Belanjawan 2020 Hanya Permainkan Angka Kelirukan Rakyat Dr Ahmad Zahid




Ahli Parlimen Bagan Datuk, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, tahun kedua Pakatan Harapan (PH) memegang tampuk pimpinan negara, seharusnya mereka sudah boleh membiasakan diri sebagai kerajaan, namun sayangnya, ramai di kalangan pemimpin kerajaan masih membawa watak sebagai pembangkang.
“Ini terbukti apabila Yang Berhormat Bagan membentangkangkan Belanjawan 2020, ucapan beliau dimulakan dengan kenyataan bersifat provokasi, menyalahkan pentadbiran terdahulu dan sangat sarkastik. Beliau terus mengamalkan ‘blame game’ dan tetap menyalahkan pihak lain,” ujar beliau dalam ucapan perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2020 (Belanjawan 2020) hari ini.
Mengulas lebih lanjut ujar Zahid, setiap kali belanjawan dibentangkan, antara pengumuman yang dinantikan oleh rakyat terutama golongan M40 dan B40 adalah pengumuman untuk meringankan kos sara hidup mereka.
“Dahulu semasa pentadbiran Barisan Nasional (BN), perkara ini seringkali menjadi fokus utama kerajaan. Namun apa yang dibentangkan pada kali ini amat mengecewakan kerana inisiatif kos sara hidup yang diumumkan hanya sekadar melepas batuk ditangga.
“Hari ini, saya akan kemukakan beberapa bukti bagi menunjukkan kerajaan sememangnya amat kurang mementingkan hal ehwal yang berkaitan dengan kos sara hidup rakyat,” tegas beliau.
Zahid telah mengemukakan lapan bukti yang menunjukkan bahawa kerajaan tidak mementingkan hal ehwal berkaitan kos sara hidup rakyat dan antara yang disebut adalah berkaitan Pemberian Pergerakan Gaji Tahunan (PGT) diawalkan sebelum Tarikh Pergerakan Gaji (TPG) kepada penjawat awam yang meninggal dunia dalam perkhidmatan yang diibaratkan seolah-olah kakitangan awam hanya dihargai selepas mereka meninggal dunia.
“Kedua, dalam Bajet 2018, BN telah mengumumkan kenaikan gaji bagi 1.6 juta kakitangan awam yang melibatkan implikasi kewangan sebanyak RM1.46 billion yang sepatutnya dilaksanakan pada Julai 2018 tetapi pada bajet kali ini kita dapati tiada langsung kenaikan gaji untuk penjawat awam, tidakkah kerajaan sedar bahawa memberi kenaikan gaji ini adalah penting untuk mengurangkan kos sara hidup mereka pada tahun-tahun semakin getir ini. Dimanakah tanggungjawab kerajaan terhadap kebajikan penjawat awam?
“Ketiga, jumlah keseluruhan peruntukan Bantuan Sara Hidup (BSH) yang telah diumumkan semasa pembentangan Belanjawan 2020 adalah sebenarnya jauh lebih rendah berbanding BR1M untuk tahun 2018. Saya dapati BN dahulu telah memperuntukan sebanyak RM6.8 bilion untuk bantuan BR1M. Sebaliknya kerajaan melalui bajet kali ini hanya memperuntukan hanya RM5 bilion sahaja. Berlaku pengurangan bantuan sara hidup sebanyak RM1.8 bilion. Ia adalah satu jumlah yang cukup besar sebenarnya,” jelasnya.
Tambah Zahid lagi, rakyat sedang menilai dan melihat prestasi kerajaan dalam tempoh lebih kurang setahun lima bulan ini dan apa yang jelas kelihatan adalah beban hutang negara sejak PH mentadbir negara.
“Hutang negara mengalami peningkatan paling besar sebanyak RM55 bilion antara akhir tahun 2017 hingga akhir tahun 2018. Malah, dalam tempoh dua bulan sahaja pada tahun 2019, hutang rasmi negara telah meningkat sebanyak RM20.5 bilion menjadikan angka rasmi hutang negara kepada RM761.5 bilion.
“Sebetulnya saya merasa hairan kenapa kerajaan sanggup tidak berbuat sebarang langkah yang konstruktif untuk memperbaiki kelemahan ini. Adakah Bagan tidak mengetahui bahawa Penasihat Kanan Institut Penyelidikan Khazanah Dr. Jomo K Sundaram sendiri pernah memberi gambaran bahawa kerajaan perlu bersedia berdepan zaman lebih sukar akibat ekonomi dunia tidak menentu.
“Kerajaan juga ternyata telah gagal membaca dengan baik laporan unjuran International Monetary Fund (IMF) bagi tahun 2019 yang secara jelas menyatakan pertumbuhan ekonomi akan terus merosot akibat faktor dagangan dunia yang terus lembab dan keyakinan dalam kalangan pelabur semakin merosot. IMF mengganggarkan pertumbuhan ekonomi dunia merosot sebanyak 0.3%,” bidas beliau.
Justeru, beliau menyifatkan Belanjawan 2020 hanyalah satu bajet yang cuma mencerminkan ‘budget intellectuality’ melalui percubaan memainkan angka-angka yang mungkin direka sendiri tanpa rujukan pakar.
“Pada saya, kerajaan sekali lagi dilihat cuba memperbodohkan rakyat tetapi sebenarnya tidak berjaya kerana ia mudah dikesan oleh rakyat dengan pantas.
“Oleh itu, dapat saya simpulkan, rata-rata penerimaan rakyat terhadap prestasi kerajaan PH ini adalah negatif. Majoriti rakyat di luar sana, tidak berpuas hati, marah, kecewa dan merasa tertipu dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan pada hari ini. Hanya sebilangan kecil sahaja yang berpuas hati,” ujar beliau lagi. – UMNO ONLINE




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/10/16/belanjawan-2020-hanya-permainkan-angka-kelirukan-rakyat-dr-ahmad-zahid/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belanjawan 2020 Pulih Keyakinan Rakyat Ke Atas Ph

Belanjawan 2020 Pulih Keyakinan Rakyat Ke Atas Ph

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 353 hits
Bernama BACHOK Pakatan Harapan Kelantan menyifatkan Belanjawan 2020 dibentangkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng semalam berjaya memulihkan keyakinan rakyat terhadap kemampuan kerajaan dalam mengurus ekonomi negara Pengerusinya Husam Musa ber...
Belanjawan 2020 Pinggirkan Suara Rakyat Serawak Dato Sri Nancy Shukri

Belanjawan 2020 Pinggirkan Suara Rakyat Serawak Dato Sri Nancy Shukri

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 412 hits
Berita Dan Laporan Hal Ehwal Politik Semasa Dalam Malaysia Layari www umno online my Ikuti Facebook Twitter Instagram Telegram UMNO Online
Pembentangan Belanjawan 2020 Kertas Putih Pertahanan Gamit Tumpuan Dewan Rakyat

Pembentangan Belanjawan 2020 Kertas Putih Pertahanan Gamit Tumpuan Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 302 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Pembentangan Belanjawan 2020 Rang Undang undang meminda hukuman mati dan Kertas Putih Pertahanan bakal mencuri perhatian pada persidangan Dewan Rakyat yang membuka tirainya semula pada Isnin ini selepas bere...
Belanjawan 2020 Hanya Cukup Makan Ibrahim Ali

Belanjawan 2020 Hanya Cukup Makan Ibrahim Ali

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 214 hits
Secara keseluruhan Belanjawan 2020 yang dibentangkan kerajaan Pakatan Harapan petang ini adalah cukup makan ibarat kais pagi makan pagi Presiden penaja Parti Bumiputera Perkasa Malaysia Datuk Dr Ibrahim Ali turut menyifatkan belanjawan itu ...
Belanjawan 2020 Rakyat Malaysia Berumur 18 Tahun Ke Atas Akan Menerima Rm30 Untuk Merangsang Penggunaan Dompet Digital

Belanjawan 2020 Rakyat Malaysia Berumur 18 Tahun Ke Atas Akan Menerima Rm30 Untuk Merangsang Penggunaan Dompet Digital

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 605 hits
Sewaktu pembentangan Belanjawan 2020 hari ini Menteri Kewangan Lim Guan Eng telah mengumumkan bahawa rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun keatas akan menerima wang sebanyak RM30 melalui dompet digital terpilih tidak lama lagi Menurut belia...
Belanjawan 2020 Penggunaan E Dompet One Off Rm30 Buat Rakyat Berumur 18 Tahun Ke Atas

Belanjawan 2020 Penggunaan E Dompet One Off Rm30 Buat Rakyat Berumur 18 Tahun Ke Atas

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 576 hits
Kerajaan menawarkan rangsangan digital secara one off bernilai RM30 kepada semua rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas dengan pendapatan tahunan kurang daripada RM100 ribu Ia sebagai usaha mempercepat transformasi ke arah peningkatan pen...
Memantapkan Ekonomi Mempersiapkan Rakyat Agenda Utama Belanjawan 2020

Memantapkan Ekonomi Mempersiapkan Rakyat Agenda Utama Belanjawan 2020

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 326 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Belanjawan 2020 Tak Jaga Kepentingan Rakyat Miskin Luar Bandar Ismail Sabri

Belanjawan 2020 Tak Jaga Kepentingan Rakyat Miskin Luar Bandar Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 233 hits
Ketua Pembangkang Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata Belanjawan 2020 adalah sebuah belanjawan yang hanya menjaga kepentingan pemodal dan kapatalis melebihi daripada menjaga kepentingan rakyat miskin dalam mahupun luar bandar Jelas belia...
Menteri Hanya Sekolah Tahfiz Berdaftar Layak Terima Peruntukan Belanjawan 2020

Menteri Hanya Sekolah Tahfiz Berdaftar Layak Terima Peruntukan Belanjawan 2020

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 365 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof Rawa KUALA LUMPUR Semua institusi tahfiz yang belum berdaftar dengan majlis agama negeri masing masing diingatkan supaya berbuat demikian sekiranya mahu menerima peruntukan dana daripada kera...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris