Bila Jauh Terkenang Salah Silap Dengan Anak Ustazah Asma Pesan Hargai Masa Dengan Anak Anak


Tugas menjadi ibu bapa antara tugas yang mencabar kerana tiada ibu bapa yang tak pernah melakukan kesalahan dalam mendidik anak-anak. Ada masanya kita terlalu keras dalam mendidik dan ada masanya kita mengabaikan kehadiran mereka. Mungkin tiada niat untuk berlaku seperti itu kepada anak-anak. 
Berpandulah kepada agama ketika mendidik anak-anak dan semoga kata-kata nasihat daripada Ustazah Asma’ Harun dapat dijadikan ikhtibar buat kita semua.
(Followers Pa&Ma jom rileks jap, klik link ni! https://bit.ly/3fRSN23)
Kami dalam perjalanan pulang ke rumah, rindu kali ni lebih dalam pula rasanya, mungkin ketika tinggalkan anak-anak tempoh hari kurang bersedia. Agak kelam kabut kerana kesuntukan waktu.

Teringat Atikah, cahaya hati pertama kami, hari lahirnya pada hari sabtu baru ni ketika kami di terengganu. Umi Abi dah ucap dan doakan melalui mesej dan mohon maaf tak meraikan pada waktunya. Anak-anak dah biasa dengan ucapan doa sahaja, ada rezeki adalah hadiah dan sedikit jamuan kecil bersama keluarga kecil kami. Jika tiada, tidaklah terlalu kecewa, ia bukanlah satu kewajipan.

Bila en. suami tanya nak berhenti makan tak, memang dah agak lapar sebenarnya, saya mohon teruskan sahaja perjalanan, rasa tak sabar nak jumpa anak-anak tu lebih kuat, 3 jam lagi paling kurang perjalanan ini. Bila jauh begini, mulalah rasa dan terkenang salah silap pada anak, terasa banyak kesempatan ketika bersama tidak dihargai dan dimanfaatkan dengan kasih mesra, pendidikan dan pengisian membentuk jiwa dan peribadi. Berdoa agar Allah beri kesempatan waktu, hayat dan tenaga untuk menunaikannya.

Anak-anak perlu dan rindukan kita sebenarnya, walaupun kita depan mata, tapi mereka tak pandai meluah dan menzahirkannya. Janganlah kita terlalu mengukur kasih sayang anak pada kita melalui zahir perbuatan mereka sahaja, mereka belum cukup matang untuk memberi lebih.

Saya bimbang, jika kita terlalu banyak impian dan target dengan cara terlebih tegas (garang) diletakkan pada anak akan menjarakkan hubungan kasih sayang sejati yang perlu ditanam dan disuburkan, sehingga remuk hati dan mereka mula bina impian sendiri yang tiada kita di dalamnya.

Saya pernah berjumpa beberapa orang anak yang sanggup tidak bernikah hanya kerana mahu menjaga orang tua, bukan jodoh tak datang, tapi ditolak atau tidak meneruskan. Bila ditanya, dengan tenang menjawab, bimbang pasangan tak boleh menerima dan makin jauh hubungan dengan ibu ayah, bimbang terhalang untuk berbakti kerana banyak komitmen dan lain-lain sebab.
Allahu Akbar, kadang kelu saya bila jumpa orang sebegini, Allah kurniakan mereka melalui jalan utama ke Syurga, Allah rezekikan mereka mempunyai hati dan nekad setulus itu. Bagi saya itu pilihan yang harus dihormati dan usah buat andaian lain lagi.
Rasulullah SAW bersabda:
الوَالِدُ أَوْسَطُ أَبْوَابِ الجَنَّةِ، فَإِنْ شِئْتَ فَأَضِعْ ذَلِكَ البَابَ أَوْ احْفَظْهُ
Maksudnya: “Ibubapa (orang tua) merupakan pintu tengah syurga, Jika kamu mahu letakkanlah pintu itu atau jagalah ia”. [Riwayat al-Tirmizi (1900)]

Lalu terus saya muhasabah, ibu bapa bagaimanakah mereka, hingga si anak sanggup berkorban setara itu, melihat besarnya bakti si anak melambangkan tingginya kasih ikhlas si Ibu Ayah. Dan kita, ibu ayah bagaimana kita ?
Jangan kerana kita, anak-anak terhalang untuk menjadi anak yang soleh solehah. Kita perlu bantu anak-anak untuk menyayangi, menghormati dan berbakti kepada ibu ayahnya iaitu kita, melalui jalan mendidik dan memberikan mereka kasih mesra dan perhatian yang seimbang.
🌹
Asma’ dan Fazli
Ummi Abi kepada 7 Amanah Allah
Kredit:Ustazah Asma’ Harun

Pa&Ma BF VIP Eksklusif mengalu-alukan ibu yang sedang hamil dan menyusu anak mendaftar sebagai peserta. Harga promosi pendaftaran peserta hanya RM20 sahaja. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
 
The post “Bila Jauh, Terkenang Salah Silap Dengan Anak” Ustazah Asma’ Pesan, Hargai Masa Dengan Anak-Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-jauh-terkenang-salah-silap-dengan-anak-ustazah-asma-pesan-hargai-masa-dengan-anak-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ustazah Isfadiah Pesan Bacalah Ya Qowiyyu Ya Matin Ni Zikir Banyakkan Susu Ibu

Ustazah Isfadiah Pesan Bacalah Ya Qowiyyu Ya Matin Ni Zikir Banyakkan Susu Ibu

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 264 hits
Pastinya seorang ibu akan membayangkan menyusu anak selama dua tahun ini macam lama je Namun dalam keadaan tak sedar itu tiba tiba kita rasa Ya Allah anak dah boleh berjalan dan berlari pun Memang tak dinafikan seorang ibu nak cuba yang ter...
Ustazah Asma Ulas Isu Panggung Wayang Dibuka Semula Netizen Kaitkan Dengan Masjid

Ustazah Asma Ulas Isu Panggung Wayang Dibuka Semula Netizen Kaitkan Dengan Masjid

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 225 hits
Baru baru ini Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan kelonggaran prosedur operasi standard bagi Industri Kreatif termasuk pembukaan semula panggung wayang bagi individu yang sudah lengkap vaksin
Hiburan Panggung Wayang Kembali Operasi Ustazah Asma Bimbang Boleh Pecah Rekod Covid 19

Hiburan Panggung Wayang Kembali Operasi Ustazah Asma Bimbang Boleh Pecah Rekod Covid 19

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 141 hits
Pembukaan beberapa sektor ekonomi dan sosial dalam tempoh Pelan Pemulihan Negara telah menerima pelbagai reaksi daripada masyarakat termasuklah golongan selebriti dan agamawan ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementTidak terkecuali pendakwah wanita...
Kenal Lebih Dekat Dengan 3 Anak Dono Warkop Yang Cerdas Salah Satunya Ahli Di Bidang Nuklir

Kenal Lebih Dekat Dengan 3 Anak Dono Warkop Yang Cerdas Salah Satunya Ahli Di Bidang Nuklir

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 166 hits
Jarang tersorot tapi kaya akan prestasi kecerdasan anak Dono menurun dari ayahnya yang juga seorang dosen UI
Pemergian Ustazah Shadiya Abbas Oleh Kerana Penderitaan Asma Yang Teruk

Pemergian Ustazah Shadiya Abbas Oleh Kerana Penderitaan Asma Yang Teruk

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 125 hits
Tular kembali kisah Pendakwah wanita Ustazah Shadiya Abbas yang telah kembali ke rahmatullah akibat penderitaan asma atau lelah yang teruk Beliau yang pernah mengalami kemalangan bersama suami pernah beritahu Doa Asmaul Husna yang selamatka...
Tolak Anggapan Anak Adalah Investasi Masa Depan Orang Tua Wendy Walters Bukan Hubungan Bisnis

Tolak Anggapan Anak Adalah Investasi Masa Depan Orang Tua Wendy Walters Bukan Hubungan Bisnis

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 204 hits
Wendy merasa kesal karena ada komentar warganet yang bilang kalau tujuan punya anak adalah agar ada yang mengurus saat tua nanti
Hiburan Cik B Perlukan Masa Ds Vida Menangis Perkahwinan Tak Direstui Anak

Hiburan Cik B Perlukan Masa Ds Vida Menangis Perkahwinan Tak Direstui Anak

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 159 hits
Sedia maklum sejak kebelakangan ini kisah percintaan usahawan kosmetik Datuk Seri Vida dan bekas pembantu peribadinya Iqbal Zulkefli sedang hangat diperkatakan oleh warganet ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementSemalam Datuk Vida membuat siaran l...
Apa Kita Ada Sekarang Mungkin Rezeki Mereka Ayah Ini Pesan Jangan Berkira Nak Berhabis Untuk Anak

Apa Kita Ada Sekarang Mungkin Rezeki Mereka Ayah Ini Pesan Jangan Berkira Nak Berhabis Untuk Anak

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 361 hits
Setiap anak yang Allah SWT kurniakan membawa rezeki mereka bersama Jangan sesekali dikesalkan kehadiran mereka kerana berbuat baik dengan anak menjanjikan ganjaran yang baik buat mama papa Tak ada salahnya kita juga buatkan sesuatu yang mem...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap