Bersatu Pertahan Pas Dakwa Hadi Tak Kata Pas Mahu Perintah Kedah Bersendirian


freemalaysiatoday.com
Faiz Zainudin
-July 26, 2022 11:00 AM
Hubungan antara parti komponen dalam gabungan itu tetap utuh, dan tak timbul isu kononnya tidak wujud lagi kerjasama dalam gabungan PN di Kedah, kata Ketua Badan Pimpinan Bersatu Kedah Mohd Suhaimi Abdullah.
PETALING JAYA: Bersatu Kedah menyifatkan kenyataan kononnya dikeluarkan Abdul Hadi Awang bahawa PAS berhasrat memerintah Kedah secara bersendirian selepas PRU15 tanpa perlu menumpang kerajaan campuran sebagai tidak tepat seperti dilaporkan media.

Sambil mempertahankan rakan komponen mereka dalam Perikatan Nasional (PN) itu, Ketua Badan Pimpinan Bersatu Kedah Mohd Suhaimi Abdullah berkata, berdasarkan maklumat disampaikan kepadanya kenyataan itu sebenarnya tidak dikeluarkan presiden PAS.

“Setahu saya kenyataan tan sri (Hadi) itu (PAS mahu memerintah Kedah sendirian) tidak betul, sebab ada yang maklum kepada kami kenyataan itu tak betul,” katanya kepada FMT.

Menurutnya, tidak timbul isu melibatkan kerjasama dalam PN di Kedah sebaliknya hubungan antara parti komponen dalam gabungan itu tetap utuh.

“Hubungan kita dalam komponen PN masih kuat. PAS dengan Bersatu masih kukuh. Di Kedah tak ada tergugat, tidak timbul sebarang isu termasuk soal tak mahu kerjasama tidak berbangkit, malah segala persiapan untuk PRU berjalan seperti biasa.

“Kami sentiasa adakan program bersama. Kami sedang bincang dan ingin merasmikan PN Kedah nanti, malah antara PAS-Bersatu tidak ada langsung sebarang perbezaan,” katanya.

Beliau diminta mengulas kenyataan Hadi ketika majlis amanat khas presiden dan taklimat di Kompleks PAS, Kota Sarang Semut, pada Sabtu apabila dipetik berkata PAS berhasrat memerintah Kedah secara bersendirian selepas PRU15 tanpa perlu menumpang kerajaan campuran.

Menurut Harakahdaily, Hadi berkata jika PAS tidak memerintah bersendirian, seboleh-bolehnya parti lain yang “menumpang” mereka dan bukan sebaliknya.

Sementara itu, Pesuruhjaya PAS Kedah Ahmad Yahaya berkata, ucapan Hadi perlu dilihat secara menyeluruh dan dibuat sebagai persediaan untuk menghadapi pelbagai kemungkinan yang akan berlaku dalam PRU15.

Katanya, PAS sentiasa berusaha mengukuhkan perpaduan antara parti-parti politik Melayu Islam, atas nama Perpaduan Ummah demi memastikan Pakatan Harapan (PH) dan DAP tidak kembali berkuasa selepas PRU15.

“Pembentukan kerajaan Kedah adalah bersifat campuran yang terdiri daripada PAS, Umno dan Bersatu. Dengan semangat kerjasama dan setiakawan yang ditunjukkan oleh PAS, kerajaan Kedah berada dalam keadaan stabil, dan terbukti berjaya memacu kejayaan negeri dan kesejahteraan rakyat.

“Itulah juga kerajaan diharapkan rakyat selepas PRU15. Namun dengan keadaan rakan-rakan muafakat yang masih tidak menentu, bahkan sebahagiannya masih berdepan masalah dalaman sama ada hendak bertanding secara solo atau bermuafakat, PAS Kedah bersedia menghadapi sebarang kemungkinan,” katanya kepada FMT.

Justeru, katanya, presiden “menyatakan keyakinannya tentang keupayaan PAS Kedah mencapai kemenangan lebih baik” berasaskan prestasi baik PAS Kedah, selain kekuatan jentera yang siapsiaga, dan dukungan padu akar umbi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/07/bersatu-pertahan-pas-dakwa-hadi-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Mahu Perintah Kedah Bersendirian Kata Hadi

Pas Mahu Perintah Kedah Bersendirian Kata Hadi

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 1491 hits
freemalaysiatoday com July 24 2022 11 00 PMAbdul Hadi Awang berkata PAS kedah kini mempunyai jentera mencukupi untuk menghadapi PRU15 namun ia terpulang kepada cara pengurusan jentera berkenaan untuk menarik pengundi PETALING JAYA Presiden ...
Hadi Tak Dimaklum Perjanjian Tpm Bukan Isu Besar Tidaklah Sampai Pas Berpecah Kata Pemimpin Veteran

Hadi Tak Dimaklum Perjanjian Tpm Bukan Isu Besar Tidaklah Sampai Pas Berpecah Kata Pemimpin Veteran

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 124 hits
PAS sejak dulu tidak pernah meminta minta jawatan dalam kerajaan sebaliknya membantu mencalonkan pihak di parti lain untuk memimpin negara kata Ketua Sidang Assabiqun PAS Pusat Mahfodz Mohamed PETALING JAYA Akar umbi PAS tidak menganggap is...
Hadi Sets Pas Target To Rule Kedah On Their Own

Hadi Sets Pas Target To Rule Kedah On Their Own

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 193 hits
PAS president Abdul Hadi Awang says the party is hopeful of attracting voters in droves at the next general election PETALING JAYA PAS has set a target of ruling Kedah on its own after the next general election with party leader Abdul Hadi ...
Pas Dijangka Hilang Terengganu Dan Kedah

Pas Dijangka Hilang Terengganu Dan Kedah

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 138 hits
SHAH ALAM UMNO dilihat mampu merampas kembali pentadbiran Kedah dan Terengganu daripada Pas jika berlaku pertembungan tiga penjuru antara Barisan Nasional Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Umum ke 15 nanti Pensyarah ...
Pas Pelik Pernah Dakwa Sosma Haram Tidak Ikut Islam Tetapi Hari Ini

Pas Pelik Pernah Dakwa Sosma Haram Tidak Ikut Islam Tetapi Hari Ini

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 246 hits
NASUHA RAHMANTindakan Pas menyokong Akta Kesalahan Keselamatan 2012 hari ini adalah tindakan pelik di mana Pas pernah mendakwa akta ini haram kerana tidak mengikut keadilan Islam Peguam Faiz Fadzil berkata malangnya hari ini Pas telah menuk...
Pemimpin Pkr Dakwa Pas Kini Bukan Kingmaker Tapi Pencari Laba

Pemimpin Pkr Dakwa Pas Kini Bukan Kingmaker Tapi Pencari Laba

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 155 hits
B Nantha KumarSeorang pemimpin PKR mendakwa PAS yang kini menjadi sebahagian daripada kerajaan pusat gagal bertindak sebagai kingmaker seperti yang dirancang mereka selama ini Bercakap kepada Malaysiakini Pengerusi PKR Terengganu Azan Ismai...
Islam Semarak Dibawah Panji Pas Di Kedah Mahfuz Omar

Islam Semarak Dibawah Panji Pas Di Kedah Mahfuz Omar

papar berkaitan - pada 1/8/2022 - jumlah : 188 hits
Islam semarak mekar mewangi dibawah pimpinan kerajaan PAS Kedah lanieINI KALAU ZAMAN PH DULU PADANG MANA PULAK LA NAK P BERHIMPUN ALMAKLUM ISLE TERANCAM TAPI KINI APA YANG PH DIKUTUK DULU DAN RASANYA TAK ADA FESYEN FESYEN DIBUAT DI KEDAH WA...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai