Belanjawan 2021 Survival Pemain Industri Pelancongan Perlu Dibela Sharkar


Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mohd Sharkar Shamsudin menyambut baik pengumuman kerajaan dalam Belanjawan 2021 berhubung pembangunan infrastruktur yang sekali gus boleh menyumbang kepada perkembangan sektor pelancongan negara.
Katanya, beliau menyokong peruntukan kerajaan untuk melaksanakan projek Central Spine Road (CSR) melibatkan jajaran baharu, dan projek jalan pintasan Cameron Highlands.
“Sememangnya dua projek ini perlu untuk meningkatkan aspek kemudah-sampaian serta memendekkan tempoh perjalanan antara destinasi-destinasi berkenaan.
“Ini sekali gus akan meningkatkan kehadiran pelancong ke destinasi-destinasi berkenaan khususnya Cameron Highlands yang kita sedia maklum sering berdepan masalah kesesakan lalu lintas terutama pada musim cuti sekolah.
“Cuma, apa yang dilihat mendapat rungutan dari rakyat selepas Belanjawan 2021 dibentangkan adalah soal nasib atau survival pemain industri pelancongan yang terjejas ekoran Covid-19,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Jelas beliau, seharusnya, dalam Bajet 2021, kerajaan memberikan penekanan kepada membantu pemain industri pelancongan yang rata-ratanya pada ketika ini ‘lumpuh’ kesan penularan pandemik itu.
“Saya ambil contoh di Pahang, sejak PKP dilaksanakan pada 18 Mac 2020, industri pelancongan negeri ini dianggarkan mengalami kerugian RM2 bilion apabila kehilangan perbelanjaan pelancong.
“Jumlah anggaran kerugian itu bukan sahaja membabitkan sektor perhotelan malah semua sektor dalam industri pelancongan di negeri ini, jika sektor perhotelan sahaja, dianggarkan kerugian yang dialami berjumlah RM500 juta.
“Jadi, kerajaan seharusnya memberikan penekanan kepada membantu pemain industri pelancongan ini bagaimana untuk mereka meneruskan survival mereka dalam keadaan negara masih berdepan penularan pandemik Covid-19.”
Ujarnya, dalam keadaan negara masih berdepan penularan wabak Covid-19, pemain industri pelancongan perlu dibantu.
“Sebagai contoh pengusaha bas persiaran yang hilang punca pendapatan sehingga tidak mampu membayar gaji pekerja dan hutang pinjaman.
“Pemandu pelancong yang hilang pendapatan semasa PKPB dan PKPP, tidak ada tabungan KWSP. Amat terkesan dengan Covid-19 Ini.”
Tegas beliau yabg juga Ahli Dewan Undangan Negeri Lanchang, jika tiada bantuan dan sokongan yang wajar dalam tempoh 12 bulan ini, industri akan merundum dengan lebih cepat dan drastik.
“Ini tidak boleh dibiarkan berlaku. Sewajarnya pihak kerajaan menilai semula bentuk bantuan dan sokongan terhadap industri pelancongan negara supaya terus dapat menyediakan pekerjaan seterusnya menjana ekonomi negara.”
Antaranya inisiatif yang kerajaan boleh laksanakan adalah seperti berikut:
1. PELEPASAN CUKAI
Inisiatif ini antara kaedah untuk merangsang industri pelancongan negara. Sebagai contoh, bagi individu yang pergi bercuti lebih dari tiga hari ataupun mereka berbelanja lebih RM3,000 mereka boleh dapat pelepasan cukai.
2. BAUCAR KEPADA HOTEL
Seperti mana kerajaan memberikan baucar seperti baucar buku, pihak hotel juga sewajarnya diberikan baucar dari pihak kerajaan. Menerusi cara ini, ia dapat menyelamatkan hotel dari terus hilang pelanggan ekoran Covid-19.
3. CUTI SEKOLAH
Musim cuti persekolahan perlu diubah supaya semua sekolah tidak bercuti serentak.
Sebagai contoh, setiap kali musim cuti sekolah hanya tiga atau empat negeri yang bercuti. Ini penting bagi memastikan tidak berlaku limpahan pelancong sekali gus menyebabkan kesesakkan kerana mereka bercuti pada masa yang sama.
Jika tidak, aktiviti pelancongan domestik hanya akan tertumpu pada cuti hujung minggu atau hari-hari tertentu sahaja dan lebih parah lagi menyebabkan kesesakan melampau sebagai contoh di Cameron Highlands, jika pada cuti hujung minggu kesesakannya tidak boleh diatasi.
4. INSENTIF BEKERJA DARI LUAR, HOTEL
Sewaktu PKPB dilaksanakan, kerajaan boleh melaksanakan pemberian insentif kepada kakitangan awam untuk mereka bekerja bukan sahaja di rumah malah di hotel, ini sekali gus memberi peluang kepada mereka bercuti bersama keluarga. Jika ada surat kebenaran dari kerajaan untuk mereka berbuat demikian, sudah tentu ia akan merancakkan sektor perhotelan negara. – UMNO Online
Kes Rogol : MB didesak arah dua exco bercuti

The post Belanjawan 2021: Survival Pemain Industri Pelancongan Perlu Dibela – Sharkar appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/11/07/belanjawan-2021-survival-pemain-industri-pelancongan-perlu-dibela-sharkar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 394 hits
YANG di Pertuan Agong menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan dan parti parti politik di atas semangat bipartisan dan permuafakatan yang ditunjukkan dalam Belanjawan 2021 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah turut menzahir...
Belanjawan 2021 Tak Mampu Bantu Kami Kata Persatuan Pelancongan Sabah

Belanjawan 2021 Tak Mampu Bantu Kami Kata Persatuan Pelancongan Sabah

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 180 hits
Persatuan Pelancongan Sabah menjangkakan banyak pusat pelancongan mungkin ditutup jika kerajaan tidak mengkaji semula Belanjawan 2021 dan menambah peruntukan untuk industri itu KOTA KINABALU Persatuan Pelancongan Sabah yang kecewa dengan Be...
Zahid Dakwa Ahli Parlimen Barisan Nasional Sebulat Suara Sokong Belanjawan 2021

Zahid Dakwa Ahli Parlimen Barisan Nasional Sebulat Suara Sokong Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 239 hits
KUALA LUMPUR Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata ahli parlimen BN berjanji untuk menyokong Belanjawan 2021 yang akan dibentangkan pentadbiran Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Jumaat ini Ahli ahli parlimen Barisan N...
Belanjawan 2021 Ada Apa Untuk Belia

Belanjawan 2021 Ada Apa Untuk Belia

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 268 hits
Pada 5 November 2020Oleh Farid MauludSidang Parlimen Sesi Perbentangan Belanjawan 2021 merupakan sesi yang sangat penting kepada seluruh rakyat Malaysia untuk mendengar inisiatif kerajaan dalam menangani kesusahan rakyat semasa musim Covid1...
Fomca Cadang Kerajaan Naik Cukai Tembakau Dalam Belanjawan 2021

Fomca Cadang Kerajaan Naik Cukai Tembakau Dalam Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 405 hits
Gabungan Persatuan Persatuan Pengguna Malaysia menyarankan Putrajaya terus meningkatkan kadar cukai tembakau supaya kenaikan harga rokok akan mengurangkan tabiat merokok dalam kalangan rakyat Penyelaras Kawalan Tembakau Inisiatif SmokeFreeM...
Belanjawan 2021 Dap Syor Naikkan Bantuan Lanjut Moratorium Pinjaman Enam Bulan Lagi

Belanjawan 2021 Dap Syor Naikkan Bantuan Lanjut Moratorium Pinjaman Enam Bulan Lagi

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 235 hits
KUALA LUMPUR DAP hari ini menyenaraikan tiga syor kepada kerajaan Perikatan Nasional dalam Belanjawan 2021 yang boleh dilaksanakan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dalam rakaman video yang disiapkan di laman Facebooknya berkata belanjawan ...
Belanjawan 2021 Apa Rakyat Harapkan

Belanjawan 2021 Apa Rakyat Harapkan

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 300 hits
BELANJAWAN atau Bajet 2021 kali ini lebih unik memandangkan kerajaan memerlukan sejumlah wang yang agak besar untuk memastikan penularan wabak berjangkit Covid 19 dapat dibendung Malah pada 28 Ogos lalu Yang di Pertuan Agong menitahkan semu...
Forum Belanjawan 2021

Forum Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 553 hits
Live FB Page Penggerak Daily Tarikh 5 11 2020Waktu 8 30 10 00 mlmSaksikan diskusi bersama YB Dato TPSj Hj Mohd Rashid Hasnon Pengerusi PKN Negeri Johor merangkap Timbalan Yang Di Pertua Dewan Rakyat dan Ahli Parlimen Batu Pahat Program akan...
Belanjawan 2021 Dibentang Esok Luar Biasa

Belanjawan 2021 Dibentang Esok Luar Biasa

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 272 hits
ARIF ATANAhli Parlimen Parit Buntar Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa menegaskan Belanjawan 2021 yang bakal dibentangkan esok adalah luar biasa kerana berlaku pada masa krisis Covid 19 dan krisis politik Naib Presiden AMANAH itu berkata Bela...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Potong Ikan Keluar Api



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Credit Card Swipe Fees Are Going Down Are Points Going With Them

Ada Ibu Hamil Terpaksa Induce Waktu Nak Bersalin Ibu Sebabnya

Patut Tak Boleh Daftar

Masa Naik Kata Harga Dunia Naik Masa Jatuh Salahkan Pmx Wakaliamput

Dpr Hotline Rim Polri Bisa Cegah Calo Dan Penipuan

Polisi Tetapkan 3 Tersangka Pengeroyok Prajurit Tni Prada Lukman Di Cikini