Bila Kontraksi Tak Boleh Fikir Dah Mujurlah Suami Ibu Kongsi Detik Bersalin Dalam Pa Ma Tv


Bila memikirkan kontraksi, memang tidak dapat digambarkan. Ibu ini berkongsi pengalaman bersalinnya. Mujurlah suami ada disisi.
Kehadiran suami semasa proses bersalin sangat membantu. Tidak sia-sia pasangan ini menghadiri kelas antenatal kerana ia sangat membantu. Lebih menarik apabila dia menghadirinya sebanyak dua kali.

Puan Nor Hazirah Amalina & suami Mohammad Ashraf berkongsi pengalamannya saat membuat persediaan menyambut kelahiran cahaya mata mereka Muhammad Ashaz Hadif (1 tahun). Selain membuat persediaan dari segi material, mereka turut memperlengkapkan ilmu melalui kehamilan & saat-saat kelahiran dengan menghadiri kelas antenatal.

“Semasa check up ketika usia kandungan mencecah dua bulan, saya ada ternampak flyers kelas antenatal yang bakal dijalankan di sebuah hospital. Kemudian, saya start membuat carian di Internet danmembaca tentang kelas antenatal. Dari situ saya berminat dan mula mengajak suami untuk ke kelas antenatal. Alhamdulilah suami pun berminat dan bersama-sama dengan saya cari antenatal kelas yang perlu kami pergi,” kata Amalina.
IKUTI KELAS ANTENATAL DUA KALI
Amalina berpendapat kelas antenatal sangat penting panduan ibu bapa yang bakal menimang cahaya mata. “Walaupun terdapat buku tentang kehamilan dijual di kedai buku. Bagi saya tak sama apa yang kita baca dan apa yang kita dapat di dalam kelas. Di antenatal kelas, kita berpeluang bersemuka dengan yang pakar dan lebih arif untuk menjawab segala kemusykilan yang kita ada.
“Disebabkan kedua-dua kelas tidak menyediakan 100% modul yang sama. Sebelum ke kelas antenatal, kami akan memastikan kami tahu modul apa yang disediakan supaya boleh membandingkan kelas mana yang perlu kami hadir.”
Perbezaan yang saya Nampak adalah kelas yang pertama lebih banyak focus pada penjagaan ketika sedang hamil seperti yang dikatakan tadi, teknik senaman, cara urutan yang boleh membantu isteri, nutrisi makanan yang baik ketika hamil dan cara penyusuan yang betul pada bayi.

ELAK PARANOID
Dalam kelas antenatal juga banyak menceritakan tentang penjagaan semasa berpantang, cara mandikan bayi, simptom yang akan ada pada bayi contoh seperti terdapatnya kesan gelap pada punggung bayi, bitnik-bintik di muka bayi, scalp dia kepala dan sebagainya. Selepas kelahiran anak kami, kami notice anak kami ada tanda-tanda seperti tadi, tapi bila ingat balik apa yang diterangkan oleh pakar kanak-kanak ketika hadir ke kelas antenatal kami tahu tanda-tanda itu normal. Sebab sebagai ibu bapa yang tiada pengalaman, kami cenderung untuk rasa ‘paranoid’.

SUAMI JUGA DAPAT BELAJAR
Suami Amalina, Ashraf juga mendapat pelbagai tips dan panduan. “Saya dapat belajar mengenai cara urutan yang boleh membantu isteri tidur dan kurangkan stress isteri. Selain itu dengan menghadiri kelas antenatal saya dapat belajar sesuatu yang baru dimana perjalanan kehamilan ini bukan ditanggung oleh isteri saya sahaja, malah saya juga perlu ‘involve’. Pengalaman paling menarik adalah, saya dapat belajar cara memotong tali pusat anak di mana saya dapat lakukan ketika di operation room,” kata Ashraf.
SENAMAN SEMASA HAMIL
Ada few senaman yang saya lakukan. Contoh nya seperti child pose, squat, pelvic floor dan swimming. pada mulanya saya agak takut untuk melakukan senaman sebab ada terbaca orang kata berbahaya untuk ibu hamil. Tapi selepas hadir ke kelas antenatal, kami diajar teknik senaman yang selamat dilakukan oleh ibu hamil.

ISTERI TAK TENTU ARAH
Melalui proses kelahiran anak sulung memang mendebarkan bagi setiap pasangan suami isteri. Ashraf & Amalina tidak terkecuali. Keputusan menghadiri kelas antenatal tidak sia-sia kerana Ashraf banyak membantu isteri ketika bersalin.
“Sebenarnya jika para suami hadir ke kelas antenatal, ianya adalah sebagai tanda sokongan kita pada isteri untuk menempuh dugaan sepanjang hamil. Saya masih ingat ketika tu isteri dah rasa contraction tapi dia masih mampu menahan, tapi selepas solat subuh isteri terus ajak ke hospital sebab rasa tak mampu tahan lagi. Ketika tu saya lihat keresahan isteri tak tentu arah,” kata Ashraf.

AJARKAN TEKNIK PERNAFASAN & BUAT URUTAN
Amalina juga mengakuinya. “Setiap kali kontraksi dah datang, saya sebenarnya dah tak boleh fikir apa dah. Memang layan je sakit tu. Dengan adanya suami, dia sangat membantu dan gunakan ilmu yang dah diajar di antenatal kelas seperti ajar saya teknik bernafas dengan betul, lakukan urutan bagi melegakan kesakitan yang saya hadapi dan ajar saya surah surah yang perlu saya bacakan,” kata Amalina.
Ingin mengetahui lebih lanjut tentang apa lagi yang dilakukan semasa dan selepas proses bersalin bayi mereka, anda boleh mengikuti pasangan ini rancangan TV Pa&Ma Musim Keempat dengan episod “Kelas Antenatal” jam 12 tengah hari & ulangan 9 malam di Astro Prima & Astro Prima HD. Banyak tip daripada pakar & perkongsian daripada ibu bapa boleh anda dapatkan.

The post “Bila Kontraksi Tak Boleh Fikir Dah, Mujurlah Suami…”Ibu Kongsi Detik Bersalin Dalam Pa&Ma TV appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-kontraksi-tak-boleh-fikir-dah-mujurlah-suami-ibu-kongsi-detik-bersalin-dalam-pama-tv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tengah Layan Kontraksi Pun Boleh Senyum Relaks Asyalliee Kongsi Video Bersalin Anak Kedua

Tengah Layan Kontraksi Pun Boleh Senyum Relaks Asyalliee Kongsi Video Bersalin Anak Kedua

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 281 hits
Ketika melayan sakit kontraksi Asyalliee masih boleh senyum berpenampilan cantik lagi Ramai netizen kagum puji tenangnya ibu ini melalui proses bersalin Kontraksi bersalin adalah sesuatu yang digeruni Apatah lagi apabia makin kerap kuat Suk...
C U C U K Kat Tulang Belakang Kot Kalau Tak Kena Gaya Mampuih Syatilla Kongsi Detik Bersalin

C U C U K Kat Tulang Belakang Kot Kalau Tak Kena Gaya Mampuih Syatilla Kongsi Detik Bersalin

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 208 hits
Please follow and like us 0 Pelakon dan isteri aktor Shaheizy Sam Syatilla Melvin berkongsi detik bersalin anak keduanya yang selamat dilahirkan pada 17 April lalu Syatilla atau lebih mesra dengan panggilan Tilla menceritakan pengalaman ter...
Tak Over Di Majlis Kahwin Ramai Suka Eina Azman Berbaju Kurung Cotton

Tak Over Di Majlis Kahwin Ramai Suka Eina Azman Berbaju Kurung Cotton

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 1430 hits
Tak Over Di Majlis Kahwin Ramai Suka Eina Azman Berbaju Kurung CottoN Siapa sangka Datin Eina Azman yang memakai baju kurung simple ketika menghadiri majlis perkahwinan Fasha Sandha dan Aidil Aziz dihujani kata kata pujian daripada netizen ...
Bila Berjauhan Achey Demam Tiara Pun Akan Demam Sama Tak Boleh Berenggang Isteri Kongsi Keakraban Achey Dan Anak

Bila Berjauhan Achey Demam Tiara Pun Akan Demam Sama Tak Boleh Berenggang Isteri Kongsi Keakraban Achey Dan Anak

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 429 hits
Melihat video video dan gambar yang dikongsikan oleh pelawak popular Achey di instagram sudah menggambarkan Achey ayah yang cukup penyayang Malah keakraban dua beranak ini sering mengundang rasa teruja netizen setiap kali Achey memuat naik ...
Melawat Ibu Bersalin Di Hospital Che Ta Terasa Nak Balik Ke Rumah Tambah Anak

Melawat Ibu Bersalin Di Hospital Che Ta Terasa Nak Balik Ke Rumah Tambah Anak

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 794 hits
Beberapa hari lepas aktres jelita Rozita Che Wan atau Che Ta membuat lawatan ke di Hospital Sungai Buloh Perkongsian ini dibuat Che Ta melalui laman Instagramnya Dia turut berkongsi beberapa foto bersama para ibu di wad bersalin hospital it...
Video Detik Detik Gempa Bumi Kuat Gegarkan Kota Manila Netizen Kongsi Detik Cemas Ketika Kejadian

Video Detik Detik Gempa Bumi Kuat Gegarkan Kota Manila Netizen Kongsi Detik Cemas Ketika Kejadian

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 335 hits
Video Detik Detik Gempa Bumi Kuat Gegarkan Kota Manila Netizen Kongsi Detik Cemas Ketika Kejadian Gempa berkekuatan 6 3 magnitud dilaporarkan telah menggoncang pusat bandar Manila pada petang Isnin kata Pusat Kajian Geologi AS Bencana terse...
Berhenti Dera Anak Dalam Senyap Besar Nanti Boleh Jadi Punca Anak Kurang Hormat Ibu Ayah

Berhenti Dera Anak Dalam Senyap Besar Nanti Boleh Jadi Punca Anak Kurang Hormat Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 463 hits
Pesanan untuk yang bergelar ibu bapa berhenti dera anak dalam senyap Rupanya itu antara punca anak kurang rasa hormat pada kita bila besar nanti Abah rama rama ni nak warna apa Warna je la apa apa pun Izni sambil tangan sibuk scroll Faceboo...
Simple Dan Kemas Suami Ini Kongsi Caranya Pastikan Peti Sejuk Di Rumah Sentiasa Bersih

Simple Dan Kemas Suami Ini Kongsi Caranya Pastikan Peti Sejuk Di Rumah Sentiasa Bersih

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 399 hits
Bab kemas rumah dapur atau segala barang dalam almari dan peti sejuk isteri yang lebih tahu Jika nampak kemas dimatanya bermakna suami atau anak anak jangan cuba cari pasal nak sepahkan Bagaimanapun tip yang dikongsikan oleh seorang suami i...
Tak Sangka Rezeki Secepat Ini Elfira Kongsi Dia Hamil Suami Pula Terlebih Rajin Masuk Dapur

Tak Sangka Rezeki Secepat Ini Elfira Kongsi Dia Hamil Suami Pula Terlebih Rajin Masuk Dapur

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 524 hits
Pelakon Elfira Loy memuatnaik Insta Story di laman instagramnya seolah memberi Hint dia kini berbadan dua Kepala berpinar pinar nak masak today thank for cooking babysayang kepsyen oleh Elfira dalam laman instagramnya Menjawab teka teki ini...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau