Beranikah Umno Bercerai Dengan Bersatu Atau Hanya Sembang Kedai Kopi


 


January 4, 2021 DIFAHAMKAN majoriti bahagian UMNO yang selesai bermesyuarat semalam menolak kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).
Nampaknya suara akar umbi parti itu nampak solid dan dipercayai lebih 180 daripada kesemua 191 bahagian menolak Bersatu.
Jumlah itu ternyata lebih banyak daripada jangkaan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Dr. Mohd Puad Zakarshi yang sebelum itu membayangkan kira-kira 145 bahagian parti akan menolak Bersatu.Difahamkan, Bahagian Ketereh, Putrajaya dan satu bahagian di Perlis sahaja dilihat menyokong kerjasama dengan Bersatu.
Di Ketereh, ketua bahagiannya, Tan Sri Annuar Musa secara jelas menyokong kerjasama dengan Bersatu dan mengandaikan kejayaan bukan milik Perikatan Nasional dan Muafakat Nasional sekiranya mahu bergerak solo.
Lebih ekstrem, UMNO Bahagian Pagoh sendiri menyatakan tidak akan memberi laluan mudah kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bertanding di Parlimen Pagoh.
Walaupun ia bertentangan dengan keputusan UMNO Johor sebelum ini yang memberi sokongan untuk Muhyiddin kekal di Pagoh dalam PRU-15.
UMNO Perak dan Selangor pula jelas tidak mahu mengambil semula kerusi parti yang dilarikan bekas pemimpinnya yang menyertai Bersatu.
Suara bantahan majoriti akar umbi itu bermula apabila Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki yang menyelar tindakan Bersatu yang ‘mencuri’ ali UMNO.
Malah beliau menyebut nama Setiausaha Agung Bersatu, Datuk Seri Hamzah Zainuddin sebagai individu terlibat.
Lebih panas ia kemudiannya dibangkitkan oleh Ketua UMNO Bahagian Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz yang mendakwa ada pihak dalam Bersatu memberi sejumlah wang yang banyak kepada orang UMNO yang mahu membuka cawangan Bersatu.
Bagaimanapun rata-rata bahagian menjaga baik hubungan UMNO dengan Pas yang dimeterai melalui Muafakat Nasional (MN) kerana percaya gabungan mereka tanpa Bersatu sudah mampu memerintah negara selepas PRU-15.
Namun ada juga suara bahagian di Terengganu yang menolak kerjasama dengan Pas kerana beranggapan mahu merampas kerajaan negeri bersendirian.
Nampaknya keputusan majoriti UMNO sudah pasti meletakkan Pas dalam keadaan dilema kerana parti itu bersama Bersatu dalam gabungan Perikatan Nasional.
Keputusan rasmi UMNO sudah pasti diputuskan oleh mesyuarat Majlis Tertingginya nanti dan dipanjangkan Mesyuarat Majlis Presiden PN.
Adakah UMNO benar-benar mahu mufarakah dengan Bersatu dan merosakkan hubungan dengan Pas?
Atau suara-suara desakan UMNO itu sekadar amaran kepada Bersatu supaya jangan lagi ‘membuli’ UMNO jika mahu kerajaan sedia ada kekal selepas PRU-15?
Satu lagi, bersediakan UMNO melihat Pakatan Harapan sekali lagi menjadi kerajaan sekiranya langkah bermufarakah dengan Bersatu satu kesilapan?






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/01/beranikah-umno-bercerai-dengan-bersatu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kedai Kopi Sepadae Atau Sempadan Buat Penggemar Kopi

Kedai Kopi Sepadae Atau Sempadan Buat Penggemar Kopi

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 365 hits
Kedai Kopi Sepadae yang terlwtak di sempadan Terengganu dan Kelantan merupakan cafe kecil yang mungkin nampak biasa tetapi ada penggemarnya yang tersendiri Bagi peminat kopi ia merupakan satu kegilaan untuk menikmati kopi yang sebenar Lain ...
Puad Zarkashi Ingatkan Annuar Musa Yang Rancang Nak Bubar Umno Adalah Bersatu Bukan Pkr Atau Dap

Puad Zarkashi Ingatkan Annuar Musa Yang Rancang Nak Bubar Umno Adalah Bersatu Bukan Pkr Atau Dap

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 233 hits
Akan ada yang komen kenapa perbezaan pendapat dibahas di luar Pada mereka musuh akan untung jika berlaku perbahasan terbuka UMNO adalah parti besar Ia kembali bangkit UMNO wajar lebih terbuka Jangan sapu sampah bawah carpet Jangan apologati...
Hanya Mesyuarat Biasa Tak Bincang Isu Umno Bersatu

Hanya Mesyuarat Biasa Tak Bincang Isu Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 208 hits
PAS menafikan tanggapan yang mengatakan mesyuarat parti itu hari ini menyentuh isu pertelingkahan antara Umno dan Bersatu Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Mohd Khairuddin Aman Razali berkata pertemuan pemimpin PAS pagi ini hanya mesyuarat bulana...
Hanya Gertak Dan Wayang Sahaja Umno Bawa Ke Mesyuarat Agung Tahunan

Hanya Gertak Dan Wayang Sahaja Umno Bawa Ke Mesyuarat Agung Tahunan

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 238 hits
Selepas drama dan ugutan mereka juga sama sama makan popcorn yang ada di atas meja mesyuarat mereka Setelah seminggu panas dengan gertak dan ugutan akhirnya Majlis Tertinggi Umno malam tadi membuat keputusan Mesyuarat Agung Umno pada 31 Jan...
Tumpuan Awani 7 45 Umno Tolak Bersatu Empat Individu Direman Seludup Bahan Mentah

Tumpuan Awani 7 45 Umno Tolak Bersatu Empat Individu Direman Seludup Bahan Mentah

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 245 hits
UMNO semakin lantang Lebih 100 UMNO bahagaian yang bersidang di peirngkat bahagian bersuara enggan mengadakan kerjasama dengan parti Bersatu pada PRU ke 15 nanti Empat individu termasuk dua pengarah syarikat ditahan reman empat hari berhubu...
Why Is Umno Angry With Muhyiddin Bersatu

Why Is Umno Angry With Muhyiddin Bersatu

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 189 hits
You cannot curse and condemn Umno for 56 years and suddenly declare you are now going to bed with Umno No excuse in the world can wash all the nasty things you have said about Umno over 56 years DAP will be rejected by the voters as would U...
Populariti Bersatu Merudum Pas Perlukan Umno

Populariti Bersatu Merudum Pas Perlukan Umno

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 200 hits
PAS dilihat mempunyai peluang lebih baik jika bersama dengan UMNO dalam Pilihan Raya Umum Ke 15 yang dikatakan akan berlangsung tahun ini Ini kerana populariti Parti Pribumi Bersatu Malaysia didakwa semakin merudum Sekiranya Pas mahu bergan...
Kerjasama Dengan Dap Anwar Punca Umno Masuk Bersatu Dakwa Zahid Md Arip

Kerjasama Dengan Dap Anwar Punca Umno Masuk Bersatu Dakwa Zahid Md Arip

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 270 hits
malaysiadateline com Pemimpin Parti Pribumi Bersatu menafikan sekeras kerasnya dakwaan parti itu mencuri ahli Umno dan menyifatkan tuduhan tersebut sebagai satu penghinaan kepada akar umbi Umno yang memilih untuk menyertai Bersatu Senator M...
Umno Assembly To Decide On Future With Bersatu On Jan 31

Umno Assembly To Decide On Future With Bersatu On Jan 31

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 199 hits
The Umno supreme council has decided to bring the matter of the party s strained relations with Bersatu to a vote at the Umno general assembly which would be held on Jan 31 Party information chief Shahril Hamdan said the supreme council arr...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup