Bila Mahathir Kata 2023 Dia Tahu Pn Akn Kalah


 





PH AKAN MENANG BERGAYA

Bila Mahathir bersuara ia memberi pelbagai erti. Kata2nya bukan biasa2... seperti kata kawan baiknya, saham naik... naiklah dia.

Bila Mahathir mahu PRU15 pada tahun 2023, saya yakin dia tahu 'mood' rakyat sgt berang dgn kerajaan PN sebagai sebuah kerajaan yg gagal, korup dan mencabuli hak rakyat. Apatah lagi UMNO masih gagal ditawan seperti dirancang.

Lebih membimbangkan ahli2 UMNO 3 juta org itu tidak akn mahu mengundi calon Bersatu. Jadi faham2 lah kenapa Mahathir mahu PRU habis satu penggal. Dia tak peduli makin lama PN berkuasa makin hancur negara ini.

PN hanya mengharap UMNO tidak bersatu dgn PH. Jika bersatu 200% PN akn kalah. Jika tidak pertandingan tiga penjuru membabitkan PN, PH dan BN dilihat berpihak kpd PH atau BN.

Kekuatan PN hanya kpd PAS. Bersatu dan Gerakan tiada kekuatan langsung. Bermakna PN hanya mendapat sokongan lebih kurang 30% pengundi Melayu ( undi ahli dan penyokong PAS ) yg bertaraf walaun. Saya jangkakan 5% ahli dan penyokong PAS telah beralih arah apabila melihat lagak PAS bila menjadi kerajaan ' cakap tak serupa bikin'.

Kekuatan BN hanya kpd UMNO yg mungkin boleh menarik 40% juta pengundi Melayu yg rata2 di kampung2. Tapi BN hanya akn memperolehi 10% pengundi bukan Melayu. Sebab itu buat pertama kalinya UMNO tiada keyakinan utk menghadapi PRU tanpa PAS.

Kekuatan PH mereka mempunyai sekitar 30% pengundi Melayu bandar dan profesional. Tapi mereka mempunyai 80% undi bangsa Cina dan India. Jika berlaku pertandingan 3 penjuru utk Semenanjung PH dgn izinNya pasti menang.

Malah mood pengundi atas pagar buat masa ini sgt berpihak kpd PH. Jika dlm tempoh setahun ini berlaku PRU, PH akn menang bergaya. Bila Mahathir mahu PRU2023, dia telah membaca mood rakyat sepertimana dia sanggup mengadap Anwar di mahkamah kerana tahu mood rakyat ketika itu sgt berpihak kpd PH.

Ingat pada PRU lepas PH dpt 54% undi popular, BN 34% dan PAS 8% sahaja. Jadi jika bergabung sekalipun BN dan PAS berdasarkan undi popular mereka hanya perolehi 42%. Tapi kerana sistem PRU kita ditentukan melalui jumlah Parlimen... peluang masih 55% PH dan 45% BN. Itu dulu skg jika terpecah 3, PH tetap solid dgn undian ahli dan penyokong mereka.

Ini kerana golongan pengundi PH umum mengetahui mereka yg celik IT atau kelompok intelektual Melayu. Pengundi Cina dan India sudah pasti menolak parti bersifat perkauman. Sukar utk PN dan BN gula gulakan Melayu bandar seperti Melayu di kampung. Manusia bila berilmu dan menggunakan ilmu itu ke jalan yg baik memang sukar disogokkan dgn rasuah undi.

Mahathir sgt bijak bab tersebut. Itu saya tidak menafikan kebijaksanaan Mahathir sebagai pencatur politik negara utk tempoh 50 tahun lamanya hingga tumpas satu persatu pencabar politiknya.

Jika Mat Sabu, Hanna Teoh dan Syafie Apdal tidak bergantung harapan kpd seorang lelaki yg hampir umur 100 tahun, PH akn menjadi parti yg sgt ampuh utk PRU15. Musuh atau kekalahan utama PH pada PRU15 akn dtg bukan dari musuh politik tetapi sikap komponen PH yg masih tetap mahu bekerjasama dgn dalang kejatuhan PH.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/05/bila-mahathir-kata-2023-dia-tahu-pn-akn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ge15 Should Not Be Held Until 2023 Says Dr Mahathir

Ge15 Should Not Be Held Until 2023 Says Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 217 hits
Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad said the 15th general election should not be held this year and must wait for the end of the current Parliament term in 2023 Malay daily Utusan Malaysia quoted Dr Mahathir as saying this was due...
Bersatu Akan Kalah Pru15 Dakwa Mahathir

Bersatu Akan Kalah Pru15 Dakwa Mahathir

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 236 hits
BERSATU Akan Kalah PRU15 Dakwa Mahathir Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad menjangkakan Bersatu akan tewas pada Pilihan Raya Umum ke 15 sekiranya Umno bertanding di semua kerusi tradisinya Bila Mohamad kata Umno akan bertanding semua...
Mahathir Kata Dia Tak Kaya Tak Percaya Boleh Tengok Sendiri Wang Simpanan Berapa Yang Ada

Mahathir Kata Dia Tak Kaya Tak Percaya Boleh Tengok Sendiri Wang Simpanan Berapa Yang Ada

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 249 hits
May 12 2021Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meminta orang yang sering menuduh beliau menggunakan politik untuk mencari kekayaan melihat sendiri berapa banyak wang dalam simpanannya Selain itu beliau turut menegaskan anak anakny...
Dr Mahathir Cadang Pru15 Selepas Penggal Tamat Pada 2023

Dr Mahathir Cadang Pru15 Selepas Penggal Tamat Pada 2023

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 206 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata Pilihan Raya Umum Ke 15 tidak boleh diadakan tahun ini malah perlu ditangguhkan hingga tamat penggal Parlimen pada 2023 Mahathir berkata untuk menjalankan PRU15 pada tahun ini pertimbangan s...
Jumpa Di Mahkamah Kata Tun Mahathir Pada Khalid Abu Bakar

Jumpa Di Mahkamah Kata Tun Mahathir Pada Khalid Abu Bakar

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 136 hits
Malaysiakini Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mengesahkan telah menerima surat tuntutan daripada bekas ketua polis negara Khalid Abu Bakar Mahathir berkata dia juga telah mengarahkan peguamnya untuk menjawab surat berkenaan Saya te...
Langkah Bagus Kata Pendidik Sarawak Berhubung Pemansuhan Upsr

Langkah Bagus Kata Pendidik Sarawak Berhubung Pemansuhan Upsr

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 146 hits
Mereka berkata pemansuhan peperiksaan awam murid Tahun Enam itu akan membolehkan guru dan pelajar menikmati proses pembelajaran Pakar pendidikan berkata pembelajaran di sekolah harus menjadi sebuah pengalaman yang tidak membuat pelajar tert...
Memanglah Saya Bersuara Itu Anak Saya Kata Indira Kepada Kpn

Memanglah Saya Bersuara Itu Anak Saya Kata Indira Kepada Kpn

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 190 hits
April 30 2021 Menurut M Indira Gandhi KPN sepatutnya memberitahunya apa yang perlu dibuat untuk memastikan anaknya kembali ke pangkuannya PETALING JAYA M Indira Gandhi yang masih berusaha mendapatkan semula anak perempuannya yang dilarikan ...
Fb Dewan Ulama Pas Diserbu Bila Kata Ketua Polis Negara Fitnah Menteri

Fb Dewan Ulama Pas Diserbu Bila Kata Ketua Polis Negara Fitnah Menteri

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 365 hits
MALAYSIA DATELINESelepas laman Facebook Universiti Utara Malaysia orang ramai menyerbu laman milik Dewan Ulama Pas pula apabila mereka tidak berpuashati dengan tindakan Ulama Pas menyerang Ketua Polis Negara yang akan bersara Tan Sri Hamid ...
Tubuh Rci Siasat Dakwaan Campur Tangan Gantung Tugas Hamzah Ketika Siasatan Kata Pejuang

Tubuh Rci Siasat Dakwaan Campur Tangan Gantung Tugas Hamzah Ketika Siasatan Kata Pejuang

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 196 hits
May 1 2021 Mior Nor Haidir Suhaimi berkata siasatan terperinci perlu dijalankan ke atas dakwaan campur tangan Hamzah Zainudin dalam urusan polis PETALING JAYA Pejuang menggesa siasatan terperinci ke atas dakwaan mengejutkan ketua polis nega...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini