Biogeo Trail Kubang Badak Destinasi Eko Pelancongan Menarik Di Langkawi

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Pelancongan alam semulajadi atau eko pelancongan mula mendapat tempat di hati pelancong. Ramai yang mula suka melawat alam sekitar, meneroka hutan paya bakau dan sebagainya ketika percutian dan bukan sahaja bersantai di tepi pantai.  Aktiviti eko pelancongan juga muncul sebagai salah satu alternatif kepada pelancongan bagi mereka yang meminati ekologi, alam sekitar, sejarah dan geografi sesuatu kawasan

Seperti yang anda maklum, baru-baru ini aku ada sertai satu FAM Trip di Langkawi, melihat tarikan-tarikan terbaru dan menarik di sana. Banyak sebenarnya tempat-tempat yang kami lawati dan pelbagai aktiviti kami lakukan sepanjang 6 hari 5 malam di pulau lagenda itu

Salah satu aktiviti yang dilakukan adalah lawatan eko pelancongan melihat keindahan alam pulau Langkawi dikenali dengan Bio GeoTrail Kubang Badak

MENEROKA RAHSIA LANGKAWI - BIO GEOTRAIL KUBANG BADAK
BioGeo Trail Kubang Badak merupakan satu lokasi eko pelancongan dimana anda akan dibawa ke 12 lokasi geotapak yang mempunyai sejarahnya tersendiri. Lawatan ini adalah dengan menaiki bot, mendaki bukit, berjalan di hutan dan menelusuri persisiran sungai. 12 geotapak di BioGeo Trail Kubang Badak adalah :-
KAMPUNG KUBANG BADAKJETI NELAYAN KUBANG BADAKPULAU KUBANG BADAKMATA AIR PANASPULAU JEMURUKTANJUNG BUTATITIK PANDANG LANDSKAPBETING PASIRBUKIT MENORATAPAK KEBUK ARANG LAMAGUA PINANGSUNGAI SIAM

Untuk lawatan kami, tidak semua 12 geotapak kami lawati kerana kekangan masa dan sebagainya. Baiklah, jadi aku akan cerita secara lengkapnya bagaimana aktiviti ini bermula dan berakhir dari awal sehinggalah habis.
Kami tiba di kawasan perkarangan Jeti Kubang Badak sekitar jam 9.00 pagi. Sempat bergambar dengan logo BioGeo Trail Kubang Badak yang cantik, sepadan dengan warna baju yang aku pakai pada hari tersebut

Baca Juga : Merchang Lestari - Destinasi Eko Pelancongan Terbaru di Terengganu

Kemudian pada jam 9.20 pagi, sedikit penerangan diberikan oleh staff tentang Bio Geo Trail Kubang Badak ini dan bagaimana idea untuk mewujudkan satu tarikan menarik ini di Kubang Badak. Sepanjang perjalanan ke bot yang akan dinaiki, papan tanda tentang 12 lokasi geotapak lengkap dengan semua info yang diperlukan sebelum melihat dan melawat tapak tersebut

Selesai sesi penerangan, kami semua dibahagikan kepada dua bot dan terus dibawa ke lokasi geotapak pertama. SUNGAI KUBANG BADAK
Perjalanan bermula dari Jeti Nelayan Kubang Badak menelusuri Sungai Kubang Badak. Sungai Kubang Badaklah menjadi laluan untuk melihat ke semua geotapak dengan menaiki bot. Jangan risau, ada beberapa tapak yang memerlukan kita turun dan mendaki bukit dan sebagainya. Jadi sepanjang lawatan ini bukanlah sepanjang masa berada dalam bot
SUNGAI SIAM
Seterusnya kami melalui cabang sungai yang lebih kecil dikenali sebagai Sungai Siam. Kenapa dikenali dengan nama Sungai Siam? Sebenarnya disini terletaknya sebuah perkampungan siam yang menghuni kawasan ini sejak ratusan tahun yang lalu. Anda boleh lihat dalam gambar, terdapat kawasan yang ditanam pohon kelapa, disitulah terletaknya perkampungan siam

BUKIT MENORA
Ketika menelusuri sungai Kubang Badak, anda dapat melihat Bukit Menora, iaitu sejenis 'mogot' istilah geologi untuk bukit tunggul bercerun curam yang terbentuk oleh sama ada batu kapur, batu marmar atau batu dolomit

Bukit Menora yang terletak di Sungai Siam ini menjadi pusat untuk aktiviti kemasyarakatan di sini dan salah satu aktivi di lakukan di Bukit Menora ini adalah persembahan teater Menora yang berasal dari Selatan Thai. Menarik bukan

BETING PASIR

Salah satu lokasi yang menarik iaitu beting pasir yang wujud ketika air surut. Alhamdulillah, ketika kami datang air masih belum naik dan kami dapat turun dan melihat anak-anak pokok bakau yang ditanam oleh beberapa agensi sebagai salah satu aktiviti tahunan mereka. Sempat juga bergambar disini sebelum air mula naik dan hampir menutup keseluruhan beting pasir ini

KEBUK ARANG LAMA

Perjalanan diteruskan menelusuri sungai dan kami berhenti di sebuah jeti untuk turun dan melawat tapak Kebuk Arang Lama. Inilah kebuk arang dimana dipercayai telah wujud lebih 100 tahun dahulu. Di sinilah bagaimana arang dihasilkan untuk permintaan penduduk di kawasan sekitar ini

Memang besar saiz kebuk arang ini. Bukan hanya satu, tetapi terdapat dua kebuk arang lama yang sudah tidak digunakan tetapi binaannya masih dapat dilihat dengan jelas

AKTIVI MEMBERI HELANG MAKAN
Kami juga sempat bertemu dengan satu bot lain yang melakukan aktiviti memberi helang makan. Banyak juga helang yang muncul. Salah satu aktiviti yang menarik

Baca Juga : Jalan-Jalan di Taman Eko Rimba Kuala LumpurGUA PINANG

Perjalanan diteruskan lagi ke lokasi berikutnya iaitu sebuah gua dikenali dengan nama Gua Pinang. Seperti biasa, bot akan diberhentikan di tepi jeti dan anda perlu berjalan kaki dan mendaki bukit untuk melawat Gua Pinang ini

Apabila sampai di Gua Pinang, aku dapat lihat cengkerang kerang dan tiram di dinding Gua dan di tepi kawasan masuk ke gua. Aikk, pelik juga bagaimana kerang boleh berada di lokasi gua tinggi dan kami perlu mendaki bukit

Rupa-rupanya Gua Pinang ini merupakan tinggalan gua laut kuno yang terbentuk akibat proses ombak ketika paras laut berada sekitar 15 meter tinggi daripada sekarang iaitu sekitar 6,000 tahun yang lalu.

Sekarang gua ini dipenuhi dengan kelawar. Masuk sahaja ke dalam gua anda sudah boleh menghidu bauan daripada kelawar ini dan apabila disuluh dibahagian atas, anda boleh lihat ratusan atau ribuan kelawar

PULAU JEMURUK
Setelah penat mendaki, melawat gua dan menuruni bukit, perjalanan kami berikutnya adalah ke Pulau Jemuruk. Di pulau ini terdapat formasi batuan dan geologi yang unik. Kami di sini sempat berehat dan ada juga mereka yang mandi manda dikawasan ini

MAKAN DI NELAYAN KUBANG BADAK CAFE
Selesai sudah BioGeo Trail Kubang Badak, sampai sahaja di Jeti Kubang Badak, perut pun mulalah lapar. Sebelum bergerak pulang ke lokasi penginapan kami singgah makan dahulu di sebuah kedai makan yang terletak di Jeti Kubang Badak ini. Menu yang kami makan adalah semuanya menu kampung

Baca Juga : Tempat Makan Menarik di Langkawi Wajib Singgah dan Cuba

Secara keseluruhannya, aktiviti BioGeo Trail Kubang Badak ini satu aktiviti yang seronok. Seronok sebab pelbagai info yang tidak diketahui dapat dipelajari di sini. Siapa sangka ada perkampungan Siam di sini? Siapa sangka paras laut dahulunya adalah terletak di gua yang terletak di lokasi yang tinggi? Bagi aku aktiviti sebegini lebih menarik, setara dengan aktiviti lawatan dan aktiviti pelancongan yang lain

HARGA & PAKEJ

Terima kasih diucapkan kepada QT Travels Group kerana membawa kami melihat dan sertai aktiviti BioGeo Trail Kubang Badak ini. Kepada anda yang ingin menyertai aktiviti BioGeoTrail Kubang Badak ini, anda bolehlah hubungi mereka di :-
+60134323268 (PK)+60182404505 (Adam Daniel)
Fam Trip ke Langkawi anjuran QTT Group PLT dengan kerjasama LADA, Rouhi Retreats, Inter Media Production Sdn Bhd dan LVTS Golden Travel
 #BioGeoTrailKubangBadakLangkawiGeopark #MangroveKubangBadak #UNESCO #QTTxLangkawi #InterMediaProduction #QTTGroup #RouhiRetreats #GengBuddiesPiLangkawi #CutiCutiBuddies #BuddiesDiscovery #BuddiesTravelogue #LADALangkawi #Langkawi #NaturallyLangkawi #LangkawiSafePlaceToGo #FT0421

Menyelusuri Sejarah Langkawi Di Kubang Badak Biogeo Trail Dan Kota Mahsuri

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 191 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada rakan rakan yang dikasihi dan dirindui semua Cuti cuti Malaysia Maha di Pulau Langkawi bersama kawan kawan diteruskan lagi But sebelum tu nak ucapkan terima kasi...
Kubang Badak Biogeotrail Destinasi Unik Tak Ramai Orang Tahu Di Langkawi

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 218 hits
Assalamualaikum hello geng Salah satu aktiviti BBL paling suka bila travel mesti explore tempat semulajadi contoh masuk hutan Sebut Pulau Langkawi memang tak sah tak merasai pengalaman melihat geowarisan buadaya yang ada sekitar permata Ked...
Destinasi Pilihan Wajib Diterokai Biogeotrail Kubang Badak

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 230 hits
DESTINASI PILIHAN WAJIB DITEROKAI Antara destinasi pilihan yang wajib diterokai jika berada di Pulau Langkawi adalah BIOGEOTRAIL KUBANG BADAK Setibanya AlongMurni di sini AM disambut dan diberi penerangan oleh En Sabri yang merupakan wakil ...
Senarai Lokasi Pelancongan Menarik Di Langkawi

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 267 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraSebelum melancong atau percutian adalah lebih baik untuk merancang terlebih dahulu aktiviti dan tempat tempat yang akan dilawati Perancangan ini pastinya akan membuatkan percutian anda berjalan dengan tera...
Tempat Makan Menarik Di Langkawi Wajib Singgah Cuba

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 472 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraTEMPAT MAKAN MENARIK DI LANGKAWI Seperti yang anda sedia maklum baru baru ini aku ada bercuti di pulau lagenda yang terletak nun jauh di utara Malaysia Percutian selama 6 hari 5 malam ini termasuklah ke be...
Hiburan Simple Tapi Menarik Filem Netflix Sa Balik Baju Jadi Bualan Ramai

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 606 hits
Sa Balik Baju Movie menampilkan kisah enam kisah wanita yang berbeza lakonan Mira Filzah Nadiya Nisaa Juliana Evans Kaka Azraff Sarancak dan Elena Moujing dan ia ditayangkan di Netflix pada 21 Oktober 2021 ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementIa ...
Intipati Menarik Belanjawan 2022 Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 480 hits
Buat mereka yang tidak dapat mengikuti siaran langsung pembentangan di TV utama Malaysia berikut dikongsikan intipati Belanjawan 2022 Keluarga Malaysia Bajet 2022 yang bertemakan Keluarga Malaysia Makmur Sejahtera mendokong tiga paksi utama...
Dayang Bunting Campsite Langkawi Throwback Survival Berkhemah Zaman Sekolah

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 206 hits
Assalamualaikum berkhemah berkhemah bersama si nopal si nopal si nopal Pernah tak terbayang datang ke Langkawi tak check in hotel tapi berkhemah tepi pantai buat unggu api ber bbq macam kem perkhemahan sekolah dulu Paling adventure tapak ca...
Mandi Air Panas Sama Kesan Bersenam Biar Betul Jom Baca Fakta Menarik Ini

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 202 hits
Mandi Air Panas Sama Kesan Bersenam Biar Betul Jom Baca Fakta Menarik Ini ADA hari hari tertentu kita akan malas untuk bersenam atau bersukan tetapi rasa bersalah kalau tidak lakukannya Jangan risau sebab ada kajian mengatakan mandi air pan...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum