Pemimpin Amanah Yang Lebih Wan Ji Dari Wan Ji




Tergelak seketika saya bila membaca kenyataan pemimpin AMANAH yang menggunakan definisi yang diberikan oleh Wikipedia ke atas ‘hate speech’ bagi menghujahkan betapa “(beliau) tidak nampak kenyataan Wan Ji boleh dikategorikan sebagai ‘hate speech’”.
Definisi ‘hate speech’ yang diberikan oleh Wikipedia adalah “kenyataan menghentam ataupun menimbulkan prejudis berasaskan kepada ‘protected attributes’ seperti keturunannya, kaumnya, agamanya, warna kulitnya, asal negaranya, kecacatan tertentu padanya, jantina atau kecenderungan seksualnya”. Oleh itu, mengikut definisi yang beliau faham ini, “menghentam seorang raja kerana perangai dan sikap raja tersebut bukanlah ‘hate speech’”.
‘Hate speech’ adalah konsep undang-undang, sudah sewajarnyalah digunakan definisi yang diberikan oleh peruntukan akta, penghakiman mahkamah, kenyataan pakar undang-undang atau kenyataan kumpulan hak asasi manusia, bukan Wikipedia, untuk berhujah mengenainya.
Dalam bahasa paling mudah, ‘hate speech’ atau ‘ucapan kebencian’ sebenarnya bolehlah difahami sebagai apa-apa ucapan yang menimbulkan kebencian ke atas sesuatu pihak.
Malah inilah juga definisi yang diberikan oleh kumpulan hak asasi manusia, SUARAM, dalam laman webnya pada 27 Julai 2018, iaitu “an expression of hatred towards another person or group of people” (“pernyataan kebencian terhadap seseorang individu atau sekumpulan manusia”).
Dan inilah juga definisi yang diberikan oleh pakar undang-undang, Profesor Emeritus Datuk Dr Shad Saleem Faruqi, dalam The Star pada 28 Februari 2019, iaitu “public expressions that spread, incite, promote or justify hatred… towards a specific group” (“pernyataan awam yang menyebar, mencetus, mempromosi atau menjustifikasi kebencian… terhadap sesuatu kumpulan tertentu”).
Dalam konteks Raja atau Kerajaan, Akta Hasutan menyebutkan perkara yang sama, iaitu pernyataan yang mendatangkan kebencian, penghinaan, perasaan tidak puas hati atau tidak setia terhadap mana-mana Raja atau Kerajaan atau di kalangan rakyat.
Inilah juga yang diputuskan oleh mahkamah dalam kes Pendakwa Raya lwn. Ooi Kee Saik and Others (1971) 2 MLJ 108, iaitu kritikan terhadap Raja atau Kerajaan adalah dibenarkan tetapi ia tidak lagi dibenarkan jika ia mempunyai kecenderungan untuk mencetuskan kebencian, penghinaan atau perasaan tidak setia terhadap Raja atau Kerajaan.
Menariknya, sepanjang penelitian saya ke atas penghakiman bertulis sepanjang 40 muka surat bertarikh 2 Julai 2018 yang diberikan oleh Hakim Mahkamah Sesyen Shah Alam, Mohd Sabri Ismail, Wan Ji sendiri tidak pernah menafikan bahawa kata-kata yang beliau keluarkan seperti yang tertera di bawah ini adalah bersifat menghasut atau menimbulkan kebencian:
(1) “Jenis syaitan tak baca hadis Nabi…”
(2) “Bahana bodoh agama tapi nak jadi ketua agama…”
(3) “Perasan bagus, tapi bodoh agama…”
(4) “Buang je Sultan-Sultan ni…”
(5) “Perabis duit rakyat…”
(6) “Si syaitan ni buat projek pembodohan…”
(7) “Bila orang bodoh, dia akan berkuasa…”
(8) “Firaun moden…”
(9) “Nak kaya dalam keadaan bodoh adalah jadi Sultan…”
(10) “Kalau di Malaysia, yang buat kerja (pembodohan) ni adalah UMNO dan Sultan…”
Sebaliknya, mengikut hakim, apa yang beliau lakukan untuk membela diri hanyalah dengan menegaskan bahawa “beliau bukan orang yang telah menerbitkan penerbitan-penerbitan menghasut tersebut” yang didapati oleh mahkamah “merupakan satu penafian kosong semata-mata tanpa disokong oleh sebarang bukti atau mana-mana saksi bebas yang lain”.
Oleh itu, bila pemimpin AMANAH tersebut mendakwa bahawa “(beliau) tidak nampak kenyataan Wan Ji boleh dikategorikan sebagai ‘hate speech’” ia adalah sesuatu yang melucukan sekali kerana Wan Ji sendiri tidak pernah menafikan ia adalah ‘hate speech’.
Apa pun, maaf saya ucapkan kepada pemimpin AMANAH tersebut jika saya ada terkasar bahasa di mana-mana dalam tulisan saya, dan pujian boleh saya berikan kepada beliau atas kesudian beliau untuk berdialog secara santai melalui medium Facebook dengan saya.
Dr. Kamarul Yusoff




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/07/14/pemimpin-amanah-yang-lebih-wan-ji-dari-wan-ji/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nik Zawawi Mahu Mujahid Atau Pemimpin Lebih Tinggi

Nik Zawawi Mahu Mujahid Atau Pemimpin Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 377 hits
Ketua Ulama PAS itu berkata beliau berasa aneh apabila pihak yang ribut dan menawarkan diri berdialog dengannya adalah golongan pertengahan
Malaysia Perlu Pemimpin Lebih Utama Daripada Ahli Politik

Malaysia Perlu Pemimpin Lebih Utama Daripada Ahli Politik

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 372 hits
NIK BAKRI NIK MAT DALAM keadaan politik yang tidak menentu di Malaysia hari ini antaranya para pemimpin kerajaan tidak menghormati di antara satu dengan yang lain sebagai contoh isu terkini berkait dengan pelantikan individu transgender seb...
Bila Pemimpin Amanah Menyanggah Parti Pemimpin Dan Kerajaan Sendiri

Bila Pemimpin Amanah Menyanggah Parti Pemimpin Dan Kerajaan Sendiri

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 297 hits
Kasihan sungguh melihat Pengarah Komunikasi AMANAH sebuah negeri yang kini menjadi sebahagian daripada pemimpin kerajaan sebuah negeri yang didukungi oleh AMANAH yang kelihatan terlalu terbuai buai dengan konsep free speech sehingga tidak m...
Pemimpin Veteran Pembangkang Dalam Usaha Tinggalkan Parti Dedah Presiden Amanah

Pemimpin Veteran Pembangkang Dalam Usaha Tinggalkan Parti Dedah Presiden Amanah

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 254 hits
AKMAL MANAF Presiden Parti Amanah Negara Mohamad Sabu mendedahkan terdapat pemimpin pemimpin veteran daripada parti pembangkang iaitu Umno dan Pas sedang berusaha meninggalkan kedua dua parti tersebut Tanpa memberitahu nama nama pemimpin ve...
Penganalisis Ramal Lebih Ramai Pemimpin Pkr Jauhi Azmin

Penganalisis Ramal Lebih Ramai Pemimpin Pkr Jauhi Azmin

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 289 hits
Nur Hasliza Mohd Salleh PETALING JAYA Penganalisis politik menjangka lebih ramai pemimpin dan ahli akar umbi PKR akan menjauhkan diri daripada timbalan presidennya Mohamed Azmin Ali selepas video seks gay yang menyasarkan pemimpin itu terse...
Pemuda Ph Tuntut Penjelasan Mengapa Hukuman Wan Ji Lebih Berat

Pemuda Ph Tuntut Penjelasan Mengapa Hukuman Wan Ji Lebih Berat

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 188 hits
Pemuda PH tuntut penjelasan mengapa hukuman Wan Ji lebih berat SHAH ALAM Pemuda Pakatan Harapan hari ini mendesak Pendakwa Raya kes rayuan Wan Ji Wan Hussin agar memberi penjelasan mengapa hukuman lebih berat dikenakan terhadap penceramah b...
Peguam Persoal Agc Minta Wan Ji Dihukum Lebih Berat

Peguam Persoal Agc Minta Wan Ji Dihukum Lebih Berat

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 274 hits
Kata Syahredzan tindakan pendakwaan itu wajar dipersoalkan memandangkan ia bertentangan dengan polisi kerajaan sekarang yang sedang menuju pemansuhan Akta Hasutan
Mahu Sperma Lebih Berkualiti

Mahu Sperma Lebih Berkualiti

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 320 hits
Tidurlah sebelum 10 30 malamKajian terbaru menunjukkan lelaki yang tidur sebelum 10 30 malam memiliki sperma empat kali lebih berkualiti Penyelidik Aarhus University di Denmark berkata individu yang tidur selepas 11 30 malam spermanya kuran...
Kelelahan Yang Dialami Oleh Ibu Hamil Bisa Picu Persalinan Lebih Cepat

Kelelahan Yang Dialami Oleh Ibu Hamil Bisa Picu Persalinan Lebih Cepat

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 253 hits
Dr Ardiansjah Dara dokter spesialis kebidanan dan kandungan mengatakan bahwa kelelahan dapat memicu kontraksi lebih cepat sehingga bayi bisa saja lahir prematur
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects