Berapa Ngo Sedang Susun Agenda Tukar Kerajaan Kelantan


SESUDAH SUBUH

KEINGINAN rakyat Kelantan yang berada di luar (perantau) untuk melihat berlaku perubahan pemerintahan negeri itu daripada Pas kepada parti atau entiti lain sangat ketara dan serius. Ini terbukti dengan tertubuhnya beberapa Ngo yang diasaskan oleh rakyat Kelantan yang berada di luar Kelantan. 
Ngo tersebut lahir atau ditunjangi oleh individu mempunyai iktisad dari berbagai cabang atau kelas rakyat Kelantan, profesional, peniaga, mahasiswa dan juga bekas pegawai kerajaan (pensiun).
Tidak cukup bukti itu, banyak cakap-cakap dan runggutan kekesalan dan kecewa kepada kerajaan Pas hari ini dalam menguruskan negeri dan rakyat banyak yang pincang ataupun cacat. Kelemahan itu menyebabkan seolah-olah kerajaan Kelantan tidak berfungsi dan hanya setakat melaungkan slogan retorik "Membangun Bersama Islam" semata-mata.
Banyak tuntutan Islam tidak dilaksanakan atau diusahakan secara bersungguh. Misalnya kelestarian alam sekitar, hutan belantara dan sungai di Kelantan diceroboh sesuka hati lantaran gilakan balak dan mineral sehinggakan Kelantan tidak simpati lagi dengan haiwan. Baru-baru ini tular harimau belang merayau-rayau di kampung kerana sudah tidak betah untuk tinggal dihabitat asal mereka kerana ia sudah dirosakkan. 
Beberapa batang sungai juga airnya tercemar dan keruh menyebabkan segala hidupan di dalamnya seperti udang dan kelah, sebarau, dan lain-lain sudah pupus atau tidak ada langsung. Anugerah asal untuk kemakmuran rakyat Kelantan sudah tidak ada lagi. 
Kempen menukar kerajaan.
Sehingga kini terdapat sekurang-kurang tiga buah Ngo yang aktif memberi penerangan atau kempen untuk menukar kerajaan Kelantan hari ini yang sudah 31 tahun. Ia dijalankan secara dalam talian atau pun grup WhatsApp. Salah satu ia terdiri daripada rakyat Kelantan professional terdiri daripada pelbagai bidang.
Ngo berkenaan yang tidak dizahirkan nama, hanya menyebut "Rakyat Kelantan Prihatin", telah pun mengadakan sekurang-kurang dua kali pertemuan untuk merangka strategi ataupun pendekatan yang akan diambil untuk memastikan kerajaan Kelantan yang ada kini berubah atau berganti dengan kerajaan baru. 
Ngo berkenaan tidak menamakan sesiapa ketua mereka, tetapi bergerak secara bersama dan penuh iltizam. Antara sebab dan aslasan diberikan kenapa kerajaan Kelantan perlu ditukar adalah untuk membela rakyat Kelantan bagi mendapat hak mereka seperti mana diharapkan disamping rakyat dan negeri Kelantan maju sejajar dengan negeri-negeri lain. 
Dengan segala macam aset atau kekayaan semulajadi Kelantan yang dianugerahkan Allah seharusnya rakyat Kelantan mendapat kesenangan dan makmur sekiranya negeri Cik Siti Wan Kembang itu diurus dengan baik dan professional.
Kebijaksanaan pihak yang memerintah mengurus dan mentadbir Kelantan juga boleh mengeluarkan Kelantan daripada senarai tiga negeri termiskin di negara ini selepas Sabah, Sarawak dan Kedah. 
Beberapa buah Ngo berkenaan merumuskan keraguan mereka akan kemampuan kerajaan Kelantan dibawah Pas kini untuk mengurus dan mentadbir Kelantan dengan baik dan berkesan. Selama 31 tahun Pas memerintah Kelantan sejak tahun 1990 tidak nampak impak besar berlaku ke atas pembangunan di negeri itu baik sosial, ekonomi, budaya dan juga pendidikan. 
Kalau pun ada pembangunan dari segi syiar Islam itupun boleh dipertikaikan akan ketepatan dan keberhasilannya kepada rakyat.  
Usahkan pelan struktur pembangunan fizikal, tetapi pelan dalam khayalan (kepala) para pemimpin hari ini, pun tidak pernah dibentangkan. Ia jauh berbeza semasa arwah Tok Guru Nik Aziz Nik Mat ada yang memiliki arkitek pembangunan sosial ekonomi dan politiknya Husam Musa. Berbagai idea dan cetus projek dilakukan oleh Husam ketika itu, antara pembinaan lebuh raya rakyat Kelantan (LRK), projek yang dimulakan dengan penglibatan rakyat (menderma) itu tidak diteruskan hingga sekarang. Apa juga boleh disebut projek keretapi laju (ECRL), orang terawal mengimpikan itu ialah Husam. 
Kelemauan kerajaan Kelantan untuk meneruskan projek itu menjelaskan bahawa kerajaan pimpinan Ahmad Yakob tidak ada political will langsung untuk merubah Kelantan. 
Begitu juga dalam bidang pertanian, untuk menambahkan pendapatan rakyat, berbagai skim dan projek pembangunan sosial dilaksanakan atau dicetuskan ketika itu. Walaupun beberapa projek itu tidak berjaya seperti diharapkan, tetapi setidak-tidaknya ia ada idea dan wawasan jelas untuk membangun Kelantan dan rakyat. 
Untuk orang miskin ada projek rumah Dufah, skim bantuan beras Aitam, pemberian haiwan pawah, bantuan untuk orang tua dan pelajar, pembukaan ladang rakyat serta pengenalan tanaman baru seperti depu dan sebagainya.
Tahap keberadaan Kelantan dalam aspek pembangunan asas juga seperti dahulu. Kelantan belum ada satu pun projek mega yang boleh meledakkan pembangunan di Kelantan seperti industeri hiliran sekaligus menjadi ikon kepada kerajaan berusia 31 tahun. Ketiadaan pembangunan ini adalah disebabkan ketidak mampuan kerajaan yang ada hari ini.
Manakala pendekatan atau sikap diambil oleh Ngo berkenaan dalam usaha merubah kerajaan kini bukan berpihak kepada mana-mana parti politik. Ia bukan partisan.  Ngo berkenaan akan menggerakkan memberi pemahaman dan kesedaran umum khasnya pengundi di Kelantan untuk tidak memilih parti politik bagi pembentukan kerajaan apa lagi mengekalkan wakil-wakil rakyat yang berada di kerusi MB, TMB dan Exco sekarang. 
Sebaliknya rakyat Kelantan disarankan untuk memilih individu atau batang tubuh dalam pilihan raya akan datang yang diharap diangkat menjadi pemimpin kerajaan.  
Individu yang akan dipilih itu nanti mereka yang mempunyai kepakaran, berilmu sesuai dengan citarasa rakyat Kelantan, ada kesedaran dan komitmen tinggi untuk merubah Kelantan. Mereka juga bersikap terbuka "tasamuh" dan tidak emotif dengan parti politik. 
Dalam hal ini satu kaedah atau garis panduan akan dikeluarkan oleh Ngo berkenaan kepada pengundi Kelantan untuk memilih wakil-wakil rakyat kelak menjelang pilihan raya kelak. Mungkin juga Ngo itu akan menunjukkan individu yang diharap untuk menjadi MB Kelantan selepas ini.[wm.kl.8:38 am 19/01/2022]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2022/01/bberapa-ngo-sedang-gerakkan-untuk-tukar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Pula Pembalakan Bagus Untuk Harimau Ngo Bidas Jabatan Perhutanan Kelantan

Bila Pula Pembalakan Bagus Untuk Harimau Ngo Bidas Jabatan Perhutanan Kelantan

papar berkaitan - pada 25/1/2022 - jumlah : 141 hits
Bila pula pembalakan bagus untuk harimau NGO bidas Jabatan Perhutanan Kelantan Pengarah Jabatan Perhutanan Kelantan Abdul Khalim Abu Samah disifatkan sebagai jahil susulan kenyataannya hari ini bahawa aktiviti pembalakan bagus untuk populas...
Kerajaan Kelantan Nafi Pembalakan Punca Harimau Berkeliaran Di Gua Musang

Kerajaan Kelantan Nafi Pembalakan Punca Harimau Berkeliaran Di Gua Musang

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 145 hits
Kejadian harimau masuk kampung bukan pertama kali berlaku KOTA BHARU Kerajaan negeri Kelantan menafikan harimau berkeliaran di penempatan Orang Asli di Gua Musang sejak beberapa hari lepas berpunca daripada aktiviti pembalakan Timbalan Ment...
Untuk Apa Dilantik Penasihat Khas Kerajaan Bn Pn Ada Duta Khas

Untuk Apa Dilantik Penasihat Khas Kerajaan Bn Pn Ada Duta Khas

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 198 hits
Tindakan Menteri Luar Kerajaan BN PN Datuk Saiffudin Abdullah melantik Penasihat Khas dalam hal ehwal Asia Timur dan hal kebajikan antarabangsa mengundang rasa tidak puas hati dalam kalangan rakyat Menurut Bendahari Agung KEADILAN Lee Chean...
Wartawan Tua Minta Kerajaan Pahang Jawab Isu Penemuan Kepala Balak Di Hulu Telemong

Wartawan Tua Minta Kerajaan Pahang Jawab Isu Penemuan Kepala Balak Di Hulu Telemong

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 218 hits
BENTONG Aktivis alam sekitar yang juga merupakan bekas Ketua Pengarang Berita TV3 Khaidir Ahmad a k a Wartawan Tua yang menjalankan misi mencari punca sebenar becana tsunami balak melanda Kampung Sri Telemong disini baru baru ini mendakwa b...
Polemik Sprm Abim Mahu Janji Tranformasi Mou Ph Kerajaan Persekutuan Dilaksana

Polemik Sprm Abim Mahu Janji Tranformasi Mou Ph Kerajaan Persekutuan Dilaksana

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 112 hits
Angkatan Belia Islam Malaysia menyeru agar kerajaan BN PN segera melaksanakan agenda tranformasi sebagaimana yang dipersetujui dalam memorandum kerjasama antara Pakatan Harapan dan Kerajaan Persekutuan tahun lalu Hal itu menurut Presiden AB...
Kerajaan Takkan Laksanakan Pkp Secara Besar Besaran Hanya Perketatkan Kawalan Hishammuddin

Kerajaan Takkan Laksanakan Pkp Secara Besar Besaran Hanya Perketatkan Kawalan Hishammuddin

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 186 hits
Kerajaan tidak akan melaksanakan semula Perintah Kawalan Pergerakan namun kawalan lebih ketat akan dilaksanakan di pintu masuk dan keluar negara dalam usaha mengekang pandemik Covid 19 Menteri Kanan Pertahanan Hishammuddin Hussein berkata m...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama