Bekas Pesakit Covid 19 Terkejut Kos Rawatan Rm4 7 Juta



Sebagaimana yang diketahui umum, pesakit yang positif Covid-19 akan ditempatkan di Hospital Sungai Buluh, Hospital Shah Alam dan Hospital Rehabilitasi Cheras untuk menjalani rawatan lanjut. Tempoh rawatan ini bergantung kepada keputusan beberapa ujian dan proses ini memerlukan masa yang agak lama agar pesakit benar-benar pulih sepenuhnya.

Menurut Dr Noor Hisham, jabatan sedia ada dari dua tingkat yang dikosongkan itu dipindahkan ke fasiliti perubatan berhampiran supaya Hospital Sungai Buloh boleh menumpukan kepada penyakit berjangkit seperti kes-kes COVID-19.

Apabila ditanya sama ada hospital untuk penyakit berjangkit di Sungai Buloh adalah buat sementara waktu sehingga wabak itu berakhir, ketua pengarah kesihatan itu berkata: "Ada permintaan supaya kami mendapatkan hospital bagi penyakit berjangkit, maka kami akan jadikan Hospital Sungai Buloh sebagai hospital untuk penyakit berjangkit yang kekal."


Beliau berkata selain Hospital Sungai Buloh sebagai pusat perubatan yang dikhususkan merawat kes COVID-19, Hospital Shah Alam dan Hospital Rehabilitasi Cheras turut memainkan peranan yang sama.



Hospital Sungai Buloh bakal dijadikan hospital untuk penyakit berjangkit
Pautan : http://www.astroawani.com/berita-malaysia/hospital-sungai-buloh-bakal-dijadikan-hospital-untuk-penyakit-berjangkit-233100


Bila bercakap tentang kos, boleh dikatakan rakyat Malaysia sememangnya sangat beruntung kerana kos rawatan yang dikenakan oleh hospital-hospital kerajaan jauh lebih rendah dari negara-negara lain. Namun begitu, mutu perkhidmatan dan rawatan yang diberikan jelas setanding malah jauh lebih efisien.

Caj Rawatan
Pautan : https://www.moh.gov.my/index.php/pages/view/162


Setakat ni tiada rungutan atau komplen yang didengari dari bekas pesakit Covid-19 yang telah sembuh melainkan pujian kepada pihak kakitangan hospital yang telah memberikan perkhidmatan yang amat cemerlang. 

Menceritakan pengalamannya ketika disahkan dijangkiti COVID-19, adik perempuan kepada kes kesembilan dan kes pertama jangkitan tempatan itu berkata, beliau tidak dapat menerima berita itu dan tidak pernah menjangka COVID-19 akan membabitkan keluarga dan dirinya

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada kakitangan hospital itu kerana memberi layanan yang baik, sepanjang menjalani rawatan.


Wanita itu turut menyeru orang ramai supaya bertenang dan saling membantu antara satu sama lain, selain tidak perlu risau untuk mendapatkan pertolongan atau pun bantuan perubatan, jika mempunyai gejala jangkitan.

COVID-19: Pesakit ke-13 cerita pengalaman kembali pulih
Pautan : https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/02/658188/covid-19-pesakit-ke-13-cerita-pengalaman-kembali-pulih


Ceritanya, seorang warga emas Amerika Syarikat (AS) berusia 70 tahun yang hampir mati akibat COVID-19, terkejut apabila menerima bil perbelanjaan hospital berjumlah AS$1.1 juta (RM4.7 juta), lapor Seattle Times.

Michael Flor dimasukkan ke sebuah hospital di bandar sebelah barat laut AS pada 4 Mac lalu, dan tinggal selama 62 hari, dan pada satu ketika hampir mati sehingga jururawat terpaksa menghubungi isteri dan anaknya untuk mengucapkan selamat tinggal.

Bagaimanapun, lelaki berkenaan pulih dan disahkan bebas daripada jangkitan COVID-19 pada 5 Mei lalu sehingga mengejutkan petugas hospital itu, dan kemudian menerima bil sebanyak 181 halaman berjumlah AS$1,122,501.04, katanya kepada akhbar itu.

Jumlah perbelanjaan itu termasuk AS$9,736 sehari untuk bilik rawatan intensif, hampir AS$409,000 bayaran transformasi menjadi bilik steril selama 42 hari, AS$82,000 untuk penggunaan ventilator selama 29 hari, dan hampir AS$100,000 untuk dua hari ketika prognosisnya mengancam nyawa.


Flor dilindungi oleh Medicare, program insurans kerajaan untuk warga emas, sekali gus dia tidak memerlukan keluar wang sendiri, menurut Times.



Warga emas bekas pesakit COVID-19 terima bil rawatan AS$1.1 juta
Pautan : https://www.bharian.com.my/dunia/amerika/2020/06/700102/warga-emas-bekas-pesakit-covid-19-terima-bil-rawatan-as11-juta


Beberapa negara lain turut mengambil inisiatif seperti membayar 90% daripada kos hospital dan menanggung kos untuk merawat pesakit COVID-19 yang diambil dari negara jiran.

Dalam ucapan pertemuan Pasukan Petugas Kebangsaan untuk Menghadapi Covid-19, Presiden Iran Hassan Rouhani dilaporkan berkata Iran telah memperkuatkan lagi sistem penjagaan kesihatannya termasuk meningkatkan peruntukan untuk rawatan kesihatan rakyat.

"Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, asas-asas sistem penjagaan kesihatan sangat kuat dimana sesiapa yang datang ke hospital kosnya dibayar 90% oleh kerajaan, dan anda melihat pesakit di negara-negara yang berbeza perlu membayar 130 dollar untuk ujian pertama dan mereka juga perlu membayar kos tambahan untuk setiap hari apabila mereka tinggal di hospital."

“Negara kita harus bangga dengan rancangan ini, semuanya bekerja bersama dan anda dapat melihat hari ini bahawa kita telah menjadi lebih integrasi daripada hari-hari sebelumnya."


“Hari ini, di samping penyakit Covid-19, terdapat perpaduan di seluruh negara,” kata Hassan Rouhani.



90% kos rawatan Covid-19 ditanggung oleh kerajaan, kata Presiden Iran
Pautan : https://malaysiadateline.com/90-kos-rawatan-covid-19-ditanggung-oleh-kerajaan-kata-presiden-iran/


Jerman akan menanggung kos untuk merawat pesakit COVID-19 yang diambil dari negara jiran Kesatuan Eropah (EU) sebagai tanda muhibah, kata Menteri Kesihatan Jens Spahn hari ini.


Jerman telah terhindar dari krisis COVID-19 terburuk yang dialami oleh beberapa negara jirannya di Eropah, dan telah mengambil pesakit - terutama dari Perancis - untuk menghilangkan tekanan pada sistem penjagaan kesihatan mereka yang berlebihan.

Sehingga penghujung April 2020, ekonomi terbesar di Eropah itu mempunyai lebih 140,000 kes yang disahkan dan 4,404 kematian, sementara Sepanyol dan Itali masing-masing melaporkan lebih 20,000 kematian.

Perancis mempunyai hampir 20,000 kematian sementara Britain lebih daripada 16,000.

Jerman mempunyai 28,000 katil di unit rawatan rapi sebelum bermulanya krisis dan sejak itu jumlahnya meningkat menjadi 30,000.


Lebih 12,600 katil masih kosong semalam, menurut Persatuan Antara Jurusan untuk Perubatan Intensif dan Kecemasan (DIVI).



COVID-19: Jerman tanggung kos rawatan pesakit warga asing
Pautan : https://www.bharian.com.my/dunia/eropah/2020/04/679626/covid-19-jerman-tanggung-kos-rawatan-pesakit-warga-asing

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2020/06/bekas-pesakit-covid-19-terkejut-kos.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bil Hosptial Pesakit Covid 19 As 1 1 Juta

Bil Hosptial Pesakit Covid 19 As 1 1 Juta

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 289 hits
Seorang warga emas Amerika Syarikat berusia 70 tahun yang hampir mati akibat COVID 19 terkejut apabila menerima bil perbelanjaan hospital berjumlah AS 1 1 juta lapor Seattle Times Michael Flor Michael Flor dimasukkan ke sebuah hospital di b...
Disahkan Positif 4 Hari Lepas Kehilangan Suami Bekas Pesakit Covid 19 Ini Kongsi Pengalaman Tak Dapat Dilupakan

Disahkan Positif 4 Hari Lepas Kehilangan Suami Bekas Pesakit Covid 19 Ini Kongsi Pengalaman Tak Dapat Dilupakan

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 394 hits
Terasa kematian begitu hampir Itulah pergolakan emosi yang dilalui oleh seorang daripada pesakit COVID 19 apabila disahkan positif dijangkiti virus itu Lebih memilukan Aiza Syafinaz Shahak 34 disahkan positif COVID 19 empat hari selepas keh...
Bekas Pesakit Covid 19 Kongsi Pengalaman Hargai Pengorbanan Petugas Barisan Hadapan

Bekas Pesakit Covid 19 Kongsi Pengalaman Hargai Pengorbanan Petugas Barisan Hadapan

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 252 hits
KUALA LUMPUR 31 Mei Terasa kematian begitu hampir Itulah pergolakan emosi yang dilalui oleh seorang daripada pesakit COVID 19 apabila disahkan positif dijangkiti virus itu Lebih memilukan Aiza Syafinaz Shahak 34 disahkan positif COVID 19 em...
Perak Peruntuk Rm4 3 Juta Bantu Rakyat Hilang Pekerjaan Akibat Covid 19

Perak Peruntuk Rm4 3 Juta Bantu Rakyat Hilang Pekerjaan Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 232 hits
IPOH 11 Jun Kerajaan Negeri Perak memperuntukkan RM4 3 juta bagi melaksanakan Program Transformasi Tenagakerja untuk membantu 1 500 orang yang hilang pekerjaan dan mengurangkan kadar pengangguran kesan daripada COVID 19 Menteri Besar Datuk ...
Pesakit Covid 19 Tidak Boleh Sebar Jangkitan Selepas Sembuh Kata Noor Hisham

Pesakit Covid 19 Tidak Boleh Sebar Jangkitan Selepas Sembuh Kata Noor Hisham

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 305 hits
Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata walaupun pesakit dikesan positif Covid 19 namun mereka tidak bergejala tidak jatuh sakit atau menyebarkan penyakit itu kepada orang lain PUTRAJAYA Pemantauan yang dilakukan Kementerian Kesi...
Kkm Sedia Sop Untuk Pesakit Covid 19 Keluar Mengundi Dalam Prk Chini

Kkm Sedia Sop Untuk Pesakit Covid 19 Keluar Mengundi Dalam Prk Chini

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 372 hits
Pengerusi SPR Azhar Azizan Harun dilaporkan berkata SOP untuk pesakit Covid 19 keluar mengundi dalam PRK DUN Chini 4 Julai ini tertakluk kepada kelulusan KKM PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan bersama agensi berkaitan akan menyediakan prosedur...
Covid 19 Inter Region 7 6 Juta Malaysia 8 400 Kes

Covid 19 Inter Region 7 6 Juta Malaysia 8 400 Kes

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 218 hits
Sumber Worldometers hari ini menerangkan jumlah terkumpul dari kesemua regional dunia Wabak COVID 19 adalah sebanyak 7 647 037 kes Berbanding semalam berjumlah 7 496 560 kes Pertambahan sebanyak 150 477 kes dalam sehari Pola graf garisan ad...
Kes Covid 19 Aktif Berjaya Diturunkan Dari Hampir 2 600 Pesakit Ke 651

Kes Covid 19 Aktif Berjaya Diturunkan Dari Hampir 2 600 Pesakit Ke 651

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 305 hits
Kes COVID 19 aktif berjaya diturunkan dari hampir 2 600 pesakit ke 651Namun 651 pesakit masih satu jumlah yang besar dan risiko gelombang baru masih ada 651 pesakit Covid 19 sedang dirawat 333 dibenar discajKes Covid 19 yang masih aktif ber...
Covid 19 Lima Pelajar Thailand Yang Pulang Dari Arab Saudi Pesakit Terbaharu Covid 19

Covid 19 Lima Pelajar Thailand Yang Pulang Dari Arab Saudi Pesakit Terbaharu Covid 19

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 289 hits
Bangkok Thailand mencatatkan lima kes baharu COVID 19 kesemuanya melibatkan warga Thailand yang pulang dari Arab Saudi manakala tiada kematian sejak 24 jam yang lepas menjadikan jumlah kes 3 134 dengan 58 kematian Pusat bagi Pentadbiran Sit...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama