Bermula Hari Ini Tiada Had Jumlah Pelanggan Di Meja Makan


Bermula hari ini tiada lagi had jumlah pelanggan setiap meja di kedai makan, kata Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Beliau berkata, kelonggaran itu yang tertakluk kepada penjarakkan fizikal, terpakai di semua kawasan kecuali wilayah yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).
“Banyak saranan daripada orang awam (tiada had pelanggan di meja makan) kerana rentas negeri telah dibenarkan dan tiada had penumpang kenderaan, jadi ramai keluar dengan keluarga dan tak munasabah jika terpaksa duduk berasingan di kedai makan,” katanya pada sidang akhbar perkembangan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) di Wisma Pertahanan, di sini hari ini.
Bagaimanapun tegasnya, beberapa kelonggaran prosedur operasi standard (SOP) yang diumumkan kerajaan sejak 7 Disember lepas bukan ‘lampu hijau’ untuk seluruh rakyat alpa kerana pandemik Covid-19 masih belum berakhir.
Ismail Sabri turut mengingatkan orang ramai khususnya yang pulang ke kampung menjelang sambutan Hari Krismas, agar sentiasa mematuhi semua SOP yang ditetapkan bagi mengelakkan penularan jangkitan pandemik itu.
“Kita menuju ke arah lebih banyak pembukaan (sektor) dan kelonggaran (SOP) kerana seperti kita tahu PKPP akan berakhir pada 31 Disember tetapi kerajaan belum buat keputusan yang seterusnya (lanjut atau tamat PKPP).
“Kita tidak selamanya terikat dengan peraturan ini (SOP), justeru kita yang bertanggungjawab secara kendiri menjaga kesihatan diri dan keluarga,” katanya.
Sementara itu, Ismail Sabri turut menjelaskan walaupun kerajaan membenarkan pergerakan rentas negeri dan daerah di kawasan PKPB, penganjuran aktiviti sosial termasuk majlis perkahwinan masih tidak dibenarkan di kawasan terbabit.
“Ramai yang keliru apabila kerajaan membenarkan rentas negeri dan daerah di kawasan PKPB. Walaupun ada kelonggaran dari segi pergerakan, aktiviti sosial masih tidak dibenarkan.
“Hanya kawasan PKPP dibenar mengadakan majlis perkahwinan, mesyuarat misalnya. Namun perlu patuh SOP yang ditetapkan,” katanya.
Susulan kebenaran rentas negeri diumumkan di seluruh negara, Ismail Sabri berkata, kerajaan akan berbincang dengan Majlis Keselamatan Negeri Sarawak mengenai pertimbangan semula arahan kuarantin wajib 14 hari apabila tiba di negeri itu.
Beliau berkata, kerajaan mengambil maklum keluhan rakyat Sarawak yang mahu pulang meraikan Hari Krismas kali ini namun terpaksa menjalani kuarantin wajib 14 hari seperti yang ditetapkan pihak berkuasa negeri mulai 10 Oktober lepas.
Dalam perkembangan lain, beliau berkata, Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya telah diminta memperincikan beberapa cadangan untuk pertimbangan Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi pembukaan semula operasi beberapa destinasi pelancongan seperti Zoo Negara dan Legoland di Johor.
Katanya, Kementerian Belia dan Sukan juga perlu melakukan perkara sama bagi pertimbangan kebenaran aktiviti sukan seperti bola sepak dan futsal. – Bernama
sumber : sinar harian
The post Bermula Hari Ini,Tiada had jumlah pelanggan di meja makan appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/bermula-hari-initiada-had-jumlah-pelanggan-di-meja-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Duka Suami Yang Istrinya Bunuh 3 Anak Balita Di Nias Kami Sering Berantem Makan Tiga Hari Sekali

Duka Suami Yang Istrinya Bunuh 3 Anak Balita Di Nias Kami Sering Berantem Makan Tiga Hari Sekali

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 276 hits
Seorang ibu di Nias Utara tega menghabisi nyawa ketiga anaknya lantaran mengaku terhimpit masalah ekonomi Pelaku menghabisi nyawa ketiga anaknya saat sang suami sedang mencoblos pada gelaran Pilkada Rabu Sang suami mengakui rumah tangga mer...
Epic Games Store Akan Berikan Satu Permainan Percuma Setiap Hari Selama 15 Hari Bermula 17 Disember

Epic Games Store Akan Berikan Satu Permainan Percuma Setiap Hari Selama 15 Hari Bermula 17 Disember

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 243 hits
Epic Games Store merupakan salah satu kedai permainan video yang popular selain Steam GOG dan beberapa yang lain Hampir setiap minggu mereka turut menawarkan permainan percuma kepada para pengguna dalam memastikan kekal menyemak kedai perma...
Bermula Hari Ini Semua Kanak Kanak Lahir Pada Atau Selepas 1 Januari 2020 Layak Dapat Suntikan Vaksin Pneumokokal

Bermula Hari Ini Semua Kanak Kanak Lahir Pada Atau Selepas 1 Januari 2020 Layak Dapat Suntikan Vaksin Pneumokokal

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 303 hits
Lebih cenderung menjangkiti kanak kanak ibu bapa kini boleh mendapatkan vaksin Pneumokokal di semua Klinik Kesihatan KKM di seluruh negara bermula hari ini bagi mencegah jangkitan tersebut Menurut Kenyataan Akhbar KP Kesihatan pada 24 Novem...
Jumlah Perbelanjaan Kkm Dalam Menangani Covid 19 Dibangkitkan Di Dewan Rakyat Hari Khamis

Jumlah Perbelanjaan Kkm Dalam Menangani Covid 19 Dibangkitkan Di Dewan Rakyat Hari Khamis

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 227 hits
KUALA LUMPUR Jumlah perbelanjaan Kementerian Kesihatan dalam menangani pandemik COVID 19 sejak 18 Mac hingga 31 Okt lepas antara perkara yang akan dibangkitkan pada persidangan Dewan Rakyat hari ini Menurut Aturan Urusan Mesyuarat perkara i...
Video Penghantar Makanan Amp Pelanggan Bertumbuk Kerana

Video Penghantar Makanan Amp Pelanggan Bertumbuk Kerana

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 305 hits
Kes penghantar makanan dipukul dan dibelasah oleh pelanggan bukanlah perkara yang baru Nampaknya baru baru ini tular video di laman Twitter rider Foodpanda didakwa dibelasah oleh seorang pelanggan di Bandar Mahkota Cheras Menerusi perkongsi...
Asyik Pelanggan Transjakarta Bisa Nikmati Wifi Gratis Di Semua Halte

Asyik Pelanggan Transjakarta Bisa Nikmati Wifi Gratis Di Semua Halte

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 172 hits
Pelanggan dapat menggunakan fasilitas tersebut tanpa harus melakukan registrasi Pelanggan hanya perlu mengaktifkan di gawai masing masing dan hubungkan pada Tije High Speed Wifi
9 Kompaun Dikeluarkan Terhadap Pemilik Kedai Emas Pelanggan

9 Kompaun Dikeluarkan Terhadap Pemilik Kedai Emas Pelanggan

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 303 hits
Polis mengeluarkan sembilan kompaun terhadap pemilik kedai emas dan pelanggan mereka di sekitar Kota Bharu kerana gagal mematuhi prosedur operasi standard Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dalam membendung penularan Covid 19 Ketua Polis...
Pekerja Positif Covid 19 Restoran Uncle Don S Minta Pelanggan Buat Ujian Saringan

Pekerja Positif Covid 19 Restoran Uncle Don S Minta Pelanggan Buat Ujian Saringan

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 838 hits
Sabtu 28 November 2020 4 16 PMSetakat ini tiga kakitangan restoran Uncle Don s disahkan positif Covid 19 gambar hiasanPENGURUSAN Restoran Uncle Don s meminta pelanggan yang berkunjung ke cawangan SS2 di Petaling Jaya Selangor dari 20 Novemb...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib