Bila Tua Nanti Ada Menantu Jangan Buat Mereka Terasa Hati Layan Adil Dan Jangan Beza Bezakan


Kisah ini hanyalah perkongsian daripada seorang pengguna Facebook. Yang baik kita boleh ambil dan jadikan pengajaran buat kita dan keluarga kita.
“Bila tua nanti dan ada menantu, jangan buat menantu terasa hati” – Nasihat mak mentua pada saya yang buat saya terharu.

Saya saja mahu berkongsi cerita ini . Sebelum ini saya berstatus janda anak dua. Dulu, saya pernah berkahwin dan bercerai kerana berpunca daripada mentua. Bekas suami saya bongsu. Dari cerita zaman dia bujang, memang cukup perhatian dari mak dia. Apa yang dia mahukan, kalau bapa dia tidak berikan, mak dia yang akan usahakan kemahuan dia.
Bermulalah cerita kami baru berkahwin. Mak dia jatuh sakit yang tidak boleh mahu buat apa-apa. Suami saya minta saya berhenti bekerja dan jaga mak dia. Pada mulanya, saya tidak mahu disebabkan saya ada komitmen dan hutang bank.
Disebabkan menantu lain tidak mahu mengalah, saya beralah juga sebab menantu baru kan? Saya jaga sampailah mak mentua saya dapat bangun macam sebelum ini.
Dipendekkan cerita, bila dia sudah sihat, dia seolah-olah lupa jasa saya. Dia banyak melebihkan menantu yang sorang lagi sebab menantu itu selalu belikan dia beg tangan, ajak berjalan, pergi karaoke.
Saya ini pula, memang tidak pernah belikan apa-apa sebab saya tidak bekerja dan suami yang menanggung segala komitmen saya. Banyak benda lagilah yang mak mentua buat kepada saya.
Tetapi saya tidak pernah bermasam muka dan luahkan pada siapa-siapa pun sebab saya tiada kawan yang terdekat. Zaman itu belum wujud lagi Whatsapp. Jadi kredit telefon agak terhad untuk hubungi kawan-kawan.
Satu hari itu, saya ke kampung mentua saya. Masa saya lalu depan bilik dia, saya terdengar perbualan dalam telefon antara dia dengan anak dia yang mana ntah. Ayat yang dapat dengar jelas adalah,
“Ada tu, haa tengah tengok TV. Dah tahu hutang banyak, Tidak mahu bekerja. Malas nak belikan mak apa-apa. Nanti makin minta-minta pula;”
Dari situlah, bermulanya dendam saya membuak-buak pada mentua. Daripada saya tidak terfikir apa-apa pasal mak mentua saya selama ini, walaupun saya ada terasa, sejak terdengar macam itu, saya terus terasa benci sangat-sangat.
Saya mahu sambung kerja lepas mak mentua sihat, tetapi suami tidak izinkan dan suruh saya jaga anak saja. Sejak kejadian itulah, saya dan suami kerap bergaduh walaupun benda itu kecil saja. Makin lama, suami pun tidak tahan dengan sikap saya, dia terlepas cakap yang macam-macam.
Yang dia terlepas cakap itu semua hasutan daripada mak dia dengan rasa terlalu marah macam kena rasuk syaitan, saya bertekak sehabisnya dengan suami sampailah dia tumbuk muka saya dan lafazkan talak ketika saya mengandung anak kedua pada usia 3 bulan.
Selama tiga tahun hidup menjanda, keinginan mahu bersuami itu ada, tetapi saya tidak mahu yang ada mak. Rata-rata lelaki yang saya kenal semuanya masih mempunyai emak lagi. Rasa fobia punya pasal, saya sanggup putuskan perkenalan walaupun saya sudah suka sangat dengan lelaki itu. Tidak putus-putus saya berdoa aga dapat jodoh yang saya mahukan.
Jarak Menantu dan Mak Mentua
Maka saya kenal dengan suami baru saya ini dan tahu dia masih ada mak lagi. Tetapi tidak tahulah kenapa perasaan saya kuat mahu kenal dengan suami sekarang. Dipendekkan cerita, kami berkahwin dan suami jarakkan saya dengan mak dia sebab tidak mahu beri rasa fobia saya itu muncul kembali.
Hampir setahun suami tidak bawa balik ke rumah mentua dan mentua pun tidak pernah datang ke rumah kami. Kami hanya berhubung menerusi telefon saja. Akhirnya, saya sendiri yang ajak mentua datang ke rumah kami yang kebetulan dia ada di rumah anak dia yang lain yang terletak berdekatan dengan rumah kami.
Seminggu saja mentua saya ada di rumah kami. Mungkin tidak berasa selesa dengan saya kot. Ye lah, saya layan pun ala kadar sebab saya takut mahu berbaik-baik dengan mak mentua ini. Malam terakhir dia tinggal di rumah kami, suami tiada di rumah. Jadi tinggal kami berdua.
Mak mentua mulakanlah cerita kisah-kisah lama dia sampailah kisah dia dibenci dengan mak mentua. Cerita dia lebih kurang sama dengan saya, cuma bezanya dia tidak bercerai. Jadi dari situ saya mula selesa dengan dia dan saya bercerita dengan dia kisah silam saya. Rupanya, mak mentua saya sudah tahu sikit-sikit cerita saya, sebab itu dia tidak terasa apa yang saya buat pada dia. Dia bagi saya ruang untuk hilangkan rasa fobia dia.
Allah, malam itu, kami sama-sama berlinangan air mata dan kenangkan kisah lama dan dosa saya pada dia. Dia cuma berpesan pada saya;
Bila tua nanti dan ada menantu, jangan buat menantu terasa hati.. Sebab nanti kita pon akan terasa hati ngan sikap menantu.. Jangankan kata menantu, anak kita sendiri pun ada buat kita terasa kan?
Lagi pulak anak sendiri ada tinggi suara dengan kita kadang-kadang sebab memberontak.. Kalau sudah mula rasa terasa hati dengan menantu, cepat-cepat jauhkan jarak supaya yang busuk itu tidak jadi lebih busuk. Mak cukup takut nak buat menantu terasa sebab mak sudah lalui.
Sejak dari hari itulah, saya dengan mak mertua saya jadi cukup rapat. Alhamdulillah atas ujian yg Allah bagi pada saya.
The post Bila Tua Nanti & Ada Menantu, Jangan Buat Mereka Terasa Hati. Layan Adil Dan Jangan Beza-Bezakan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-tua-nanti-ada-menantu-jangan-buat-mereka-terasa-hati-layan-adil-dan-jangan-beza-bezakan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiap Petang Tiap Hari Anak Akan Tunggu Kita Pulang Dari Kerja Jangan Kecewakan Hati Mereka Beringatlah

Tiap Petang Tiap Hari Anak Akan Tunggu Kita Pulang Dari Kerja Jangan Kecewakan Hati Mereka Beringatlah

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 180 hits
Banyak kemalangan jalan raya berlaku sejak akhir akhir ini ada yang melibatkan kematian ibu bapa kematian anak dan juga kecederaan teruk Yang paling sedih berlaku apabila kemalangan melibatkan ibu bapa dan tinggalah si anak sebatang kara An...
Hati Hati Bila Menerima Makanan Orang Jangan Jadi Macam Akak Aku

Hati Hati Bila Menerima Makanan Orang Jangan Jadi Macam Akak Aku

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 304 hits
Hati hati Bila Menerima Makanan Orang Jangan Jadi Macam Akak Aku Bila arwah bagi tahu nak kahwin kawan baik dia mula berperangai pelik Kadang macam macam cara untuk bagi arwah cemburu pada tunang dia Mohon berhati hati Sedih sampai ke hari ...
Suami Jangan Mengadu Kalau Isteri Dah Tak Cantik Selekeh Mereka Berkorban Demi Tanggungjawab

Suami Jangan Mengadu Kalau Isteri Dah Tak Cantik Selekeh Mereka Berkorban Demi Tanggungjawab

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 300 hits
Maafkanlah isterimu dan fahamilah mereka jika mereka sudah tidak cantik selekeh mula menjerit asyik marah marah selalu mengadu sakit sakit layanan mereka tidak sempurna Seorang suami mengadu keadaan isterinya yang begitu Jawab saya cuba kit...
Lebih Marah Dari Pujuk Tak Elok Untuk Anak Besar Nanti Dia Boleh Jauh Hati

Lebih Marah Dari Pujuk Tak Elok Untuk Anak Besar Nanti Dia Boleh Jauh Hati

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 365 hits
Lebih marah dari pujuk kesannya sangat besar untuk perkembangan anak Memang kebanyakan anak akan nampak takut dan dengar kata bila di marah tetapi untuk jangka masa panjang tak berapa elok Pernah lihatkan bila ibu bapa memarahi anak automat...
Dalam Berpolitik Jangan Membiang Buat Pasal Nanti Kempunan Nama Langsung Xnaik Lagi Dah Walau Dipanjangkan Umur 9790

Dalam Berpolitik Jangan Membiang Buat Pasal Nanti Kempunan Nama Langsung Xnaik Lagi Dah Walau Dipanjangkan Umur 9790

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 326 hits
Isu Bubar 60 Tahun Jadi Kerajaan Masih Tak Faham Jefri Md Nor1 Puak ni langsung tak hormat kepada YDPA yang telah melantik Tun Mahathir sebagai PM Interim Desakan ini adalah satu penderhakaan kepada titah Tuanku 2 Dalam perlembagaan yang bo...
Jangan Tertipu Dengan Usia Muda Syarat Mati Tidak Harus Tua

Jangan Tertipu Dengan Usia Muda Syarat Mati Tidak Harus Tua

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 237 hits
Kalau jodoh itu rahsia Allah kematian juga rahsia Allah Kita sebagai hamba di muka bumi lebih mengingatkan tentang kematian Usia muda dan tubuh badan yang sihat bukan satu jaminan untuk kita mampu hidup sehingga mencapai usia tua Umat Islam...
Kalau Luka Jangan Makan Kicap Nanti Parut Anak Jadi Hitam Ini Salah

Kalau Luka Jangan Makan Kicap Nanti Parut Anak Jadi Hitam Ini Salah

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 430 hits
Untuk sembuhkan luka banyak pantang larang yang perlu diikuti Tak boleh makan telur nanti gatal kalau makan kicap nanti luka tinggal parut Betul ke ada berkongsi tentang hal ini Katanya ada beberapa kepercayaan tentang penjagaan luka yang s...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk