Bekalan Barangan Keperluan Di Pulau Pinang Menjelang Perayaan Hari Krismas Mencukupi Kpdnhep




Bekalan barangan keperluan termasuk ayam belanda import dan bawang merah di seluruh Pulau Pinang menjelang perayaan Hari Krismas Jumaat ini mencukupi.
Timbalan Ketua Pegawai Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Pulau Pinang, Ridzuan Mat Isa berkata, pihaknya juga memberi jaminan harga barangan terkawal sempena perayaan itu.
"Bekalan barang keperluan sempena perayaan Krismas dijamin mencukupi dan harga barangan juga stabil.
"Pihak kami juga melaksanakan Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP) Krismas 2020 sebagai langkah untuk menyekat kenaikan harga barangan keperluan menjelang Krismas," katanya selepas menjalankan tinjauan di Sam Groceria, Staits Quay, Tanjung Pinang di sini pada Rabu.
Hadir sama, Exco Perdagangan Dalam Negeri dan Antarabangsa, Hal Ehwal Pengguna, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Abdul Halim Hussain dan Pengarah Urusan Sam's Groceria Straits Quay, Azmin Sadurudin.

Mengulas mengenai harga dan bekalan bawang besar India, Ridzuan berkata, bekalan barangan keperluan itu mencukupi dan harganya masih terkawal.
"Setakat ini, tiada aduan rasmi mengenai harga bawang besar India yang kita terima. Dari segi bekalan, ia mencukupi buat waktu ini. Berdasarkan tinjauan yang dilakukan oleh pegawai KPDNHEP kenaikan harga bawang berlaku sekitar dua minggu lalu disebabkan kekurangan bekalan bawang dari India.
"Difahamkan stok bawang dari India berkurangan kerana musim hujan di India, namun kini bekalan bawang telah kembali pulih. Harga bawang di pasaran juga telah kembali pulih seperti sebelum ini," katanya.
Katanya, kementerian telah mengenal pasti sebanyak 14 jenis barangan untuk ditentukan harga maksimum.
Antara senarai harga barangan terkawal bagi skim tersebut termasuklah ayam hidup; ayam standard; ayam super; ayam belanda import; daging kambing tempatan bertulang; daging kambing bebiri import bertulang; telur ayam Gred A; telur ayam Gred B; telur ayam Gred C; tomato; lada benggala hijau; kubis bulat import, lobak merah dan ubi kenyang import (China)
Dalam pada itu, Azmin berkata, sempena musim perayaan Krismas ini, jumlah jualan ayam turki di Sam Groceria Straits Quay meningkat sebanyak 50 peratus berbanding sebelum ini.
"Permintaan untuk ayam Belanda import meningkat memandangkan ramai warga asing yang tinggal berhampiran kawasan ini tidak dapat pulang ke negara masing-masing kerana pandemik Covid-19.
"Jadi mereka menyambut Krismas di sini sahaja bersama keluarga rakan-rakan terdekat menyebabkan permintaan dan jualan ayam belanda import meningkat," katanya.
Dalam pada itu, pelaksanaan SHMMP Krismas 2020 sebagai langkah untuk menyekat kenaikan harga barangan keperluan menjelang Perayaan Krismas.
"Tarikh kuat kuasa bagi skim ini adalah selama 10 hari iaitu selama tiga hari sebelum hari Perayaan, sehari pada hari perayaan dan enam hari selepas hari perayaan," katanya.
SH


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/12/bekalan-barangan-keperluan-di-pulau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Sila Bayar Rm50 Juta Setahun Sebelum Komen Mb Kedah

Video Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Sila Bayar Rm50 Juta Setahun Sebelum Komen Mb Kedah

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 276 hits
Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang dituntut membayar RM50 juta setahun kepada kerajaan Kedah bagi caj air mentah dari negeri ini sebelum mengeluarkan sebarang maklum balas tentang bekalan air di Kawasan Ulu Muda Menteri Besar Kedah Muhamma...
Mb Kedah Jawab Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang Berkenaan Isu Air

Mb Kedah Jawab Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang Berkenaan Isu Air

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 310 hits
Jawapan Kepada Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang 1 Tiada sesiapapun yang dapat menafikan bahawa sumber air yang mengalir dalam Sungai Muda bermula di hulu Sungai Muda iaitu di dalam kawasan Hutan Simpan Ul...
Bakal Berakhir Pengguna Simpan Memori Feri Pulau Pinang

Bakal Berakhir Pengguna Simpan Memori Feri Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 237 hits
Susulan pengumuman penamatan perkhidmatan feri yang menghubungkan bahagian pulau dan tanah besar Pulau Pinang bermula 1 Januari ini jumlah pengguna khususnya pemandu kenderaan empat roda yang menggunakan perkhidmatan itu dilihat bertambah a...
Pengawal Peribadi Tembak Mati Majikan Dua Lagi Di Pulau Pinang Dihukum Gantung

Pengawal Peribadi Tembak Mati Majikan Dua Lagi Di Pulau Pinang Dihukum Gantung

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 385 hits
GEORGE TOWN Seorang pengawal peribadi berusia 41 tahun yang menembak mati majikannya serta dua lain di tengah sebuah lebuh raya sibuk di sini empat tahun lalu dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini Ja afar Halid dihukum ga...
Isu Air Menteri Saran Pulau Pinang Sumbang Wang Atas Pengorbanan Kedah

Isu Air Menteri Saran Pulau Pinang Sumbang Wang Atas Pengorbanan Kedah

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 251 hits
Kementerian Alam Sekitar dan Air menyarankan Pulau Pinang untuk menyumbang dalam bentuk kewangan kepada Kedah selepas kerajaan negeri itu berkorban untuk tidak meneroka kawasan tadahan air Ulu Muda kata menterinya Tuan Ibrahim Tuan Man Di a...
Mendiang Karpal Singh Dianugerahkan Darjah Utama Pangkuan Negeri Pulau Pinang

Mendiang Karpal Singh Dianugerahkan Darjah Utama Pangkuan Negeri Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 277 hits
Bekas Ahli Parlimen Bukit Gelugor mendiang Karpal Singh dan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia Tan Sri Zainal Rahim Seman dianugerahkan Darjah Utama Pangkuan Negeri yang membawa gelaran Datuk Seri Utama sempena Sambutan Ulang ...
Maqis Pulau Pinang Rampas 9 Kontena Bawang Dari Myanmar

Maqis Pulau Pinang Rampas 9 Kontena Bawang Dari Myanmar

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 209 hits
Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia Pulau Pinang berjaya menggagalkan cubaan membawa masuk sembilan kontena bawang merah dari Myanmar di Pelabuhan Pengkalan Kontena Butterworth Utara di sini pada Khamis lalu Pengarahnya ...
Pulau Pinang Kedah Perlis

Pulau Pinang Kedah Perlis

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 1512 hits
Ahad 13 12 2020Semenjak berpindah ke utara tanah air pada penghujung bulan Mei lalu baru kali ini saya berpeluang ke Perlis Berbanding dengan suami yang memang dah biasa ke Kedah dan Perlis atas hal kerja Kedah Yusof Jan Nasi Jagung Changlu...
Khidmat Feri Pulau Pinang Diganti Selepas 126 Tahun Berbakti

Khidmat Feri Pulau Pinang Diganti Selepas 126 Tahun Berbakti

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 310 hits
Feri Pulau Pinang adalah perkhidmatan feri tertua di Malaysia menghubungkan antara terminal feri Pangkalan Sultan Abdul Halim di Butterworth ke terminal feri Raja Tun Uda di Georgetown GEORGETOWN Perkhidmatan feri Pulau Pinang yang menghubu...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku

Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight

Selamat Hari Raya Aidilfitri Kepada Sahabat Ksdd Yang Tercinta

Barangan Wanita Rosak Selepas Tiga Jam Mencari Di Lapangan Terbang

Malaysian Tigers Senaraikan Dua Pemain Muda