Belanja Sekolah Makin Meningkat Saban Tahun


Shawaliah Hadir
Gelagat seorang ibu bersama anaknya memilih beberapa jenis kasut sekolah ketika membeli-belah barangan persiapan menjelang sesi persekolahan 2019 yang bakal tiba tidak lama lagi ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di salah satu pusat membeli-belah yang terletak di sekitar kawasan Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI 
KUALA LUMPUR- Tinggal beberapa hari sahaja lagi kita akan menginjak ke tahun baharu,  ini bermakna musim cuti sekolah akan tamat.

Kini kita berada di penghujung tahun yang sinonim sangat dengan musim membeli-belah untuk anak-anak sebelum musim persekolahan kembali.

Tinjauan MalaysiaGazette mendapati rata-rata ibu bapa memanfaatkan saat-saat akhir ini untuk membeli alat kelengkapan anak-anak mereka seperti baju, beg, kasut dan buku-buku.

Bagi Y. Dewi , 42 oleh kerana mempunyai empat orang anak – dua di tahap sekolah menengah dan dua lagi sekolah rendah – perbelanjaan mereka disifatkannya berjumlah besar mencecah RM5,00 seorang.

Oleh kerana kos yang besar itu, Dewi terpaksa menyimpan sejak Januari lalu sebagai persediaan lebih awal agar bajet untuk semua anaknya mencukupi.
Dewi Yiren, 42 bercakap ketika ditemubual mengenai persiapan menjelang sesi persekolah 2019 yang bakal menjelang tidak lama lagi di salah satu pusat membeli-belah yang terletak sekitar kawasan Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI“Perbelanjaan memang saya kumpul duit setiap setahun sebab anak sekolah semuanya jadi perbelanjaan untuk buku, uniform, memang kos tinggi.

“Saya kena simpan banyak, setiap sebulan dari awal tahun dalam RM1,00 atau RM50,” katanya.

Begitu juga dengan Fazlina Abdul Rashid. Ibu berusia 42 tahun itu walaupun hanya mempunyai seorang sahaja anak namun perbelanjaan persekolahan setiap tahun tetap dirasakannya meningkat.

Malah Fazlina terpaksa mencuri masa untuk membeli-belah untuk anak lelakinya di ibu kota walaupun menetap di Kuantan, Pahang kerana pilihan memandangkan diskaun yang lebih banyak di Lembah Klang.
Fazlina Abdul Rashid, 42 bercakap ketika ditemubual mengenai persiapan menjelang sesi persekolah 2019 yang bakal menjelang tidak lama lagi di salah satu pusat membeli-belah yang terletak sekitar kawasan Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI“Daripada Kuantan kebetulan ada konvesyen adik hari ini, sayaambil kesempatan beli barang kelengkapan anak untuk buka sekolah.

“Rasanya tidak ada yang turun semua barang kelengkapan naik, walaupun anak saya seorang tapi setiap tahun perbelanjaan meningkat,” menurut pekerja swasta itu.
Fatmawati Muslim, 43 bercakap ketika ditemubual mengenai persiapan menjelang sesi persekolah 2019 yang bakal menjelang tidak lama lagi di salah satu pusat membeli-belah yang terletak sekitar kawasan Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZIDengan pekerjaan suami sebagai buruh dan dia sendiri mengambil upah menjahit baju sahaja,
Fatmawati Muslim, 43, pula setiap tahun hanya akan fokus untuk menyediakan kelengkapan penting sahaja untuk dua anaknya yang bersekolah.

Jelas beliau, ini kerana ketidakmampuan akibat harga baju sekolah, beg dan kasut yang semakin mahal memaksa dia dan suami kadangkala ‘mengikat perut’ demi anak-anak.

“Memang hujung tahun waktu selalu beli, beli yang penting sahajalah, baju sepasang seorang.

“Hujung tahun waktu banyak diskaun, sebab perbelanjaan tiap tahun meningkat seluar sekolah sekarang paling murah lebih RM40,” tambahnya.

Musim persekolahan seluruh Malaysia tahun depan akan bermula pada 2 Januari. -MalaysiaGazette




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/12/belanja-sekolah-makin-meningkat-saban.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azab Betul Belanja Nak Buka Sekolah Tahun Ini Rungut Warganet

Azab Betul Belanja Nak Buka Sekolah Tahun Ini Rungut Warganet

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 429 hits
Pemerhatian di media sosial menyaksikan ramai di kalangan ibu bapa berpendapatan rendah merungut tentang perbelanjaan persekolahan tahun ini yang semakin meningkat Dahlah Bantuan Persekolahan 1Malaysia dah takde harga peralatan untuk buka s...
Laporan Truecaller Menunjukkan Jumlah Panggilan Spam Telah Meningkat Sebanyak 300 Kali Pada Tahun 2018

Laporan Truecaller Menunjukkan Jumlah Panggilan Spam Telah Meningkat Sebanyak 300 Kali Pada Tahun 2018

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 246 hits
Aplikasi saringan panggilan spam Truecaller ialah sebuah aplikasi yang memberitahu anda jika nombor yang tidak dikenali yang sedang memanggil anda ialah nombor talian spam ataupun tidak Baru baru ini Truecaller baru sahaja melaporkan bahawa...
Tak Nak Kencing Membisu Sejak Balik Sekolah Bila Ditanya Jawapan Budak 3 Tahun Ini Omg Semoga Dijauhkan

Tak Nak Kencing Membisu Sejak Balik Sekolah Bila Ditanya Jawapan Budak 3 Tahun Ini Omg Semoga Dijauhkan

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 887 hits
Seorang doktor menceritakan pengalamannya menangani mangsa c bul berusia seawal 3 tahun di tempat yang tidak disangka sangka Hari tu luarbiasa ramainya pesakit kat klinik Masa menunggu dah hampir sama macam kat klinik kerajaan cecah 3 4jam ...
Berduka Ayahnya Bercerita Bani Seventeen Makin Relijius Dua Tahun Belakangan

Berduka Ayahnya Bercerita Bani Seventeen Makin Relijius Dua Tahun Belakangan

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 356 hits
Tak hanya religius Bani pun disebut oleh Fajar sebagai sosok yang sangat peduli dan sayang pada keluarga Bani pun kerap membantu biaya pendidikan bagi adik adiknya
Demi Dedikasi Terhadap Pendidikan Bocah 12 Tahun Dirikan Sekolah Buat Teman Temannya

Demi Dedikasi Terhadap Pendidikan Bocah 12 Tahun Dirikan Sekolah Buat Teman Temannya

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 225 hits
Demi Dedikasi kepada Pendidikan Bocah 12 tahun dirikan sekolah untuk teman temannya Leonardo Nicanor Quinteros menjadi guru dan kepala sekolah terbuka di dekat rumah neneknya yang ada di Las Piedritas dekat San Juan Argentina Muridnya adala...
Tahan Kencing Balik Sekolah Dan Berdiam Diri Rahsia Terbongkar Anak 3 Tahun Dianiayai Rakan

Tahan Kencing Balik Sekolah Dan Berdiam Diri Rahsia Terbongkar Anak 3 Tahun Dianiayai Rakan

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 389 hits
Kes membabitkan gangguan seksual ke atas kanak kanak kini menunjukkan tahap membimbangkan Semakin banyak kes dilaporkan namun tidak kurang juga kes yang didiamkan kerana kekurangan bukti selain menutup aib pihak terbabit Perkongsian dari se...
Tarikh Cuti Umum Untuk Tahun 2019 Dan Tarikh Cuti Sekolah Malaysia

Tarikh Cuti Umum Untuk Tahun 2019 Dan Tarikh Cuti Sekolah Malaysia

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 1628 hits
Tarikh Cuti Umum Untuk Tahun 2019 Dan Tarikh Cuti Sekolah Malaysia Salam semua lagi 7 hari sebelum melangkah tahun baru seperti biasa semua orang nak tahu tarikh cuti umum bagi tahun 2019 dan juga tarikh cuti sekolah untuk tahun depan Masin...
Krisis Kaum Makin Teruk Dibawah Malaysia Baru Maza Cadang Sekolah Satu Aliran

Krisis Kaum Makin Teruk Dibawah Malaysia Baru Maza Cadang Sekolah Satu Aliran

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 419 hits
Oleh ANAK MALAYSIA BAHARU MESTILAH LALUI PENGALAMAN AWAL YANG SAMAKepada YAB Perdana Menteri dan YB Menteri Pendidikan 1 Krisis antara kaum nampaknya makin meroyak Sejak zaman kerajaan yang lepas dan kini kerajaan baru nampaknya keharmonian...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday