Bercuti Di Farm In The City Petting Zoo Semasa Norma Baru Pkpp


Farm In The City adalah salah satu lokasi jalan-jalan makan angin kami hampir setiap tahun. Petting Zoo yang terbesar di Malaysia ini terletak di Seri Kembangan, Selangor. Lebih kurang 5-10 minit sahaja naik kereta dari rumah saya di Pinggiran Putra, Seri Kembangan. Biasanya orang kata, yang paling dekat itulah yang paling jarang pergi. Saya suka ke Petting Zoo Farm in The City kerana ia mengingatkan suasana kampung, boleh berinteraksi dengan haiwan (sangat berbeza dengan Zoo Negara), walaupun kawasannya luas tapi setiap kawasan boleh nampak haiwan-haiwan bebas (walaupun mereka masuk ke sarang selepas jam 6 petang).Source:  Here04 Julai 2020 - Sepatutnya hujung minggu Julai ni kami pilih satu lokasi jalan-jalan makan angin. Al-maklumlah sekarang sudah masuk Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) dan kami si suami isteri berserabut dengan kerja, maka pergi melihat haiwan-haiwan semulajadi ni salah satu terapi menghilangkan stress.

Dalam lama web Farm In The City telah mengumumkan pembukaan semula pada 19 Jun 2020, dan keluar satu pop-up promosi Harga tiket  masuk ke Farm In The City dengan diskaun 50%!!. Kami pergi secara walk-in dengan harga tiket RM29.00 seorang untuk dewasa, manakala percuma bagi kanak-kanak bawah 90cm. TEMPOH PROMOSI SEHINGGA 19 JULAI SAHAJA!
Kami pergi hari Ahad ke FITC dengan pematuhan norma baru. Untuk masuk perlu pakai topeng muka, daftar MySejahtera untuk lokasi, ambil suhu. Sebelum masuk perlu ambil tag pelawat dan pulang semula sebelum keluar.
Permulaan pintu masuk akan jumpa bahagian kura-kura, kat sini pelawat akan diberi sayur untuk bagi makan kura-kura besar. Ada juga kura-kura besar dalam kolam, Besar giler macam Dinosaur!! yang kura-kura kecik bersemut-semut dalam kandang diorang pun comel je. Bersama dengan Kura-kura besar ni yang menarik untuk ambil gambar, kalau taknak lama di sini..ada lagi kura-kura besar di depan-depan lagi. 
Seterunsnya haiwan dalam air, buaya, ular-ular besar. Kat sini tak nampak berapa menarik sebab dalam kurungan (takkan nak lepas ular tu kan..). Boleh la scan seimbas lalu kat sini. Tapi anak saya si Irfan teruja tengok Buaya (walaupun tak berapa nampak sebab cermin kabur), ni akibat terpengaruh dengan Si Kancil dan Buaya la. Kita pergi ke bahagian burung-burungan pula.





Add captionDalam bahagian Sangkar Burung ni memang menarik untuk melawat lama sebab sangkarnya agak besar dan burung-burung dalam tu terbang bebas je. Ada pelbagai jenis burung, ayam, merak, itik. Nampak macam suasana kampung sangat. Masa ini tiada penjaga bagi bijirin kepada pelawat untuk bagi makan burung pada tangan sebab sebelum itu kami pernah pergi bagi makan burung pada tangan.



Burung-burung dalam ini boleh dikatakan agak mesra manusia, ada juga burung yang berani datang pada manusia kalau ada makanan/ Macam ayam, itik itu biasalah penakut sikit.


  Seterusnya ke kawasan terbuka untuk ke bahagian Mamalia. Ada Liama, Kura-kura besar, kambing. Mamalia dalam ini pun agak mesra dan mudah didekati untuk bergambar. kalau ada lebihan sayuran boleh bergambar untuk bagi makan pada mamalia.
Kura-kura besar memang merayau je dalam ni.

Lliama ke Apaca. Bulu dia memang sangat lembut. Seronok je belai binatang ni.

Kambing Perut hitam ni katanya keluarga baru dalam FITC ni.

Antara keunikan FITC berbanding Zoo lain adalah kita dapat lihat dengan dekat dan berinteraksi dengan haiwan.

Lokasi seterusnya ke kolam Ikan, Arnab. Sini hampir ke penghujung dah. Kalau korang rasa macam tak puas hati nak bergambar bersama haiwan-haiwan yang dah lepas, masih boleh pusing lagiMungkin jam dah lewat petang, arnab-arnab semua dalam kurungan rumah mereka. Biasanya arnab-arnab pun berkeliaran dalam ruangan bebas bersama pelawat untuk bergambar dan bagi makan.
Banyak betul kura-kura ni, ye lah, haiwan ni kan panjang umur, mudah dijaga dan makan sayur-sayur je. Sebelum ni dalam kurungan ni ada kancil, masa pergi ni takde pula. Ada burung-burung juga.
Masa jalan-jalan kami dah hampir jam 6 petang, jadi krew di sini dah mula bawa masuk haiwan ke kandang, rumah masing-masing. Untuk Pony Ride tiada semasa PKPP ini. Jadi mampu tengok dalam kandang sahaja Pony ni.dan akhir sekali pusing-pusing satu FITC ini, tembus ke ttik permulaan di kawasan Parrot ni. Masa keluar dah hampir jam 6 petang, krew pun dah siap-siap nak bawa parrot ini masuk rumah dah. Tak dapat  nak tengok pertunjukkan dan bergambar dengan parrot. 


Anak sulung Irfan jenis penakut dengan haiwan, berani dalam gambar je. Jadi memang susah nak bergambar Irfan dan haiwan. Si Imran ikut perangai papanya yang suka haiwan, jadi tak kisah nak rapat-rapat dengan haiwan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ismiqbal.com/2020/07/farm-in-city-petting-zoo.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Ismiqbal-Introvert+%28Ismiqbal+%3A+An+Introvert+Dad%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berpesta Semasa Pkpp 310 Dikenakan Kompaun

Berpesta Semasa Pkpp 310 Dikenakan Kompaun

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 171 hits
SEBANYAK 310 orang telah dikompaun selepas polis menyerbu sebuah pusat hiburan di Jalan PJU 7 3 Mutiara Damansara Petaling Jaya semalam Ketua Polis Daerah Petaling Jaya Asisten Komisioner Nik Ezanee Mohd Faisal berkata kesemua mereka ditaha...
Waktu Melawat Bilangan Pelawat Yang Dibenarkan Di Hospital Kkm Semasa Tempoh Pkpp

Waktu Melawat Bilangan Pelawat Yang Dibenarkan Di Hospital Kkm Semasa Tempoh Pkpp

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 603 hits
Sesuatu yang amat kita risaukan semasa kita di uji dengan pendamik ini ialah kesihatan diri dan juga ahli keluarga tersayang Macam ana sendiri amatlah bimbang memikirkan keselamatan dan kesihatan kedua mak abah di kampung Ketika waktu PKP d...
Jadikan Pemakaian Pelitup Muka Norma Baru Kehidupan Seharian

Jadikan Pemakaian Pelitup Muka Norma Baru Kehidupan Seharian

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 198 hits
Dr Muzaffar Syah Mallow Orang awam yang memakai pelitup muka setelah kerajaan mewajibkan penggunaan di tempat awam dan pengangkutan awam yang sesak bermula 1 Ogos hari ini ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di sekitar Jalan Tar Kuala Lu...
Ibadah Haji Bermula Kali Ini Dengan Norma Baru

Ibadah Haji Bermula Kali Ini Dengan Norma Baru

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 377 hits
Disebalik pandemik yang melanda jemaah haji hari ini memulakan ibadah haji bagi menyempurnakan Rukun Islam kelima Musim Haji tahun ini merupakan musim yang mempunyai bilangan jemaah haji paling sedikit berikutan usaha Arab Saudi mencegah pe...
Sebelum Pkp Semasa Pkp Pkpp Kumenghilang Ada Hikmah Rupanya Pkp Ni

Sebelum Pkp Semasa Pkp Pkpp Kumenghilang Ada Hikmah Rupanya Pkp Ni

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 223 hits
Assalamualaikum gaisss Dekat 6 bulan UH biarkan blog bersawang Bukan tak ingat blog kekangan masa sangatttt Alasan cliche kah Hihi Sebelum PKP PKP PKPP kumenghilang haaaa PKP bermula 18 Mac This is a content summary only Visit my website fo...
2 Kali Tubuh Parti Baru Di Usia 90 An Memang Mamak Kerala The Legend

2 Kali Tubuh Parti Baru Di Usia 90 An Memang Mamak Kerala The Legend

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 351 hits
Satu lagi parti Melayu berjaya ditubuhkan oleh Tun Mahathir Dari segi sejarah sepanjang hayat Tun Mahathir berpolitik beberapa parti telah tertubuh 1988 Tun M bergaduh dengan Ku Li tertubuh Parti Semangat 46 1999 Tun M bergaduh dengan Anwar...
Youtube Akan Berhenti Menghantar Emel Notifikasi Untuk Muat Naik Baru

Youtube Akan Berhenti Menghantar Emel Notifikasi Untuk Muat Naik Baru

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 221 hits
Pada YouTube sebelum ini pengguna boleh menetapkan untuk menerima emel apabila saluran yang dilanggan mereka memuat naik video baru Ini sekaligus memudahkan anda mengikuti perkembangan dan tidak terlepas sebarang muat naik baru Apa pun perk...
5 Menit Baru Paham 10 Foto Ini Perlu Kamu Amati Berkali Kali Untuk Temukan Momen Kocaknya

5 Menit Baru Paham 10 Foto Ini Perlu Kamu Amati Berkali Kali Untuk Temukan Momen Kocaknya

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 393 hits
Gara gara dipotret dengan timing dan angle yang tepat terkadang foto bisa membingungkan orang yang melihatnya Untuk memahaminya pun membutuhkan sedikit waktu hingga menemukan kejanggalannya di mana Foto semacam itu juga terlihat di bawah in...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional