Betul Ke Orang Kata Anak Kedua Dalam Keluarga Istimewa Fakta Anak Kedua Yang Penuh Misteri


 


Adakah kita dapat memilih urutan dalam keluarga, urutan ke berapa yang kita mahukan? Pastinya tidak. Telah ditetapkan dan ditakdirkan kita dilahirkan mengikut urutan mengikut kehendakNya.
Pernah terdengar tak, anak yang dilahirkan sebagai anak kedua mempunyai sifat dan karakter yang tersendiri. Admin pun ada terdengar dan Admin sendiri adalah anak nombor dua dalam keluarga dan Admin juga sedang memerhatikan sifat anak Admin yang nombor dua. Jom kita selusuri benarkah apa yang diperkatakan ramai atau berdasarkan kajian? 
Fakta Istimewa Anak Kedua
Ramai mengatakan, antara karektar yang sangat terserlah sebagai anak kedua ialah mereka nampak bersikap lebih dewasa dalam segala urusan ,keputusan dan perbuatan. Mereka berada di tengah-tengah untuk menghormati kakak,abang dan menyayangi serta menjaga adik-adiknya. Sebab itu kadangkala kita boleh ternampak mereka sentiasa akan mengalah kepada abang dan kakaknya sebagai orang yang lebih dewasa dan mengalah kepada adiknya kerana perlu menyayangi adik yang lebih kecil daripadanya. Situasi ini akan mempengaruhi perkembangan sifat dan karektar. Boleh nampak sifat mereka yang sering berlapang dada dengan adik-beradik. 
Terdapat fakta dan kajian menarik yang ditemui oleh seorang Doktor Medik dan Psikologi iaitu Alfred Adler, yang berpendapat urutan kelahiran dalam sesebuah keluarga turut mempengaruhi sifat dan karektar seseorang. 
Jom kita mentelaah fakta apakah yang diperkatakan oleh beliau tentang anak kedua. Bolehlah kita jadikan panduan dan rujukan bila kita dah ada anak nanti.
1. Rasa Terasing
Anak kedua sentiasa merasa terasing didalam keluarga kerana kebiasaan ibubapa sekarang selalu memberikan lebih perhatian kepada anak pertama kerana kepercayaan mengatakan anak pertama harus dididik untuk memiliki sifat yang baik untuk dijadikan sebagai contoh kepada adik-adiknya.
Selain itu , perhatian turut beralih kepada si bongsu kerana , kepercayaan anak bongsu adalah anak yang paling kecil dalam keluarga yang perlu diberi lebih kasih sayang dan perlindungan. Maka tinggallah anak kedua bersendirian dan kurang mendapat perhatian dari keluarga. Oleh itu kita boleh nampak anak kedua lebih cekal dan lebih 'independent', sebab pembentukan dalam keluarga sendiri telah memaksa dia berbuat sedemikian.


2. Melakukan Sesuatu Lebih Berbeza
Disebabkan kurang mendapat perhatian, seringkali akan nampak mereka selalu akan berusaha lebih gigih untuk membuat sesuatu perkara. Kadangkala mereka akan melakukan sesuatu diluar kotak fikiran, semata-mata untuk mendapatkan  perhatian dari ibubapa. Mereka akan mencuba membuat sesuatu yang berbeza daripada adik-beradiknya dengan harapan perhatian ibubapa turut beralih kepada mereka.
3. Lebih Kreativiti , Lebih Berimaginasi
Disebabkan mereka sering melakukan perkara diluar kotak fikiran, mereka sentiasa bersemangat apabila dapat melakukan sesuatu perkara dan sering berimaginasi untuk merealisasikan impian mereka. Bidang kesenian sangat sesuai untuk mereka. 
Walaubagaimanapun,  anak kedua tidak boleh berada di bawah tekanan. Mereka sangat sukakan kebebasan, fleksibiliti dan bidang pekerjaan yang sesuai adalah bidang yang boleh mengekspresi diri meraka. Mereka tidak dapat mengikut  aturan yang ditetapkan contoh seperti dari  segi jadual, masa dan peraturan. Oleh itu kebanyakan mereka lebih suka kerja-kerja freelance atau bekerja dimana ada tempat-tempat yang mereka sukai sahaja.
4. Ramah Dan Suka Bersahabat
Disebabkan mereka suka mengekspresi diri mereka, anak kedua dilihat sangat peramah, ringan mulut dan suka bersahabat dengan orang luar, dunia luar. Mereka sentiasa berusaha menjalin persahabatan dengan ramai orang  dan berusaha memastikan ikatan persahabatan itu kuat seperti hubungan keluarga.
5. Sedikit Masalah Dalam Hubungan Cinta
Kerana sifat inginkan perhatian yang lebih, takut disisihkan sebati dari kecil, menyebabkan anak kedua agak sukar untuk mencari  pasangan cinta kerana amat risau pasangannya tidak memberi perhatian kepada mereka seperti yang diharapkan. 
Mereka sering dilihat mengharapkan perhatian lebih daripada pasangan mereka, kerana mereka tidak dapat merasai itu semasa mereka kecil. Dan sekiranya mereka gagal mendapat pasangan sepert itu, anak kedua biasanya akan menyalahkan diri sendiri dalam hal ini.


Haaaa...Bagaimana ?  Ada tak di antara ciri-ciri diatas sama seperti anda atau anak anda? 
Pada pendapat Admin, faktor yang mempengaruhi ,bukanlah dari urutan kelahiran, tetapi faktor lingkungan dalam keluarga seperti didikan, pergaulan, dan pembentukan adalah faktor penting yang mempengaruhi sifat, karektar dan keperibadian seseorang  itu. Oleh itu kita sebagai seseorang yang telah melalui pengalaman lalu, perlu berusaha memastikan faktor lingkungan keluarga yang baik dan tersusun untuk menyokong perkembangan anak-anak bukan sahaja dari segi fizikal tetapi juga emosi dan mental.
Antara cara yang paling asas adalah memberikan perhatian, kasih sayang, tanggungjawab dan tumpuan yang sama rata kepada anak-anak supaya mereka tidak rasa terasing dan tersisih dari lingkungan keluarga mereka sendiri.
Sekian...
Kongsikan artikel atau luahan kisah anda di sini => lamanqaseh/borang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.lamanqaseh.com/2021/11/betul-ke-orang-kata-anak-kedua-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nagita Slavina Akhirnya Melahirkan Anak Kedua Keluarga Sultan Andara Banjir Ucapan Selamat

Nagita Slavina Akhirnya Melahirkan Anak Kedua Keluarga Sultan Andara Banjir Ucapan Selamat

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 285 hits
Pagi tadi sempat meminta doa agar persalinannya lancar Gigi diketahui melahirkan secara caesar Selamat
Potret Cantik Lidi Brugman Yang Hamil Anak Kedua Makin Mesra Sama Lucky Perdana

Potret Cantik Lidi Brugman Yang Hamil Anak Kedua Makin Mesra Sama Lucky Perdana

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 213 hits
Istri Lucky Perdana Lidi Brugman tengah hamil anak kedua Penampilannya begitu mencuri perhatian ia terlihat semakin cantik dan memesona Selain itu Lidi pun terlihat semakin mesra dengan suami Intip potretnya yuk
Sambal Belacan Siam Sedap Resipi Istimewa Warisan Keluarga

Sambal Belacan Siam Sedap Resipi Istimewa Warisan Keluarga

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 166 hits
Pernah cuba Sambal Belacan Siam Bagi anda yang menggemari sajian sambal dan wajib ada bila tiap kali makan resipi Sambal Belacan Siam perkongsian saudari Rozmaliza Omar ni antara yang wajib dicuba Mudah dan membuak selera Merurut beliau lag...
Surah Al Lail Jadi Guide Didik Anak Mudah Dengar Kata Mak Ayah Tak Stres

Surah Al Lail Jadi Guide Didik Anak Mudah Dengar Kata Mak Ayah Tak Stres

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 260 hits
Bukan mudah untuk membesarkan anak anak apatah lagi mahu mendidik mereka supaya menjadi individu dengan perwatakan yang baik Bila sudah mencuba sebaiknya tetapi anak tidak menjadi seperti yang kita inginkan pasti akan rasa kecewa Artikel Me...
Hiburan Hos Fiza Frizzy Hamil Anak Ketiga Meskipun Anak Kedua Baru Berusia 6 Bulan

Hiburan Hos Fiza Frizzy Hamil Anak Ketiga Meskipun Anak Kedua Baru Berusia 6 Bulan

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 252 hits
Pengacara Fiza Frizzy mengesahkan dirinya sedang hamil anak ketiga biarpun anak keduanya iaitu Mohd Fahad Syamel baru sahaja berusia enam bulan Menurut Fiza pada mulanya dia masih berasa ragu ragu tentang kehamilannya ini sehinggalah kenala...
Mama Kata Bawalah Calon Menantu Dating Paling Sweet Seumur Hidup Anak Puas Hati Candle Light Dinner Pertama Dengan Ibu

Mama Kata Bawalah Calon Menantu Dating Paling Sweet Seumur Hidup Anak Puas Hati Candle Light Dinner Pertama Dengan Ibu

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 393 hits
SEBUT sahaja candle light dinner pasti terbayangkan makan malam romantis bersama pasangan sama ada kekasih suami atau isteri Bagi seorang pemuda momen istimewa itu diluangkan bersama ibu tersayang Makan malam turut diserikan dengan lagu har...
Sama Saja Dengar Kata Pak Sedara Dengan Anak Sedar Pshanggggg

Sama Saja Dengar Kata Pak Sedara Dengan Anak Sedar Pshanggggg

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 143 hits
NORSHIDAH MOHD DAUDJenis jenis ubi x empuk camni mintak jauh la dari PHGerak kerja Jawatan Keja dia dok jadi penyambung lidah riwayat Rosyang Botak YasinSyok sendiri habuk pun xdeBila kalah mcm biasa DSAI kena perliKalau menang sibuk dok ri...
Hiburan Pernah Tiada Duit Nak Beli Susu Anak Farra Inalis Titip Kata Semangat Buat Ibu Tunggal Di Luar Sana

Hiburan Pernah Tiada Duit Nak Beli Susu Anak Farra Inalis Titip Kata Semangat Buat Ibu Tunggal Di Luar Sana

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 405 hits
Isteri kepada penyanyi rap Caprice tampil memberikan kata kata semangat buat para wanita yang bergelar janda dan ibu tunggal di luar sana menerusi sebuah hantaran di Instagram miliknya semalam Mengakui bahawa kehidupan sebelum berkahwin den...
Agensi Konfirmasi Istri Chen Exo Hamil Anak Kedua Penggemar Siap Punya Keponakan Baru

Agensi Konfirmasi Istri Chen Exo Hamil Anak Kedua Penggemar Siap Punya Keponakan Baru

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 150 hits
Masih menjalani wajib militer para fans tak menyangka jika sebentar lagi personel EXO satu ini akan jadi bapak dua anak
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja