Berhentilah Buat Semua Benda Untuk Anak Nanti Jadi Pemalas Sebenarnya Dia Boleh Buat Sendiri


Didik anak berdikari cara psikologi adalah keperluan untuk semua ibu bapa. Tahukah anda bahawa seorang anak tanpa disuruh akan mengambil mainan untuk bermain masak-masak, manakala seorang lagi anak akan ke sudut bacaan memilih buku. Mereka tidak meminta orang dewasa membantu sebaliknya melakukannya sendiri!
Hakikatnya menggalakkan anak melakukan sendiri merupakan salah satu cara memupuk sikap berdikari. Sediakan sokongan dan panduan kepada anak untuk cuba menyelesaikan masalah. Bagaimana pula, bagi anak yang tidak mampu melakukan dengan sendiri. Berikut tujuh tip secara psikologi untuk mendidik anak untuk menjadi seorang yang berdikari.
7 CARA LATIH ANAK ADA SIFAT BERDIKARI
1.Tugasan kecil kepada tugasan besar
Mulakan dengan tugasan kecil. Bahagikan tugasan besar kepada bahagian kecil. Semasa anak menyelesaikan tugasan kecil dengan jayanya, ajak melakukan tugasan yang lebih besar. Umpamanya setelah menyelesaikan puzzle, tingkatkan cabaran untuk tahap yang lebih sedikit cabarannya. Jangan lupa jika anak berjaya, beri penghargaan kepadanya.

2. Permainan bebas
Rancang masa “permainan bebas” dalam jadual harian. Anak memerlukan masa untuk membuat peraturan sendiri dan membina sempadan. Gunakan masa untuk membuat pemerhatian individu semasa anak bermain sendirian atau secara kumpulan.
Artikel Menarik: {Guna Pelekat Je, Anak Terus Jadi Rajin Buat Kerja Rumah. Ibu Ini Kongsikan Triknya}
3.Jadual tugasan harian
Jadual tugasan harian boleh dijadikan penanda aras peningkatan kebolehan anak berdikari. Gunakan carta bina graf jangkaan yang dicapai oleh setiap anak. Ubah tugasan mengikut harian atau mingguan.

Semasa anak menyelesaikan tugasan, anak boleh meletakkan kertas pelekat pada bahagian namanya dicarta. Aktiviti tugasan termasuklah memberi makan ikan, menyiram pokok, memulangkan buku ke rak yang betul, membersihkan bilik dan lain-lain tugasan yang sesuai dengannya.
4. Bantuan menguruskan masa
Bantu anak belajar menguruskan masanya sendiri. Terdapat anak yang tidak tahu apa yang perlu dilakukannya. Malah ada yang tidak tahu menjalankan aktiviti. Anak sebegini perlu diberi bantuan mengurus dengan menstrukturkan masa permainan bebas dan aktiviti.
5.Pilihan permainan
Sebaik-baiknya sediakan pilihan permainan buat anak. Mulakan dengan memberikan dua pilihan kemudian bergerak kepada tiga pilihan apabila anak sudah matang. Contohnya,”Adik hendak bermain buaian atau gelongsor?” Anak perlu memilih salah satu daripada dua pilihan yang dicadangkan. Aktiviti ini dapat membina kebebasan untuk berfikir dan belajar.

6. Lakukan tugasan sehingga selesai
Biarpun tugasan itu kecil, anak perlu menyelesaikannya. Beri pujian kepada anak kerana mengikut arahan. Jika perlu boleh diulang atau diajar semula perkara yang mereka tidak jelas. Tidak semua anak dapat memahami arahan dengan cepat.
Artikel Menarik: {Anak Perempuan Banyak Tiru Perwatakan Ibunya. Rajin Ibu, Rajinlah Anak}
6. Meletakkan barang di tempat asal
Memulangkan semula setiap peralatan ditempat yang betul dapat membantu anak belajar berdikari. Guru boleh melabel sama ada dengan gambar atau perkataan pada almari atau bekas peralatan. Isyarat ini dapat membantu anak mengingat kedudukan peralatan untuk disimpan. Disamping itu menggalakkan anak meningkatkan perkembangan literasi.
7. Mempunyai kawan baik
Menggalakkan persahabatan juga dapat membina perkembangan imej sendiri yang positif. Secara tidak langsung meluahkan perasaan simpati dan penyayang kepada orang lain.

Kesimpulannya, aktiviti yang mudah dapat membina keyakinan diri secara individu disamping menggalakkan anak menyelesaikan masalah tanpa mengharap bantuan orang lain.
The post Berhentilah Buat Semua Benda Untuk Anak, Nanti Jadi Pemalas. Sebenarnya Dia Boleh Buat Sendiri appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/berhentilah-buat-semua-benda-untuk-anak-nanti-jadi-pemalas-sebenarnya-dia-boleh-buat-sendiri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rajin Layan Anak Dah Boleh Wujudkan Bonding Time Tak Perlu Buat Benda Susah Pun

Rajin Layan Anak Dah Boleh Wujudkan Bonding Time Tak Perlu Buat Benda Susah Pun

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 339 hits
Hubungan mereka ketika bercinta tidak banyak diketahui umum Sebaik sahaja Raf melamar Mawar untuk menjadi isterinya semakin ramai yang mengikuti perkembangan mereka sehinggalah kini sudah mempunyai si kecil Rafael Ketika berpeluang berjumpa...
Pelanggan Spotify Family Kini Boleh Menyaring Muzik Yang Tidak Sesuai Untuk Anak Anak

Pelanggan Spotify Family Kini Boleh Menyaring Muzik Yang Tidak Sesuai Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 197 hits
Semasa kami remaja dahulu kami akan secara senyap senyap membeli album kumpulan rock dan rap yang mengandungi lirik yang sebenarnya tidak sesuai untuk didengari oleh individu bawah umur Dengan perkhidmatan penstriman yang menawarkan jutaan ...
Seawal Setahun Rajin Rangsang 7 Deria Ini Impian Nak Anak Bijak Boleh Tercapai

Seawal Setahun Rajin Rangsang 7 Deria Ini Impian Nak Anak Bijak Boleh Tercapai

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 394 hits
Nak anak bijak pandai Jangan lupa untuk rangsang 7 deria anak seawal mungkin Bagaimanapun ini yang selalu mak ayah terlepas pandang Kadang kadang keadaan ini juga boleh memeningkan kepala mak ayah Ramai yang keliru adakah kena ajar baca buk...
Terkena Jangkitan Kuman Dalam Darah Radang Peparu Anak Bawah 5 Tahun Boleh Maut

Terkena Jangkitan Kuman Dalam Darah Radang Peparu Anak Bawah 5 Tahun Boleh Maut

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 482 hits
Meningitis radang paru paru jangkitan kuman dalam darah sinusitis jangkitan telinga adalah antara penyakit penyakit yang boleh menjangkiti kanak kanak dan bayi Perkongsian doktor ini amat bermanfaat untuk menanganinya Dr berkongsi mengenai ...
Main Tepuk Amai Amai Dengan Anak Kecil Boleh Buat Tangannya Jadi Kuat

Main Tepuk Amai Amai Dengan Anak Kecil Boleh Buat Tangannya Jadi Kuat

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 446 hits
Pelbagai aktiviti perlu dilakukan untuk membantu perkembangan fizikal bayi untuk enam bulan pertama Melakukan aktiviti bersama si manja mampu memberi ruang yang baik untuk perkembangan mental dan fizikalnya Artikel Menarik Namun harus diing...
Ibu Trauma Setahun Benda Tumpang Dalam Patung Anak Ikut Balik Dari Sarawak

Ibu Trauma Setahun Benda Tumpang Dalam Patung Anak Ikut Balik Dari Sarawak

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 317 hits
Sudah menjadi lumrah bagi kanak kanak perempuan anak patung merupakan permainan yang sangat digemari kerana membawa perwatakan yang sesuai dengan seorang gadis Namun begitu anak patung yang cukup sifatnya boleh menyebabkan ada sesuatu benda...
Suami Hebat Dia Tak Susahkan Isteri Boleh Jaga Anak Buat Kerja Rumah Dah Bagus

Suami Hebat Dia Tak Susahkan Isteri Boleh Jaga Anak Buat Kerja Rumah Dah Bagus

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 984 hits
Berapa ramai bapa mithali zaman ini Kita lelaki dan perempuan tiada yang sempurna kecuali Junjungan Mulia Nabi SAW Tetapi berusahalah menjadi yang terbaik sebagai ibu dan bapa Zaman ini peranan bapa sudah berubah sudah tidak seperti dahulu ...
Sebenarnya Keris Boleh Dipos Tapi

Sebenarnya Keris Boleh Dipos Tapi

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 557 hits
Oleh Sebenarnya keris boleh dipos Saya bukan nak komen tentang kes YB Balakong tu betul atau salah saya cuma nak cerita pengalaman sendiri Saya mempunyai kawan seperguruan silat yang menghasilkan dan menjual pelbagai alatan senjata termasuk...
Semua Jari Digomolnya Masuk Dalam Mulut Hanis Kongsi Tip Anak Gatal Gusi

Semua Jari Digomolnya Masuk Dalam Mulut Hanis Kongsi Tip Anak Gatal Gusi

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 486 hits
Sejak melahirkan anak keduanya Alisa Aisyah Mei lalu pelakon dan pengacara Hanis Zalikha tidak lokek berkongsi pelbagai tip mengenai penjagaan bayi dan anak kecil Terbaru dia ada memberitahu bagaimana nak bantu bayi yang mula gatal gusi dan...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara