Bila Pembunuh Adib Akan Ditangkap Umno Pas Senyap



Kematian anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim telah setahun berlalu. Ketika Umno dan Pas masih menjadi pembangkang kes kematian ini digunakan untuk menaikkan sentimen perkauman kononnya kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak ambil serius membela kematian orang Melayu.
Bagi Pengerusi KEADILAN Negeri Terengganu, Azan Ismail, kes Adib seolah-olah telah dilupakan oleh kerajaan ‘tebuk atap’ Perikatan Nasional (PN). Manakala kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan yang menyuruh rakyat menunggu hasil siasatan polis mencari pembunuh allahyarham sedikit pun tidak melegakan hati rakyat.
Hal ini kerana, kata Azan, proses inkues telah lama berakhir, Adib didapati dibunuh dan kini rakyat menunggu tindakan polis menghadapkan pembunuhnya ke mahkamah. Sekiranya gagal maka kerajaan PN harus dipersalahkan.
“Takiyuddin tahu pembunuh Adib patut ditangkap tetapi dia bermain politik dalam hal ini. Sebelum ini bukan main lagi membela Melayu, memperjuangan Islam bersama Umno tetapi kita lihat dia cuba berdalih.
“Ada video membuktikan bagaimana Adib meninggal dunia. Dia suruh kita tunggu (sehingga polis tangkap) sebab tak mahu sesiapa marah terutamanya ahli-ahli Pas. Takiyuddin bermain politik dan retorik,” katanya.
Oleh itu, Azan menegaskan Pas tidak berupaya menangani isu tersebut tetapi hanya mencari dalih melepaskan diri. Sedangkan sewaktu menjadi pembangkang mereka mendakwa kerajaan PH melindungi pembunuh Adib.
“Sebenarnya Pas tak mampu selesaikan isu kematian Adib. Tengok sahaja isu Hudud sampai sekarang tidak disentuh. Nampak sangat Pas tertekan dan tidak berupaya berbuat apa yang mereka janjikan.
“Kesilapan Pas adalah kaitkan kelemahan pasukan polis yang sedang melakukan siasatan (lanjut) dalam inkues kes kematian ini,” kata Azan lagi.
Tambah beliau, Pas dan Umno sepatutnya merasa malu dengan apa yang diperjuangkan suatu ketika dahulu. Mereka menunggang isu kematian Adib untuk menjatuhkan PH tetapi apabila berkuasa tiada penyelesaian yang berjaya dilaksanakan.
Malah, Pas dan Umno pernah mendesak PH menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menyiasat kematian Adib tetapi mereka tidak pula menubuhkannya.
“Sampai sekarang tak ada suruhanjaya siasatan bila mereka jadi kerajaan. Masa PH uruskan kes ini prosedur diikut dengan teliti.
“Bila Pas dan Umno ambil alih mereka tidak mampu selesaikannya. Sebabnya mereka bermain politik dan tak tahu arah mana perlu dibuat,” sinis Azan.
Baru-baru ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan berkata kes kematian anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim hanya dapat diteruskan selepas pihak polis berjaya mengenal pasti dan menahan pembunuhnya untuk didakwa. Oleh itu, beliau meminta rakyat menunggu hasil siasatan lanjut pihak polis.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28503

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keputusan Terbaik Untuk Keadaaan Sekarang Umno Pas Setuju Muhyiddin Terus Jadi Pm Lepas Pru15

Keputusan Terbaik Untuk Keadaaan Sekarang Umno Pas Setuju Muhyiddin Terus Jadi Pm Lepas Pru15

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 292 hits
Untuk mendapat mandat rakyat perlu ada PRU 15 lebih cepat lebih baik kerana sekarang PH sedang gila berperang sama sendiri Populariti Mahathir jatuh merundum Anwar pula rakan PH pun tak nak dia jadi PM Penyokong mereka jadi macam bodoh kena...
Kenapa Pas Tolong Kempen Untuk Calon Umno

Kenapa Pas Tolong Kempen Untuk Calon Umno

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 240 hits
Kenapa PAS tolong kempen untuk calon Umno Bukankah Umno dikaitkan dengan rasuah kleptokrasi dan sebagainya USTAZ ZURIDAN MOHD DAUD berkata ini perkara siasah Dalam kaedah fiqh dinyatakan ada perkara yang berubah hukum kerana berubahnya kead...
Pemuda Umno Pas Mic Dan Mca Lapor Polis Isu Kulit Buku Mirip Jata Negara

Pemuda Umno Pas Mic Dan Mca Lapor Polis Isu Kulit Buku Mirip Jata Negara

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 363 hits
Pemuda Umno bersama sama Pemuda PAS Pemuda MCA dan Pemuda MIC hadir ke ibu pejabat polis daerah Dang Wangi bagi membuat satu laporan polis berhubung kulit sebuah buku yang dikatakan menghina Jata Negara Laporan polis berhubung kulit buku Re...
Pemimpin Umno Pas Tak Layak Jadi Pm Ibrahim Ali

Pemimpin Umno Pas Tak Layak Jadi Pm Ibrahim Ali

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 254 hits
Pemimpin Umno Pas tak layak jadi PM Ibrahim AliOleh July 03 2020Selepas mesyuarat Perikatan Nasional dan dicalonkan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri sekiranya gabungan itu menang dalam pilihan raya umum ke 15 satu persoalan berbangkit iait...
Umno Pas Leaders To Meet Sunday For Coordination Committee Briefing

Umno Pas Leaders To Meet Sunday For Coordination Committee Briefing

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 207 hits
Umno and Pas are set to further enhance their Muafakat Nasional political pact with the setting up of the Implementation and Coordinating Committee at parliamentary constituencies nationwide Umno secretary general Tan Sri Annuar Musa said b...
Pakat Gembleng Air Kelantan Jangan Pas Umno Berkelahi Tengah Jalan Sudah

Pakat Gembleng Air Kelantan Jangan Pas Umno Berkelahi Tengah Jalan Sudah

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 400 hits
Berkurun lama kelantan menghadapi masalah air dan isu air juga kerap kali dijadikan modal politik namun penyelesaian tetap gagal Sehinggalah MP kelantan sendiri dilantik menjadi menteri selepas kejatuhan kerajaan PH disebabkan Kepala PH sen...
Umno Pas Bertemu Bentuk Jawatankuasa Muafakat Nasional Peringkat Negeri

Umno Pas Bertemu Bentuk Jawatankuasa Muafakat Nasional Peringkat Negeri

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 391 hits
UMNO Pas bertemu bentuk jawatankuasa Muafakat Nasional peringkat negeriBIAR pun telah mempunyai gabungan dan kerjasama dalam Perikatan Nasional dua parti terbesar orang Melayu dan Islam UMNO dan Pas terus memperkukuhkan jalinan dalam Muafak...
Prk N23 Chini Umno Pas Dominasi Kempen Bebas Bukan Saingan

Prk N23 Chini Umno Pas Dominasi Kempen Bebas Bukan Saingan

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 258 hits
Tinjauan Lapangan Pilihanraya Kecil N23 ChiniUMNO PAS DOMINASI KEMPEN BEBAS BUKAN SAINGANLatar BelakangPRK N23 Chini diadakan selepas ADUN daripada BN meninggal dunia ini adalah PRK ke 11 selepas PRU14 PRK pertama selepas PN mengambil alih ...
Bersatu Sertai Umno Pas Bermesyuarat Formal Esok

Bersatu Sertai Umno Pas Bermesyuarat Formal Esok

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 306 hits
MALAYSIA DATELINE Sekretariat tiga parti termasuk Bersatu buat kali pertama secara formal akan mengadakan mesyuarat esok yang akan diwakili lima pemimpin bagi setiap parti Sebelum ini di peringkat parti antara Umno dan Pas mengadakan mesyua...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku