Biarlah Anak Tak Ramai Janji Kita Mampu Berikan Yang Terbaik Untuk Mereka


Zaman sekarang ini anak tak ramai sangat pun orang tanya-tanya, tetapi tak boleh cepat melatah atau ambil hati. Masing-masing punya perancangan hidup.
Kalau nak dibandingkan dengan orang dulu-dulu memang berbeza sangat, anak paling sedikit pun 5-6 orang. Dan purata paling banyak 12 orang. Memang kagum dengan mak ayah dulu. Tetapi zaman semakin maju, ada banyak sebab mak ayah zaman sekarang merancang bila bab anak.
Mungkin pandangan mak ayah di luar sana ada persamaan dengan pendapat saudara Najmi Nawawi ini…
KENAPA ANAK TAK RAMAI?Macam aku sendiri alhamdulillah sudah dikurniakan dua orang cahaya mata comel, Maryam Deen dan Aisyah Deen. Setakat ini belum lagi memiliki perancangan untuk tambah anak. Meramaikan anak ialah sesuatu yang dianjurkan sahaja.
Kalau tidak ramai, tiada masalah, dan tidak dicela pun dalam syarak. Tetapi memanusiakan, menginsankan, dan mengkhalifahkan setiap orang anak adalah sesuatu yang wajib. Jika tidak tertunai, ia dicela oleh syarak.
Zaman sekarang sudah tidak sama dengan dulu, aku akan cuba huraikan kenapa tidak perlu ramaikan anak jika tidak boleh bagi yang terbaik kepada setiap daripada mereka.

1. Kualiti lebih utama dari kuantitiKita hidup di zaman yang penuh cabaran dan dugaan. Anak-anak perlu dijaga dan dibentuk dengan sebaik mungkin sejak mereka masih kecil. Dikhuatiri dengan bilangan anak yang ramai membuatkan kita gagal memastikan pembentukan (tarbiah) yang baik khususnya dalam hal pendidikan sempurna bagi setiap dari mereka. Kita tidak mahu anak-anak kita sekadar menjadi buih-buih di lautan.
2. Anak yang lebih berjayaBiarlah anak tidak ramai, tetapi kita akan pastikan satu hari nanti mereka akan ada ribuan orang yang bekerja di bawah mereka. Dengan perhatian dan pembentukan individu lebih sempurna pasti akan membawa impak kepada pembentukan anak yang lebih hebat.
3. Kos yang makin mahalTidak dinafikan kos untuk membesarkan seorang anak pun sudah sangat mahal. Apatah lagi buat yang tinggal di kawasan bandar yang mana kos pendidikan, jagaan, perkakasan yang jauh berganda dari harga biasa. Hal ini memang perlu dipandang serius. Kerana kegagalan dalam merancang ekonomi keluarga akan membawa kepada kesan negatif yang lebih teruk kepada pembentukan anak-anak.
4. Masa yang berkualitiAku yakin masa ialah antara aspek terpenting dalam pembentukan anak-anak. Masa dan perhatian yang kita berikan kepada mereka ialah sinonim dengan kasih sayang yang dicurahkan. Bahkan tidaklah keterlaluan jika aku katakan, tanpa masa, maka makin kuranglah kasih sayang dan perhatian yang boleh dicurahkan. Jika kedua-dua ibu bapa sibuk bekerja, keadaan pastinya makin tidak baik, dan bayangkan jika anak pula ramai. Pasti tidak terkejar, dan anak yang kehausan kasih sayang cenderung menagihnya dari tempat lain.
5. Isteri bukan kedai makanKalau dulu kita boleh suka-suka order anak sampai 11 orang untuk cukupkan satu team bola. Namun apabila memikirkan risiko yang isteri hadapi seperti emboli udara, rahim pecah, pendarahan dan banyak lagi perlu dirisaukan. Pasti membuatkan kita tidak sanggup untuk membebankan isteri tersayang. Bahkan setiap kali mengandung, sebenarnya dua nyawa berhadapan risiko, iaitu nyawa isteri dan juga anak yang dikandung. Belum lagi cerita tentang depresi yang sering terjadi kepada ibu-ibu selepas bersalin.
6. Zaman sudah tidak samaKalau dulu, kita kerja mungkin dekat dengan rumah. Saudara mara juga ramai yang tinggal berdekatan untuk membantu sekiranya diperlukan. Zaman sekarang, ramai yang hidup berdikari dengan keluarga yang baru dibina jauh dari ahli keluarga terdekat. Semuanya bergantung pada mereka, jika balik kerja lambat, tiada yang boleh tolong ambilkan anak. Jika ada kecemasan, tiada yang boleh tolong tengokkan anak. Bilangan anak yang ramai ditambah dengan kekangan masa pasti akan memberi kesan negatif kepada pembentukan anak-anak.
7. Suami yang tak rajin bantu isteriMasih ramai golongan ini (suami) yang masih mempunyai tanggapan bahawa kerja-kerja rumah dan kerja-kerja menguruskan anak ialah kerja isteri sepenuhnya. Membantu isteri jauh sekali, dan ini akan memberi bebanan kepada mental dan fizikal isteri jika memiliki anak yang ramai. Anak ramai bermaksud tanggungjawab yang makin besar dan perlu dipikul bersama suami dan isteri. Jika sikap masih bermalasan dan suka untuk tengelam dalam dunia (game) masih wujud, maka memiliki anak ramai bukanlah pilihan bijak.
Apa-apa pun ini hanya sudut pandang aku yang tinggal di ibu kota dan mempunyai pasangan yang memilih untuk tutut bekerja. Konteksnya mungkin berbeza mengikut keadaan yang berbeza. Apa-apa pun, kita tahu apa yang terbaik untuk keluarga kita masing-masing.
Nota:
Biarlah anak tidak ramai yang penting kita mampu beri yang terbaik kepada setiap dari mereka. Kita hidup di zaman orang berlumba-lumba jadikan anak masing-masing terbaik. Sanggupkah kita biarkan anak kita ketinggalan?

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel
Jualan Baju Raya Dah Bermula!!!

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2019/03/biarlah-anak-tak-ramai-janji-kita-mampu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Enam Ketul Bertih Jagung Tersekat Dalam Paru Paru Nash Padah Beri Anak Kudapan Ini Jika Mereka Di Bawah Usia 5 Tahun

Enam Ketul Bertih Jagung Tersekat Dalam Paru Paru Nash Padah Beri Anak Kudapan Ini Jika Mereka Di Bawah Usia 5 Tahun

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 358 hits
Sudah menjadi kebiasaan kalau menonton filem kita gemar mengunyah bertih jagung bahkan ini jugalah kudapan yang akan kita berikan kepada anak anak supaya mereka leka ketika filem sedang ditayangkan dan tidak merengek itu ini Tahukah anda ta...
Mereka Maklumkan Anak Dalam Keadaan Lembik Dan Tidak Bermaya Bayi 4 Bulan Meninggal Dunia Di Taska

Mereka Maklumkan Anak Dalam Keadaan Lembik Dan Tidak Bermaya Bayi 4 Bulan Meninggal Dunia Di Taska

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 299 hits
Mereka Maklumkan Anak Dalam Keadaan Lembik Dan Tidak Bermaya Bayi 4 bulan meninggal dunia di taska Seorang bapa terkilan dengan tindakan pengasuh yang lewat memaklumkan keadaan bayi lelakinya berusia empat bulan sudah lemah selepas dihantar...
Adakah Ph Mampu Yakinkan Rakyat Lagi Hanya 4 Tahun 2 Bulan Sahaja Tinggal Untuk Mereka Berkuasa Viralhancing

Adakah Ph Mampu Yakinkan Rakyat Lagi Hanya 4 Tahun 2 Bulan Sahaja Tinggal Untuk Mereka Berkuasa Viralhancing

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 360 hits
4 TAHUN 2 BULAN LAGI UNTUK PH YAKINKAN RAKYAT YANG MEREKA TIPUMencapai kemenangan bukannya mudah tetapi mengisi kemenangan ternyata lebih susah daripada kemenangan itu Apatah lagi sesuatu yang hendak diisi itu bererti memenuhi janji dan ide...
Letak Tepi Handphone Bila Di Rumah Layan Dulu Anak Kalau Betul Sayangkan Mereka

Letak Tepi Handphone Bila Di Rumah Layan Dulu Anak Kalau Betul Sayangkan Mereka

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 358 hits
Dalam sehari berapa jam masa yang kita luangkan untuk anak anak kita Keluar pagi buta bila balik dah malam Anak anak seronok sambut kita balik Kita mandi solat dan makan kita tengok tv anak anak bising anak anak datang tanya nak bersembang ...
Anak Sulung Ni Sangat Banyak Berkorban Jangan Pandang Rendah Pada Mereka

Anak Sulung Ni Sangat Banyak Berkorban Jangan Pandang Rendah Pada Mereka

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 522 hits
Anak Sulung Ni Sangat Banyak Berkorban Jangan Pandang Rendah Pada Mereka Kasih sayang adik beradik sama ada anak sulung sehinggalah anak bongsu sememangnya pasti ada dalam sesebuah keluarga dan rasa kasih itu telah dipupuk oleh ibu bapa sem...
Anak Selalu Sakit Belajar Pun Cepat Lupa Ada Sebabnya Pakar Otak Berikan Jawapannya Take Note Mama

Anak Selalu Sakit Belajar Pun Cepat Lupa Ada Sebabnya Pakar Otak Berikan Jawapannya Take Note Mama

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 322 hits
Pelik juga bila anak kita selalu sangat sakit demam dan selesema Kadangkala sampai dua kali sebulan Duit habis belikan ubat setiap bulan Bila jadi begini kita selalu tertanya tanya Soal pemakanan adalah jawapannya bila anak sering sakit dan...
Cara Terbaik Didikan Dr Sheikh Muszaphar Dalam Mendidik Anak Anak

Cara Terbaik Didikan Dr Sheikh Muszaphar Dalam Mendidik Anak Anak

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 394 hits
Siapa yang tidak kenal dengan angkawasan negara iaitu Dr Syeikh Muszaphar Ramai yang terpegun dengan cara didikan Dr Sheikh Muszaphar dalam mendidik anak anaknya Kepintaran anak anak Dr Syeikh Muszaphar sememangnya sudha mula terselah sejak...
Anak Kucing Ini Diselamatkan Dan Menemui Abang Angkat Yang Serupa Dengannya Sejak Itu Mereka Tidak Boleh Dipisahkan

Anak Kucing Ini Diselamatkan Dan Menemui Abang Angkat Yang Serupa Dengannya Sejak Itu Mereka Tidak Boleh Dipisahkan

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 494 hits
Kenali Unagi seekor anak kucing yang diselamatkan dari maut kini hidup bahagia dan telah bertemu dengan abang angkat yang kelihatan mirip sepertinya Pada Jun lalu Unagi telah dibawa ke pusat kawalan haiwan yang terletak di Yamaguchi Prefect...
Akram Mahinan Janji Akan Berikan Kejutan Ke Atas Kedah

Akram Mahinan Janji Akan Berikan Kejutan Ke Atas Kedah

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 320 hits
Akram Mahinan akan menjejakkan kakinya ke Stadium Darul Aman malam ini bukan sebagai pemain biashe biashe sebaliknya sebagai kapten PKNS FC yang bertekad meleburkan rekod tanpa kalah Kedah Pertembungan dengan Kedah bukan satu tekanan kerana...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun