Beban Bukti Audio Zahid Anwar Terletak Pada Kerajaan Muhyiddin



Beban Bukti Audio Zahid - Anwar Terletak Pada Kerajaan Muhyiddin | Amat menarik isu klip audio yang didakwa merakamkan percakapan telefon beberapa minit di antara Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dengan Presiden PKR Anwar Ibrahim

Isu yang kecil ini bagaimanapun mempunyai pengertian dan implikasi yang besar termasuklah dari aspek undang-undang.

Secara jujur, saya mendengar klip audio itu hanya sekali. Saya tidak ada credential atau tauliah kepakaran untuk mengesahkan adakah ia tulen, sahih atau benar.

Justeru saya hanya ingin mengulas perkara ini dari perspektif undang-undang

Saya teringat, lebih 13 tahun yang lalu pernah ada suatu kes dan kontroversi sehingga ditubuhkan suruhanjaya siasatan diraja (RCI) berkenaan dakwaan wujudnya klip audio percakapan telefon di antara seorang peguam kanan dengan bekas ketua hakim negara.
Terdapat verbatim pembelaan yang amat menarik daripada peguam tersebut iaitu: “ Suara itu macam saya, tetapi itu bukan saya."
Beban Bukti Audio Zahid - Anwar Terletak Pada Kerajaan MuhyiddinDalam sebuah negara demokrasi, adakah rakyat tidak ada privasi? Ini perkara penting yang ingin saya hujahkan. Hanya di dalam sebuah negara diperintah diktator dan punya polis ala Gestapo yang akan melakukan pengintipan perbualan dan percakapan telefon musuh-musuh politiknya dan rakyat jelata.
Misalnya apa yang berlaku pada zaman Nazi Hitler di Jerman dan semasa Joseph Stalin mentadbi Soviet Union.
Adakah Malaysia - yang kini di bawah kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Muhyiddin Yassin - sudah sampai ke peringkat yang sama seperti itu?
Mangsa dalam konspirasi
Sekiranya klip audio Ahmad Zahid dan Anwar itu tulen, bukanlah kedua-dua mereka yang perlu disiasat sebaliknya pihak yang berbuat jenayah dan wajib disiasat ialah orang yang melakukan pengintipan percakapan telefon berkenaan.
Siapa orang itu? Adakah individu biasa atau sebuah agensi kerajaan? Apa kuasa undang-undang yang membenarkan pihak-pihak tertentu melakukan pengintipan percakapaan telefon dua orang presiden parti politik yang sah di negara ini?
Inilah terma rujukan yang patut diikut oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) sekiranya siasatan dilakukan.
Apa jadi kalau klip audio itu palsu dan sengaja direka-reka? Ini adalah perbuatan yang jelas bersifat jenayah. Polis wajib siasat. Siapa yang mereka-reka klip video itu? Apa tujuan mereka? Apa kesan pendedahan klip video yang palsu itu? Adakah ia menimbulkan kegusaran dan kegentaran awam? Kalau jawapannya ya, maka perbuatan itu suatu kesalahan jenayah mengikut Kanun Keseksaan.
Adakah Ahmad Zahid dan Anwar perlu membuat laporan polis? Sama ada klip audio itu benar atau tidak, Ahmad Zahid dan Anwar adalah mangsa dalam konspirasi ini.
Mangsa kepada perbuatan jahat orang lain boleh membuat aduan polis, tetapi bukanlah semestinya mereka wajib mengadukannya kepada pihak berkuasa. Laporan polis dari segi undang-undang hendalah dibuat secara sukarela bukannya dipaksa.
Beban Bukti Audio Zahid - Anwar Terletak Pada Kerajaan MuhyiddinPernah berlaku lebih 23 tahun lalu, seorang timbalan perdana menteri Malaysia pada zaman perdana menteri keempat telah membuat laporan polis melalui pegawainya tentang wujudnya buku yang sarat dengan fitnah dan "50 dalil" mengapa dia tidak boleh menjadi perdana menteri.
Apa yang berlaku? Bukannya pihak yang menulis, menerbit, mencetak dan mengedarkan buku itu disiasat, sebaliknya diri timbalan perdana menteri itu pula yang menjadi mangsa siasatan.
Dia kemudian dituduh di mahkamah, dipukul separuh mati di dalam lokap polis sehingga lebam matanya, kemudian dijatuhkan hukuman penjara enam tahun dan merengkok di dalam penjara.
Mungkin Ahmad Zahid dan Anwar yang hidup pada zaman itu masih ingat akan episod mata lebam yang dimaksudkan.
Adakah Ahmad Zahid dan Anwar wajib membela diri dan membuktikan klip audio itu bukan percakapan telefon di antara mereka berdua?
Dari perspektif undang-undang, beban pembuktian tidak terletak ke atas Ahmad Zahid dan Anwar. Mereka berdua adalah mangsa konspirasi pihak ketiga.
Cuma gambar tidak jelas
Pihak yang patut membuktikan kesahihan klip audio berkenaan ialah pihak yang menuduh ia sesungguhnya rakaman sebenar percakapan di antara Ahmad Zahid dan Anwar.
Siapa sekarang yang beria-ia sangat menuduh klip itu benar dan autentik? Dari pembacaan saya terdapat sekurang-kurangnya tiga orang menteri di bawah kerajaan PN pimpinan Muhyiddin yang mendakwa secara terbuka klip itu sah, tulen dan autentik.
Mereka yang telah mengumumkan kesahihan klip itu semacam berlesen ialah menteri-menteri bernama Annuar Musa, Zuraidah Kamaruddin dan Azmin Ali. Menteri Dalam Negeri, Hamzah Zainudin juga telah membuat beberapa kenyataan sebagai menteri dalam isu ini.
Nampaknya beban untuk membuktikan klip audio didakwa sebagai Ahmad Zahid dan Anwar itu benar, sahih dan autentik sekarang terletak pada kerajaan Muhyiddin.
Alang-alang hendak lakukan siasatan, maka sebagai seorang ahli parlimen, saya meminta kerajaan Muhyiddin - dan Azmin selaku menteri kanannya - supaya menyiasat sekali isu klip video salah laku dua individu di dalam sebuah bilik hotel di Sabah yang jelas melakukan kesalahan jenayah seks songsang sama ada mengiku Kanun Keseksaan atau undang-undang syarie.
Seorang daripada pelakunya mengakui kesahihan video berkenaan, pihak berkuasa juga pernah mengakui video itu adalah sah, tulen dan benar namun gambarnya tidak jelas.
Kes itu hendaklah disemak dan dihantar ke pihak forensik. Mungkin telah ada sekarang pihak yang boleh memeriksa dengan sejelas-jelasnya gambar dalam video itu.
Beban Bukti Audio Zahid - Anwar Terletak Pada Kerajaan MuhyiddinHamzah selaku menteri dalam negeri memikul tanggungjawab menyelesaikan siasatan kes video berkenaan.
Tuntutan saya ini penting, selaras dengan Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak kesamarataan setiap warganegara Malaysia sama ada rakyat itu bernama Ahmad Zahid, Anwar ataupun individu-individu dalam video atas ranjang dalam bilik hotel di Sabah itu. - mk








BERMINAT? BERIKLAN DI WEB ADDIN. SILA KLIK LINK DIBAWAH..
http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/

                                                                                Iklan  





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.addindeen.com/2021/04/beban-bukti-audio-zahid-anwar-terletak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Probe Who Is Behind Alleged Zahid Anwar Audio Clip Police Urged

Probe Who Is Behind Alleged Zahid Anwar Audio Clip Police Urged

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 246 hits
Rather than Anwar Ibrahim and Ahmad Zahid Hamidi over their alleged phone conversation the authorities have been urged to investigate if someone tapped their phones and violated their personal privacy In a statement today PKR lawmaker Hassa...
Polis Akan Analisa Ketulenan Audio Sejurus Zahid Anwar Fail Laporan

Polis Akan Analisa Ketulenan Audio Sejurus Zahid Anwar Fail Laporan

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 410 hits
malaysiakini comDiterbitkan 9 Apr 2021 3 42 pmPolis menggesa Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk tampil memfailkan laporan sekiranya mereka percaya klip audio yang dikatakan itu palsu Ketua Polis Negara Abd...
Dalang Cipta Rakaman Audio Zahid Anwar Terbongkar

Dalang Cipta Rakaman Audio Zahid Anwar Terbongkar

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 530 hits
Dalang Cipta Rakaman Audio Zahid Anwar Terbongkar Bekas pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas berkata dia akan bersumpah dengan nama Allah bahawa dia tidak mencipta rakaman audio yang didakwa melibatkan Zahid Hamidi dan Anwar Ibrahim Untuk menghe...
Akar Umbi Umno Kian Resah Percaya Audio Zahid Anwar

Akar Umbi Umno Kian Resah Percaya Audio Zahid Anwar

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 179 hits
PUTRAJAYA Ahli ahli akar umbi UMNO semakin gelisah dan keliru selepas tular audio perbualan telefon antara Presiden Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dengan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim Bercakap kepada Utusan Malaysia Ketua UMNO Bah...
Dr Mahathir On Zahid Anwar Najib Muhyiddin And Azmin

Dr Mahathir On Zahid Anwar Najib Muhyiddin And Azmin

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 187 hits
Dr Mahathir Mohamad recently sat down with MalaysiaNow to air his views on the latest political developments in Malaysia Here are excerpts from the interview touching on five political figures in the news
Kdn Akan Siasat Ketulenan Dakwaan Rakaman Audio Zahid Anwar

Kdn Akan Siasat Ketulenan Dakwaan Rakaman Audio Zahid Anwar

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 265 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Dalam Negeri akan menyiasat ketulenan rakaman audio dan butiran perbualan yang didakwa antara Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tersebar ...
Khairy Says Zahid S Position Increasingly Untenable After Audio Clip Allegedly With Anwar Leaked

Khairy Says Zahid S Position Increasingly Untenable After Audio Clip Allegedly With Anwar Leaked

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 243 hits
Khairy Jamaluddin has repeated calls for Umno party elections to be held adding that president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi s position in the party is increasingly untenable The former Umno Youth chief said this in response to a question o...
Despite Zahid And Anwar S Denials Hadi Says Audio Clip Shows New Political Realignment

Despite Zahid And Anwar S Denials Hadi Says Audio Clip Shows New Political Realignment

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 245 hits
PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang said an audio clip allegedly of Umno president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi and PKR counterpart Datuk Seri Anwar Ibrahim was evidence of shifting political alliances Hadi said his Islamist party re...
Rakaman Audio Tular Zahid Anwar Tak Gadai Semangat Reformasi Kata Ezam

Rakaman Audio Tular Zahid Anwar Tak Gadai Semangat Reformasi Kata Ezam

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 213 hits
April 10 2021 Rakaman audio didakwa melibatkan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan Presiden Umno bukanlah satu isu yang boleh merosakkan semangat reformasi Bekas senator Ezam Mohd Nor yang kini memimpin gerakan longgar yang dijuluki nama Gerak 9...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level