Berhenti Kerja Nak Jaga Mentua Bisnes Katering Wanita Ini Makin Sukses


Membuat keputusan untuk berhenti kerja bukan satu keputusan yang mudah. Ramai yang membuat keputusan meletak jawatan selepas berbulan-bulan memikirkan buruk baiknya. Begitu jugalah dengan wanita ini. Rosnieza Zainal atau mesra dipanggil Eja meletak jawatan demi menjaga kebajikan bapa mentuanya.
"Eja berhenti kerja sebab nak mudahkan urusan jaga ayah mentua. Suami pun berhenti kerja juga dan kami berdua buat keputusan untuk berniaga dari rumah. Maksudnya sambil kerja, sambil jaga ayah mentua.
Kami fikir apa bisnes yang boleh dibuat. Kami ada kemahiran memasak. Jadi kami buat keputusan buat bisnes masak. Kami ambil upah buat katering kecil-kecilan. Inilah permulaan bisnes kami lepas berhenti kerja pada 2013 dulu," cerita Eja.
TINGGAL RM10 SAJA DALAM AKAUNKeperitan memulakan bisnes bukan kepalang. Air mata jadi teman setia. Tiada siapa pun yang boleh memahami keperitan tiada wang melainkan diri sendiri yang menanggung. Ada orang buat bisnes laluannya mudah. Ada orang buat bisnes, laluannya penuh onak dan duri.
"Peritnya saya memulakan bisnes ni hanya Allah yang tahu. Kami bermodalkan duit simpanan sepanjang kerja dulu. Nak beli peralatan memasak semua tu. Sampai tinggal RM10 je dalam akaun bank. Tapi Allah datangkan orang yang memahami masalah saya. Emak, kakak dan abang saya banyak membantu.
"Dalam pantang lepas bersalin pun saya dah kuatkan kudrat untuk memasak tempahan pelanggan. Orang lain berpantang dapat berurut, duduk selesa. Tapi saya bersilat di dapur. Kenyataan tu memang memeritkan. Saya juga pernah sambil gendong anak pergi beli barang untuk niaga. Pernah juga kena tahan dengan pegawai JPJ sebab road tax kereta lupa nak lekat. Tiba-tiba bayi nangis, tak jadi pegawai JPJ tu nak saman sebab simpati," katanya lagi.
BENTO DIGEMARI RAMAI
.

.
Eja bersyukur kerana dalam keperitan, dia dapat bertahan untuk meneruskan bisnes katering dari rumah. Bermula dengan sedikit tempahan, kini alhamdulillah permintaan semakin menggalakkan. Walaupun ketika pandemik Covid-19, tempahan boleh dikatakan memadai untuk dia meneruskan kehidupan.
Dia juga bersyukur kerana dia dan suami dapat menjaga orang tua ketika saat memerlukan. Kini ayah mentua sudahpun pergi menghadap Ilahi.
"Sejak berhenti kerja dan berniaga sendiri, saya dapat rasa hidup saya memang berubah. Bukan nak kata berjaya sangat tapi saya bersyukur kerana makanan yang saya masak digemari dan tersebar dari mulut ke mulut. Tempahan sentiasa ada dan tak putus-putus daripada kawan-kawan. Terutama ketika musim perayaan atau cuti panjang."
"Saya juga dapat tukar kereta. Dulu kereta kecil. Sekarang besar sikit dan sesuai untuk buat penghantaran makanan yang pelanggan tempah. Kalau dulu kena ulang dua tiga kali untuk hantar kalau tempahan banyak," kata Eja yang gembira kerana dia ada banyak masa bersama anak-anak.

.

.

.

.

PENGALAMAN BERNIAGA DALAM HUJAN RIBUTDitanya apakah pengalaman pahit bergelar peniaga kecil-kecilan, Eja lantas teringat kisah dia berniaga di jalanan. Berbumbungkan khemah, dia dan suami berniaga makanan bersama bersama ramai lagi penjaja di lokasi tersebut. Dalam keadaan mengandung, Eja tetap membantu suaminya berniaga di Bangsar ketika itu. Sebagai penjaja, selayaknya dia mengharapkan barang jualan habis dijual.
"Masa tu kami niaga western food. Seronok meniaga masa mula-mula tu sampailah cuaca tiba-tiba berubah. Hujan lebat selebat-lebatnya. Angin pula kuat. Khemah dah mula goyang dan macam nak diterbangkan angin. Kami suami isteri tekad. Sorang pegang tiang kanan, sorang pegang tiang kiri."
"Tengok barang niaga yang basah kena hujan, Allah saja yang tahu perasaan saya masa tu. Air mata bersatu dengan air hujan. Dalam hati saya berdoa. Ya Allah, bantu aku. Kuatkan aku. Kau permudahkanlah urusan aku cari rezeki untuk anak-anak dan anak dalam kandungan aku," ceritanya lagi.

Eja kini tidak lagi niaga di jalanan, fokus katering di rumah sahaja.
SAMBAL READY TO EATBerkat kesabaran dan kegigihan, kini Eja boleh tersenyum apabila proses pembikinan sambalnya sudah sampai ke peringkat yang boleh dibanggakan. Dia mengusahakan sambal yang dinamakan Samba Tokok Ikan Bilih Padeh dan Samba Ikan Massin Cili Api.
"Sambal ini adalah mengikut cita rasa minang. Nama pun ikut loghat minang. Prosesnya sudah makin siap. Saya mulakan kecil-kecilan dahulu. Kemudian saya akan cuba buat sebaik mungkin. Sambal ini adalah bisnes tambahan untuk bisnes katering yang telah saya usahakan
Saya bersyukur kerana pada asalnya tujuan berhenti kerja adalah untuk jaga ayah mentua namun kini saya ada bisnes yang menjadi punca rezeki untuk seisi keluarga," cerita Eja menutup bicara.

Eja bersama salah seorang hero kecilnya.Sumber: Eja Zainal
NAK RESIPI LAIN? Klik sini:
https://ift.tt/3gyOY0j
https://ift.tt/3gEzwjg
https://ift.tt/2BWf1jr
Jom tengok video ni
https://www.youtube.com/watch?v=aEt_c9-AsQo


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2020/10/berhenti-kerja-nak-jaga-mentua-bisnes.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berhenti Kerja Demi Jaga Anak Hidap Kanser Otot

Berhenti Kerja Demi Jaga Anak Hidap Kanser Otot

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 192 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu memikul Itulah nasib pasangan suami isteri yang terpaksa berhenti kerja demi menjaga anak tunggal mereka selepas disahkan menghidapi kanser otot setahun lepas Pasangan Shahrul Asyraf Sharuddin 31 dan ist...
Menangis Tak Berhenti Jangan Biar Anak Makin Panik Cemas Cepat Cepat Buat Langkah Ni

Menangis Tak Berhenti Jangan Biar Anak Makin Panik Cemas Cepat Cepat Buat Langkah Ni

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 292 hits
Bila berlaku kecemasan seperti tangan anak berdarah atau sebagainya tangisan adalah reaksi pertama yang dapat dilakukan anak kecil kita untuk memberitahu keadaan mereka Esakan semakin kuat dan berlarutan pastinya terus membuatkan kita semak...
Kalau Orang Kenal Lagu Saja Pun Tak Apa Asalkan Saya Ada Kerja Nak Sara Anak Bini Daqmie Muncul Dengan Sabda Kekasih

Kalau Orang Kenal Lagu Saja Pun Tak Apa Asalkan Saya Ada Kerja Nak Sara Anak Bini Daqmie Muncul Dengan Sabda Kekasih

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 279 hits
Penyanyi yang sinonim dengan lagu lagu berunsur ketuhanan dan nasihat Daqmie atau Azmee Abdul Manap tidak kecil hati lagu lebih dikenali berbanding dirinya Daqmie sebelum ini sukses dengan lagu Tangis Sebatang Tamar yang mencecah lebih 2 4j...
3 Tips Bisnes Untuk Wanita

3 Tips Bisnes Untuk Wanita

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 285 hits
Satu perkongsian oleh lyna noh tentang business Ok jom baca penerangan beliau Sebab tuh kami nak jadi businessmen yang berjaya Semalam saya ada share di FBLive tentang kenapa wanita mesti berbisnes walaupun dah kaya Saya rasa nak tulis lagi...
K3s Wanita Ny4ris M4ut Kereta Dih3mpap Batu Konkrit Prolintas Henti Kerja Suke Serta Merta

K3s Wanita Ny4ris M4ut Kereta Dih3mpap Batu Konkrit Prolintas Henti Kerja Suke Serta Merta

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 375 hits
SUSULAN seorang wanita ny4ris m4ut apabila kereta dipandunya dih3mpap batu konkrit pemaju pembinaan lebuh raya di lokasi kejadian tampil memberi kenyataan Pemaju projek pembinaan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi Ulu Kelang Projek Lintasan S...
Perkara Penting Yang Usahawan Baru Mula Nak Bisnes Boleh Belajar Dari Syarikat Insurans

Perkara Penting Yang Usahawan Baru Mula Nak Bisnes Boleh Belajar Dari Syarikat Insurans

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 291 hits
Anda ada insurans hayat tak Kalau anda pergi tanya soalan di atas kepada 100 orang warganegara Malaysia kurang dari separuh saja yang jawab ada Ini berdasarkan laporan yang saya baca The post appeared first on
Kalau Nak Cepatlah Belanja Minum Sikit Wanita Dakwa Anggota Trafik Cuba Minta Rasuah Dari Suaminya

Kalau Nak Cepatlah Belanja Minum Sikit Wanita Dakwa Anggota Trafik Cuba Minta Rasuah Dari Suaminya

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 429 hits
The ReporterViral di media sosial semalam seorang wanita mendakwa dia bersama dengan suami dan anak kecilnya dalam perjalanan ke destinasi ditahan oleh dua anggota polis trafik yang sedang bertugas Salah seorang anggota terbabit kemudian me...
Hiburan Cukuplah Mempermainkan Agama Islam Ingin Mencari Redha Allah Nonny Nadirah Nak Berhenti Berlakon

Hiburan Cukuplah Mempermainkan Agama Islam Ingin Mencari Redha Allah Nonny Nadirah Nak Berhenti Berlakon

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 969 hits
Rasanya semua sedia maklum mengenai pelakon Nonny Nadirah yang sering saja menggunakan aplikasi TikTok serta merakam video dalam mempromosikan produk di ruangan Instagram Namun baru baru ini dia ada memuat naik sebuah entri panjang lebar di...
Hiburan Nak Mula Buat Bisnes Dan Kurangkan Berlakon Farah Nabilah Tak Mahu Abaikan Keluarga Selepas Bersalin

Hiburan Nak Mula Buat Bisnes Dan Kurangkan Berlakon Farah Nabilah Tak Mahu Abaikan Keluarga Selepas Bersalin

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 302 hits
Pelakon cantik yang kini sedang menanti detik melahirkan anak pertama Farah Nabilah berkata dia ingin menceburkan diri dalam bidang perniagaan secara serius selain menjadi seorang pelakon Dia yang menunggu baki empat minggu saja lagi untuk ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord