Belanjawan 2019 Risaukan Bumiputera Rakyat Luar Bandar


Ahmad Yazid OthmanDiterbitkan 6 Nov 2018, 9:39 pagi 


ULASAN | Belanjawan 2019 yang dibentangkan pada Jumaat lalu pada dasarnya adalah suatu belanjawan yang baik pada keseluruhannya namun tetap mempunyai beberapa kelemahan kepada golongan-golongan tertentu seperti rakyat luar bandar, nelayan dan petani.

Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) memuji kaedah pemberian Bantuan Sara Hidup (BSH) yang akan mengambil kira bilangan ahli isi rumah, gaji minima yang ditingkatkan, usaha mengurangkan pekerja asing melalui levi, keperluan syarikat tersenarai untuk menerbitkan statistik gaji dan juga kad pengangkutan awam tanpa had untuk hanya RM100 sebulan.

Namun, Belanjawan 2019 tidak wajar dianggap sebagai sempurna kerana banyak kumpulan yang dikhuatiri telah terpinggir dan juga kerana falsafah pasaran bebas tanpa batasan yang dilaungkan pemimpin kerajaan Pakatan Harapan.

MTEM tidak bersetuju dengan kenyataan oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa kerajaan yang terbaik tidak sepatutnya melibatkan diri dalam perniagaan dan ini seolah-olah menandakan niat beliau untuk akhirnya melepaskan pegangan kerajaan dalam perniagaan yang dimilikinya. Jika ini terjadi, suatu alat kemajuan ekonomi bumiputera yang paling berkesan akan hilang buat selamanya.

MTEM juga kecewa dengan peruntukan kecil yang disediakan untuk Agenda Ekonomi Bumiputera. Dalam ucapan yang berlangsung selama lebih 2 jam, saudara Lim Guan Eng hanya menyebut perkataan Bumiputera sebanyak 6 kali dan jumlah peruntukan untuk Agenda Bumiputera hanya kira-kira RM3.6 bilion daripada jumlah besar Belanjawan 2019 sebanyak RM314.5 bilion.
MTEM bimbang Agenda Ekonomi Bumiputera tidak akan diberi perhatian yang secukupnya walaupun pada tahap nasional, Belanjawan 2019 boleh dianggap sebagai suatu yang positif kerana kebanyakan bumiputera akan mendapat kesan yang positif hasil belanjawan yang menumpukan kepada golongan B40.

Isu keselamatan dan kedaulatan makanan yang telah lama diperjuangkan MTEM tidak mendapat perhatian yang sewajarnya. Tiada gerakan padu untuk mewujudkan kembali Lembaga Padi & Beras Negara (LPN) walaupun MTEM dan Padi Rescue telah memberi hujah akan kepentingan LPN kepada keselamatan bekalan makanan negara.

Peruntukan kerajaan untuk sektor pertanian dan perikanan tertumpu kepada pembangunan industri seperti penyelidikan untuk benih, automasi dan latihan industri yang tidak memanfaatkan petani dan nelayan secara terus. Walaupun niat dan rancangan kerajaan adalah murni, tidak harus dilupakan kebajikan petani dan nelayan yang memerlukan perhatian segera dengan adanya ‘social safety net’. Sebagai contoh, bantuan untuk petani sebanyak RM200 sebulan sementara menunggu musim menuai tidak disambung. Jelas sekali, sektor pertanian dan perikanan bukanlah keutamaan bagi kerajaan.
Masih bukan terlambat bagi kerajaan untuk melaksanakan langkah-langkah untuk membetulkan hala tuju yang agak menyimpang dari kepentingan Bumiputera, nelayan dan petani. Kebanyakan butiran yang terkandung di dalam Belanjawan 2019 adalah positif namun diharap agar rakyat tidak perlu menunggu hingga Belanjawan 2020 untuk belanjawan yang lebih sempurna.

AHMAD YAZID OTHMAN ialah Ketua Pegawai Eksekutif MTEM.
Tulisan ini adalah pendapat peribadi penulis atau organisasi diwakilinya dan tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2018/11/belanjawan-2019-risaukan-bumiputera.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bajet 2019 Rakyat Malaysia Bukan Orang Bandar Sahaja Kata Najib

Bajet 2019 Rakyat Malaysia Bukan Orang Bandar Sahaja Kata Najib

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 361 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengkritik Belanjawan 2019 yang langsung tidak menyentuh soal golongan pesawah petani peladang dan nelayan Malah katanya teks ucapan belanjawan itu juga hanya sekali menyebut tentang Felda da...
Bajet 2019 Inisiatif Kepada Agenda Dap Tidak Sasar Golongan Luar Bandar Zahid

Bajet 2019 Inisiatif Kepada Agenda Dap Tidak Sasar Golongan Luar Bandar Zahid

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 250 hits
RANTAU 6 Nov Bajet 2019 yang dibentangkan kerajaan Pakatan Harapan Jumaat lalu ialah terjemahan kepada agenda Dap kerana ia tidak mengambil kira golongan sasaran di luar bandar kata Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Katanya bia...
Budget 2019 Malaysia Adalah Belanjawan Yang Sayangkan Rakyat

Budget 2019 Malaysia Adalah Belanjawan Yang Sayangkan Rakyat

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 506 hits
Berikut dinyatakan faedah faedah Budget 2019 Malaysia mengikut stakeholder Pertanian Sektor pertanian adalah diantara yang menerima bajet terbanyak seperti yang dibentangkan dalam budget 2019 Malaysia di parlimen baru baru ini Ianya adalah ...
Belanjawan 2019 Tanpa Cukai Utama Baru

Belanjawan 2019 Tanpa Cukai Utama Baru

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 365 hits
Diterbitkan 2 Nov 2018 5 25 petangBELANJAWAN 2019 Putrajaya tidak akan memperkenalkan sebarang cukai utama baru di bawah Belanjawan 2019 walaupun berlaku pengurangan pendapatan ekoran pemansuhan Cukai Barangan dan Perkhidmatan Pada masa sam...
Ph Tidak Penuhi Janji Dalam Belanjawan 2019 Najib

Ph Tidak Penuhi Janji Dalam Belanjawan 2019 Najib

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 370 hits
02 November 2018 10 11 PM KUALA LUMPUR Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa kerajaan Pakatan Harapan tidak memenuhi janji janji yang dibuat dalam manifesto Pi
Ringkasan Dan Rumusan Intipati Belanjawan 2019

Ringkasan Dan Rumusan Intipati Belanjawan 2019

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 1287 hits
Menteri Kewangan YB Lim Guan Eng telah pun membentangkan Belanjawan 2019 di Dewan Rakyat pada hari ini Jumaat 2 November 2018 bermula jam 4 petang tadi Belanjawan 2019 kali ini bertemakan Malaysia Wibawa Ekonomi Dinamik Rakyat Sejahtera Ia ...
Ini Bukan Belanjawan Rakyat Sejahtera Ini Belanjawan Rakyat Sengsara Najib

Ini Bukan Belanjawan Rakyat Sejahtera Ini Belanjawan Rakyat Sengsara Najib

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 253 hits
Ini belanjawan rakyat atau apa sebenarnya Ekonomi BN Pertumbuhan lebih 5 Ekonomi PH Pertumbuhan bawah 5 Defisit fiskal BN 2 8 Defisit fiskal PH 3 7 Dividen Petronas BN hanya perlu RM16 19b Dividen Petronas PH perlu RM30b PTPTN BN Diskaun ta...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip