Bersatu Hilang Kerusi Pru 15 Semua Diambil Umno



Parti Bersatu mungkin masih kelihatan gah selepas dikhianati Umno sehingga tergulingnya Perdana Menteri (PM) Tan Sri Mahiaddin Yassin baru-baru ini.
PM baharu, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pula memberi muka kepada beberapa pemimpin daripada parti itu sebagai menteri kanan dalam kabinet beliau.
Namun menurut Senator Datuk Ismail Yusop, ahli Bersatu harus sedar perancangan licik Umno selepas ini adalah untuk melemah atau melumpuhkan Bersatu sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15.
Katanya, hal itu boleh dilihat dengan satu demi satu negeri yang dipimpin Bersatu diambil alih oleh Umno sejak 2020, sehingga jawatan PM pun diambilalih.
“Bersatu ini tak ada orang kenal tiba-tiba muncul sebelum PRU 14 (kerana bekerjasama dengan Pakatan Harapan). Lepas PRU, Perak dapat Menteri Besar (MB) Bersatu, Kedah dapat MB Bersatu, Johor pun Bersatu.
“PM Malaysia dari Bersatu. Kemudian dia pening lalat lalu bersekongkol dengan Langkah Sheraton. Dia bersekongkol dengan pengkhianat dan kawan dengan orang yang berkhianat dalam parti.
“Apa jadi lepas itu? Kedah yang dulunya MB Bersatu bertukar MB Pas, Johor dari Bersatu dapat ke Umno, Melaka dapat ke Umno.
“Kemudian MB Perak digulingkan ganti dengan Umno. Pada 2021 Umno dengan silat pulutnya, 15 Ahli Parlimen tarik sokongan. Jatuh PM Bersatu.
“Sekarang negeri semua MB Umno hingga PM pun Umno,” katanya dalam forum maya, Warung Politik Cili Api – Sembang Politik Semasa: ‘Sup Tulang 69’, yang disiarkan di Facebook, semalam.
Justeru, Ismail mengingatkan kepada pemimpin Bersatu yang sebahagiannya besarnya datang dari Umno agar beringat sementara masih ada kuasa.
Strategi terakhir Umno, kata Ismail, pasti tiba sebelum PRU 15 apabila parti itu sama ada akan bertembung melawan Bersatu atau merampas kerusi Bersatu jika Umno bergabung dengan Perikatan Nasional, kerana Bersatu dan Umno bertanding di kawasan yang sama.
“Ada seorang anak muda pemimpin Bersatu, dia kata ahli Bersatu kena sedar apa yang dibuat oleh pemimpin mereka ini ialah satu pengorbanan.
“Mereka tak tau pemimpin mereka dah jual Bersatu.
“Saya sebut hal ini khususnya ahli Umno yang lompat masuk Bersatu sedar-sedarlah. Kalau tak kena gaya PRU akan datang tidak ada tempat (kerusi) nak bertanding.
“Mereka sekarang (hakikatnya) telah berada di bawah telunjuk Umno,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32945

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pru 15 Indera Mahkota Kerusi Panas Yang Menjadi Perebutan Umno Bersatu Di Pahang

Pru 15 Indera Mahkota Kerusi Panas Yang Menjadi Perebutan Umno Bersatu Di Pahang

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 267 hits
KUANTAN Antara kerusi panas yang akan menjadi perebutan pada pilihan raya umum ke 15 nanti di Pahang ialah Parlimen Indera Mahkota Ini berikutan terdapat desas desus masih lagi berlaku pertikaian dan perebutan kerusi tersebut antara parti d...
Pru 15 Bersatu Umno Dan Pas Mampu Menang Selesa Jika Bergabung

Pru 15 Bersatu Umno Dan Pas Mampu Menang Selesa Jika Bergabung

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 305 hits
utusantv comOleh September 3 2021Oleh MUHAMMAD ADI PUTERADALAM kalangan pengamal politik ramai yang menggesa dan menuntut agar Pilihan Raya Umum ke 15 diadakan segera Majoriti rakyat pula penuh resah muak dan meluat dengan kemelut politik y...
Jika Umno Sudah Ditampok Kuasa Adakah Mereka Akan Berbagi Kerusi Dengan Bersatu Pada Pru15

Jika Umno Sudah Ditampok Kuasa Adakah Mereka Akan Berbagi Kerusi Dengan Bersatu Pada Pru15

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 150 hits
Jika Ahli Parlimen Umno jadi PM wakil Bersatu Sabah mungkin kembali kepada parti kata penganalisisDurie Rainer FongKOTA KINABALU Penganalisis percaya ramai wakil rakyat daripada Bersatu mungkin kembali kepada Umno selepas Muhyiddin Yassin m...
Semua Bekas Pemimpin Umno Kerjasama Dengan Dap

Semua Bekas Pemimpin Umno Kerjasama Dengan Dap

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 146 hits
NORMAN RADZUAN Tidak hairan MP menolak Anwar dan Dap TAPI KENAPA BANGSA MELAYU HILANG KEWARASAN Dlm keadaan kegagalan kerajaan PN menguruskan Pandemik hingga ratusan ribu hilang peniagaan dan pekerjaaan 10 ribu kematian tapi org Melayu masi...
Azmin Poised To Become Dpm According To Bersatu Umno Sources

Azmin Poised To Become Dpm According To Bersatu Umno Sources

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 195 hits
Gombak MP Azmin Ali is poised to become the country s next deputy prime minister according to sources in Bersatu and Umno A Bersatu source who is aligned to Azmin told Malaysiakini there was a strong likelihood that the Gombak MP was going ...
Mulakan Persiapan Pru 15 Lawan Umno Bn Sekarang

Mulakan Persiapan Pru 15 Lawan Umno Bn Sekarang

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 179 hits
Kerajaan BN Perikatan Nasional yang diterajui oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob perlu segera menjalin kerjasama dengan pembangkang bagi melicinkan strategi melawan pandemik Covid 19 Ketua Cabang KEADILAN Tanjong Karang Yah...
Ismail Sabri S Cabinet Umno Bersatu Insiders Disclose Who S Being Nominated For Which Posts

Ismail Sabri S Cabinet Umno Bersatu Insiders Disclose Who S Being Nominated For Which Posts

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 208 hits
Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob is not keen on having a deputy let alone one from political rival Parti Pribumi Bersatu Malaysia party insiders divulged However sources from both Umno and Bersatu told Malay Mail that Ismail ma...
Tak Masuk Akal Bersatu Tanding Banyak Kerusi Di Pahang

Tak Masuk Akal Bersatu Tanding Banyak Kerusi Di Pahang

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 119 hits
Tak masuk akal Bersatu tanding banyak kerusi di Pahang kata Umno Pengerusi Umno Pahang menyifatkan hasrat Bersatu bertanding di lima kerusi Parlimen dan beberapa kawasan Dewan Undangan Negeri sebagai tidak masuk akal kerana parti itu tidak ...
Umno Dan Bersatu Tak Sefahaman Isu Nama Kerajaan Baru

Umno Dan Bersatu Tak Sefahaman Isu Nama Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 172 hits
MalaysiakiniWalaupun Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob sedang menikmati saat saat awal jawatan barunya perselisihan mengenai apakah kerajaan baru adalah kesinambungan dari Perikatan Nasional yang diterajui Muhyiddin Yassin atau tidak mula...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord