadi bila rancangan berubah, teruskan juga siapakan DIY gift lollipop tu.
Gigih ya tengok video tutorial di TikTok. Tak susah mana tapi sedikit leceh sebab nak gunting dan kena siapkan sebanyak 24 biji Lolipop.

Weh lenguh jari nak gunting bentuk bunga. Syukur Allah beri tenaga dan kekuatan nak siapkan demi kegembiraan anak-anak.

 



Sambutan Hari Kanak-Kanak Peringkat Sekolah

Sewaktu sambutan Hari Kanak-Kanak tahun lepas, cikgu awal-awal dan kongsikan yang tema sambutan untuk kanak-kanak Tahap Satu ialah Fairy Tale manakala Tahap Dua pula tema dia ialah Kepahlawanan.

Cikgu memang dah beritahu tiada paksaan untuk anak-anak wajib pakai baju ikut tema tetapi sebagai ibu bapa mestilah kita ada perasaan sedih kalau anak tak pakai baju cantik macam kawan sebaya mereka.

Sebagai ibu bapa memang terasa sangat bila ada aktiviti sambutan macam ni sebab ibu bapa juga terlibat walaupun hanya di belakang tabir.

Terasa penat dia. Nak kena fikir apa perlu bawa ke sekolah, kena cari bahan-bahan dan pendek kata kena jadi serba boleh.

Mana tidaknya, setiap kali sambutan ada sahaja tema yang perlu murid ikut. Untuk Raudah dia nak pakai Gaun Snow White  dan boleh beli online untuk masa depan. 

la kami ikut mana yang sempat je. Pakaikan dia Tanjak, sampin dan belikan Capal. Biar ada vibe Orang Melayu dulu-dulu. Malu nak pakai costume kata dia. 


Apa pon anak-anak gembira cukup dah. Tahun ni nak plan awal beli baju Merdeka Kanak-Kanak dekat Shopee je. Elak last minute. 

Untuk tahun ini rasanya majlis sambutan hari jadi akan berkurangan sebab Raudah dah masuk Tahun Satu. Harapnya begitulah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2023/01/birthday-celebration-sekolah-rendah-anak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rancangan Pengajaran Tahunan Penjajaran Baru Tahun 2020 Semua Matapelajaran Sekolah Rendah

Rancangan Pengajaran Tahunan Penjajaran Baru Tahun 2020 Semua Matapelajaran Sekolah Rendah

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 104 hits
Sejajar dengan perubahan Takwim Persekolahan dan DSKP yang digunapakai Rancangan Pengajaran Tahunan juga perlu selari dengan Takwim dan DSKP terkini Oleh itu Cikgu Jumrah ingin berkongsi RPT yang terkini mengikut Tahun Perkongsian ini diper...
Ganteng Potret Lionel Dan Diego Anak Donna Agnesia Yang Kembali Sekolah Di Prancis

Ganteng Potret Lionel Dan Diego Anak Donna Agnesia Yang Kembali Sekolah Di Prancis

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 159 hits
Donna Agnesia begitu bahagia karena kedua buah hatinya yakni Lionel dan Diego menikmati liburan sekolah di Tanah Air Namun waktu liburan tak terasa telah usai Kedua putra ganteng Donna pun harus kembali ke Prancis untuk melanjutkan pendidik...
Nak Pergi School Tapi Cuti Anak Mia Ahmad Menangis Teruk Nak Pergi Sekolah Mujur Daddy Pandai Pujuk

Nak Pergi School Tapi Cuti Anak Mia Ahmad Menangis Teruk Nak Pergi Sekolah Mujur Daddy Pandai Pujuk

papar berkaitan - pada 16/1/2023 - jumlah : 136 hits
Mula mula menangis tak nak berpisah dengan ibu lepas sekolah jumpa kawan kawan terus seronok nak ke sekolah Itulah anak anak kecil kita yang baru melangkah ke alam persekolahan Gelagat anak kedua pelakon Mia Ahmad mencuri perhatian ramai Ma...
Mcdonald Presint 2 Bukan Tempat Untuk Anak Anak Siapkan Kerja Sekolah Assignment Pengadu

Mcdonald Presint 2 Bukan Tempat Untuk Anak Anak Siapkan Kerja Sekolah Assignment Pengadu

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 179 hits
Foto Hiasan SahajaTrend menjadikan restoran makanan segera sebagai tempat untuk belajar bukanlah satu perkara yang baru Ianya berlaku sejak dari dulu lagi Pelbagai teguran telah dibuat sama secara berdepan atau melalui media sosial Tetapi m...
Ujian Penilaian Sekolah Rendah Agama

Ujian Penilaian Sekolah Rendah Agama

papar berkaitan - pada 31/12/2022 - jumlah : 263 hits
Tahukah anda apa itu Ujian Penilaian Sekolah Rendah Agama Peperiksaan ini di jalankan ke atas pelajar darjah 6 di Sekolah Rendah Agama dan KAFA di negeri Selangor mengikut kehendak dan syarat syaratnya Ujian PSRA ini adalah berbeza sama sek...
Sambut Birthday Anak Bersama Netizen Puji Nora Danish Masih Jaga Hubungan Baik Dengan Bekas Suami

Sambut Birthday Anak Bersama Netizen Puji Nora Danish Masih Jaga Hubungan Baik Dengan Bekas Suami

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 269 hits
PELAKON Nora Danish menerima pujian daripada netizen apabila disifatkan sebagai seorang ibu yang baik kerana dapat membesarkan anak bersama bekas suaminya Rizal Ashram Ramli atau lebih dikenali sebagai Jejai Pujian itu diberikan selepas Nor...
Cepat Sangat Masa Berlalu Baru 3 Tahun Elfira Loy Teruja Hantar Anak Ke Sekolah

Cepat Sangat Masa Berlalu Baru 3 Tahun Elfira Loy Teruja Hantar Anak Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 4/1/2023 - jumlah : 133 hits
Pelakon Elfira Loy bagai tidak percaya anak sulungnya Muhammad Rayyan Khalaf yang baru berusia tiga tahun itu sudah memasuki pra sekolah semalam Tiada apa yang diharapkan oleh Elfira sebagai ibu mahu yang terbaik serta moga Rayyan sentiasa ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly