Berjaya Dalam Mendapat Pendidikan Cemerlang Atau Berjaya Dalam Merancang Kehidupan


Tiada ibu bapa yang ingin melihat anak-anaknya kecundang dalam kehidupan. Namun begitu, jangan pula menekan anak-anak sehingga menyebabkan perkara lain pula yang berlaku. 
Apakah kejayaan pada anak-anak yang diharapkan oleh ibu bapa sebenarnya? Berjaya dalam mendapat pendidikan cemerlang atau berjaya dalam merancang kehidupan apabila mereka sudah dewasa kelak?  Atau kedua-duanya sekali? 
Semoga perkongsian dari Nasir Rahman ini memberi manfaat kepada kita semua. 
KAWAN saya ada tujuh orang anak, tiada seorang pun yang berjaya melangkah ke universiti. Selepas SPM, paling hebat pun masuk Giatmara atau pusat latihan SKM. 
Anak perempuan sulung, selepas SPM terus berkahwin dengan jejaka pilihan hati yang juga merupakan orang sekampung. Suami kerja kontrak, menyawit. Sekarang dok jaga kebun-kebun orang kampung. Dapat jugalah bawa kereta ‘H’. Anak pun ramai, buat rumah sebelah rumah mak bapak. 
Anak yang kedua, buka kedai makan di bandar Batu Pahat. Kahwin dengan orang sekampung. Mertua buatkan rumah di tanah kampung. Fuh~, cantik rumahnya. Ada dusun tiga hektar. 
Anak ketiga, keempat, kelima, keenam dan ketujuh selepas SPM kerja biasa-biasa. Ada kerja kat pasar, ada kerja kampung dan sebagainya. Cucu dah ada lima. Semua anak-anak dia walaupun tak berjaya dalam pelajaran, semua saya tengok ‘sejuk mata memandang’. Rajin kerja, rajin bermasyarakat, rajin berjemaah di surau. 
Rumah dia, meriah sangat. Maklumlah cucu sebelah rumah saja. Kiri kanak depan belakang rumah penuh dengan tanaman dan sayuran. Anak ramai, kena tanam sayur sendiri, bela ayam itik sendiri, bela ikan kelia dan sebagainya. 
Kawan saya ini kerja kampung, dia ada kebun sawit. Cukup katanya untuk menyara keluarga. Bawa van besar sebab keluarga besar. 
Apa yang saya nak kongsikan dalam apa yang saya lihat, hidup dia cukup bahagia. Suami isteri cool saja, tenang saja. Bangun pagi, mandi, pergi surau berjemaah subuh. Ngeteh dengan anak beranak di anjung, borak-borak. Jam 7.30 masing-masing gerak ke tempat kerja. 
Anak-anak dan cucu-cucu keliling rumah, riuh rendah. Masa raya lepas, meriah sangat. Masak rendang ayam kampung pun satu periuk besar.
Kawan saya kata dia sangat bersyukur walaupun anak-anak dia tak berjaya dalam pelajaran. Masa isteri dia masuk hospital, bergilir-gilir anak dia jaga. Makan pakai emak sakit, semua dijaga. 
Kadang-kadang terfikir juga saya, apa ukuran ‘kejayaan’ sebenar bagi ibu bapa? Adakah kerana Allah kurniakan anak-anak yang ‘kurang genius’ menunjukkan dia gagal? Bukankah otak bergeliga itu anugerah Allah? 
Saya tahu perasaan bila anak scored straight A’s dari tadika sampai SPM. Saya juga ada anak yang kutip E dan G sebab dia lambat ambil result (dia kerja dengan saya, very hard working dan dialah tulang belakang saya sekarang).
Bagi saya, apa-apa anugerah Allah kita bersyukurlah. Dalam kita mendongak ke langit, janga kita lupa bumi dipijak. Sekian cerita merepek dari saya. 
Sumber: Nasir Rahman
KreditSumber

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2018/12/berjaya-dalam-mendapat-pendidikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kehidupan Selepas Zaman Belajar Kerja Atau Berniaga

Kehidupan Selepas Zaman Belajar Kerja Atau Berniaga

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 379 hits
Apabila difikirkan semula saya rasa zaman yang paling seronok adalah zaman belajar Ketika zaman belajar kita tidak perlu fikir tentang komitmen kewangan yang perlu kita hadapi Peranan kita cukup mudah Kita hanya perlu fikir untuk datang ke ...
Perceraian Atau Talak Bukanlah Alasan Untuk Bersengketa

Perceraian Atau Talak Bukanlah Alasan Untuk Bersengketa

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 235 hits
Bila bercerainya satu satu pasangan yang terputus hanyalah satu hubungan iaitu suami isteri Hubungan lain yang terhasil dari perkahwinan tersebut tidak terputus selamanya Apakah hubungan itu ibu dan bapa kepada anak anak ibu dan bapa mertua...
Nggak Usah Malu Atau Bingung Ini 7 Trik Menenangkan Bocah Yang Nangis Guling Guling Di Tempat Umum

Nggak Usah Malu Atau Bingung Ini 7 Trik Menenangkan Bocah Yang Nangis Guling Guling Di Tempat Umum

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 174 hits
Kalau Drew Barrymore sih pakai cara jenaka cuekin aja anaknya sambil pose pose lucu Entar juga capek sendiri anaknya Kalau kamu gimana
Semak Status Bsh 2019 Dengan Aplikasi Android Atau Iphone

Semak Status Bsh 2019 Dengan Aplikasi Android Atau Iphone

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 577 hits
Cara Semak status BSH 2019 dengan aplikasi android atau iPhone Selain web aplikasi BSH di android dan iphone kini telah menjadi salah satu daripada platform yang digunakan oleh para penerima BSH 2019 untuk membuat semakan status BSH mereka ...
Tips Buat Duit Lebih Atau Side Income 2019

Tips Buat Duit Lebih Atau Side Income 2019

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 748 hits
Tips Buat Duit Lebih Atau Side Income 2019 Tips ini buat duit dengan handphone pun boleh kata orang Anda kebanyakkan tips ini buat dari rumah pun boleh Zaman sekarang ini ramai yang tak boleh duduk dia Kalau duduk diam macam mana nak buat d...
Foktor Halangan Atau Kegagalan Dalam Komunikasi

Foktor Halangan Atau Kegagalan Dalam Komunikasi

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 388 hits
Banyak berlaku salah faham dalam komunikasi Apa yang ingin disampaikan tidak dapat terima dengan baik oleh pihak lain Kejadian ini disebabkan wujudnya halangan dalam komunikasi Halangan dalam komunikasi boleh mendatangkan kesan buruk atau m...
Icerd Atau Icuri

Icerd Atau Icuri

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 185 hits
Tamrin Tun GhafarKhamis 06 12 181 Saya amat tertarik dengan lakaran lakaran kartun Zunar dan beberapa kartunis lain dengan tajuk dan motif kelakar tapi penuh dengan mesej dan pesanan 2 Jika lakaran seperti yang dilampirkan ini dilukis semas...
Mb Johor Perlu Jelaskan Isu Pulau Kukup Atau Letak Jawatan Kadir

Mb Johor Perlu Jelaskan Isu Pulau Kukup Atau Letak Jawatan Kadir

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 372 hits
Tokoh wartawan A Kadir Jasin menggesa Menteri Besar Johor Osman Sapian menjelaskan kontroversi mengenai status Pulau Kukup sebagai taman negara atau meletakkan jawatan jika gagal berbuat demikian Saya ingin bertanya kepada Osman jika dia be...
Doktor Kata Tak Perlu Urut Atau Produk Untuk Kecutkan Rahim Ia Mengecut Sendiri 48 Jam Lepas Bersalin

Doktor Kata Tak Perlu Urut Atau Produk Untuk Kecutkan Rahim Ia Mengecut Sendiri 48 Jam Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 732 hits
Semasa hamil sememangnya saiz hamil bertambah bagi menampung perkembangan janin Dan mungkin disebabkan hal ini ramai berpendapat ia perlu diurut atau perlukan ubat untuk mengembalikannya kepada saiz asal Jika itu tanggapan anda ia salah men...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu