Berkilat Seperti Baru Ahli Kimia Kongsi Rahsia Bersihkan Dinding Toilet Dengan Mudah


Penjagaan dinding bilik mandi mungkin dipandang remeh bagi sesetengah orang namun tidak bagi golongan ibu-ibu atau suri rumah yang sentiasa peka terhadap segala kekotoran yang wujud di dalam ruang tersebut.
Walaupun mungkin bilik mandi tidak terbuka dan jarang-jarang sahaja ‘dilawati’ oleh tetamu namun kebersihannya tetap perlu dijaga.
Bagi mengetahui mengenai cara untuk membersihkan dinding bilik mandi dengan berkesan, ikuti perkongsian yang dimuat naik oleh ahli kimia, Fatimah Salim yang menekankan penggunaan peluntur.
BERSIHKAN DINDING KAMAR MANDI DENGAN MUDAH Seorang rakan ‘tag’ saya pada post yang meminta cadangan cara membersihkan kaca bilik mandi yang dipenuhi noda setelah banyak petua dan cara yang dilakukan tidak berjaya.
Saya tiada pengalaman membersihkan cermin kaca di bilik mandi. Yang biasa saya bersihkan ialah jubin dinding kamar mandi.
Namun disebabkan punca kotoran pada cermin adalah sama dengan dinding jubin kamar mandi iaitu sabun, kerak air dan juga aktiviti bakteria, maka mungkin cara saya ini boleh membantu. Cuma harus dipastikan bahan bina (material) dinding itu kaca sebenar. Kalau plastik, takut menggerutu pula sebab terhakis di permukaan.
AMARAN: Cara ini adalah untuk mereka yang berani dan cermat! CARANYA:
Tuangkan cecair peluntur Clorox dalam bekas yang boleh menghasilkan droplet aerosol (seperti gambar di bawah) dan spray pada permukaan dinding tiles atau kaca yang kotor. Lagi berkesan jika permukaan adalah kering. Kemudian, tinggalkan selama beberapa jam atau lebih baik semalaman.
Esok pagi bangun, masuk bilik mandi, pasti bersih berkilat. Jika masih lagi ada bau clorox, boleh siram dengan air shower atau air paip, dan jika kurang berkilat, boleh lap dengan kain.
Cara ini sangat sesuai untuk mereka-mereka yang tidak suka MENYENTAL. Boleh juga digunakan untuk membersihkan tub mandi, sinki atau mangkuk tandas. Contoh untuk mangkuk tandas, spary keliling mangkuk tandas dan tinggalkan semalaman. Jika masih lagi berbaki noda, bolehlah disental sedikit dengan berus tandas.
PERHATIAN:
1) Cecair peluntur bersifat bes yang kuat, boleh merengsa/ menghakis kulit. Maka, berhati-hati semasa menggunakannya dalam keadaan pekat ini. Jika terkena kulit, segera basuh dengan air.
2) Sila tutup mulut dan hidung dengan kain atau topeng yang mampu menghalang bau cecair peluntur dihidu kerana ianya mudah meruap dan boleh menyebabkan komplikasi pernafasan. Pakai goggle atau cermin mata untuk mengelakkan titisan aerosol terkena mata.
3) Saya gunakan botol aerosol spray supaya senang kawal jumlah clorox yang digunakan, senang nak spray bahagian yang kita mahukan dan lebih jimat. Paling PENTING, jika bekas masih lagi berisi, letak label dan jauhkan daripada kanak-kanak. Kang mereka main ‘spray spray’ pula.
4) Elakkan melakukan cara ini dengan kerap, terutamanya pada permukaan yang diperbuat daripada porcelain kerana ada potensi terhakis.
Semoga bermanfaat 🌹
ChM Dr Fatimah Salim
Ahli Kimia
Sumber: Fatimah Salim
The post Berkilat Seperti Baru, Ahli Kimia Kongsi ‘Rahsia’ Bersihkan Dinding ‘Toilet’ Dengan Mudah appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/02/22/berkilat-seperti-baru-ahli-kimia-kongsi-rahsia-bersihkan-dinding-toilet-dengan-mudah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susahnya Macam Nak Berperang Doktor Ini Kongsi Cara Mudah Pujuk Anak Makan Ubat

Susahnya Macam Nak Berperang Doktor Ini Kongsi Cara Mudah Pujuk Anak Makan Ubat

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 537 hits
Tidak dinafikan sekarang musim demam banyak anak anak kita yang tidak sihat Demam disertakan dengan batuk dan selesema tak sampai hati bila lihat keadaan mereka Untuk mengurangkan suhu panas badan serta melegakan batuk selesema anak anak su...
16 Cek Yayasan Akalbudi Mempunyai Tandatangan Zahid Ahli Kimia

16 Cek Yayasan Akalbudi Mempunyai Tandatangan Zahid Ahli Kimia

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 234 hits
Seorang ahli kimia hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa 16 cek milik Yayasan Akalbudi yang digunakan untuk membuat beberapa pembayaran termasuk kegunaan peribadi Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mempunyai tandatangan bekas Ti...
Jangan Marah Dan Kekal Senyum Lelaki Tertua Dunia Kongsi Rahsia Kehidupan

Jangan Marah Dan Kekal Senyum Lelaki Tertua Dunia Kongsi Rahsia Kehidupan

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 325 hits
Guinness World Records mengesahkan bahawa Chitetsu Watanabe adalah merupakan lelaki paling tertua didunia lapor CNN Pengesahan yang datang dengan sijil itu dibuat pada hari Rabu di sebuah rumah penjagaan orang tua tua yang terletak di Nigat...
Terkini Pengumuman Dari Istana Negara Ydpa Akan Temuduga Semua Ahli Parlimen Untuk Lantik Pm Baru

Terkini Pengumuman Dari Istana Negara Ydpa Akan Temuduga Semua Ahli Parlimen Untuk Lantik Pm Baru

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 582 hits
PC di Istana Negraa25 Feb 2020 YDP Agong sendiri akan interview setiap Ahli Parlimen secara individu hari ini dan esok Setiap orang akan ditemuduga sendiri oleh baginda secara personal dalam masa dua hingga tiga minit sambil disaksikan oleh...
Abang Ada Tak Duit Seringgit Sayang Nak Bersihkan Rezeki Abang Lelaki Ini Kongsi Tentang Nafkah Isteri

Abang Ada Tak Duit Seringgit Sayang Nak Bersihkan Rezeki Abang Lelaki Ini Kongsi Tentang Nafkah Isteri

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 1208 hits
Suami bertanggungjawab memberi nafkah kepada isteri mengikut kemampuan masing masing Dan berdosa bagi suami jika menahan nafkah kepada orang di bawah tanggungannya Walau bagaimanapun nafkah tidaklah bersifat mutlak kerana setiap orang tidak...
Syarhus Sunnah Tidak Mudah Mengafirkan Orang Dan Menjauhi Ahli Bi Dah

Syarhus Sunnah Tidak Mudah Mengafirkan Orang Dan Menjauhi Ahli Bi Dah

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 369 hits
Seorang muslim tidak boleh mudah mengafirkan orang lain Namun mereka tetap disuruh menjauhi ahli bid ah Posting ditampilkan lebih awal di
Sunat Anak Lelaki Masa Bayi Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor

Sunat Anak Lelaki Masa Bayi Ibu Kongsi Cara Mudah Nak Jaga Sembuh Cepat Ikut Saranan Doktor

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 577 hits
Bersunat atau berkhatan adalah kemestian yang perlu dilakukan kepada anak anak bagi orang Muslim Ada yang memilih untuk mengkhatankan anak anak ketika usia yang masih kecil dan ada juga yang sunatkan anak anak bila mereka dah mula bersekola...
Anak Buang Air Kecil Atas Tilam Berat Besar Mufti Kongsi Cara Nak Bersihkan Dan Sucikan Dari Najis

Anak Buang Air Kecil Atas Tilam Berat Besar Mufti Kongsi Cara Nak Bersihkan Dan Sucikan Dari Najis

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 484 hits
Ada anak kecil dan sering terkucil atas tilam waktu tengah malam itu perkara yang biasa bagi sesetengah ibu bapa Kencing malam atau betwetting terjadi apabila kanak kanak berusia 5 tahun dan ke atas tidak dapat mengawal kencing mereka semas...
17 Cara Mengolah Tahu Dengan Inovasi Baru Yang Mudah Dan Menggiurkan

17 Cara Mengolah Tahu Dengan Inovasi Baru Yang Mudah Dan Menggiurkan

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 278 hits
Tahu yang berbahan dasar utama endapan perasan biji kedelai Selain di Indonesia tahu juga menjadi favorit masyarakat di negara Asia lain seperti Tiongkok dengan nama Doufu Jepang mengenal Tofu dan Dubu di Korea
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo