Bila Nazri Tok Mat Memandai Mandai Jangan Tikam Dari Belakang


' Belang Bertempat '

Nazri Aziz RAMAI sebenarnya terkejut bila dua orang kuat UMNO, ahli parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dan ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rantau, Datuk Seri Mohamad Hasan mencanangkan cadangan agar Tan Sri Muhyiddin Yassin masuk semula UMNO.
Daripada mana mereka berdua dapat idea begini? Belang tak pasti. Kalau tidak mahu hormati penyandang jawatan sedia ada, presiden UMNO itu hal peribadi kedua-duanyalah.
Tapi sekurang-kurangnya respeklah ahli-ahli akar umbi UMNO ini yang keseluruhannya berjumlah 3,292,667 orang (dibaca 3.3 juta ahli) di 22,156 cawangan di seluruh negara.
MOHAMAD HASANApa, Nazri dan Tok Mat ingat jawatan presiden UMNO macam beli barang, ikan sayur di pasar?
Bukankah UMNO ini ada adab tatasusilanya? Bukankah untuk ditempatkan ke jawatan utama UMNO itu perlu sokongan ahli-ahli UMNO di seluruh pelosok negara?
Untuk duduk di kerusi presiden hari ini bukan mudah ya. Sebelum ini lebih kurang tiga dekad lepas, seseorang yang mahu bertanding presiden disyaratkan terlebih dahulu mendapat kuota sokongan 57 daripada 191 bahagian (30%).
Dengan pemansuhan sistem kuota, ia sekali gus membuka ruang kepada ahli untuk bertanding dengan syarat minimum pernah memegang jawatan ahli Majlis Tertinggi atau ahli jawatankuasa (AJK) bahagian selama satu penggal.
Mahu diakui atau tidak, di bawah tadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Presiden, lantai demokrasi UMNO terbuka meluas.
Berbanding hanya sekumpulan orang iaitu 2,500 perwakilan untuk menentukan pucuk kepimpinan parti sebelum ini, pemilihan UMNO semasa Najib dipilih selaku presiden ditambah menjadi 146,500 – pemilihan bermula di peringkat cawangan terlebih dahulu.
AHMAD ZAHID HAMIDIBegitu juga halnya semasa Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi terpilih sebagai presiden pada Jun 2018. Beliau serta dua pesaingnya, Tengku Razaleigh Hamzah dan Khairy Jamaluddin perlu bersaing hebat untuk mendapatkan mandat sokongan ahli akar umbi.
Akar umbinya pula bukan orang biasa-biasa. Mereka ahli tulen UMNO. Demografi perwakilan terdiri turut bersegmenkan guru Kemas, guru sekolah, penjawat awam dan kontraktor.
Tumpuan perwakilan pula pada Jun 2018 itu (hanya sebulan selepas UMNO tersungkur dalam sejarah kira-kira 70 tahunnya pada PRU-14) lebih terarah kepada sejauh manakah kemampuan tiga calon presiden itu mampu meyakinkan mereka untuk membina semula kekuatan, menyatukan kembali perpecahan dan menawan hati rakyat untuk terus menyokong perjuangan UMNO.
Dan akhirnya Ahmad Zahid meraih kepercayaan akar umbi.
Nazri dan Tok Mat harus ingat, untuk mendapat tempat sebagai presiden UMNO, bukan seumpama meletak orang luar yang tidak ketahuan di kerusi nombor satu tersebut.
Dengan Parti Bersatu sendiri tidak mempunyai akar umbi, apatah lagi diakui sendiri oleh Ku Li bahawa Muhyiddin `berkebetulan’ menjadi Perdana Menteri setelah partinya Bersatu dan induknya, Pakatan Harapan dalam keadaan cacarmarba, sewajarnya Nazri dan Tok Mat tidak mengutarakan cadangan yang `menikam dari belakang’ akar umbi UMNO.
Ya, bukan mudah untuk menempatkan diri sebagai presiden UMNO. Tidak sewenangnya masuk melalui `tingkap’, bukan ikut platform sebenar – masuk rumah melalu pintu.
Sedangkan UMNO pernah diharamkan akibat perebutan jawatan presiden pada 1987, inikan semudah itu orang luar masuk, terus didudukkan sebagai presiden UMNO.
Laluilah pendemokrasian dalam UMNO dahulu. Hormatilah akar umbi.
Nazri, Tok Mat…jangan anda berdua memandai-mandai ya – `tikam parti’ dari belakang.-SM


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/07/bila-nazri-tok-mat-memandai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Buang Masa Layan Pembangkang Buat Pilihan Raya Awal Tok Mat

Jangan Buang Masa Layan Pembangkang Buat Pilihan Raya Awal Tok Mat

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 208 hits
MOHAMAD HASAN LEBIH elok diadakan pilihan raya umum awal bagi mendapatkan kerajaan yang stabil daripada membuang masa melayan pembangkang di Parlimen kata Datuk Seri Mohamad Hasan Timbalan Presiden UMNO itu berkata daripada mentadbir negara...
Hiburan Datang Mahkamah Lepas Subuh Pelawak Mat Over Terus Menyokong Setia Di Belakang Ds Najib

Hiburan Datang Mahkamah Lepas Subuh Pelawak Mat Over Terus Menyokong Setia Di Belakang Ds Najib

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 207 hits
Semalam yang merupakan hari bersejarah Malaysia apabila prosiding Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk kes yang melibatkan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah berlangsung di atas pertuduhan kes penyelewengan melibatkan kira kir...
Peraturan Asas Keselamatan Dapur Jangan Diabaikan

Peraturan Asas Keselamatan Dapur Jangan Diabaikan

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 223 hits
4 Jangan sekali kali memasak dengan memakai perhiasan tergantung contohnya seperti gelang yang boleh tersangkut pada bahagian pemegang periuk 5 Anda hendaklah memegang pemegang periuk atau kuali bagi mengelakkan terkena panas mahupun melecu...
Jangan Curi Please Sudah 3 Kali Tukar

Jangan Curi Please Sudah 3 Kali Tukar

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 240 hits
KUANTAN Jangan curi please sudah tiga kali tukar dan Curi pokok free naik kereta polis Kecurian pokok hiasan se ring berlaku di sekitar bandar ini dan setahun kerugian dianggarkan mencecah RM50 000 mendorong Majlis Perbandaran Kuantan melet...
Menyikapi Kondisi Ketika Gaji Pasangan Jauh Lebih Besar Jangan Malah Langsung Merasa Rendah

Menyikapi Kondisi Ketika Gaji Pasangan Jauh Lebih Besar Jangan Malah Langsung Merasa Rendah

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 280 hits
Gaji pasangan lebih besar itu bukan sebuah aib kok kamu bisa menyikapinya bersama dengan bijak Tenang
Jangan Berlengah Lagi Lebih Baik Mahathir Cepat Cepat Tubuh Parti Baru

Jangan Berlengah Lagi Lebih Baik Mahathir Cepat Cepat Tubuh Parti Baru

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 222 hits
Dalam ucapannya di Program Jelajah Bersatu Blackout di Kedah Sabtu lalu Tun Mahathir Mohamad dilaporkan berkata sama ada beliau akan menubuhkan sebuah parti baru atau tidak hanya akan diputuskan selepas 7 Ogos depan 7 Ogos adalah hari di ma...
Jusuf Kalla Ingatkan Jangan Sampai Masjid Jadi Sumber Penularan Covid 19

Jusuf Kalla Ingatkan Jangan Sampai Masjid Jadi Sumber Penularan Covid 19

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 193 hits
Dewan Masjid Indonesia bersama Badan Pengelola Keuangan Haji memberikan 10 000 alat penyemprotan mandiri untuk masjid se Provinsi Banten Cegah penyebaran Covid 19 di masjid JK menjelaskan paket bantuan berupa alat penyemprotan tersebut diha...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City