Ustazah Isfadiah Pesan Bacalah Ya Qowiyyu Ya Matin Ni Zikir Banyakkan Susu Ibu


Pastinya seorang ibu akan membayangkan menyusu anak selama dua tahun ini macam lama je. Namun dalam keadaan tak sedar itu, tiba-tiba kita rasa Ya Allah anak dah boleh berjalan dan berlari pun.
Memang tak dinafikan seorang ibu nak cuba yang terbaik untuk susukan anaknya. Sebab itu dalam Islam sendiri pun Allah dah suruh kita merancang penyusuan untuk anak sebaik dilahirkan ke dunia.
Kewajipan bapa pula memberi makanan dan pakaian pada ibu ikut cara sepatutnya. Bapa kena pastikan kebajikan, keceriaan makan minum isteri yang baik bagi memastikan tempoh penyusuan buat anak berjalan lancar.

Seperti apa yang dikongsikan oleh Ustazah Isfadiah Mohd Dasuki dalam Webinar Mama Tak Penat Susukan Anak, beliau menjelaskan sebaik-baik penyusuan susu ibu memang 2 tahun tapi andai kata dah usaha semaksimum mungkin tetapi ibu tak dapat capai target tersebut usah bersedih.
Sebab itu sebenarnya perjalanan penyusuan susu ibu bukan diletakkan di bahu isteri semata-mata. Suami juga harus sepakat dan kena tahu untuk proses yang baik mesti ada ilmu.
Mungkin untuk anak pertama ibu gagal menyusukan sehingga 2 tahun tapi untuk anak seterusnya tak semestinya tak berjaya. Lagi satu apa yang selalu saya dengar dari rakan-rakan saya yang bergelar pakar laktasi, kebanyakan ibu menyusu akan datang apabila ada masalah penyusuan.

Memang betul tapi sebaik-baiknya kena datang masa merancang nak ada anak dan bawa sekali suami. Suami yang baik tolonglah bagi sokongan pada isteri, bawa isteri jumpa pakar.
Bukan apa, jika isteri stres, dukacita, risau, bimbang dan sibuk fokusnya untuk menyusu sehingga anak dua tahun jadi terbantut dan pengeluaran susu juga tak banyak. Lagipun ibu yang menyusukan anak ni antara 8 ke 12 kali sehari dia akan beri susu buat anaknya.
Lagi satu saya nak ingatkan walaupun dah usaha tapi tak dapat juga mungkin ada hikmahnya. Ibu jangan rasa kecewa sehingga boleh menjejaskan kesihatan diri dan anak.

Boleh minta upah dengan suami
Kongsi Ustazah Isfadiah lagi, isteri yang menyusu anak sebenarnya boleh minta upah dengan suami. Mesti ramai isteri tak terfikir kan tapi hakikatnya memang begitu. Ada ulama yang mengatakan kalau isteri minta, suami kena bagi.
Tapi saya percaya ibu-ibu mesti tak tergamak nak buat begitukan sebab anak sendiri. Biarpun isteri tak minta, suami janganlah lepas tangan pula. Daripada sudut ni suami mesti beri sokongan moral, beri penghargaan, waktu isteri susukan anak tu boleh siapkan apa-apa makanan yang mudah untuk isteri dan sambil menyusu isteri boleh menikmatinya. Ni pun akan beri mood gembira.
Jika ada rezeki lebih tak salah pun nak berikan yang lebih mahal. Apa yang penting suami tak boleh lepas lepas tangan dan mesti ambil tahu. Ayah tetap kena terlibat dalam hal penjagaan anak.

Jangan ‘tidur mati’ kalau anak menangis tengah malam. Suami bangunlah dulu dan angkat anak sebelum bagi isteri susukan. Cuba ringankan isteri dan bila sokongan ini isteri dapat, dia pun akan bersungguh-sungguh
Makanan sunnah milkbooster terbaik
Bila sebut bab pemakanan untuk ibu menyusu, makanan sunnah antara milkbooster terbaik. Makanan sunnah adalah makanan yang diamalkan oleh nabi.
Dalam hal ini Ustazah Isfadiah tekankan ibu yang menyusu jangan lupa minum susu. Susu yang baik adalah susu kambing. Kalau boleh setiap hari sebab ni bagus untuk kalsium dalam badan.
Saya syorkan juga amalkan minum air madu. Satu sudu madu tu campur dengan air suam dan sebaik-baiknya biarlah madu asli.

Buah delima, jus buah delima atau cuka delima pun bagus. Khasiatnya untuk kulit, perkembangan otak dan jantung. Selain itu minyak zaitun, makanan tambahan perlu diamalkan setiap hari. Ini kerana dalam minyak zaitun tu ada asid lemak untuk bantu perkembangan saraf otak ibu dan anak.
Buah tin yang segar lagi bagus jika nak amalkan sebab ada omega 3 dan omega 6. Sekiranya susah nak dapatkan makanan sunnah yang disebutkan tadi, buah kurma paling senang. Boleh jadi snek antara masa menyusu dan sangat kaya dengan protein, gula, serat oleh ibu dan anak.

Selain menyentuh pemakanan sunnah, Ustazah Isfadiah juga turut berkongsi amalan yang  yang boleh ibu menyusu amalkan. Antaranya adalah amalkan bacaan surah Al Fatihah bila rasa mood tak elok. InsyaAllah bila baca Al Fatihah hati boleh rasa tenang je.
Kredit: Youtube Surah Al- Fatihah ni sebagai ruqyah dengan perasaan yag tak baik. Lagi satu boleh amalkan surah Al Insyirah.
Paling penting juga yang perlu dibaca tiap kali ibu menyusu sambil tenung muka dan usap kepala anak bacalah Ya Qowiyyu Ya Matin untuk bantu meningkatkan produksi susu.

Mama jom rileks jap, klik link ni!
KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
 
The post Ustazah Isfadiah Pesan Bacalah Ya Qowiyyu Ya Matin. Ni Zikir Banyakkan Susu Ibu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ustazah-isfadiah-pesan-bacalah-ya-qowiyyu-ya-matin-ni-zikir-banyakkan-susu-ibu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Mual Bau Susu Boleh Ambil Vitamin Kalsium Kalsium Penting Untuk Pertumbuhan Tulang Gigi Bayi

Ibu Hamil Mual Bau Susu Boleh Ambil Vitamin Kalsium Kalsium Penting Untuk Pertumbuhan Tulang Gigi Bayi

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 266 hits
Perlukah ibu hamil mengambil sebarang vitamin ataupun suplemen kesihatan sepanjang kehamilan Adakah bakal ibu masih tercari cari apakah vitamin atau suplemen kesihatan yang sesuai semasa kehamilan Apabila disahkan hamil seorang bakal ibu pa...
Simpati Dengan Ibu Ibu Di Blitar Yang Curi Susu Demi Anak Hotman Paris Siap Ganti Kerugian Toko

Simpati Dengan Ibu Ibu Di Blitar Yang Curi Susu Demi Anak Hotman Paris Siap Ganti Kerugian Toko

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 258 hits
Terancam maksimal 7 tahun penjara Hotman Paris merasa bahwa ibu ibu tersebut terpaksa melakukan hal yang salah karena kegetiran ekonomi
Cara Naikkan Berat Baby Dengan Susu Ibu Mama Ada Anak Susah Naik Berat Boleh Try

Cara Naikkan Berat Baby Dengan Susu Ibu Mama Ada Anak Susah Naik Berat Boleh Try

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 268 hits
Kenapa anak saya kecil walaupun menyusu badan Tengok anak orang lain bukan main bersemangat badan Bukan setakat itu ada juga mulut mulut negatif yang selalu perli lebih baik bagi susu formula je Bagi membantu ibu memperjuangkan susu ibu unt...
11 Makanan Yang Baik Untuk Ibu Lepas Bersalin Barulah Si Manja Dapat Nutrisi Dari Susu Badan

11 Makanan Yang Baik Untuk Ibu Lepas Bersalin Barulah Si Manja Dapat Nutrisi Dari Susu Badan

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 315 hits
Selepas bersalin anda bukan lagi makan untuk dua orang Walau bagaimanapun ini tidak bermakna yang anda boleh kembali makan makanan ringan kerana bayi anda masih perlu mendapat nutrien daripada anda melalui susu badan Jika anda mahu si manja...
Jangan Ada Susu Formula Di Rumah Tip Mudah Ibu Ini Bf Semua Anak Hingga Berjaya

Jangan Ada Susu Formula Di Rumah Tip Mudah Ibu Ini Bf Semua Anak Hingga Berjaya

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 292 hits
Sebelum mengandung dah niatkan untuk menyusukan bayi dengan susu ibu Tak sangka setelah disahkan hamil dan kini mempunyai empat orang anak termasuk anak kembar perjalanan penyusuan dipermudahkan Itu yang dikongsikan oleh seorang ibu Puan Is...
Aming Sempat Pesan Ibu Tutup Aurat Sebelum Meninggal Dunia Video

Aming Sempat Pesan Ibu Tutup Aurat Sebelum Meninggal Dunia Video

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 395 hits
Aming Sempat Pesan Ibu Tutup Aurat Sebelum Meninggal Dunia VIDEO KOTA KINABALU Kanak kanak yang pernah tular di media sosial menerusi videonya yang petah berkata kata sambil memberi nasihat dilaporkan meninggal dunia di kediamannya di Tawau...
Vide0 Rakaman Suara Arw4h Ibu Pesan Baca Doa Jadi Pengubat Rindu Syamel Rupa Rupanya Terlalu Singkat Masa Kita Ada

Vide0 Rakaman Suara Arw4h Ibu Pesan Baca Doa Jadi Pengubat Rindu Syamel Rupa Rupanya Terlalu Singkat Masa Kita Ada

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 252 hits
Kehil4ngan ibu tercinta Wan Faaizah Karim pada malam 22 Ogos lalu benar benar meninggalkan kesan cukup mendalam buat penyanyi Syamel Kata Syamel atau nama sebenar Syameel Aqmal Mohd Fodzly 28 arw4h merupakan seorang ibu yang penyayang dan s...
Susu Ibu Pelbagai Warna Bukan Disebabkan Vaksin Covid 19

Susu Ibu Pelbagai Warna Bukan Disebabkan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 193 hits
Kepelbagaian warna susu ibu Terdapat ibu menyusu buat aduan bahawa susu mereka bertukar warna hijau selepas vaksin Covid 19 Setakat yang saya tahu susu ibu itu terdapat pelbagai warna bergantung kepada keadaan si ibu bukannya akibat vaksin ...
Niat Nak Susukan Anak Hingga 2 Tahun Tanpa Campur Susu Formula Cara Ni Membantu Ibu

Niat Nak Susukan Anak Hingga 2 Tahun Tanpa Campur Susu Formula Cara Ni Membantu Ibu

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 286 hits
Pastinya setiap ibu memang mengimpikan untuk susukan anak sehingga 2 tahun tanpa campur susu formula Tapi kadang kadang ada juga halangannya Sebenarnya sokongan yang mantap sangat mempengaruhi kejayaan penyusuan Jadi kalau anda berazam nak ...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67