Berapakah Income Blogger Sepenuh Masa


AssalamualaikumBismillah
Hai, hari kita tulis topik yang hangat sikit. Agak lama juga aku fikir nak buat tajuk ni ka atau tidak? Ada orang dia tak suka berkongsi tentang income sebab terlalu privacy. 
Nak tunjuk nanti katanya kita riak pula, tak tunjuk pula katanya kita tak nak kongsi tips. Nak simpan rahsia sendiri-sendiri saja. So, semuanya terpulang kepada individu. Bagi aku tak kisah income dia banyak mana. 

Yang penting apa yang aku boleh belajar dari seseorang yang dah berjaya. Apa yang dia buat sampai income dia begitu banyak? Apa yang perlu diperbaiki lagi dalam blog? Inilah yang aku cuba aplikasikan sendiri dalam blog. 
Bukan senang nak senang sebenarnya. 
Apabila sebut saja blogger sepenuh masa ini kan, pasti ada terdetik dalam fikiran "agaknya berapalah income dia dalam sebulan". So di sini, aku kongsikan dengan korang berapa income blogger sepenuh masa. Dalam erti kata lain, berapa income aku sebenarnya

Aku berkongsi supaya korang boleh nampak sebenarnya nak buat duit dari blog ini tidaklah mudah seperti yang orang lain kata. Tetapi tidak juga mustahil untuk jana income melalui blog. Cuma kena tahu cara. 
Dan kunci paling penting sekali ialah RAJIN DAN KONSISTEN. 

Baca Sini : Cara Dapatkan 1USD Adsense Setiap Hari

Jangan kata blogger sajalah, aku percaya siapa yang pernah jana income dengan Shaklee, buat duit dengan shopee affiliates ka atau apa sahaja bisnes korang sekarang ini yang pendapatan sampai ribu-ribu tu korang buat hari ini, bulan depan terus dapat ribu-ribu ka? 
Tidak kan? Mesti selepas bertahun baru korang kongsi kan semua orang mampu jana income dengan youtube, Mary Kay, Shaklee dan sebagainya. Orang kata kalau sembang saja siapapun boleh sembang. 
Jadi, begitu juga aku yang bekerja sebagai blogger sepenuh masa. 3 tahun pengalaman tanpa ilmu. 2 tahun cuba gunakan pengalaman yang ada dan tambah ilmu blogging dengan join group #biters terus apply sendiri di blog. Barulah boleh nampak hasilnya dari segi peningkatan pageview, earning adsense, ataupun servis menulis. 
Berapakah Income Blogger Sepenuh Masa?Apa yang aku buat dengan blog sehingga boleh jana income

Jadual di bawah merupakan analisis blog aku pada tahun 2020 dari segi pageviews, jumlah artikel, pendapatan melalui adsense dan juga job menulis yang lain. Korang boleh nilai sendirilah banyak atau tidak sebenarnya income blogger ni. 
Data ini hanya meliputi data dari blog aku saja ya. Bukan mewakili semua blogger sepenuh masa. Setiap blogger aku percaya ada sumber income mereka sendiri dari mana



Daripada jadual tu korang boleh nampaklah bahawa sumber income aku datangnya dari Google Adsense dan servis menulis blog seperti review dan upah menulis di blog klien. Selain itu job menulis juga termasuk design blog, blog konsultan, dan servis yang lain mengikut kehendak klien. 
Aku juga ada buat affiliates seperti :Shopee AffiliatesKlikjerAffiliate KickstartInvolve AsiaPendapatan melalui affiliates tak banyak sebab tahun lalu aku tak faham lagi dengan konsep affiliates ni. Tetapi lepas join shopee affiliates barulah aku faham macam mana nak promote affiliates. Slow bah aku ni. InsyaAllah kalau takda halangan tahun ni nak fokus jana pendapatan melalui affiliates pula. 
Apa Kaitan Jumlah Artikel Dalam Blog Dengan Pageview Google Analytics?Kalau korang tengok dalam jadual di atas, apa yang aku boleh lihat bahawa jumlah posting mempengaruhi jumlah pageview dalam google analytics. 
Perasan tak apabila aku post lebih dari 10 artikel sebulan secara konsisten, pageview dalam google analytics juga meningkat. Aku dah terangkan dalam entri sebelum ni. Ada masa korang boleh baca Blog Sii Nurul Capai 2 Juta Pageviews Dalam Masa 6 Bulan
Apabila menulis dengan konsisten, pendapatan dalam Google Adsense juga semakin meningkat. Tidak banyak tetapi sekurang-kurangnya aku dah boleh maintain 100USD sebulan. Ada banyak faktor lain lagi yang mempengaruhi pageview dan juga pendapatan. 
Macam Mana Nak Dapatkan Job Menulis?1. Pageview Blog Kunci untuk dapat job menulis terletak pada pageviews juga. Apabila mempunyai pageviews yang tinggi sudah tentu ramai pembaca kan. Jadi produk atau servis mereka lebih kerap dilihat oleh pembaca. 
Apatah lagi kalau kita boleh buat artikel yang dah berjaya masuk ke halaman pertama google, ia akan terus menyumbangkan trafik kepada produk ataupun servis mereka. 

Google Search Console dah ada 'search console insight'. So bolehlah tengok keywords apa yang banyak orang cari dalam blog dan korang boleh tahu kedudukan entri tu di mana dalam carian google


Baca Sini : Cara Menulis Artikel Sehingga Boleh Mencecah 10k Sehari

Oleh sebab itulah bagi aku, pageview sangat penting terutama kepada blogger sepenuh masa kerana sumber income itu semuanya daripada blog. 
Apabila pageview tinggi samada brand / klien yang cari korang untuk bagi job ataupun korang yang kena email mana-mana brand / klien untuk cari job. Ala macam kita hantar resume kerja tu. 

2. Domain Blog Selain itu, faktor domain juga. Kebanyakkan klien lebih prefer upah blogger yang berdomain berbanding menggunakan blogspot. Kalau korang nak tahu, sebelum beli domain, trafik blog aku boleh dikatakan tinggi waktu tu. 
Tetapi aku selalu tak dapat job sebab klien tak nak blog yang menggunakan blogspot atau tidak berdomain. Ada pun dorang tak bagi job berbayar. Ini adalah pengalaman akulah. Tak pasti pula pengalaman blogger lain. 

Baca Sini : Cara Renew Domain Blog Di NetKL

Kenapa penting memiliki domain?Menunjukkan Personal Branding (Portfolio)Domain Penting Untuk Meningkatkan Kepercayaan3. Konten SEO Untuk Artikel ReviewKalau boleh korang cubalah buat konten SEO terutama sekali artikel yang berkaitan dengan review. Tak kisahlah review berbayar atau tak. Ini apa yang aku selalu buatlah. 
Kenapa kena fokus SEO pula untuk artikel review? Supaya produk atau servis yang kita review tersebut mudah berada dalam carian Google. 
Apabila produk tersebut berada di halaman 1 - 3 google, jadi pageview kita juga secara automatik akan naik. Jadi hasil seperti inilah yang kita jadikan sebagai portfolio untuk tarik minat brand / klien kita untuk upah kita menulis di blog. 

So secara kesimpulan, berapa income blogger sepernuh masa? Jawapannya TIDAK TETAP. Kalau rajin, dapatlah banyak income, kalau tak memang kurang jugalah. Ada banyak cara lagi nak jana income dengan blog. Aku cuma kongsikan cara aku sahaja. 
Ada juga yang berpendapat kalau dah lulus adsense, dah boleh goyang kaki dan tunggu duit masuk. Tetapi sebenarnya bukan macam tu. Nak dapat 1USD pun payah. Aku pun sampai sekarang masih struggle lagi nak maintain income dari adsense. 
Cara aku untuk sentiasa ada income dalam blog aku memang fokus Google Adsense dan Servis Menulis sahaja. At least target aku sebulan sekurang-kurangnya dapat 1 job menulis pun dah bersyukur. Kalau dapat lebih, Alhamdulillah rezeki. 
Apapun REZEKI ALLAH dah tentukan. Kita cuba usaha sahaja dan berdoa. Selebihnya kita serahkan sepenuhnya kepada Allah. Jaga niat kita berblog. Sampaikan perkara yang baik, sentiasa berkongsi ilmu dan pengalaman. InsyaAllah rezeki tu sentiasa ada. 
Lagi satu, banyakkan bersedekah. InsyaAllah sentiasa dimurahkan rezeki. Setiap kali korang sedekah niat baik-baik. Allah akan berikan rezeki lebih kepada kita apabila kita sering bersedekah, kerana dalam rezeki kita pasti ada rezeki orang lain. 
Kalau kita jarang bersedekah, rezeki itu Allah bagi dengan kita cukup untuk kita sahaja. Percayalah the power of sedekah







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.siinurul.com/2021/07/berapakah-income-blogger-sepenuh-masa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bagaimana Anda Boleh Jana Passive Income Dengan Sertai Smart Saving Plan Yang Terbaik Masa Kini

Bagaimana Anda Boleh Jana Passive Income Dengan Sertai Smart Saving Plan Yang Terbaik Masa Kini

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 417 hits
Jom Mulakan Pelaburan Anda Untuk Pasif Income Setiap Hari Di Platform Terbaik Dan Selamat Bersama B4U Trades Investment Dari B4U Global MalaysiaPeluang Menjana Income Pasif Untuk Semua Tanpa Perlu Menaja Sesiapa Jika Mahu Dan Minat Untuk Me...
Paksa Suami Luangkan Masa Dengan Anak Anak Yang Rapat Dengan Ayah Kurang Bermasalah

Paksa Suami Luangkan Masa Dengan Anak Anak Yang Rapat Dengan Ayah Kurang Bermasalah

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 322 hits
Anak anak kebanyakkanya lebih rapat dengan ibunya kerana ayah sibuk mencari rezeki Masa anak anak bersama si ibu lebih banyak berbanding bersama dengan ayah Kadang kadang anak tak sempat berjumpa dengan ayahnya kerana faktor pekerjaan yang ...
Smart Saving Plan Terbaik Masa Kini Beri Pulangan Yang Realistik Antara 6 12 Sebulan Tanpa Gagal

Smart Saving Plan Terbaik Masa Kini Beri Pulangan Yang Realistik Antara 6 12 Sebulan Tanpa Gagal

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 303 hits
Jom Mulakan Pelaburan Anda Untuk Pasif Income Setiap Hari Di Platform Terbaik Dan Selamat Bersama B4U Trades Investment Dari B4U Global MalaysiaPeluang Menjana Income Pasif Untuk Semua Tanpa Perlu Menaja Sesiapa Jika Mahu Dan Minat Untuk Me...
Adakah Harga Coin Shiba Inu Akan Meningkat Dalam Masa Terdekat

Adakah Harga Coin Shiba Inu Akan Meningkat Dalam Masa Terdekat

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 251 hits
Harga coin Shiba Inu cenderung untuk meningkat dengan ketara dalam masa terdekat dan pemangkinnya adalah pelancaran pertukaran terdesentralisasi ShibaSwap yang telah lama ditunggu tunggu Shiba Inu seperti altcoin lain kini berada di rangkai...
Apa Agaknya Zahid Bincangkan Masa Jumpa Tpm Suruh Letak Jawatan

Apa Agaknya Zahid Bincangkan Masa Jumpa Tpm Suruh Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 245 hits
agendadaily com9 7 2021Apa agaknya yang diceritakan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kepada Timbalan Perdana Menteri yang juga Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini Adakah beliau memaklumkan keadaannya yang s...
Percepat Produksi Pemerintah Juga Antisipasi Penimbunan Obat Di Masa Ppkm Darurat

Percepat Produksi Pemerintah Juga Antisipasi Penimbunan Obat Di Masa Ppkm Darurat

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 178 hits
Pemerintah melalui Kementerian Kesehatan memastikan persediaan obat obatan dalam masa Pemberlakuan Pembatasan Kegiatan Masyarakat Darurat ini cukup Beberapa jenis obat yang mengalami kekosongan di pasaran akan segera diadakan
Ini Cerita Imam Adz Dzahabi Masjid Di Masa Silam Pernah Tutup Karena Wabah

Ini Cerita Imam Adz Dzahabi Masjid Di Masa Silam Pernah Tutup Karena Wabah

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 266 hits
Disarankan shalat di rumah saat pandemi seperti ini di daerah yang rawan tersebarnya virus covid
Musnah Pokok Durian Yang Tunggu Masa Gugur Adakah Ikut Cara Islam

Musnah Pokok Durian Yang Tunggu Masa Gugur Adakah Ikut Cara Islam

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 237 hits
NASUHA RAHMANTindakan Jabatan Perhutanan Negeri terus memusnahkan kebun haram durian Musang King di dalam Hutan Simpan Batu Talam disifatkan satu tindakan kurang bijaksana apatah lagi dilihat satu perbuatan membazir disaat buah durian yang ...
5777 Ivermectin Ppim Dan Gabungan Ngo Beri Kkm Masa Seminggu Samudera My 09 07 2021

5777 Ivermectin Ppim Dan Gabungan Ngo Beri Kkm Masa Seminggu Samudera My 09 07 2021

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 274 hits
KUALA LUMPUR 9 Julai 2021 Gabungan NGO NGO bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia akan mengambil tindakan mahkamah ke atas Kementerian Kesihatan Malaysia kerana melewatkan permohonan dan kelulusan untuk menggunakan Ivermectin bagi menyel...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Bertanggung Jawab Penuh Terhadap Semua Perkara Yang Anda Sendiri Buat Pilihan

Resipi Pajeri Buah Gajus Khasiat Dan Bahaya Kacang Gajus

Lunch Jom

The Importance Of Air Filtration For Smoke And Allergies

Sukar Muhyiddin Hadi Berundur Selepas Pn Kalah

Resepi Mee Rebus