Bekas Pembantu Menteri Mengaku Tak Bersalah 6 Tuduhan Rasuah Lebih Rm100 000


freemalaysiatoday.comMohamad Fadli
-September 17, 2020 11:49 AM
Mohd Saifullah Mohd Minggu @ Mohd Hisham (kiri) hadir di Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini untuk menghadapi 6 pertuduhan rasuah.
SHAH ALAM: Bekas setiausaha sulit kanan kepada bekas menteri pelancongan, seni dan budaya dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, hari ini atas 6 pertuduhan menerima serta meminta suapan berjumlah RM106,500 daripada pemilik sebuah syarikat bagi mendapatkan tender perkhidmatan pengiklanan di bawah kementerian itu.

Mohd Saifullah Mohd Minggu @ Mohd Hisham, 29, mengaku tidak bersalah selepas semua pertuduhan terhadapnya dibacakan di depan Hakim Mahkamah Sesyen, Rozilah Salleh.

Semua kesalahan itu didakwa dilakukan di Temasya Anggun Glenmarie, Shah Alam, AMBank (M) Berhad di Bandar Puteri Puchong, Burger King di Kota Damansara, Petronas Dengkil antara 21 Dis 2018 hingga 30 Mac 2019.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Muhammad Asraf Mohamed Tahir, manakala tertuduh diwakili peguam Md Yunos Sharif.

Dalam 3 daripada 6 pertuduhan itu, Saifullah didakwa menerima suapan wang tunai berjumlah RM90,000 daripada pemilik Inter Bev Network Sdn Bhd, Ronald Seto Kong Seng.

Ia sebagai upah untuknya yang berjanji mendapatkan tender “Perkhidmatan Penghasilan Penjenamaan dan Kreatif Untuk Kempen Pengiklanan Tourism Malaysia” serta “Perkhidmatan Pembelian Ruang Iklan Bagi Pasaran Negara Asia Utara dan Asia Timur Tourism Malaysia” untuk syarikat itu.

Tertuduh juga didakwa berjanji mendapatkan tender “RFP-Global Advertising Agency And Promotion For Tourism Malaysia” untuk Plan B Digital Sdn Bhd.

Bagi baki 3 lagi pertuduhan, Saifullah didakwa secara rasuah meminta RM16,500 daripada Seto melalui Roslan Lahada pembayaran deposit dan sewaan sebuah rumah di unit B-36-1, Vipod Residences, No 6 Jalan Kia Peng di Kuala Lumpur, melalui cek Maybank.

Tertuduh didakwa melakukan semua kesalahan itu di bawah Seksyen 16(a)(B) Akta SPRM 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta sama yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang 5 kali ganda nilai suapan atau mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Mahkamah membenarkan permohonan pendakwaan untuk menggunakan wang jaminan RM200,000 yang dibayar tertuduh di Mahkamah Sesyen bagi 18 pertuduhan sebelum ini.

Hakim turut membenarkan semua 6 pertuduhan itu dipindahkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur untuk dibicarakan bersama 18 pertuduhan yang dihadapinya bulan lalu.

Pada 19 Ogos lalu, Saifullah mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas 18 pertuduhan menerima dan meminta rasuah lebih RM3.1 juta daripada pemilik sebuah syarikat bagi mendapatkan tender perkhidmatan pengiklanan di bawah kementerian itu.

Tunangnya, Nurfadziana Abdul Kadir, 28, turut mengaku tidak bersalah atas satu pertuduhan bersubahat dengannya dalam menerima suapan berjumlah RM232,000.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/09/bekas-pembantu-menteri-mengaku-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akhirnya Safiey Mengaku Bersalah Didenda Rm23 000

Akhirnya Safiey Mengaku Bersalah Didenda Rm23 000

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 193 hits
Selepas cuba mengelak dari menghadiri mahkamah akhirnya usahawan kosmetik Mohd Saifuddin Ilias atau lebih dikenali sebagai Safiey Ilias telah mengaku bersalah atas dua pertuduhan yang melibatkan penjualan produk tidak berdaftar mengikut Per...
Lim Guan Eng Mengaku Tidak Bersalah Atas 2 Tuduhan Lupuskan Harta Terkait Projek Terowong

Lim Guan Eng Mengaku Tidak Bersalah Atas 2 Tuduhan Lupuskan Harta Terkait Projek Terowong

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 206 hits
unable to retrieve full text content Mantan Menteri Kewangan Malaysia Lim Guan Eng pada Jumaat dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di Pulau Pinang atas dua pertuduhan menyebabkan dua lot tanah milik kerajaan negeri Pulau Pinang bernilai RM208 8 j...
Faisal Basri Kritik Apbn Lebih Berat Ke Ekonomi Daripada Kesehatan Ada Menteri Asal Jeplak

Faisal Basri Kritik Apbn Lebih Berat Ke Ekonomi Daripada Kesehatan Ada Menteri Asal Jeplak

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 232 hits
Banyak yang mengeluh akibat PSBB jilid 2 yang diberlakukan kembali di Jakarta Ada yang mengatakan hal itu banyak mempengaruhi perekonomian hingga IHSG merosot Ekonom senior Faisal Basri melayangkan kritikan pedas kepada Presiden Jokowi di a...
Tiada Tempoh Penangguhan Hukuman Lebih Berat Pemandu Mabuk Kata Menteri

Tiada Tempoh Penangguhan Hukuman Lebih Berat Pemandu Mabuk Kata Menteri

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 224 hits
PETALING JAYA Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong hari ini berkata tiada tempoh penangguhan diberikan dalam pelaksanaan hukuman lebih berat dalam kes pemandu mabuk di bawah pindaan Akta Pengangkutan Jalan yang akan dibentangkan di Dewan Negar...
Rosmah Bayar Rm100 000 Sebulan Untuk Cyber Trooper

Rosmah Bayar Rm100 000 Sebulan Untuk Cyber Trooper

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 441 hits
Rizal Mansor mendakwa Rosmah Mansor seorang yang amat mementingkan imej dan menyalurkan RM100 000 sebulan untuk pasukan tentera siber bagi menangkis tanggapan negatif more Perkara itu dinyatakan Rizal bekas pembantu Rosmah dalam keterangan ...
Rosmah Biayai Cybertroopers Rm100 000 Sebulan Pantau Berita Negatif Termasuk Isu Beg Tangan Mahal

Rosmah Biayai Cybertroopers Rm100 000 Sebulan Pantau Berita Negatif Termasuk Isu Beg Tangan Mahal

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 395 hits
561 total views 547 views today KUALA LUMPUR Pegawai Khas Datin Seri Rosmah Mansor yang juga Saksi ke 21 perbicaraan kes solar hibrid Datuk Rizal Mansor mendedahkan kepada Mahkamah Tinggi bahawa isteri bekas Perdana Menteri itu mengarahkann...
Padah Jual Produk Tidak Sah Berdaftar Kkm Safiey Alias Berdepan Hukuman Denda Rm100 000

Padah Jual Produk Tidak Sah Berdaftar Kkm Safiey Alias Berdepan Hukuman Denda Rm100 000

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 962 hits
PADAH menjual produk tidak berdaftar Syarikat milik usahawan kosmetik Safiey Ilias hari ini ini didenda RM23 000 oleh Mahkamah Majistret di sini kerana menjual dan memiliki produk kesihatan yang tidak berdaftar dengan Kementerian Kesihatan ...
Rosmah Gave Rm100 000 Monthly For Cybertroopers To Protect Her Reputation

Rosmah Gave Rm100 000 Monthly For Cybertroopers To Protect Her Reputation

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 259 hits
A former Special Officer to Datin Seri Rosmah Mansor today revealed in detail how the prime minister s office set up the First lady of Malaysia division specifically for her immediately after her husband was appointed prime minister in 2009...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered