Bertuah Bergelar Ibu Banyak Manfaat Untuk Kesihatan Tengok Anak Hilang Stres


Untuk menghindari masalah kesihatan, kita perlu menjaga aspek pemakanan atau bersenam. Tapi 1 perkara yang ramai tidak tahu, menjadi ibu juga sebenarnya dapat memperbaiki tahap kesihatan.

Kelebihan menjadi ibu
Pastinya anda tidak percaya bahawa melangkah ke status ibu boleh memperbaiki tahap kesihatan sama ada secara fizikal dan emosi, betul tak?
Tapi itulah kenyataannya.
Bergelar ibu, mama, ummi, bonda, mummy, emak atau apa jua panggilan, dikatakan dapat membantu meningkatkan dan memperbaiki kesihatan secara keseluruhan.
Sudah tentu anda ingin mengetahui apakah kelebihan menjadi ibu ini, kan? Ini jawapannya.

Menjadi ibu dan tahap kesihatan
Tidak menafikan dunia keibubapaan ada cabarannya yang tersendiri.
Anda perlu berdepan dengan kekurangan tidur pada waktu malam, tiada lagi me-time di dalam bilik air dan pelbagai pengorbanan yang perlu dilakukan.
Namun, di sebalik setiap ujian dan dugaan itu, menjadi ibu pada hakikatnya mempunyai beberapa keajaiban, antaranya:
Mengurangkan risiko kanser
Kebanyakan wanita tidak mahu mengandung pada usia yang muda kerana mahu menikmati zaman mudanya, tiada salahnya.
Walau bagaimanapun, jika anda antara yang hamil dan melahirkan pada usia sekitar 18 hingga 25 tahun, atau sewaktu berusia 25 hingga 30 tahun, ia sebenarnya dapat mengurangkan risiko mengalami barah payudara.
Sekiranya anda mengandung selepas usia 30 tahun, risiko mengalami kanser payudara adalah hampir sama dengan wanita yang tidak melahirkan anak.
Apa kaitannya hamil dengan pengurangan risiko barah? Jawapannya adalah gabungan beberapa faktor.
Kehamilan dikatakan mengubah sel payudara. Perubahan ini menjadikan payudara kurang terdedah kepada perubahan yang boleh menyebabkan barah payudara.

Tahap kesihatan
Apabila seorang wanita mengandung pada usia lebih muda, tempoh sel payudara tidak matang untuk terdedah kepada perubahan berkaitan barah berkurangan.
Proses mengandung mengakibatkan perubahan hormon yang kelihatan membantu mencegah barah ini.
Antara perubahannya adalah penurunan kadar estrogen dan peningkatan hormon hCG (human chorionic gonadotropin), iaitu hormon yang diukur pada kit ujian kehamilan di rumah.
Ia tidak terhenti di situ sahaja. Menyusu badan juga dapat mengurangkan risiko barah.
Proses penyusuan yang dilakukan apabila anda menjadi ibu akan menghalang sel-sel prakanser (precancerous) tertentu daripada berkembang pada buah dada anda.
Untuk mencapai hasil positif ini, penyusuan perlu dilakukan selama beberapa bulan. Sepanjang hayat anda, setiap tahun menyusukan anak, anda akan mengurangkan risiko barah payudara sebanyak 4%.
Sekiranya terdapat sejarah keluarga yang menghidapi kanser paling digeruni kaum Hawa ini, penyusuan badan dapat mengurangkan risiko mengalami barah ini sebelum menopaus sehingga 60%.
Penyusuan susu ibu juga menangguhkan ovulasi dan kesuburan serta kaitan antara tahap estrogen dan progesteron yang lebih tinggi, cenderung mendorong pertumbuhan tumor.

Menyusukan anak
Selain faktor-faktor dinyatakan di atas, wanita yang mempunyai anak mengurangkan risiko barah endometrium dan barah ovari. Proses penyusuan akan lebih mengurangkan risiko ini.
Tetapi, anda harus memastikan kenaikan berat sepanjang tempoh kehamilan adalah seimbang. Jika berlebihan, ia akan meningkatkan risiko terkena barah payudara.
Sentiasa jaga pemakanan ketika mengandung, okay?
Kurang berlakunya endometriosis, fibroid uterus, ovari polikistik
Walaupun terdapat hubung kait dengan kehamilan, namun penyelidik perubatan tidak pasti bagaimana ia mempengaruhi keadaan kesihatan melibatkan wanita ini.
Bermotivasi memilih gaya hidup lebih sihat
Dalam tinjauan menunjukkan hasil keputusan di mana ramai wanita yang sudah menjadi ibu mengenepikan tabiat tidak sihat dalam kehidupan mereka.
Hampir kebanyakan wanita mengatakan bahawa mereka mengamalkan diet pemakanan yang lebih baik, melakukan senaman, memandu dengan berhati-hati dan melakukan pemeriksaan doktor apabila melibatkan tahap kesihatan.
Rata-rata individu yang bertukar status menjadi ibu mengurangkan tabiat merokok, pengambilan alkohol dan hobi berbahaya.
Mempertingkatkan kesihatan mental
Apabila membandingkan wanita tanpa anak dengan mereka yang bergelar ibu, kebanyakan ibu mengatakan tahap kepuasan diri yang lebih baik.
Ini kerana ibu-ibu mengakui bahawa mereka tidak berasa terasing atau kesunyian.
Bahkan jika anda seorang ibu yang mempunyai hubungan baik dengan anak, ia akan menjadikan tahap kesihatan mental lebih baik.
Kehidupan positif
Pelbagai kebaikan dalam kehidupan dan tahap kesihatan yang akan diperolehi apabila seorang wanita menjadi ibu hinggalah bergelar nenek.
Malahan, aspek positif juga akan tercetus apabila seorang wanita mendapat anak saudara, mahupun rakan baik mereka melahirkan anak. Bagus, bukan?
Sekiranya anda sedang mengandung atau merancang kehamilan, tanyakan kepada doktor tentang tip untuk meningkatkan tahap kesihatan anda sama ada sebelum, semasa atau selepas kehamilan.
The post Bertuah Bergelar Ibu, Banyak Manfaat Untuk Kesihatan! Tengok Anak Hilang Stres appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bertuah-bergelar-ibu-banyak-manfaat-untuk-kesihatan-tengok-anak-hilang-stres/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ada Anak Bersepah Normal Ibu Cuba Pejamkan Mata Bagi Ayah Urus Baru Tak Stres

Ada Anak Bersepah Normal Ibu Cuba Pejamkan Mata Bagi Ayah Urus Baru Tak Stres

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 329 hits
Dalam sehari kalau suara ibu tak tinggi ibaratnya tak sah Mesti juga sekurang kurangnya sekali Memang cuba nak kawal tetapi ia berlaku tanpa disengajakan Suami pun kena faham dan ambil peranan dalam hal ini Bukan sepenuhnya serahkan pada is...
Beruntung Anak Rapat Dengan Suami Itu Tandanya Ayah Bagus Di Rumah Ibu Senang Hati

Beruntung Anak Rapat Dengan Suami Itu Tandanya Ayah Bagus Di Rumah Ibu Senang Hati

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 429 hits
Jangan limitkan tugas suami tu hanya keluar mencari rezeki Ingat seorang suami yang baik dan jadi kebanggaan anak isteri adalah yang langsung tak berkira dan beri layanan baik keluarga Jika anda rasa balik rumah bagi duit pada anak bini bel...
Anak Iis Dahlia Nyinyir Lihat Tangis Lesty Kejora Di Pelukan Ibu Rizki D Academy

Anak Iis Dahlia Nyinyir Lihat Tangis Lesty Kejora Di Pelukan Ibu Rizki D Academy

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 260 hits
Kehadiran Lesty Kejora di pernikahan Rizki D Academy Jumat lalu tidak lepas dari sorotan publik Pasalnya Lesty dan Rizki diketahui sempat menjalin kasih cukup lama sebelum akhirnya berpisah Sementara Rizki kini telah resmi menikahi perempua...
Rendaman Halba Lemon Madu Bagus Untuk Kesihatan Dalaman Tingkatkan Tenaga Ibu

Rendaman Halba Lemon Madu Bagus Untuk Kesihatan Dalaman Tingkatkan Tenaga Ibu

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 343 hits
Halba sejenis rempah yang digunakan dalam masakan tetapi khasiatnya untuk kesihatan begitu banyak Dengan harganya yang murah sangat berbaloi untuk diamalkan Bagi golongan wanita halba ini sangat bagus untuk kesihatan dalaman jika diamalkan ...
7 Orang Anak 21 Cucu Meriahnya Sambut Birthday Che Ta Syukur Ibu Masih Sihat

7 Orang Anak 21 Cucu Meriahnya Sambut Birthday Che Ta Syukur Ibu Masih Sihat

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 311 hits
Pelakon Rozita Che Wan baru sahaja menyambut ulang tahun kelahiran ibu tersayang Menerusi akaun Instagramnya Rozita atau lebih mesra dengan panggilan Che Ta berkongsi beberapa foto sambutan tersebut bersama keluarganya Che Ta juga menerusi ...
Ibu 74 Tahun Digugat 3 Anak Kandungnya Gara Gara Jual Harta Warisan Ayah

Ibu 74 Tahun Digugat 3 Anak Kandungnya Gara Gara Jual Harta Warisan Ayah

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 255 hits
Seorang ibu 74 tahun didugat tiga anak kandungnya gara gara menjual harta warisan Mariamsyah Boru menjual beberapa peninggalan suaminya Termasuk rumahh dan sebua sekolah Sidang perdana perkara anak gugat ibu kandung berlangsung di Pengadila...
Guru Rugi Rm333 000 Kerana Macau Scam Ibu Tunggal Hilang Rm40 450 Akibat Love Scam

Guru Rugi Rm333 000 Kerana Macau Scam Ibu Tunggal Hilang Rm40 450 Akibat Love Scam

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 237 hits
ALOR SETAR 8 Julai Seorang guru di sebuah sekolah di Changlun dekat sini mengalami kerugian RM333 000 selepas ditipu sindiket Macau Scam manakala seorang ibu tunggal di Kepala Batas pula mengalami kerugian RM40 450 kerana terpedaya dengan a...
Ibu Dan Anak Kandung Di Bitung Berhubungan Badan Polisi Anak Perempuannya Sudah 3 Kali Menyaksikan Mereka

Ibu Dan Anak Kandung Di Bitung Berhubungan Badan Polisi Anak Perempuannya Sudah 3 Kali Menyaksikan Mereka

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 229 hits
Warga di Kompleks Nabati Gapura Ikan Kecamatan Maesa Kota Bitung Sulawesi Utara dihebohkan dengan adanya seorang ibu berinisial RT diduga melakukan hubungan badan dengan anaknya TP Mirisnya perbuatan bejat keduanya diketahui anak perempuan ...
Kenapa Ibu Suka Menanam Soalan Cepumas Dari Anak 5 Tahun

Kenapa Ibu Suka Menanam Soalan Cepumas Dari Anak 5 Tahun

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 302 hits
Kenapa ibu suka menanam Soalan cepumas dari anak 5 tahun Pagi dan petang inilah rutin sekarang Sebelum pergi kerja akan menjenguk pepokoks tepi rumah ni Belek belek tumbesaran dia daun buah dah ada ke belum Kot ada siput ke ulat daun ulat w...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Potong Ikan Keluar Api

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid