Bila Pemimpin Amanah Menyanggah Parti Pemimpin Dan Kerajaan Sendiri




Kasihan sungguh melihat Pengarah Komunikasi AMANAH sebuah negeri yang kini menjadi sebahagian daripada pemimpin kerajaan sebuah negeri yang didukungi oleh AMANAH yang kelihatan terlalu terbuai-buai dengan konsep “free speech” sehingga tidak mampu membezakan antara konsep “free speech” dan konsep “hate speech”.
Di dalam berbuat begitu, beliau sebenarnya telah menyanggah pegangan partinya, pendirian pemimpin parti beliau malah dasar rasmi kerajaan yang beliau dukungi.
Perlembagaan AMANAH menyebut bahawa tujuan utama penubuhan parti itu adalah untuk “memartabat dan menegakkan Islam sebagai dasar perjuangan” selain untuk “mendukung pendekatan berhikmah, kesederhanaan (wasatiyyah), keterbukaan dan demokrasi”.
Islam jelas melarang “hate speech”, antara yang jelas adalah di dalam larangan memanggil antara satu sama lain dengan gelaran yang buruk (Surah al-Hujurat: 11) selain janji kecelakaan besar bagi mereka yang suka mencaci dan mengeji (Surah al-Humazah: 1).
Naib Presiden AMANAH yang juga Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof, di dalam kenyataan beliau kepada Free Malaysia Today pada 12 November 2018 menyebut jelas bahawa “hate speech is wrong, even against ‘deviant’ Shias”.
Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menyebut jelas di Dewan Rakyat pada 9 Julai 2019 bahawa, walaupun Akta Hasutan dimansuhkan, peruntukan mengenai kesalahan-kesalahan (hate speech) yang melibatkan institusi diraja, kaum dan agama akan dikekalkan.
Peguam Negara, Tommy Thomas, juga menyebut jelas pada 12 Julai 2019 mengenai peningkatan jumlah “hate speech”, khususnya dalam talian, membabitkan institusi diraja, kaum dan agama dan pendakwaan tetap akan dilakukan ke atas kesalahan-kesalahan begini.
Kesemuanya bersetuju bahawa “hate speech”, termasuk yang melibatkan institusi diraja, adalah satu kesalahan dan pendakwaan tetap akan dilakukan ke atas kesalahan begini baik waktu Akta Hasutan belum dimansuhkan seperti sekarang atau selepas ia dimansuhkan.
Kenyataan Tommy Thomas menunjukkan bahawa kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh Wan Ji Wan Hussin di dalam Facebook beliau pada 5 November 2012 yang menyebabkan beliau dijatuhkan hukuman penjara setahun adalah termasuk di dalam kategori “hate speech”.
Di dalam bahasa peguam Lukman Sheriff pada 11 Julai 2019 ia berbunyi begini:
“Media memang berat sebelah. Tidak mahu menyatakan apa yang sebenarnya berlaku. Maka ramai tak tahu betapa buruk sekali hate speech (hasutan kebencian) yang ditulis oleh Wan Ji. Ini bukan pasal Wan Ji sahaja. Sesiapa yang memanggil Sultan kita syaitan, bodoh dan firaun memang melampaui batas, menghasut kebencian dan cross the red line/langgar lampu merah. Mereka yang menyalahi ini mesti dijadikan contoh supaya tidak berlaku lagi. Jangan kita cross the line/lampu merah.”
Di dalam bahasa wartawan Ku Seman Ku Hussain pada 12 Julai 2019 pula ia berbunyi begini:
“Wan Ji tidak mengkritik mengikut norma sosial sejagat. Sebaliknya dia mengeluarkan kata-kata yang penuh kebencian, hasutan dan fitnah terhadap Sultan menerusi laman sosial miliknya. Yang ditulis oleh Wan Ji tidak boleh dianggap atau disekutukan sebagai kebebasan bersuara. Ini sama sekali bukan kebebasan bersuara tetapi kebebasan mengeluarkan kata-kata kesat. Adakah mengeluarkan kata-kata yang penuh kebencian dan hasutan boleh dianggap sebagai kebebasan bersuara?”
Sangat pelik bila seorang pemimpin AMANAH tidak mampu membezakan antara konsep “free speech” dan konsep “hate speech”.
Tambah pelik bila beliau menyanggah pegangan partinya, pendirian pemimpin parti beliau malah dasar rasmi kerajaan yang beliau dokongi.
Wake up, my friend, “hate speech” is not “free speech”, but it is a crime and it will still be a crime even after the Sedition Act is already abolished!
Dr. Kamarul Yusoff




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/07/13/bila-pemimpin-amanah-menyanggah-parti-pemimpin-dan-kerajaan-sendiri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Veteran Pembangkang Dalam Usaha Tinggalkan Parti Dedah Presiden Amanah

Pemimpin Veteran Pembangkang Dalam Usaha Tinggalkan Parti Dedah Presiden Amanah

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 276 hits
AKMAL MANAF Presiden Parti Amanah Negara Mohamad Sabu mendedahkan terdapat pemimpin pemimpin veteran daripada parti pembangkang iaitu Umno dan Pas sedang berusaha meninggalkan kedua dua parti tersebut Tanpa memberitahu nama nama pemimpin ve...
Pemimpin Amanah Yang Lebih Wan Ji Dari Wan Ji

Pemimpin Amanah Yang Lebih Wan Ji Dari Wan Ji

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 272 hits
Tergelak seketika saya bila membaca kenyataan pemimpin AMANAH yang menggunakan definisi yang diberikan oleh Wikipedia ke atas hate speech bagi menghujahkan betapa tidak nampak kenyataan Wan Ji boleh dikategorikan sebagai hate speech Definis...
Ternganga Pemimpin Parti Lebai Apabila Hujahnya Di Patah Oleh Mufti Perlis

Ternganga Pemimpin Parti Lebai Apabila Hujahnya Di Patah Oleh Mufti Perlis

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 301 hits
Benarkah Islam tak benarkan isytihar harta Dr Mohd Asri Zainul Abidin Beberapa wartawan rakyat Malaysia Muslim dan bukan Muslim bertanya saya apakah benar dakwaan yang menyatakan Nabi SAW tidak membenarkan orang politik mengistiharkan harta...
Kecil Kecil Dah Pandai Mekap Kesan Khas Doktor Sendiri Puji Hasil Kerja Pelajar Ni Lukis Luka Macam Real

Kecil Kecil Dah Pandai Mekap Kesan Khas Doktor Sendiri Puji Hasil Kerja Pelajar Ni Lukis Luka Macam Real

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 328 hits
Setiap kanak kanak mempunyai bakat mereka yang tersendiri Ada yang pintar sains ada yang pandai matematik dan ada yang berpotensi menjadi Picasso bidang seni Sebagai orang dewasa kita sepatutnya mengenalpasti dan menghargai setiap potensi a...
Projek Dan Penjualan Aset Kerajaan Melalui Tender Terbuka Guan Eng

Projek Dan Penjualan Aset Kerajaan Melalui Tender Terbuka Guan Eng

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 275 hits
GEORGE TOWN Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengulangi bahawa kebanyakan projek dan penjualan aset kerajaan dilakukan melalui tender terbuka Menjawab pertanyaan Presiden MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong tentang mengapa Kementerian Kewangan seka...
Fakta Seputar Gusti Rayhan Anak Farhat Abbas Yang Bersinar Lewat Perjuangannya Sendiri

Fakta Seputar Gusti Rayhan Anak Farhat Abbas Yang Bersinar Lewat Perjuangannya Sendiri

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 308 hits
Meski statusnya sebagai anak nggak pernah diakui Farhat Abbas Gusti Rayhan bisa buktikan jika dirinya sukses dengan perjuangannya sendiri
Membeli Belah Sebagai Ganjaran Kepada Diri Sendiri

Membeli Belah Sebagai Ganjaran Kepada Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 221 hits
Assalamualaikum Beberapa minggu selepas Hari Raya Aidil Fitri barulah abam kie sempat pergi shopping Maklumlah kan keutamaan pakaian baharu untuk Aidil Fitri diutamakan kepada anak2 Bapa mereka ni baju2 masih baharu sebab nak membeli baju a...
5 Snek Barat Segera Buat Sendiri Kan Lagi Sedap

5 Snek Barat Segera Buat Sendiri Kan Lagi Sedap

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 458 hits
Snek barat memang sungguh mengenyangkan Boleh pulak dibuat makan tengahari dan juga malam Makanan segera ni sebenarnya tidaklah sukar sangat dibuat Jika diperhati kepingan burger dan sosej buatan sendiri lebih berkhasiat dan sedap berbandin...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

My Experience With Fue Hair Transplant At Peters Radiant Clinic In Malaysia


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941