Beradab Sebagai Tetamu Allah




oleh Mohamad Muhaimin Mohamad Zaki
KEKESALAN Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mujahid Yusof terhadap seorang ahli perniagaan yang berpakaian seperti wanita ketika mengerjakan umrah di Tanah Suci baru-baru ini wajar dijadikan pedoman dan iktibar buat kita semua.
Ini kerana, perkara sebegini menimbulkan ketidakselesaan daripada beberapa jemaah umrah yang melihat sendiri perkara berkenaan. Selain itu juga, perbuatan itu dilihat kurang sesuai memandangkan tindakan menceroboh ruang yang ditentukan untuk wanita.
Tambahan pula, ketika seseorang berada di Tanah Suci tempat yang diberkati dan dimuliakan Allah SWT, mereka haruslah menjaga adab dan tatasusila selaku bergelar tetamu Allah.
Merujuk ‘Qamus Mu‘jam Lughat al-Fuqaha’, lelaki yang menyerupai perempuan dalam bahasa Arab disebut sebagai al- mukhannas. Ia bermaksud lelaki yang menyerupai wanita dalam cara berjalan, bercakap, kemanjaan dan kelembutannya.
Secara umumnya, ada dua kategori mukhannas dalam syarak. Pertama, mukhannas yang bersifat semula jadi iaitu lelaki yang mempunyai perwatakan wanita pada cara percakapan, kelembutan anggota dan kecelaruan fizikal. Mereka tidak mempunyai nafsu terhadap wanita serta tidak dikenali terbabit dengan perbuatan keji.
Oleh itu mereka tidak dianggap fasik dan tidak termasuk dalam lingkungan mereka yang dilaknat dalam hadis Rasulullah SAW.
Kategori kedua adalah mana-mana lelaki yang sengaja berperilaku dan bertindak sebagai perempuan dalam gerak-geri dan rupa diri (cara berpakaian, berhias dan perhiasan) menyerupai wanita pada rupa bentuk tubuhnya dan cara bercakap.
Ia dianggap sebagai perbuatan buruk, melakukan maksiat dan pelakunya dianggap berdosa serta tergolong dalam mereka yang dilaknat.
Oleh yang demikian, jantina mukhannas bagi kategori kedua ini adalah lelaki. Penentuan ini didasarkan kepada kaedah fiqh yang menyebutkan mengekalkan hukum berdasarkan asal sesuatu.
Syariat Islam sentiasa dibina di atas kebiasaan umum. Justeru, mana-mana lelaki yang sengaja berperilaku sebagai perempuan dalam gerak-geri dan rupa diri pada hakikatnya dan asalnya adalah lelaki. Oleh itu, hukum adalah dikembalikan kepada asal lelaki.
Bagi mana-mana mukhannas yang sengaja menukar jantina mereka adalah satu perbuatan yang haram sekiranya dilakukan tanpa sebab yang kukuh. Ini kerana perkara berkenaan sudah mengubah ciptaan Allah SWT.
Berdasarkan ketetapan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MJFK) Kali ke-4 yang bersidang pada 1982 membuat keputusan bahawa pertukaran jantina daripada lelaki kepada perempuan atau sebaliknya melalui pembedahan adalah haram dari segi syarak.
Selain itu, seseorang yang dilahirkan lelaki, hukumnya tetap lelaki walaupun ia berjaya ditukarkan jantinanya melalui pembedahan.
Dalam konteks golongan ini ketika menjalani ibadat haji dan umrah, berdasarkan kesimpulan yang diberikan oleh dua pakar rujuk ibadah haji Tabung Haji, Datuk Razali Shahabudin dan Dr Anisah Ab Ghani dalam kajian mereka berjudul Pelaksanaan Haji dan Umrah Bagi Golongan Khunsa dan Mukhannas menyebutkan bahawa mukhannas, sama ada yang semula jadi atau yang disengajakan pada hakikatnya adalah lelaki, maka hukum ibadat hajinya adalah hukum ibadat haji lelaki dalam semua perkara.
Sungguhpun begitu, sekiranya terdapat keperluan untuk menempatkan mukhannas semula jadi yang tiada syahwat terhadap perempuan di tempat yang sama dengan wanita adalah dibolehkan sekiranya terdapat beberapa keperluan. Hal ini berdasarkan kepada pendapat fuqaha yang memberikan keringanan kepada mukhannas kategori ini bergaul dengan wanita.
Namun, sebaliknya bagi mereka yang sengaja menjadi mukhannas sama ada menukar jantina atau tidak, tidak boleh sama sekali ditempatkan bersama dengan wanita.
Penulis adalah penuntut Universiti Sains Malaysia (USM)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/02/06/beradab-sebagai-tetamu-allah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keangkuhan China Melawan Tuhan Lalu Allah Hantar Tentera Coronavirus

Keangkuhan China Melawan Tuhan Lalu Allah Hantar Tentera Coronavirus

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 391 hits
Sebagai orang yang beriman kita sentiasa yakin bahawa di sebalik setiap kejadian yang berlaku pasti ada hikmah dan peringatan yang Allah SWT mahu kita renungi dengan penuh keinsafan justeru bagaimana kita melihat kemunculan wabak novel Viru...
Kisah Seorang Yang Suka Sedekah Kepada Adik Beradiknya Allah Beri Rezeki Melimpah Ruah

Kisah Seorang Yang Suka Sedekah Kepada Adik Beradiknya Allah Beri Rezeki Melimpah Ruah

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 1538 hits
Gambar HiasanHubungan adik beradik ibarat isi dan kuku Atau air dicincang takkan putus Kita dilahirkan dari perut mak yang sama Membesar bersama sama ada suka dan duka Tapi itulah kenangan yang paling manis untuk kita kenang bila masing mas...
Nur Sajat Menangis Mohon Maaf Tanya Adakah Dia Tidak Layak Pergi Ke Rumah Allah

Nur Sajat Menangis Mohon Maaf Tanya Adakah Dia Tidak Layak Pergi Ke Rumah Allah

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 675 hits
JUTAWAN kosmetik Muhammad Sajat Kamarul Zaman tampil memohon maaf sambil menangis kepada rakyat Malaysia terutama terhadap golongan ugamawan Muhammad Sajat dalam video secara live di Facebook Aliff Syukri Terlajak Laris hari ini berkata dia...
Ya Allah Beri Seorang Anak Pun Cukup Elizad Harap Usahanya Untuk Ivf Berjaya

Ya Allah Beri Seorang Anak Pun Cukup Elizad Harap Usahanya Untuk Ivf Berjaya

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 484 hits
Pelakon dan juruhebah radio popular Siti Elizad merancang untuk memulakan proses rawatan kesuburan In vitro fertilisation bagi mendapatkan cahaya mata Elizad 36 atau nama sebenarnya Siti Elizad Mohamad Sharifuddin berkata rawatan itu perlu ...
Hukum Bernazar Tanpa Menyebut Nama Allah Swt

Hukum Bernazar Tanpa Menyebut Nama Allah Swt

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 332 hits
SOALAN Adakah terbatal nazar sekiranya kita tak menyebut nama Allah Contoh Dapat SPM 10A aku akan berpuasa 10 hari Macam tu sahaja ayatnya mohon penjelasan JAWAPAN Nazar dari sudut bahasa membawa erti berjanji melakukan kebaikan atau kejaha...
Berlindung Dengan Ayat Ayat Allah Subhanahu Wa Ta Ala 9724

Berlindung Dengan Ayat Ayat Allah Subhanahu Wa Ta Ala 9724

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 304 hits
Allah telah berfirman yang bermaksud Dan tidaklah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main main dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan kalau mereka mengetahui Allah dan Rasulullah Allah dan Rasulullah Allah dan ...
Saya Hairan Fikirkan Amalan Apa Yang Abam Lakukan Hingga Begini Allah Muliakan Hari Akhirnya

Saya Hairan Fikirkan Amalan Apa Yang Abam Lakukan Hingga Begini Allah Muliakan Hari Akhirnya

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 330 hits
Kita telah dikejutkan dengan berita pemergian pelawak terkenal yang tidak disangka sangka pada awal pagi semalam Allahyarham Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan atau lebih dikenali dengan nama Abam Bocey telah pergi meninggalkan isteri dan ...
Allah Tunggu Taubat Kita

Allah Tunggu Taubat Kita

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 2138 hits
Allah Tunggu Taubat Kita Tak pernah Allah menutup pintu taubat hambaNya malahan Allah selalu menunggu hamba hambaNya bertaubat Walau macam mana jahat seorang hamba masih ada pintu ampunan yang Allah buka untuknya Taubat tak mesti tunggu tua...
Isteri Amanah Allah Swt Bukan Hanya Jaga Bila Suka

Isteri Amanah Allah Swt Bukan Hanya Jaga Bila Suka

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 378 hits
Isteri amanah ALLAH bukan hanya jaga bila suka ceraikan bila tak suka Sedih pilu menangis sangat bila banyak terjadi kisah suami muda muda lagi ceraikan isteri ada setengahnya isterinya sedang mengandung untuk berkahwin lain Ada kisah begin...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan