Berkunjung Ke Kl Bird Park Aktiviti Sesuai Untuk Sessi Keluarga


Hi Korang, 
Mesti korang cakap kak lily dah tak de tempat lain nak melawat ke sampai Taman Burung Kuala Lumpur pun di perginya kan 
La apa salahnya kan, tambahan pula di musim cuti sekolah ni. 


Sebenarnya plan nak pi KL Bird Park ni terbit daripada blogger Maha ni lah, memandangkan cuti Krismas ni panjang dan semua orang tak de apa perancangan so di ajaknya ke Taman Burung KL ni. 
So pepagi buta lagi dah keluar rumah sebab ktorang nak jadi orang pertama sekali yang sampai kan, memang yer pun orang pertama sampai tunggu gate Taman Burung ni bukak hah. Sementara nak tunggu kaunter semua buka ktorang sembang-sembang dulu ek tup-tup sekali pandang berdezup kereta masuk dan ramai orang dah beratur hah nak dapatkan tiket masuk. 
Betul tak tipu, ini kali pertama kak lily ke Taman Burung KL ni tau 

KL Bird Park mula dibuka pada tahun 1991 yang berkeluasan 20.9 ekar, menempatkan lebih kurang 3000 burung daripada 200 spesis samada tempatan mahupun daripada luar negara. Ianya dibuka setiap hari kepada pengunjung daripada 9.00 pagi sehingga 6 petang. Dan bersempena dengan pembukaan kembali KL Bird Park (setelah tutup selama 3 bulan disebabkan PKP), promosi harga tiket ditawarkan kepada semua pengunjung tau. 

Taman Burung Kuala Lumpur ini terbahagi kepada 4 zon yang berbeza. Korang dapat melihat burung-burung berterbangan bebas dalam Zon 1 dan Zon 2, di Zon 3 pula merupakan habitat bagi burung-burung enggang, dan di zon yang terakhir sekali iaitu Zon 4 adalah tempat pertunjukan burung dan juga tempat pembiakannya. Lagi satu sebab kenapa korang kena melawat Taman Burung Kuala Lumpur ini adalah kerana ia merupakan yang terbesar di dunia. 
Spesis Burung Yang Cantik dan Unik 

Di sebabkan ktorang tak ikut pun track mengikut Zon-zon tuh so nampak gambar burung-burung ni berterabur sket. 


Mana taknya nampak burung sket ambil gambar, nampak burung merak nak kembangkan bulu berlari pi ambil gambar, tengok flamingo dekat je pun kacaunya hehehehe. Itu yang seronok. Sambil-sambil tuh dapat jugak ktorang mempelajari nama-nama burung, habitatnya dan tempat asalnya dari mana. 







Leka memang leka sebabnya burung-burung ini di lepaskan bebas begitu saja tanpa pengawasan pun, so senang nak ambil gambar tau. 
Bergambar Dengan Burung Yang Jinak 
Berjalan nak rak sebab taman burung ni luas, ktorang berhenti di Feathered Friends Photo Booth 

Yesza its bergambar time, memasing beratur sambil discuss nak bergambar dengan burung yang mana, dah ler jinak-jinak burung nieh. 
Setelah tunggu 3-4 kali turn akhirnya sampai time ktorang, yeahhh 

Inilah hasilnya!! 
Seronok memasing bergambar kan, lagi plak burung-burung memberi kerjasama yang bagus sekali nie. Di kawasan ini juga terdapat kemudahan seperti booth jualan makanan dan minuman serta tandas. Memang lamalah kat sini, beli air, makan ais krim bagai. 
Ada Pertunjukan Burung Harian 
Sambil jalan-jalan tuh sempat juga ktorang melihat 2 pertunjukan burung iaitu Hornbill Feeding dan Bird Show 
Hornbill Feeding 
Dapat tengok depan mata tuh, best! 
Burung ini adalah spesis omnivor, jadi burung ini makan daging dan juga buahan


Burung Enggang Badak atau Burung Enggang Kenyalang (Rhinoceros Hornbill) berspesis omnivor ini ialah salah satu daripada burung enggang terbesar, Burung Enggang Badak hidup dalam kurungan sehingga 35 tahun. 


Menu makanannya adalah daging dan juga buahan. Ini adalah cara bagaimana kita beri makan kepada burung hornbill. Burung hornbill biasanya kita akan jumpa di kepulauan Borneo (Sarawak, Sabah, Brunei, dan Kalimantan), Semenanjung Malaysia, Sumatera, dan Pulau Jawa. Cara nak membezakan hornbill jantan dan betina adalah melihat kepada warna mata. Hornbill jantan matanya berwana merah bata/kuning manakala betina matanya berwarna putih. Dan kedua tidak boleh diletakkan dalam satu kandang kerana kuat bertengkar/bergaduh. 
Bird Show 
Bertempat di Zone 4 – Amphitheatre, bergegas ktorang ke sana tau. 


Seronok jugak melihat keletah burung-burung comel ni buat persembahan, masukkan sampah dalam tong, main basketball, burung mengajuk suara dan memacam lagi lah. Memang layan habis 
Bagi Burung Nuri Minum Susu 
Halah-alah yang ni pun best jugak tau. 


Bila ktorang masuk ke World of Parrots ni ktorang berpeluang memberikan anak burung kakaktua minum susu secara dekat, diorang lepak atas tangan tuh sambil minum susu. 
Seronok nau hah siap ada yang macam jadi pokok, bertenggek-tengek burung datang nak minum susu. 
Please Follow S.O.P yer 

KL Bird Park ni sangat mementingkan SOP yang telah pun di keluarkan oleh kerajaan di musim Pandemik Covid19 ini terutama sekali dari aspek kebersihan dan tingkah-laku. Ini termasuklah seperti penjarakkan sosial, menggunakan 'mask' serta membersihkan tangan dengan hand sanitizer yang disediakan di banyak tempat di KL Bird Park. 


Lagipun Ini bagi memastikan burung-burung di sini tidak terasa terancam dan tidak selamat. 

Beberapa arahan yang harus di patuhi ketika berada di Taman Burung KL adalah : 
1. Jagalah kebersihan taman 
Sampah-sampah jangan di buang merata, masukkan di dalam tong sampah 
2. Jangan mengganggu burung-burung 
Bila nampak burung jerk orang kejar, takutlah beburung tuh kan. Mana tau bila dah dekat tuh di cakar ke kan, bahaya gak tuh walaupun jinak. 
3. Jangan cuba-cuba bagi burung makan sendiri 
Banyak lokasi di sediakan tempat membeli makanan burung, so korang boleh beli je situ dan bagi burung-burung ni makan. Janganlah korang bagi ikut suka kan 
4. Jangan bawa balik ‘cenderamata’ 
Janganlah korang petik bunga ke, cabut bulu burung bagai kan, rosakkan pokok ke. Kesianlah taman burung nieh 
5. Jaga langkah korang 
Kebanyakan jalan-jalan di Taman Burung ni basah terutama sekali bila lepas hujan so kena berhati-hatilah, tak nak ada kemalangan berlaku kan. Pakai kasut better tau, kalau nak OOTD, bawak kasut spare ek
Bayaran Masuk Ke Taman Burung Kuala Lumpur 

Adult (Standard) RM 63.00 
Adult (with MyKad) RM 25.00 
Senior Citizen (with Mykad) RM 12.00 
Child (Standard) RM 42.00 
Child (with MyKid) RM 12.00 
*Senior Citizen (with Mykad) from 60 years old and above. *Child from 3 - 11 years old (BORN in 2009 - 2017). 
Cara Ke Taman Burung Kuala Lumpur 

Menggunakan Kenderaan Awam KL Hop-On-Hop-Off Double Decker Tour Bus Service, berlepas dari Station No. 20 di hadapan pintu masuk KL Bird Park, setiap hari bagi setiap 30 ke 45 minit
Menaiki KTM Commuter Train, turun di stesyen KTM Old Railway Kuala Lumpur Station .yang berdekatan dengan Masjid Negara 
Kalau Memandu GPS address: KL Bird Park GPS coordinates: N3 08.581 E101 41.294 

Nah, layan video kak lily yang tak seberapa nie, hopefully korang seronok menontonnya tau.

 
Keterangan lanjut boleh layari; 
Laman Web klbirdpark.com
Instagram @klbirdparkmalaysia




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ciklilyputih.com/2020/12/berkunjung-ke-kl-bird-park-aktiviti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kl Bird Park Lokasi Pelancongan Dan Pembelajaran Semua Orang

Kl Bird Park Lokasi Pelancongan Dan Pembelajaran Semua Orang

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 419 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan tak lupa juga kepada semua rakan rakan sekalian Alhamdulillah kita berjaya mengharungi tahun 2020 dengan pelbagai rintangan dan juga cabaran Paling teruk kita kena harungi d...
How To Best Enjoy A Walk In Kl Bird Park

How To Best Enjoy A Walk In Kl Bird Park

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 239 hits
How to best enjoy a walk in KL Bird Park Growing up in Sibu Sarawak and in the heart of Sarikei I always thought that I have seen almost all animals and birds that are native to us Malaysians Thus I never visit Zoo Negara ever since I first...
Petugas Ahli Keluarga Penjara Bentong Dikuarantin Serta Merta Metrotv

Petugas Ahli Keluarga Penjara Bentong Dikuarantin Serta Merta Metrotv

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 232 hits
Petugas ahli keluarga Penjara Bentong dikuarantin serta merta METROTV Kuantan Bagi mengekang risiko penularan wabak Covid 19 berkaitan Kluster Tembok Mempaga di daerah ini semua petugas dan ahli keluarga Penjara Bentong dikuarantin sehingga...
Saya Yang Bersalah Rosakkan Diri Sendiri Abaikan Keluarga Dan Anak Anak Amar Asyraf

Saya Yang Bersalah Rosakkan Diri Sendiri Abaikan Keluarga Dan Anak Anak Amar Asyraf

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 288 hits
TAHUN 2020 boleh dianggap sebagai tempoh yang mencabar buat semua individu di seluruh dunia Perkara sama diluahkan oleh pelakon Amar Asyraf berkaitan dengan tahun 2020 yang disifatkan tahun yang cukup menghampakan buat dirinya Dalam luahan ...
Sah Ahli Keluarga Zeti Mengaku Terima Wang 1mdb

Sah Ahli Keluarga Zeti Mengaku Terima Wang 1mdb

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 241 hits
Salinan akuan berkanun suami dan dua anak lelaki bekas gabenor BNM Zeti Aziz menyatakan kesediaan mereka memulang wang 1MDB kepada syarikat itu sekiranya pihak berkuasa Singapura menggugurkan siasatan PETALING JAYA Adakah bekas gabenor Bank...
Isu Keluarga Zeti Dan Wang 1mdb Kenapa Sprm Masih Diam Soal Pemimpin Umno

Isu Keluarga Zeti Dan Wang 1mdb Kenapa Sprm Masih Diam Soal Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 211 hits
Seorang pemimpin UMNO mempersoalkan Zeti Aziz dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berdiam diri ketika bekas gabenor Bank Negara itu terpalit tuduhan ahli keluarganya menerima wang 1MDB Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Mohd Puad Zarka...
Pemuda Umno Lapor Polis Dakwaan Keluarga Bekas Gabenor Bnm Terima Dana 1mdb

Pemuda Umno Lapor Polis Dakwaan Keluarga Bekas Gabenor Bnm Terima Dana 1mdb

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 344 hits
Pemuda UMNO membuat laporan polis terhadap dakwaan keluarga bekas gabenor Bank Negara Zeti Aziz pernah menerima dana lebih RM100 juta daripada ahli perniagaan buruan Low Taek Jho yang lebih dikenali sebagai Jho Low Exco Pemuda UMNO Shahrul ...
Sederet Bukti Kalau Keluarga Nia Ramadhani Adalah The Real Crazy Rich Bikin Takjub

Sederet Bukti Kalau Keluarga Nia Ramadhani Adalah The Real Crazy Rich Bikin Takjub

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 372 hits
Nggak bisa buka salak kesasar di rumah sendiri dan masih banyak lagi Sultan emang beda ya
Tukar Selera Keluarga Buat Ayam Masak Ungkep Makan Dengan Nasi Panas Panas Sedap

Tukar Selera Keluarga Buat Ayam Masak Ungkep Makan Dengan Nasi Panas Panas Sedap

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 398 hits
Ada yang teringin nak cuba menu Ayam Masak Ungkep Ini masakan popular orang Jawa Kuahnya tak terlalu basah dan kering sedikit macam rendang Masakan Ungkep ni guna cili api Kalau nak pedas boleh tambah cili api lebih sedikit Kalau mahu kuran...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun